Originally posted by bemu2000
View Post
E39 vannekoko > sekoittaako stepin?
Collapse
X
-
Originally posted by Jamppa81 View PostSe on totta, mutta ei se laatikko aina luista pienelläkään rengastuksella. Enemmän tietysti mutta kyllä mulla ainakin lukittui noillakin renkailla.
Uudempi bensasteppi ei tästä väärästä rengaskoosta hajoa, mutta turbiinin päälle se kyllä pitkässä juoksussa käy.
Diesel askien käyttäytymisessä alikokorengastus ei juurikaan ”persauksissa” tunnu kuin tietynlaisena ”tahmeutena”, mutta käy sekin pidemmän päälle juuri turbiinin päälle.
Comment
-
-
Itselle tuli hommattua 2001 525ia ja on ensimmäinen automaatti bemari itsellä. Ostovaiheessa alla olivat 225/55 16" ja tyytyväinen laatikon toimintaan kyllä olin. Huoltokirjan mukaan autoon oli vaihdettu öljyt laatikkoon kaksi kertaa ekan kerran jossain 170tkm ja nyt heinäkuussa 272tkm kohdalla. Saahan nähdä milloinka se laatikko sitten antautuu, kunhan ekana saisi auton muuten ajoon...E39 M5
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMonella kuitenkin jättää jo tuolla rengaskoolla lukittumatta, vaikka yhtä usein sitä ei kuski huomaakkaan.
Uudempi bensasteppi ei tästä väärästä rengaskoosta hajoa, mutta turbiinin päälle se kyllä pitkässä juoksussa käy.
Diesel askien käyttäytymisessä alikokorengastus ei juurikaan ”persauksissa” tunnu kuin tietynlaisena ”tahmeutena”, mutta käy sekin pidemmän päälle juuri turbiinin päälle.
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostVarmasti on käynyt turbiinin päälle minullakin ja saattaahan se turbiinista johtuakin ne jysähdykset vaihtaessa. Tuntuu vaan niin kovin omituiselle, että turbiini aiheuttaisi vain kahdella vaihteella ja vain isommalle vaihtaessa ongelmia.
Turbiinivika on helppo selvittäää kun valuttaa kaikki öljyt ulos ja tsekkaa ne viimeiset lirut onko joukossa metallipurua.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKyllä se turbiiniongelma näkyy useinkin alkuvaiheessaan varsinkin bensastepeissä vain muutamalla vaihteella.
Turbiinivika on helppo selvittäää kun valuttaa kaikki öljyt ulos ja tsekkaa ne viimeiset lirut onko joukossa metallipurua.
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostTurbiinin sisäisen lukon eli turbiinin rakenteesta johtuvan luiston poistotoiminto joka alkaa temppuilemaan. Tämä toiminto ei ole näissä vanhemmissa toiminnassa kaikilla vaihteilla, yleensä 3 vaihteesta alkaen.
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostSelittäisitkö miksi näin on? Manuaalissa jos kytkin hajoaa niin se on rikki kaikilla vaihteilla. Eikö turbiini ole yksi ja sama mokkula, välittämättä miltä vaihteelta ollaan menossa ja minne?
Kysehän ei kaiketi olekkaan itse turbiinista vaan sen ”tuotosta” joka ilmeisesti ei riitä näillä pienemmillä vaihteilla jouhevaan kytkeytymiseen?
Eli laatikkohan ei salli ylimääräistä luistoa missään tilanteessa ja ehkä se reagoi näin siinä tapauksessa että turbiini ei enään toimi kuten pitää? Mene ja tiedä?
Comment
-
-
Olenko nyt aivan hukassa teorioineni, mutta meneekö homma jotenkin näin:
Laatikossa on joku control unit joka saa dataa joltain antureilta (abs?) renkailla. Ja laatikon ohjausyksikössä on jotkin marginaaliarvot olemassa joka kertoo laatikolle että nopeuden ollessa X rengas pyörii vauhtia X. Ja kun nämä arvot ylittyy tai alittuu johtuen väärästä vierintäkehästä, laatikon vaihtologiikka sekoaa?
Eli jos ajatellaan että 50km/h vauhdissa renkaan pitäisi pyöriä vaikkapa 300 kertaa minuutissa, mutta väärästä kehästä johtuen se pyöriikin 400 kertaa, niin laatikko kuvittelee että nyt suditaan tai jotain muuta vastaavaa ja tunkee vaihteita silmään suuremmalla nopeudella?
Voikohan tätä enää sekavammin yrittää jäkeillä... Noh, jos tämä menisi edes suunnilleen noin, voisi se selittää omat (ehkä edesmenneet) laatikon ongelmat.
Ja kun väärille tavoille opitun laatikon "välimuisti" eli adaptaatiot nollataan ja alla on oikealla vierintäkehällä olevat renkaat, niin laatikko rauhoittuu ja alkaa ajatella vaihtamista fiksummin. Arvot ovat marginaalissa ja vaihtotyö tapahtuu rauhallisemmin ja loogisemmin. Täten siis oikealla rengastuksella ja adaptaation totaalisella nollaamisella (ei siis akunkenkiä irroittelemalla) saadaan laatikko takaisin siihen tilaan jossa se oli aikoinaan tehtaalta lähtiessään. kö?
Koska jos tosiaan näin on, niin jumalauta, selvähän se on että laatikko menee sekaisin väärästä kehästä. Adaptaatiot ei ole varsinaista oppimista, vaan näille tietyille arvoille valmiiksi määriteltyjä toimintatapoja. Eli kun rengas kuluu ja renkaan pyörintäarvot kasvaa, mutta pysyy marginaalissa, niin laatikko pelaa hyvin.
Periaatteessa siis joku osaava pystyisi ohjelmoimaan laatikkoon (jos se nyt ylipäätään olisi mahdollista) sellaiset arvot joilla loota toimisi vaikkapa 205 40 15 rengastuksella?
Olenko nyt aivan kujalla vai edes hieman jäljillä?Last edited by Jamppa81; 25-11-2015, 17:46.
Comment
-
Comment