memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    Originally posted by bemu2000 View Post
    Ei se heti sitä riko, mutta mitäpä luulet ajan kanssa tapahtuvan jos laatikko luistaa? Ei se ainakaan pidempään kestä... Jos sattuu olemaan muutenkin vähän viallinen laatikko, niin todennäköisesti prosessi vaan nopeutuu.
    Se on totta, mutta ei se laatikko aina luista pienelläkään rengastuksella. Enemmän tietysti mutta kyllä mulla ainakin lukittui noillakin renkailla. Mun laatikkoon on öljyt vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja sekin varmasti on osaltaan tehnyt taikojaan laatikkoon / turbiiniin.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Jamppa81 View Post
      Se on totta, mutta ei se laatikko aina luista pienelläkään rengastuksella. Enemmän tietysti mutta kyllä mulla ainakin lukittui noillakin renkailla.
      Monella kuitenkin jättää jo tuolla rengaskoolla lukittumatta, vaikka yhtä usein sitä ei kuski huomaakkaan.
      Uudempi bensasteppi ei tästä väärästä rengaskoosta hajoa, mutta turbiinin päälle se kyllä pitkässä juoksussa käy.
      Diesel askien käyttäytymisessä alikokorengastus ei juurikaan ”persauksissa” tunnu kuin tietynlaisena ”tahmeutena”, mutta käy sekin pidemmän päälle juuri turbiinin päälle.

      Comment

      • Paabo
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 4325
        • Lapinlahti City

        Itselle tuli hommattua 2001 525ia ja on ensimmäinen automaatti bemari itsellä. Ostovaiheessa alla olivat 225/55 16" ja tyytyväinen laatikon toimintaan kyllä olin. Huoltokirjan mukaan autoon oli vaihdettu öljyt laatikkoon kaksi kertaa ekan kerran jossain 170tkm ja nyt heinäkuussa 272tkm kohdalla. Saahan nähdä milloinka se laatikko sitten antautuu, kunhan ekana saisi auton muuten ajoon...
        E39 M5

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          Originally posted by Hemi View Post
          Monella kuitenkin jättää jo tuolla rengaskoolla lukittumatta, vaikka yhtä usein sitä ei kuski huomaakkaan.
          Uudempi bensasteppi ei tästä väärästä rengaskoosta hajoa, mutta turbiinin päälle se kyllä pitkässä juoksussa käy.
          Diesel askien käyttäytymisessä alikokorengastus ei juurikaan ”persauksissa” tunnu kuin tietynlaisena ”tahmeutena”, mutta käy sekin pidemmän päälle juuri turbiinin päälle.
          Varmasti on käynyt turbiinin päälle minullakin ja saattaahan se turbiinista johtuakin ne jysähdykset vaihtaessa. Tuntuu vaan niin kovin omituiselle, että turbiini aiheuttaisi vain kahdella vaihteella ja vain isommalle vaihtaessa ongelmia.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Jamppa81 View Post
            Varmasti on käynyt turbiinin päälle minullakin ja saattaahan se turbiinista johtuakin ne jysähdykset vaihtaessa. Tuntuu vaan niin kovin omituiselle, että turbiini aiheuttaisi vain kahdella vaihteella ja vain isommalle vaihtaessa ongelmia.
            Kyllä se turbiiniongelma näkyy useinkin alkuvaiheessaan varsinkin bensastepeissä vain muutamalla vaihteella.
            Turbiinivika on helppo selvittäää kun valuttaa kaikki öljyt ulos ja tsekkaa ne viimeiset lirut onko joukossa metallipurua.

            Comment

            • Jamppa81
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 445
              • Helsinki

              Originally posted by Hemi View Post
              Kyllä se turbiiniongelma näkyy useinkin alkuvaiheessaan varsinkin bensastepeissä vain muutamalla vaihteella.
              Turbiinivika on helppo selvittäää kun valuttaa kaikki öljyt ulos ja tsekkaa ne viimeiset lirut onko joukossa metallipurua.
              Selittäisitkö miksi näin on? Manuaalissa jos kytkin hajoaa niin se on rikki kaikilla vaihteilla. Eikö turbiini ole yksi ja sama mokkula, välittämättä miltä vaihteelta ollaan menossa ja minne?

