memebuy23buy

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Terno
    Guest replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Levyt on halvemmat ja helpommat vaihtaa, niistä kai se on aloitettava. Outoa kun ei aina täristä...
    niinpä. Foorumin ohjeilla (hemi?) olen noi satulat, levyt, navat yms. putsaillut ja rasvaillut, mutta hetken on hyvä, ja sen jälkeen pientä nypytystä kun jarruttaa yli 60km/h vauhdista

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Terno View Post
    Juuri samanoloista täristystä täälläkin. veikkaan jarruja. kaikki alustaosat vaihdettu tämän kesän nimiin.
    Levyt on halvemmat ja helpommat vaihtaa, niistä kai se on aloitettava. Outoa kun ei aina täristä...

    Leave a comment:


  • Terno
    Guest replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Prkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.

    Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?
    Juuri samanoloista täristystä täälläkin. veikkaan jarruja. kaikki alustaosat vaihdettu tämän kesän nimiin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Prkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.

    Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?
    Last edited by Bmw Master; 03-10-2012, 19:19.

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    niinhän ne reaktiotangot on vaihdettu ja silloin hävis vatkaus noin yhteen kymmenesosaan siitä mitä se oli sitä ennen. ratti heilui ennen noiden vaihtoa noin 10 cm rataa niin että meinas peukalot katketa.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    vastataan hemin puolesta, siellä alustassa ei tarvitse edes olla väljää, riittää että reaktiotangon pusla on vanhuuttansa löystynyt (päältäpäin katsoessa ei näy vikaa) ja aiheuttaa aivan käsittämättömän vatkauksen jarruttaessa ja jarrulevyt vaihtamalla vatkaus katoaa 1500-2000km ajaksi..
    mutta nämähän oli jo vaihdettu :think

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    noniin, remppa reissu tehty:

    navat mitattu ja ovat suorat.

    levyt kiinni sorviin ja mittaamaan...kummassakin levyssä heittoa sekä navan vastinpinnassa ja itse levyssä. heitot itse levyn pinnalla välillä 0,1mm - 0,3 mm.
    Kun suoristettiin levy sorvissa niin että navan vastinpinta oli heitoton oli levyn ulkokehällä heittoa yli milli!
    sorvattiin kaikki pinnat keskenään tasan, siis ihan pieni siivu pois joka pinnalta tasaisesti jolloin levyn lopulliseksi paksuudeksi jäi 29,6mm (uutena 30mm)
    jonka jälkeen levyt kiinni napaan ja suorat ovat.
    vedettiin vielä palat suoriksi lasilevyn päällä, ainoastaan yhdessä oli pientä epätasaisuutta jarrutuspinnassa.
    samalla putsasin luonnollisesti palat, satulat ja kaikki vastinpinnat navoista yms. aivan kiiltävän puhtaiksi.

    jarrut eivät tärise eivätkä nypytä.


    lopputulema:
    bemarin tapauksessa näköjään ainakin näissä isommissa levyissä (324x30mm) kaikki tarvikelevyt ovat ihan kuraa eivätkä kestä lämpöä kuten alkuperäiset.

    kaveri kuka sorvas nämä on ikänsä pelannut Audien kanssa ja sanoi että on tarvikelevyjä sorvannut monia juuri näiden lämpövääntymien vuoksi.

    hemi: usko jo ettei koko autossa ole mitään väljää, kulkee kuin juna eikä tärise tai pompota. ei heilahtele tai jää värisemään kuopissa jne.

    tärinät ovat siis hävinneet joka kerta kun on vaihdettu uudet levyt noin 1000-2000km ajaksi kunnes pinta on lasittunut, jarrut alkaneet pitää paremmin ja olen alkanut myös käyttää niitä selvästi rajummin. tästä aina vähän aikaa niin tärinät ovat tulleet takaisin noin 100km ajalla.

    nyt siis odotellaan vielä se 1-2 tkm että saadaan varmuus tällekkin asialle mutta toistaiseksi jarrut ovat paremmat kuin kertaakaan levyjen/palojen uusimisen jälkeen.

    perästä kuuluu jos pelaa/ei pelaa!

