memebuy23buy

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • IIIolut
    replied
    Originally posted by Risto113 View Post
    Vaikka olis kuinka tutkittu, niin reaktiotangon puslat loppu.

    Näitä ei voi tutkia juuri mitenkään, ellei tankoa irroita puslan päästä ja katso: pusla riekaleina.
    Komppaan Ristoa Tukivarsi pitää irroittaa, että näkee mahdolliset repeämät puslissa. Itselläni välystä ei tuntunut heiluteltaessa vaikka pusla oli revennyt useammasta kohdasta.

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Originally posted by Desu View Post
    jatkan tähän kun asia kuuluu topicin kans samaan... vittu perkele sanoilla lähden eli... alle 2kk sitten vaihdettu palat ja levyt... remontin jälkeen täristys lähti kun ennen sitä ennen ratti vispas vitusti ja pysähty sillee et tunsi oikee et levyt on kierot... no nyt sitten taas alkanu ratti täristään voimakkaasti 60-100 vauhis kun jarruttaa ei muualla alueella ainakaan vielä... juuri tulin tasapainotuksesta oikeella ees 20g heittoa... mikä on sekin tehty plus aurauskulmat katottu alle vuoden sisään... eli nyt alkaa vitutus nouseen... e39 540i -00 kyseessä... ei tota 300€ levyihin ja paloihin haluttais kokoaika laittaa... luottopajalla on katottu kaikki puslat ja muut että ei väljää ole... toissapäivänä vaihdettiin yksi tukitanko oikeelta eestä... mutta sitten kysymys vielä... voiko ohjauksen simpukka aiheuttaa jarrutuksessa tärinää... kun se kolisee ja varsinkin kääntyessä vasemmalle välys on huomattava... pakko avautua kun perkele syö miestä... mitä kaikkea sinne nyt kannattaa jos pitää levyt ja palat taas vaihtaa niin samalle tehdä että ei alkaisi täristään enää...

    Vaikka olis kuinka tutkittu, niin reaktiotangon puslat loppu.

    Näitä ei voi tutkia juuri mitenkään, ellei tankoa irroita puslan päästä ja katso: pusla riekaleina.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Oletko tarkistanut satulat että eivät jumita?

    Leave a comment:


  • Desu
    replied
    jatkan tähän kun asia kuuluu topicin kans samaan... vittu perkele sanoilla lähden eli... alle 2kk sitten vaihdettu palat ja levyt... remontin jälkeen täristys lähti kun ennen sitä ennen ratti vispas vitusti ja pysähty sillee et tunsi oikee et levyt on kierot... no nyt sitten taas alkanu ratti täristään voimakkaasti 60-100 vauhis kun jarruttaa ei muualla alueella ainakaan vielä... juuri tulin tasapainotuksesta oikeella ees 20g heittoa... mikä on sekin tehty plus aurauskulmat katottu alle vuoden sisään... eli nyt alkaa vitutus nouseen... e39 540i -00 kyseessä... ei tota 300€ levyihin ja paloihin haluttais kokoaika laittaa... luottopajalla on katottu kaikki puslat ja muut että ei väljää ole... toissapäivänä vaihdettiin yksi tukitanko oikeelta eestä... mutta sitten kysymys vielä... voiko ohjauksen simpukka aiheuttaa jarrutuksessa tärinää... kun se kolisee ja varsinkin kääntyessä vasemmalle välys on huomattava... pakko avautua kun perkele syö miestä... mitä kaikkea sinne nyt kannattaa jos pitää levyt ja palat taas vaihtaa niin samalle tehdä että ei alkaisi täristään enää...

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei kai nyt sentään.
    No kyllä sentään. Sama pölysuoja, tiiviste, mäntä, liukutapit ja niiden kumit. Taitaapi olla palatkin samanlaiset, ei tullut verrattua tarkemmin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...
    Ei kai nyt sentään.

