memebuy23buy

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peto2
    replied
    Originally posted by Hezman View Post
    Vähän jarrutärinöistä:

    E39:ni täristi jarruttaessa sekä ihan matka-ajossakin. Pahin nopeus n.80 - 100 km/h. Tärinään kyrpiintyneenä vaihdoin eteen reaktiotangot, alatukivarret ja raidetangonpäät, ja tietysti pyörin suuntaus. Jarruremontin olin tehny joitakin kuukausia takaperin, joten en uskonut että levyt olisi kierot joten niitä ei vaihdettu, vaikkakin tieto oli että motonetin osat on paskoja.
    Tukivarsien vaihto auttoi hieman mutta tärinä jatku. Seuraavaksi vaihtoon meni kierot vanteet, joissa oli pysty heittoa. Kumit muuten likimain uudet. (225/45 17 Hankook, kesän testi menestyjät.) Vanteiden vaihto ei auttanu.
    No hain sitte vielä uudet jarrulevyt ja palat Kl-varaosista. Ja ALKUPERÄISET. Asennuksen jälkeen koe-ajolle ja miten kävi? Kaikki tärinät ja ratin vatkaukset hävis.

    Mutta huomasin yhden seikan kun vertailin motonetin levyjä ja alkuperäisiä pöydällä: Alkuperäisistä levyistä oli sorvattu ulkokehältä vähän tavaraa pois. Tämä selkis, alkuperäiset on tasapainoitettu. Siinä syy matka vauhdissa täristämiseen.

    No, nyt kosla kulkee nii että äkkinäinen luulis ajettavan kiskoilla.
    Ja opin että motonetistä en autooni hae edes karvanoppia.!
    siinä on vielä semmonen ~2000km matkaa että uudet levyt kiillottuu ja vasta sen jälkeen voi sanoa loppuiko tärinä vai ei.

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Vähän jarrutärinöistä:

    E39:ni täristi jarruttaessa sekä ihan matka-ajossakin. Pahin nopeus n.80 - 100 km/h. Tärinään kyrpiintyneenä vaihdoin eteen reaktiotangot, alatukivarret ja raidetangonpäät, ja tietysti pyörin suuntaus. Jarruremontin olin tehny joitakin kuukausia takaperin, joten en uskonut että levyt olisi kierot joten niitä ei vaihdettu, vaikkakin tieto oli että motonetin osat on paskoja.
    Tukivarsien vaihto auttoi hieman mutta tärinä jatku. Seuraavaksi vaihtoon meni kierot vanteet, joissa oli pysty heittoa. Kumit muuten likimain uudet. (225/45 17 Hankook, kesän testi menestyjät.) Vanteiden vaihto ei auttanu.
    No hain sitte vielä uudet jarrulevyt ja palat Kl-varaosista. Ja ALKUPERÄISET. Asennuksen jälkeen koe-ajolle ja miten kävi? Kaikki tärinät ja ratin vatkaukset hävis.

    Mutta huomasin yhden seikan kun vertailin motonetin levyjä ja alkuperäisiä pöydällä: Alkuperäisistä levyistä oli sorvattu ulkokehältä vähän tavaraa pois. Tämä selkis, alkuperäiset on tasapainoitettu. Siinä syy matka vauhdissa täristämiseen.

    No, nyt kosla kulkee nii että äkkinäinen luulis ajettavan kiskoilla.
    Ja opin että motonetistä en autooni hae edes karvanoppia.!

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Tuo kuskinpuoli oli jo niin pahasti, että sitä oli jo raskas pyörittää. Varmaan jo hyvän tovin ollut kehä poikki ja mennyt pahemmaksi. Vänkärinpuoli on sillain lievemmin, että tuntuu napse ja muuttuu jopa rohinaksi kun kallistelee laakeria. Eli aika selvästi ne huomaa kun pahemmaksi pääsee menemään. Tosin itse en kyllä huomannut rengas kiinni yhtään mitään, mutta kun jarrulevykin oli irti ja pyöritti suoraan laakerista niin oli ihan selvä tapaus.

    Selvää välystä ei ole silti kummassakaan, mutta taitaa auton massat ajotilanteissa noita kuitenkin jo väännellä kun käsipelilläkin sai äänen muuttumaan.

    Tärinä jarruttaessa ja nykivä pysähtyminenkin väheni selvästi. Voisi varovasti toivoa, että avain onneen saattaa löytyä kun toinenkin puoli on vaihdettu
    Last edited by Antsah; 19-12-2012, 11:37.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Vaihdoimpas kuskinpuolen laakerin. Vanhan kun sain pois paikoiltaan ja käänsin sen ympäri niin oli heti havaittavissa, että laakeri sisäkehä on haljennut yhdestä kohdasta, liekkö likaa päässyt sisälle vai mistä johtuu. Kuinka pahasti sitten lie sisältä mennyt. En kehdannut alkaa tekemään ruumiinavausta. Vielä pitäisi toiselle puolelle vaihtaa.
    Tämä laakerin sisäkehän katkeaminen/halkeaminen taitaa olla lähes tyyppiviaksi luettava ongelma. Tai sitten laakereissa on valmistus- tai laatuheittoja. Itsellekin osunut yksi täällainen napsuva laakeri. Vian paikallistaminen on tosi tarkkaa puuhaa, itse aivan sattumalta renkaita vaihtaessa satuin pyörittelemään rengasta ilmassa, kun huomasin olemattoman hennon napseen toisesta etupyörän laakerista.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Vaihdoimpas kuskinpuolen laakerin. Vanhan kun sain pois paikoiltaan ja käänsin sen ympäri niin oli heti havaittavissa, että laakeri sisäkehä on haljennut yhdestä kohdasta, liekkö likaa päässyt sisälle vai mistä johtuu. Kuinka pahasti sitten lie sisältä mennyt. En kehdannut alkaa tekemään ruumiinavausta. Vielä pitäisi toiselle puolelle vaihtaa.
    Last edited by Antsah; 19-12-2012, 06:57.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Niin ja sen FAG:n navassakin on KOYO teksti mitä netistä kuvia kattelin. Ilmeisesti SKF ja FAG pakkaa molemmat KOYOn laakeria. E39 orkkiksessakin lukee tuo KOYO siellä sisäpinnalla.