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    en nyt huomannut että olisit sanonut joten kysytään, viimeksi kun vaihdoit jarrulevyt niin katosiko jarrutärinä hetkeksikään?

    en ole e39:n alustaa joutunut (vielä) tutkimaan mutta miten etupään apurunko on korissa kiinni?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Manukki View Post
    niin ja reilun tunnin päästä ollaan menossa sorvin ääreen levyt kainalossa jossa katsotaan heittokellolla levyjen suoruus ja sorvataan siivut pois jos tarvitsee. lisäksi tarkoitus virittää heittokello myös napojen mittausta varten.
    Eikö tuo jarrulevyjen (ensimmäinen) mittaus pitäisi tehdä juuri autossa paikoillaan.Jos siinä ilmenee heittoa,niin vasta sitten sorviin tarkistusmittaukseen.Ja mikäli heitto pienenee huomattavasti tai "poistuu" sorvimittauksessa,niin vika on itse autossa.Ei levyissä.Jos taas mahdollisesti löytynyt kierous ei "poistu" sorvimittauksessa,niin sillon levy(t) on kiero.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Manukki View Post
    hemi: ei ole, alustan kulmat ovat tasan ja oikein kummallakin puolella ja kulmat eivät olleet kesän aikana (30tkm) muuttuneet miksikään. tarkastettu/säädetty samalla laitteistolla kummallakin kerralla. laput on tallessa kummastakin keikasta ja kaikki arvot prikulleen samat.
    Jos olkavarret ovat vahingoittumattomat, ohjurittapit kunnossa ja satulan kiinnitys ok, eli jarrusatula on oikealla kehällä suhteessa levyyn, ei jäljelle jää mitään muuta vaihtoehtoa kuin että jossain on jokin välys.
    Levyissä saa olla käsittämättömän suuri heitto ennen kuin ne aloittavat kuvaillun tärinän. Kuitenkin vastaava tärinä syntyy esim. olemattoman pienestäkin pyöränlaakeriviasta varsinkin jos/kun on lähdetty tälle levyjen uusimislinjalle ja aina uudet levyt on siäänajettu tärisevinä jolloin pinta kuluu "laikulle"?
    Ne "motonetinkaan" levyt ei urbaanilegendoista huolimatta kieroudu niin että jarrutärinät alkaa ilman että itse primäärivika olisi jossain muualla.
    Levyn sorvaus tai hionta toki poistaa tärinän aina hetkeksi, kunnes levyn karhea pinta uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
    Näissä jarrutärinäongelmissa tuo levyjen vaihto pitäisi siis AINA olla se viimeisin vaihtoehto etsittäessä ongelman aiheuttajaa, ei ensimmäinen.
    Tämä nyt tosiaan tuntuu mysteeriltä, mutta se on 100% varmaa että ongelma ei ratkea kohdistamalla tarmo itse levyihin.
    Onko hammastanko 100% välyksetön myös ylös/alas suunnassa ja erityisesti apukuskin puolelta?

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    niin ja reilun tunnin päästä ollaan menossa sorvin ääreen levyt kainalossa jossa katsotaan heittokellolla levyjen suoruus ja sorvataan siivut pois jos tarvitsee. lisäksi tarkoitus virittää heittokello myös napojen mittausta varten.

    tarkastan samalla vielä kertaalleen noiden mäntien liikkumavarat, mutta ne nyt on jo 7-8 kertaa katsottu ja herkistelty että eikai niissä pitäisi mitään olla...

    sorvari kaveri esitti teorian että joskus halvoissa levyissä (esim motonetin levyt mitkä olivat edelliset) on valu niin paskaa että kun saavat ekan kerran lämpöä kunnolla menevät heti kieroksi. samaa voi kuulemma olla ihan hyvin näissä bosh/zimmermann levyissä mitkä nyt on paikalla ja mitä väittivät alkuperäislaatuisiksi.
    sorvi tuonkin sitten kertoo ja jos ovat kierot niin luulis että pysyisivät suorina sorvauksen jälkeen jo??

    vai onko jollain mennyt kertaalleen sorvatutkin uudet levyt vielä uudestaan kieroksi?