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3728
                • Raisio

                Turbiinin sisäisen lukon eli turbiinin rakenteesta johtuvan luiston poistotoiminto joka alkaa temppuilemaan. Tämä toiminto ei ole näissä vanhemmissa toiminnassa kaikilla vaihteilla, yleensä 3 vaihteesta alkaen.

                Comment

                • Jamppa81
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2015
                  • 445
                  • Helsinki

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Turbiinin sisäisen lukon eli turbiinin rakenteesta johtuvan luiston poistotoiminto joka alkaa temppuilemaan. Tämä toiminto ei ole näissä vanhemmissa toiminnassa kaikilla vaihteilla, yleensä 3 vaihteesta alkaen.
                  No mun vaihteiston ongelmat on 1 -> 2 ja 2 -> 3 vaihtaessa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Jamppa81 View Post
                    Selittäisitkö miksi näin on? Manuaalissa jos kytkin hajoaa niin se on rikki kaikilla vaihteilla. Eikö turbiini ole yksi ja sama mokkula, välittämättä miltä vaihteelta ollaan menossa ja minne?
                    En tiedä miksi näin on, mutta niin monta tapausta on tässä +10-vuoden aika tullut vastaan, että näin vain on.
                    Kysehän ei kaiketi olekkaan itse turbiinista vaan sen ”tuotosta” joka ilmeisesti ei riitä näillä pienemmillä vaihteilla jouhevaan kytkeytymiseen?
                    Eli laatikkohan ei salli ylimääräistä luistoa missään tilanteessa ja ehkä se reagoi näin siinä tapauksessa että turbiini ei enään toimi kuten pitää? Mene ja tiedä?

                    Comment

                    • Jamppa81
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 445
                      • Helsinki

                      Olenko nyt aivan hukassa teorioineni, mutta meneekö homma jotenkin näin:
                      Laatikossa on joku control unit joka saa dataa joltain antureilta (abs?) renkailla. Ja laatikon ohjausyksikössä on jotkin marginaaliarvot olemassa joka kertoo laatikolle että nopeuden ollessa X rengas pyörii vauhtia X. Ja kun nämä arvot ylittyy tai alittuu johtuen väärästä vierintäkehästä, laatikon vaihtologiikka sekoaa?
                      Eli jos ajatellaan että 50km/h vauhdissa renkaan pitäisi pyöriä vaikkapa 300 kertaa minuutissa, mutta väärästä kehästä johtuen se pyöriikin 400 kertaa, niin laatikko kuvittelee että nyt suditaan tai jotain muuta vastaavaa ja tunkee vaihteita silmään suuremmalla nopeudella?
                      Voikohan tätä enää sekavammin yrittää jäkeillä... Noh, jos tämä menisi edes suunnilleen noin, voisi se selittää omat (ehkä edesmenneet) laatikon ongelmat.
                      Ja kun väärille tavoille opitun laatikon "välimuisti" eli adaptaatiot nollataan ja alla on oikealla vierintäkehällä olevat renkaat, niin laatikko rauhoittuu ja alkaa ajatella vaihtamista fiksummin. Arvot ovat marginaalissa ja vaihtotyö tapahtuu rauhallisemmin ja loogisemmin. Täten siis oikealla rengastuksella ja adaptaation totaalisella nollaamisella (ei siis akunkenkiä irroittelemalla) saadaan laatikko takaisin siihen tilaan jossa se oli aikoinaan tehtaalta lähtiessään. kö?
                      Koska jos tosiaan näin on, niin jumalauta, selvähän se on että laatikko menee sekaisin väärästä kehästä. Adaptaatiot ei ole varsinaista oppimista, vaan näille tietyille arvoille valmiiksi määriteltyjä toimintatapoja. Eli kun rengas kuluu ja renkaan pyörintäarvot kasvaa, mutta pysyy marginaalissa, niin laatikko pelaa hyvin.
                      Periaatteessa siis joku osaava pystyisi ohjelmoimaan laatikkoon (jos se nyt ylipäätään olisi mahdollista) sellaiset arvot joilla loota toimisi vaikkapa 205 40 15 rengastuksella?
                      Olenko nyt aivan kujalla vai edes hieman jäljillä?
                      Last edited by Jamppa81; 25-11-2015, 17:46.

                      Comment

                      Working...
                      X