    Originally posted by Alfredson View Post
    Kyl tota satulaa on tutkittu ja herkistelty, mitään poikkeavaa siinä ei oo nähty.
    Mites taka levyt/satulat?

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Kannattaa tsekkaa muuten jarrusatulat. Sattumalta tuossa jouluaaton aattona pääsin jarruhommiin kun selvittelin hieman laahaavaa jarrua, oli pölysuoja irronnut hieman ja mäntä aivan ruvella. Remppasin satulan täysin uusilla osilla ja sinne hävisi myös pienet jarrutärinät ja epätasainen jarrutus kun jarruttaa ihan varpaan päällä pienessä vauhdissa jota monet luulevat kieroksi levyksi. Paloja ja levyjä en vaihtanut kun niissä mitään vikaa ole. Eli toisinsanoen, jos mäntä jumittaa satulassa on tärinä taattu, ihan samalla tavalla kuin jumittavien liukutappien tapauksessakin.

    Muistaakseni hemi kovasti mainosti että jotkut e39:t ovat myös lakanneet tutisemasta satulan vaihdolla, en pitäisi mahdottomana huonosti liikkuvaa mäntää noissakaan tapauksissa. Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...
    Kyl tota satulaa on tutkittu ja herkistelty, mitään poikkeavaa siinä ei oo nähty. eikä oo jarrut koskaan laahanneet... Ainakaan niin että olisi levyt kuumenneet/lämmenneet. Olen ainaki sillointällöin tätäkin seurannut...

    Siis tällähän hetkellä jarrutärinät on taas 99-100% poissa, kun rääkkäsin niitä mutta tulenevat vielä takaisin. Eli jos tästä joku nero osaisi päätellä jotain.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Kannattaa tsekkaa muuten jarrusatulat. Sattumalta tuossa jouluaaton aattona pääsin jarruhommiin kun selvittelin hieman laahaavaa jarrua, oli pölysuoja irronnut hieman ja mäntä aivan ruvella. Remppasin satulan täysin uusilla osilla ja sinne hävisi myös pienet jarrutärinät ja epätasainen jarrutus kun jarruttaa ihan varpaan päällä pienessä vauhdissa jota monet luulevat kieroksi levyksi. Paloja ja levyjä en vaihtanut kun niissä mitään vikaa ole. Eli toisinsanoen, jos mäntä jumittaa satulassa on tärinä taattu, ihan samalla tavalla kuin jumittavien liukutappien tapauksessakin.

    Muistaakseni hemi kovasti mainosti että jotkut e39:t ovat myös lakanneet tutisemasta satulan vaihdolla, en pitäisi mahdottomana huonosti liikkuvaa mäntää noissakaan tapauksissa. Varaosat on muuten samat kuin E34:ssä...

    Leave a comment:


  • Spatsi
    replied
    Originally posted by Alfredson View Post
    Alkaneet taas, niinkuin arvasin, vähän tulemaan tärinät takaisin. Samalla jarrut alkaneet tuntumaan töksähteleviltä ja kitinät tulleet takaisin. Ei tässä perstuntumalla voi olla vika missään muualla kuin joko levyissä paloissa tai pyörän navoissa. Jos navoissa nyt voi olla mitään kun kuitenkin taas annoin selkäsaunaa jarruille ja toimivat taas täydellisesti...
    Voipi olla, että jos joudut viikonvälein uusimaan kyseisen toimenpiteen eivät levyt/palat kovin pitkää ikää näe. Ei muutakun kovaa vian selvittelyä jatkettava. Itse olen oppinut kantapään kautta tällaiset "purkka" korjaukset. Mutta hyvä linkki muuten. Itelläni ollut jarrujen vinkunaa välillä havaittavissa, tuolla saisi ehkä sen häviämään.

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Alkaneet taas, niinkuin arvasin, vähän tulemaan tärinät takaisin. Samalla jarrut alkaneet tuntumaan töksähteleviltä ja kitinät tulleet takaisin. Ei tässä perstuntumalla voi olla vika missään muualla kuin joko levyissä paloissa tai pyörän navoissa. Jos navoissa nyt voi olla mitään kun kuitenkin taas annoin selkäsaunaa jarruille ja toimivat taas täydellisesti...

