Originally posted by Hezman
View Post
E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
-
-
Vähän jarrutärinöistä:
E39:ni täristi jarruttaessa sekä ihan matka-ajossakin. Pahin nopeus n.80 - 100 km/h. Tärinään kyrpiintyneenä vaihdoin eteen reaktiotangot, alatukivarret ja raidetangonpäät, ja tietysti pyörin suuntaus. Jarruremontin olin tehny joitakin kuukausia takaperin, joten en uskonut että levyt olisi kierot joten niitä ei vaihdettu, vaikkakin tieto oli että motonetin osat on paskoja.
Tukivarsien vaihto auttoi hieman mutta tärinä jatku. Seuraavaksi vaihtoon meni kierot vanteet, joissa oli pysty heittoa. Kumit muuten likimain uudet. (225/45 17 Hankook, kesän testi menestyjät.) Vanteiden vaihto ei auttanu.
No hain sitte vielä uudet jarrulevyt ja palat Kl-varaosista. Ja ALKUPERÄISET. Asennuksen jälkeen koe-ajolle ja miten kävi? Kaikki tärinät ja ratin vatkaukset hävis.
Mutta huomasin yhden seikan kun vertailin motonetin levyjä ja alkuperäisiä pöydällä: Alkuperäisistä levyistä oli sorvattu ulkokehältä vähän tavaraa pois. Tämä selkis, alkuperäiset on tasapainoitettu. Siinä syy matka vauhdissa täristämiseen.
No, nyt kosla kulkee nii että äkkinäinen luulis ajettavan kiskoilla.
Ja opin että motonetistä en autooni hae edes karvanoppia.!
Leave a comment:
-
-
Tuo kuskinpuoli oli jo niin pahasti, että sitä oli jo raskas pyörittää. Varmaan jo hyvän tovin ollut kehä poikki ja mennyt pahemmaksi. Vänkärinpuoli on sillain lievemmin, että tuntuu napse ja muuttuu jopa rohinaksi kun kallistelee laakeria. Eli aika selvästi ne huomaa kun pahemmaksi pääsee menemään. Tosin itse en kyllä huomannut rengas kiinni yhtään mitään, mutta kun jarrulevykin oli irti ja pyöritti suoraan laakerista niin oli ihan selvä tapaus.
Selvää välystä ei ole silti kummassakaan, mutta taitaa auton massat ajotilanteissa noita kuitenkin jo väännellä kun käsipelilläkin sai äänen muuttumaan.
Tärinä jarruttaessa ja nykivä pysähtyminenkin väheni selvästi. Voisi varovasti toivoa, että avain onneen saattaa löytyä kun toinenkin puoli on vaihdettuLast edited by Antsah; 19-12-2012, 11:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antsah View PostVaihdoimpas kuskinpuolen laakerin. Vanhan kun sain pois paikoiltaan ja käänsin sen ympäri niin oli heti havaittavissa, että laakeri sisäkehä on haljennut yhdestä kohdasta, liekkö likaa päässyt sisälle vai mistä johtuu. Kuinka pahasti sitten lie sisältä mennyt. En kehdannut alkaa tekemään ruumiinavausta. Vielä pitäisi toiselle puolelle vaihtaa.
Leave a comment:
-
-
Vaihdoimpas kuskinpuolen laakerin. Vanhan kun sain pois paikoiltaan ja käänsin sen ympäri niin oli heti havaittavissa, että laakeri sisäkehä on haljennut yhdestä kohdasta, liekkö likaa päässyt sisälle vai mistä johtuu. Kuinka pahasti sitten lie sisältä mennyt. En kehdannut alkaa tekemään ruumiinavausta. Vielä pitäisi toiselle puolelle vaihtaa.Last edited by Antsah; 19-12-2012, 06:57.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostUskaltaako tarviketta laittaa?
Leave a comment:
-
-
Motonetti on kuulemma lopettanut noiden Mapcon laakereiden myymisen ainakin E39:n kohdalla.
Leave a comment:
-
-
Täälä on niin karvaita kokemuksia tarvikelaakereista, että ei voi mitenkään suositella E39:iin. Tyhmänä ostin aikoinaan Motonetin Mapcot. ABS temppuili ennen kuin sain anturia hieman syvemmälle puhdistamalla anturin kolon kunnolla. Anturi kuitenkin toimi vanhojen alkuperäisten laakerien kanssa moitteetta. Noin 3000tkm ja molemmissa laakereissa oli käsin tuntuva välys. Tämän jälkeen toisen merkkiset tarvikelaakerit ja näissä toisessa napa kiero jo valmiiksi. Uusilla levyillä meni hetken ilman täristystä, mutta aina palasi vittumainen jarrujen tärinä. Lopulta mittasin heittokellolla napaa ja siinähän oli heittoa. Tämän jälkeen loppu leikkiminen ja KL-varaosista SKF:n alkuperäiset laakerit ja kieroutuneen EBC:n jarrulevyn sorvaus. Nyt menty 30tkm ilman mitään tärinöitä jarruttaessa tai ABS ongelmia. Ehkä markkinoilla on hyviäkin tarvikelaakereita, mutta näyttää siltä, että näissä hinta korreloi laadun kanssa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antsah View PostPitänee käydä vilkaisemassa mitä laakereita motonetissä on hyllyssä, mapcot sun muut topranit saa jäädä hyllyyn.
Leave a comment:
-
-
Pitänee käydä vilkaisemassa mitä laakereita motonetissä on hyllyssä, mapcot sun muut topranit saa jäädä hyllyyn.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostLevyt ei ole lasittuneet, mutta koneistusjäljet on hävinneet. Ajettu muutama tkm. Ei ole tullut tärinät takaisin.
Kokeile puhdistaa levyt hyvin ja tee uudestaan sisäänajo jarruttelut.
Nyt kun nuo vialliset laakerit tuli huomattua niin tullut kiinnitettyä ääniin huomiota. Kun jarrua alkaa painamaan niin kuuluu selvästi jonkinlainen hurina aluksi. Eli taitaa jarrut aina käännellä laakereita.
Tuossa näköjään samalla tavalla menneet nuo laakerit rikki, kilometritkin on samaa luokkaa:
Last edited by Antsah; 17-12-2012, 07:33.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Vesa View PostMulla ei ollut vaikutusta jarrutärinään vaikka oli rahisevat ja naksuvat etupyörän laakerit ja vaihdoin uudet. Jarrutärinän syytä en ole vielä saanut selvitettyä vaikka etupäässä on kaikki uutta. Alan kallistua siihen, että vajaa vuosi sitten uusittujen Zimmerman-levyjen 5 ja 8 satkun heitto on sittenkin liikaa. Eli levykauppaan, tällä kertaa Atet.
Itse olin samassa tilanteessa. Kolmilla eri tarvikelevyillä mukaanlukien zimmermanin reikälevyt kokeiltiin ajella ja muutaman tonnin kun ajoi, alkoi jarrutus vatkaukset. Viimesimmät levyt on marmorilta ja eipä ole sen jälkeen vatkailluit. Eli tässäkin köyhä osti hyvää ja halpaa, tosin eri paketeissa.
Leave a comment:
-
Leave a comment: