memebuy23buy

E39: M-sport II -alustasta pykälää mukavampaan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

Originally posted by Bmw Master View Post
    Taitaa 530d:n moottori olla painavampi joka taatusti muuttaa ajotuntumaan.
    Täytyy kai siinä samasta syystä olla eri jousetkin, mutta miten erilainen lie sitten tuntuma kuitenkin. Jos tänään ehdin osallistumaan tuohon poikien vertailuun niin mun alusta pitäisi ainakin olla samantuntuinen kuin Terolla, koska meillä on "melkein" samat moottoritkin.

Eilen sulattelin autoa lämpimässä hallissa ja kun sieltä lähdin niin olihan taas mukavan pehmeää kyytiä kotimatka vaikka tiet onkin kuoppaiset. Pakkaset jäykistää alustaa aivan selvästi ja siten siitä saa helposti liian kovan vaikutelman talvella.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2008, 07:30.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• 10+
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2084
      • Nivala

Originally posted by teropa View Post
      No voihan nyt vitaalis.

Kävin äsken ajamassa kaverin 530d:tä, jossa M-sport II myös. Aivan eri peli kuin tuo minun auto. Toisinsanoen: joko omassa autossa alusta on paljon ehjemmässä kunnossa kuin kaverin autossa, koska oma auto on tasan kivireki verrattuna tuohon kaverin autoon. Taikka sitten omassa autossani ei ole M-sport II alusta enää paikallaan. Veikkaan jälkimmäistä.
      Tero
      No sitähän minäkin. Oon ajanut noin 25 eri M-Sportilla ja voin vannoa että M-Sportin alusta EI kuulu olla pintakova. Kyllä sinne nyt on joku jouset vaihtanut jos se kivireeltä tuntuu.

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Eikös tuon tiedä myös ihan vuosimallin mukaan, eli uudemmissa (onko se sitten 9/98 jälkeen?) on aina M Sport II.
      Eikö ensimmäiset M-Sportit tullut vasta juuri tuohon aikoihin tai -99 puolella
      Last edited by 10+; 24-01-2008, 08:22.
      E39 M5 -00

Ex E60 530Da M-Sport -04
      Ex E39 M5 -00
      Ex E39 M5 -00 Individual
      Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
      Ex E36 3.0 M3 -93
      Ex E36 2.5 Cabrio -94
      Ex E36 3.2 M3 -97
      Ex E36 2.5 Coupe -93

Comment

• Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

Ensimmäiset M-sport II alustat tuli vasta jokus -99 vuoden loppupuolella ja sitä ennen olevissa m-sport alustoissa oli hieman eri iskarit, aavistuksen korkeammat ja puristi myös jousen tiukemmin kasaan joten oli myös hieman jäykemmät sitä myötä. M-sport II alustassa on samat iskarit kuin M5:ssa.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

Comment

• 10+
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2084
          • Nivala

Originally posted by Rahu View Post
          Ensimmäiset M-sport II alustat tuli vasta jokus -99 vuoden loppupuolella ja sitä ennen olevissa m-sport alustoissa oli hieman eri iskarit, aavistuksen korkeammat ja puristi myös jousen tiukemmin kasaan joten oli myös hieman jäykemmät sitä myötä. M-sport II alustassa on samat iskarit kuin M5:ssa.
          Ei se nyt sama voi olla kuin M5. Hintaki on M5 iskarissa yli 50€ kpl enemmän ja kyllä se M5 alusta on vielä jämäkämpi kuin M-Sportin.
          Mun mielestä M-Sportin alusta on helvetin hyvä ajaa, sopivan jämäkkä mutta siltikään ei mikään kivireki. Aftermarket alustoilla ei samanlaista saa vaikka kuin maksas
          E39 M5 -00

Ex E60 530Da M-Sport -04
          Ex E39 M5 -00
          Ex E39 M5 -00 Individual
          Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
          Ex E36 3.0 M3 -93
          Ex E36 2.5 Cabrio -94
          Ex E36 3.2 M3 -97
          Ex E36 2.5 Coupe -93

Comment

• Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7468
            • Oulu

Originally posted by 10+ View Post
            Eikö ensimmäiset M-Sportit tullut vasta juuri tuohon aikoihin tai -99 puolella
            Kyllä, mutta M Sport I -alustaa on saanut aiemminkin.

