Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: M-sport II -alustasta pykälää mukavampaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Mistä löytää orggis jousien osanumerot? Runkonumerolla ei voi hakea kun tulee sport jouset ja haluan normaalit.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Mistä löytää orggis jousien osanumerot? Runkonumerolla ei voi hakea kun tulee sport jouset ja haluan normaalit.
      Menet bmw.fi -> epc -> specific parts search -> spring table.
      Se laskee sulle sopivat jouset varusteiden perusteella. Voit ite täpätä otatko sportilla vai ilman.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Supa View Post
        Menet bmw.fi -> epc -> specific parts search -> spring table.
        Se laskee sulle sopivat jouset varusteiden perusteella. Voit ite täpätä otatko sportilla vai ilman.
        Siellähän se olikin, kiitos.

        Tarkkaa on jousien valinta, onko velour matot tai tehopesu...
        Last edited by Bmw Master; 14-08-2014, 06:41.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Tarkkaa on jousien valinta, onko velour matot tai tehopesu...
          Joten ei ihme, että tutisee... E39:n harmooninen balanssi kun voi mennä pieleen jo väärällä kuskin asuvalinnalla.
          E39 528iA

          Comment

          • Gedd
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 479
            • Tampere

            Itse laitoin 40/20 madaltavat FK jouset karvalakkimallin orkkisalustalle ja ei voi suositella (vakio iskareita) jos autolla ajaa muualle kuin sunnuntaisin kirkkoon.

            Jousien puolesta sopivan jäykkä mutta iskunvaimennus loistaa "pappamaisuudellaan" kuten vakioiskareilta voi odottaa. Vauhdikkaasti korkeaan hidasteeseen ajettua toisen tai kolmannen pompun jälkeen kyyti vakiintuu, ja isossakovassa vauhdissa tuntuu siltä että auto liitää jollain ilmatyynyllä

            Eipä tuolla muuten, katuajossa aivan yksi p*skan hailea jos jollain alustalla pääsee näennäisesti mukamas lujempaa motarin ramppiin kun toisella (ja senkin pienen eron voisi halutessaan ottaa paremmilla kumeilla takaisin), mutta tuo pohjaamisriski isommissa töyssyissä jänskättää.
            Last edited by Gedd; 14-08-2014, 03:49.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8974
              • Kellokoski

              Originally posted by Gedd View Post
              Itse laitoin 40/20 madaltavat FK jouset karvalakkimallin orkkisalustalle ja ei voi suositella (vakio iskareita) jos autolla ajaa muualle kuin sunnuntaisin kirkkoon.

              Jousien puolesta sopivan jäykkä mutta iskunvaimennus loistaa "pappamaisuudellaan" kuten vakioiskareilta voi odottaa. Vauhdikkaasti korkeaan hidasteeseen ajettua toisen tai kolmannen pompun jälkeen kyyti vakiintuu, ja isossakovassa vauhdissa tuntuu siltä että auto liitää jollain ilmatyynyllä

              Eipä tuolla muuten, katuajossa aivan yksi p*skan hailea jos jollain alustalla pääsee näennäisesti mukamas lujempaa motarin ramppiin kun toisella (ja senkin pienen eron voisi halutessaan ottaa paremmilla kumeilla takaisin), mutta tuo pohjaamisriski isommissa töyssyissä jänskättää.
              Eli edelleen käytetyt orkkis iskarit alla :think

              Tuskin niissä on enää vaimennustehoa jäljellä ja nyt madallus tappoi ne lopullisesti.. Uutta tilalle?
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Gedd View Post
                Itse laitoin 40/20 madaltavat FK jouset karvalakkimallin orkkisalustalle ja ei voi suositella (vakio iskareita) jos autolla ajaa muualle kuin sunnuntaisin kirkkoon.

                Jousien puolesta sopivan jäykkä mutta iskunvaimennus loistaa "pappamaisuudellaan" kuten vakioiskareilta voi odottaa. Vauhdikkaasti korkeaan hidasteeseen ajettua toisen tai kolmannen pompun jälkeen kyyti vakiintuu, ja isossakovassa vauhdissa tuntuu siltä että auto liitää jollain ilmatyynyllä

                Eipä tuolla muuten, katuajossa aivan yksi p*skan hailea jos jollain alustalla pääsee näennäisesti mukamas lujempaa motarin ramppiin kun toisella (ja senkin pienen eron voisi halutessaan ottaa paremmilla kumeilla takaisin), mutta tuo pohjaamisriski isommissa töyssyissä jänskättää.
                Jos laitoit FK:n progressiiviset, niin eivät todellakaan toimi muuta kuin uusien tiukkojen sport iskarien kanssa(pintalöysä/epämääräinen kunnes "jysäyttää pohjiin").
                Siis oikeasti paras alusta päivittäisajoiseen e39:iin syntyy nimenomaan hyvässä kunnossa olevista bmw perus orggisiskareista ja Eibachin 35/15 EI progressiivista.
                Muutenkin nuo kaikki progressiiviset jouset ovat japsituning jousia joita ainakaan itse en ole koskaan löytänyt e39:iin toimivia tiukoillakaan iskareilla.

                Comment

                • Gedd
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2010
                  • 479
                  • Tampere

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Jos laitoit FK:n progressiiviset, niin eivät todellakaan toimi muuta kuin uusien tiukkojen sport iskarien kanssa(pintalöysä/epämääräinen kunnes "jysäyttää pohjiin").
                  Siis oikeasti paras alusta päivittäisajoiseen e39:iin syntyy nimenomaan hyvässä kunnossa olevista bmw perus orggisiskareista ja Eibachin 35/15 EI progressiivista.
                  Muutenkin nuo kaikki progressiiviset jouset ovat japsituning jousia joita ainakaan itse en ole koskaan löytänyt e39:iin toimivia tiukoillakaan iskareilla.
                  Ainakaan ei mainosteta progressiivisina, FKBM043.