    joka tapauksessa kuntoon tuo tänään saadaan kun levyistä otetaan siivu pois mutta kestääkö ilo taas 1000km vai jopa puoli vuotta onkin eri asia.
    itse epäilen tuota ensimmäistä vaihtoehtoa

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    keskiön koko on tarkastettu ja vanne vastaa siihen hyvin.
    ja jos keskiössä olisi heittoa niin auto tärisisi myöskin ajossa kun vanne ei keskittäisi, mitä tämä ei tee.

    keskiön kokoeron huomaa kyllä jo siinä vaiheessa kun vannetta laittaa paikalleen napaan, kyllä se 1,5 mm välys siinä tuntuu selvästi heiluttaessa jos napa on 72,6 eikä 74,1 mm kuten kuuluisi.

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Mittaa piruuttasi navan keskiö edestä ja takaa!
    En muista nyt kenellä, mutta tutina-threadissa pitkään arvuuteltiin vikaa ja lopulta paljastui syylliseksi väärät navat, joissa oli liian pieni keskiö.
    Vanne ei keskittynyt ikinä kunnolla.

    Edit: etunavasta tietty kyse... Vertaa takanapaan onko saman kokoinen.

    Leave a comment:


  • Manukki
    replied
    jarruttelin eilen levyt kunnolla kuumiksi ja tärinät ei hävinneet mihinkään. ja tein ihan tuon ohjeen mukaisesti.
    mäntä EI jumita koska liikkuvat joka nurkassa aivan ongelmitta koko liikeradan, liut on uusittu ja nekään eivät todellakaan jumita.

    yritän tänään ehtiä mittaamaan ne levyt heittokellolla.

    tuli tässä mieleen että pitäis varmaan mitata myös navat koska nehän on myös vaihdettu, jos niissä olisi jotain kieroutta? navan ja levyn välissä ei varmasti ole mitään paskaa.

    napaa mä nyt ite epäilisin, jotain valmistusvirhettä niissä kenties??

    no mut heittokellolla se selviää pikapuoliin...

    EDIT:
    Niin ja mittaan ja puran kyllä nuo satulat vielä tai ostan kokonaan uudet jos navassa/levyssä ei ole mitään vikaa.
    Mutta raportoin illalla tai huomenna mitä löytyi kunhan pääsen taas auton kimppuun ja heittokellohommiin.

    Kiitoksia kaikista kommenteista tähän mennessä, eiköhän se vika sieltä vielä löydy kun koko auton laittaa uutta
    Last edited by Manukki; 26-11-2009, 11:33.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Levyissä saa kyllä olla hieman heittoa eikä tunnu vielä missään, eikä varsinkaan aiheuta minkäänlaista nypytystä hiljaisessa vauhdissa jarruttaessa, joustoa on niin paljon liukutappien puolelta. Kyllä tuo ongelma nyt on lähtöisin satulan jumittamisesta, noita on nyt muutama tullut vastaan ja kaikille ollut yhteistä että palat ja levyt ajettu ihan loppuun -> mäntä ollut todella ulkona. Kun satula alkaa jumittaa, alkaa syntyä levyyn paikkoja joissa kitkakerroin vaihtelee, ja sitten täristää ja vatkaa ja ties mitä. Jos jarruttelet levyt kunnolla kuumaksi, niin tärinät häviää muutaman km ajaksi, usko pois.

    Suosittelisin että pistä satulat osiksi ja mittaa männän poraus ja mäntä huolellisesti. Veikkaanpa että mäntä on päässyt hieman vääntymään satulassa ollessaan niin ulkona, että johonkin on syntynyt mittavirhettä. Jos korroosiota ei ole, on tuo ainoa vaihtoehto. Tiivisteet ei jumitusta tee yksinään, että niitä ei kannata vaihdella jos ehjät ovat.

    Hemihän aikanaan raportoi E39:stä joiden tärinät saatiin pois vain vaihtamalla jarrusatulat, suattaapi olla että näissä on materiaali/toleranssit muuttuneet verrattuna vanhempiin ja ovat herkempiä. Vaan suattaapi olla olemattaki.

    Leave a comment:

Working...
X