Comment

• Kähmy
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 422
              • Kempele

Eilen sulattelin autoa lämpimässä hallissa ja kun sieltä lähdin niin olihan taas mukavan pehmeää kyytiä kotimatka vaikka tiet onkin kuoppaiset. Pakkaset jäykistää alustaa aivan selvästi ja siten siitä saa helposti liian kovan vaikutelman talvella.
              Sanotaan nyt tähän, että se auto millä teropa ajoi, oli minun 530daT. Ajoin itse teropan autolla, enkä todellakaan tykännyt siitä alustasta...kivireki. Mielestäni oma alustani on kunnossa ja erittäin miellyttävä ajaa, sopivan tiukka, mutta ei kivireki. Ajettiin pariin hidasteeseen, eikä teropan alusta antanut juuri yhtään periksi.

Oma autoni oli "jääkalikka" silloin kun lähdettiin ajamaan sillä, eli sillä oli ajettu kaupungista kotiin (pari kilsaa). Lämmintä tallia se ei ole nähnyt viikkokausiin.

-Kähmy
              e46 325xi
              Yamaha FZR 1000 EXUP
              ex-e39 530i Touring

Comment

• Cakke
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 27
                • Oulu

No pidittekös Oulun pojat testausmiittiä tänään?

Vertailun tulokset ja niiden analysointi kiinnostais muakin
                Olen kohtuukäyttäjä ja juon vain keskikalijaa

Comment

• teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

Juu pidettiinhän me.

Mulla oli kovin alusta. Mutta Petrin vastaava ei ollut kauhean kaukana. Ehkä pikkasen oli pintapehmeämpi, mutta se jämäkkyys oli samaa luokkaa.

Tonilla puolestaan alusta on kokonaisuutena aika erilainen. Ehkä pinnasta pehmein noista kolmesta, mutta myös erittäin jämäkkä. Niissä sen auton iskareissa on taajuuden mukaan säätyvä vaimennus, joka tietysti tekee alustan toiminnasta erilaisen riippuen minkälaista nypylää renkaan alla on.

Loppupeleissä tultiin tulokseen, että minullakin on orig m-sport II (katsottiin vielä renkaan takaa, että minulla ja Petrillä samannäköiset hilut siellä), mutta se lienee vain extra timmissä kunnossa. Vähän erikoista on se pintakovuus, jota en ole muissa m-sport II:ssa itsekään todennut.

Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

PPL(A)

Comment

• Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

10+: Kyllä se vaan sama iskari on (m-sport II)

petri kekkonen:Tarkoitin siis m-sport II alustaa, ykköstä on saanut kyllä aikaisemminkin.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

Comment

• Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7468
                      • Oulu

Mulla oli kovin alusta. Mutta Petrin vastaava ei ollut kauhean kaukana.
                      Yllättävän hankala noita on verrata ilman kunnon testirataa. Heti ekassa korotetussa suojatiessä (ei töyssy kuitenkaan) tuntui Teron alusta selvästi erilaiselta kuin mun oma, mutta sitten kun enemmän ajoi niin ero ei enää tuntunutkaan isoissa kuopissa sen suuremmalta. Kuitenkin Teron autolla tuli vähän sellainen tunne kuin ois renkaissa yli 3 baria painetta.

Pintapehmeyden testaamiseen soveltuvaa sopivan pientä epätasaisuutta ei hirveästi ollut tarjolla, joko sileää tietä tai suurempaa röykkyä.