    FAG:

    SKF:

    OEM:
    Last edited by Antsah; 17-12-2012, 21:54.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Uskaltaako tarviketta laittaa?
    Mikä on tarvikelaakeri? Täällä on siitä näköjään eri käsityksiä. Käsittääkseni kaikki muut ovat tarvikkeita paitsi merkkiliikkeen myymät. Osa tarvikeosista toki on ihan samoja kuin nuo, mutta ei se tuota asiaa silti muuta. FAG-laakerit laitoin eikä ole ollut ongelmia. SKF, FAG ja KOYO ovat kaikki toimivia, muita ei kannata laittaa.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Motonetti on kuulemma lopettanut noiden Mapcon laakereiden myymisen ainakin E39:n kohdalla.

    Leave a comment:


  • MakeJ
    replied
    Täälä on niin karvaita kokemuksia tarvikelaakereista, että ei voi mitenkään suositella E39:iin. Tyhmänä ostin aikoinaan Motonetin Mapcot. ABS temppuili ennen kuin sain anturia hieman syvemmälle puhdistamalla anturin kolon kunnolla. Anturi kuitenkin toimi vanhojen alkuperäisten laakerien kanssa moitteetta. Noin 3000tkm ja molemmissa laakereissa oli käsin tuntuva välys. Tämän jälkeen toisen merkkiset tarvikelaakerit ja näissä toisessa napa kiero jo valmiiksi. Uusilla levyillä meni hetken ilman täristystä, mutta aina palasi vittumainen jarrujen tärinä. Lopulta mittasin heittokellolla napaa ja siinähän oli heittoa. Tämän jälkeen loppu leikkiminen ja KL-varaosista SKF:n alkuperäiset laakerit ja kieroutuneen EBC:n jarrulevyn sorvaus. Nyt menty 30tkm ilman mitään tärinöitä jarruttaessa tai ABS ongelmia. Ehkä markkinoilla on hyviäkin tarvikelaakereita, mutta näyttää siltä, että näissä hinta korreloi laadun kanssa.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Ainakin E46 toimi ihan moitteetta tarvikelaakerit.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Pitänee käydä vilkaisemassa mitä laakereita motonetissä on hyllyssä, mapcot sun muut topranit saa jäädä hyllyyn.
    Uskaltaako tarviketta laittaa?

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Pitänee käydä vilkaisemassa mitä laakereita motonetissä on hyllyssä, mapcot sun muut topranit saa jäädä hyllyyn.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Kun jarrua alkaa painamaan niin kuuluu selvästi jonkinlainen hurina aluksi.
    Minullakin kuului/tuntui tuollainen hurina ja vika oli etupyörän ABS-anturissa. Lopulta vika sitten paheni kunnolliseksi ABS:n rutinaksi yms.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Levyt ei ole lasittuneet, mutta koneistusjäljet on hävinneet. Ajettu muutama tkm. Ei ole tullut tärinät takaisin.



    Kokeile puhdistaa levyt hyvin ja tee uudestaan sisäänajo jarruttelut.
    Niin tein tuon puhdistelun kun nuo laakerit huomasin. Katosihan se osittain, mutta huomaa ettei kadonnut kokonaan eli varmaan hiipii takaisin kun hiontajäljet katoaa. Pitää vissiin levyt vaihtaa jos ei laakerit tilannetta muuta.

    Nyt kun nuo vialliset laakerit tuli huomattua niin tullut kiinnitettyä ääniin huomiota. Kun jarrua alkaa painamaan niin kuuluu selvästi jonkinlainen hurina aluksi. Eli taitaa jarrut aina käännellä laakereita.

    Tuossa näköjään samalla tavalla menneet nuo laakerit rikki, kilometritkin on samaa luokkaa:
    Last edited by Antsah; 17-12-2012, 07:33.

    Leave a comment:


  • AKSU
    replied
    Originally posted by Vesa View Post
    Mulla ei ollut vaikutusta jarrutärinään vaikka oli rahisevat ja naksuvat etupyörän laakerit ja vaihdoin uudet. Jarrutärinän syytä en ole vielä saanut selvitettyä vaikka etupäässä on kaikki uutta. Alan kallistua siihen, että vajaa vuosi sitten uusittujen Zimmerman-levyjen 5 ja 8 satkun heitto on sittenkin liikaa. Eli levykauppaan, tällä kertaa Atet.

    Itse olin samassa tilanteessa. Kolmilla eri tarvikelevyillä mukaanlukien zimmermanin reikälevyt kokeiltiin ajella ja muutaman tonnin kun ajoi, alkoi jarrutus vatkaukset. Viimesimmät levyt on marmorilta ja eipä ole sen jälkeen vatkailluit. Eli tässäkin köyhä osti hyvää ja halpaa, tosin eri paketeissa.

    Leave a comment:

Working...
X