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    LAITETAAS TÄHÄN NYT UUS POSTAUS ihan ettei mee kaikilta kahdelta kiinnostuneelta ohi.

    eli updatea. Selasin vähän jenkkifoorumeja ja sieltä löysin tälläisen urlin: http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm

    Aamupäivällä ennen töihin lähtöä tein tuon, mutta olosuhteiden ja liikenteen pakosta hieman alimitoitettuna, niin hupsheikkaa, normijarutuksissa 100% tärinätön, kovemmissa ja pidemmissä jarrutuksissa 85% jarrutärinöistä kadonnut! kuitenkin AIVAN selvä muutos.

    Nyt sitten takaisin tullessa tein sen kutakuinkin kuten tuossa sanotaan niin normijarrutuksissa 100% tärinätön, worstcase jarrutuksessa (100kmh:stä normaalia kovempi jarrutus) niin ongelma-alueella (60-70kmh) _LIEVÄÄ_ tutinaa, noin 95% tärinöistä hävinnyt.

    En nyt ota kantaa että kauanko nuo tutinat PYSYY poissa, mutta jotain valoa näköpiirissä. Pessimistinä uskon että ne tulee takaisin ainakin osittain. Tutkitaan. Lähinnä nyt pelkään että tuo teki vain jonkun hetkellisen "lasittuneen" tms pinnan levyihin, sitte hetken päästä se tartuntapinta taas muuttuu ja tärinät alkaa. Mutta katsotaan. Ehkä pitää tehdä vielä kolmas tuollainen käsittely huomenna. =)

    Ja tiedoksi että olen aikasemminkin yrittänyt antaa jarruille selkäsaunaa, mutta en tuolla tavalla, olen ehkä jarruttanut liian agressiivisesti tai jotain, ja varmaan sielä etupäässäkin väljää oli, kun kertaakaan en niitä noin hyviksi ole saanut. Kerran sain myös jonkunnäköisen parannuksen, mutta sen jälkeen en mitään parannusta. Paitsi nyt.

    EDIT: lisätääs tähän vielä että tähän asti useammin kuin joka toisessa jarrutuksessa ainakin hiljaisissa vauhdeissa on jarrut kitiseen tai vinkuneet ainakin jonkun verran. Ton käsittelyn jälkeen ei oo vinkunut vähääkään. Ehkä nyt aikaista tehdä lopullista tuomiota tästäKÄÄN asiasta. Ja korostan että jos joku tota aikoo itse testata niin lukee ton jutun kunnolla, esim mitä noista nopeuksista sanotaan!
    Last edited by Alfredson; 19-12-2008, 00:22.

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    Pistin suosiolla uudet levyt+palat, en jaksanut alkaa säätämään sen kummemmin, samaan syssyyn sitten uusin jarrusatuloiden tiivisteet ja rasvasin kaikki nippelit uuten uskoon.
    Joo, no mulla on parhaimmillaan ududet levyt pitäneet tärinät poissa kuukausia että en saa vainoharhoja pois ennenkuin vanhoilla levyillä katoaa tärinät.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Pistin suosiolla uudet levyt+palat, en jaksanut alkaa säätämään sen kummemmin, samaan syssyyn sitten uusin jarrusatuloiden tiivisteet ja rasvasin kaikki nippelit uuten uskoon.

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    Navat edelleenkin vaihtoon, ei ole paha operaatio, helposti tekee sen itse.
    Kai sekin täytyy sitten vielä. Mutta katson nyt noi iskarit ensin. Onko ne navat kierouttaneet levyjä sitten sulla? vai onko vanhat levyt vielä käyneet?

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Navat edelleenkin vaihtoon, ei ole paha operaatio, helposti tekee sen itse.

    Leave a comment:

Working...
X