                  Kyllä se edelleen vaimentaa riittävästi arkiajoon mutta yhtä laiskasti kun alkuperäinen alusta eli radalle ja autobaanalle ei tarvitse lähteä

                  Edellisessä e39 madallusjouset + m-sport iskarit toimi huomattavasti paremmin kuin tämä setuppi.
                  Last edited by Gedd; 15-08-2014, 11:45.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Gedd View Post
                    Ainakaan ei mainosteta progressiivisina, FKBM043.

                    Kyllä se edelleen vaimentaa riittävästi arkiajoon mutta yhtä laiskasti kun alkuperäinen alusta eli radalle ja autobaanalle ei tarvitse lähteä

                    Edellisessä e39 madallusjouset + m-sport iskarit toimi huomattavasti paremmin kuin tämä setuppi.
                    Ainakin kuvan perusteella oikein "superprogressiiviset"?:



                    Joka tapauksessa tämän tyyppinen jousi ei toimi lainkaan e39:ssä ilman aivan törkeän tiukkaa iskunvaimennusta ja siltikin sitä vaivaa "pintalöysyyden" tunne yhdistettynä ärsyttävään kumipallomaiseen vasteen progressiiviseen kasvuun.
                    Eli...löysää, löysää, löysää...ja sitten kolahtaa takahampaat.
                    Eli juuri e39:lle pienikin jousen progressiivisuus on myrkkyä ja oikeastaan täysin mahdoton ajatuskin vakioiskareilla ilman että ajonautinto on todella kadoksissa.
                    Ei progressiivisilla toimii kyllä vakioiskaritkin ihan loistavasti ja jopa vähän huonommillakin vakioilla.
                    Itse pidän erityisesti vakio Sachs+Eibach 35/15 pro line yhdistelmästä joka todellakin testatusti tomii myös euroopan kovavauhtisilla "siirtymillä", eikä leijumisen fiilistä tule millään nopeuksilla ja silti jaksaa veivata pikkukylien "robusteja" keskustoja loppupäivän.

                    Eli progressiivinen (tätä siis EI missään tapauksessa e39:iin ilman tiukimpia säädettäviä Koneja...eikä siltikään):


                    Ei progressiivinen (toimii täydellisesti myös vakioiskareiden kanssa +40mm:n madalluksiin asti):
                    Last edited by Hemi; 15-08-2014, 12:52.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Itse pidän erityisesti vakio Sachs+Eibach 35/15 pro line
                      Mikä on tuon Eibachin jousisarjan osanumero? Sellaista kun ei näytä löytyvän, löytyy vain sarja joka madaltaa takaakin 20-25mm ja sillä perä menee jo liian alas.

                      Ja entäs kun minulla on nyt H&R 40/15 jouset (29742-1) ja edessä Sachs sport iskarit, takana vakio Sachs, niin olenko ajanut paskalla alustalla jo monta vuotta? En siis koe alustaa iskuvaimennuksen suhteen mitenkään täydelliseksi, mutta samaa vikaa vakiossakin oli.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ainakin kuvan perusteella oikein "superprogressiiviset"?:
                        Ei ole e39 jouset kuvassa.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Ei ole e39 jouset kuvassa.
                          Ei olekkaan, mutta pitäisi olla mallikuva ko.FK:n jousityypistä?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mikä on tuon Eibachin jousisarjan osanumero? Sellaista kun ei näytä löytyvän, löytyy vain sarja joka madaltaa takaakin 20-25mm ja sillä perä menee jo liian alas.

                            Ja entäs kun minulla on nyt H&R 40/15 jouset (29742-1) ja edessä Sachs sport iskarit, takana vakio Sachs, niin olenko ajanut paskalla alustalla jo monta vuotta? En siis koe alustaa iskuvaimennuksen suhteen mitenkään täydelliseksi, mutta samaa vikaa vakiossakin oli.
                            En sitä muuten itsekkään tähän hätään löytänyt, joten onko Eibach lopettanut noiden 10-15mm pudottavien takajousten valmistuksen?
                            Siinä tapauksessa vakio=nollakorkeuden takapää ja ne 30mm pudottavat etujouset?

                            Last edited by Hemi; 15-08-2014, 17:55.

                            Comment

                            • Night-Wind
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1534
                              • 02

                              No mikäs nyt on sitten M-Sport 2 alustaa pykälää mukavampi? Äkkiseltään luettuna täällä ei olla vaihdettu muuta kuin jousia?
                              ex: BMW E38 735iA -97
                              ex: MB W211 E200CDI -03
                              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                              ex: BMW E39 528iA -96
                              ex: MB W126 300SE -89
                              ex: BMW E34 525iAT -95
                              ex: BMW E36 316iA -91

                              Comment

                              • Rovasti
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2007
                                • 362
                                • Lahti / Asikkala

                                alusta

                                Progresiivinen alusta ja agresiivinen ajotapa
                                nyk:
                                BMW E60 530i ///M


                                ex: Bmw:t e21 315, e30 316, e30 316, e30 318i,
                                e30 325. E30 316, e36 318i, e30 320i cabrio,
                                E34 520i, E34 525i, E34 525i, E39 523i,
                                E39 523iA ,E39 525iA ,E39 530Tda Touring, E39 523ia touring, E39 530Tda touring ,E39 525tds touring, E38 730i, E39 528ia M-Sport ,E61 530d touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