Tonilla puolestaan alusta on kokonaisuutena aika erilainen. Ehkä pinnasta pehmein noista kolmesta, mutta myös erittäin jämäkkä.
                      Tonin alustasta sai aika erilaisen kuvan nyt kuin kesällä kun ajoin sillä vastaavan lenkin. Silloin se tuntui hitaissa vauhdeissa ja isommissa kuopissa hyvinkin mukavalta omaani verrattuna, mutta nyt taas aika jämäkältä varsinkin hidastetöyssyissä. Pakkaantuneen lumen muodostamissa peräkkäisissä epätasaisuuksissa vauhdin ollessa 20-30 km/h tuo kuitenkin suodatti kuoppaisuuden minusta paljon paremmin kuin vakio M Sport II -alusta, eli kuljettajalla ei tullut sellaista poukkoilevaa tunnetta ohjaamossa.

Sekin tuli hyvin esille että oma auto kolisee edestä vasemmalta (toivottavasti vain sieltä ) sen verran kamalasti että korjaamolle tulee pian asiaa.

Comment

• Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

Yllättävän hankala noita on verrata ilman kunnon testirataa. Heti ekassa korotetussa suojatiessä (ei töyssy kuitenkaan) tuntui Teron alusta selvästi erilaiselta kuin mun oma, mutta sitten kun enemmän ajoi niin ero ei enää tuntunutkaan isoissa kuopissa sen suuremmalta.
                        Mulla oli ihan sama tunne, silloin kun kokeilin (paitsi että ero tuntui säilyvän omaani). Eli kun Teron kanssa ajettiin ekaa korotettuun jalkakäytävään, sanoin heti että ihan erilainen. Samoin kun omallani ajettiin, todettiin yhteen ääneen että ihan erilainen.

Mulla vaikuttaa varmaan se, että mulla on ylikokoiset talvirenkaat, eikä niissä ole välttämättä mitkään hurjat paineet. Mielestäni oma alusta on kuitenkin sopivan jämäkkä (verrattuna normaaliin, jonka ajoin testinä ekaksi ennen Teron autoa) olematta "kivireki" heh heh .

-Kähmy
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

Comment

• Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7468
                          • Oulu

Originally posted by Kähmy View Post
                          Eli kun Teron kanssa ajettiin ekaa korotettuun jalkakäytävään, sanoin heti että ihan erilainen.
                          Tuo havainto on sitten kyllä täysin täsmäävä omaani. Mun alusta lienee jotain sun ja Teron auton välistä.

Mulla vaikuttaa varmaan se, että mulla on ylikokoiset talvirenkaat, eikä niissä ole välttämättä mitkään hurjat paineet.
                          Onhan mullakin ylikokoiset renkaat (225/50R17), mutta painetta on kuitenkin edessä varmaan ~2,4 ja takana ~2,6 (en ole juuri tarkistanut). Ja kuitenkin pidän noita mun Conteja melko jäykkinä rungoltaan.

Mielestäni oma alusta on kuitenkin sopivan jämäkkä (verrattuna normaaliin, jonka ajoin testinä ekaksi ennen Teron autoa) olematta "kivireki" heh heh .
                          Ei minuakaan ole tuo oma alusta kovin paljoa häirinnyt. Isä taisi kyllä pitää aika kovana, mutta tykkääkin selvästi pehmeämmästä.

Comment

• Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

Itse olen jo aikoja sitten siirtynyt omissa e39:ssä Einbach/tai H&R vietereihin ja orggisiskareihin samoin kuin e46:ssa..... Ei kovin katu-uskottavaa, vai?

Comment

• Jere R
                              Newbiemmer
                              • Oct 2006
                              • 3

Täällä on myös käytössä einbach alusta e39 koppasessa vakio iskarein. Voin sanoa, että erittäin toimiva alusta.

Comment

• Kähmy
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2007
                                • 422
                                • Kempele

Tuo havainto on sitten kyllä täysin täsmäävä omaani. Mun alusta lienee jotain sun ja Teron auton välistä.
                                Joo tossa toisessa threadissa olikin juttua, että jos on "227"-alusta, se ei olekaan M-sportti, vaan touringin urheilualusta, joten eihän noi olekaan keskenään vertailukelposia...

-Kähmy
                                e46 325xi
                                Yamaha FZR 1000 EXUP
                                ex-e39 530i Touring

Comment

Working...
                                X