Originally posted by Bmw Master
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
Originally posted by Antsah View PostKatsoitko ettei jarrulevy vain ollut asettunut kieroon? Sehän ei ole kiinni navassa kuin yhdellä pienellä pultilla kun vanne on irti. Näyttää äkkiä suorakin kierolta kun se ei asetu kunnolla.
Nyt loppu jarrutärinä. Seuraavan vian kimppuun...
Levyhän voi olla kiero tai sitten palamateriaali on tarttunut levyyn epätasaisesti. Sama vaiva ja lääke molempiin vikoihin. Mulla komposiitti keraamiset palat, tekee herkästi tuota palamateriaalin epätasaista tarttumista. Sen takia uudet levyt monesti korjaa jarrutärinät, mutta ne palaa hetken päästä. Ehjät puslat sietää paremmin kieroa levyä tai epäpuhdasta levyä. Nyt kuitenkin levy oli tasaisesti "palassa”.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostLevyt piti lekalla hakata irti navasta, että kyllä me oli muullakin kuin yhdella pultilla kiinni
Nyt loppu jarrutärinä. Seuraavan vian kimppuun...
Levyhän voi olla kiero tai sitten palamateriaali on tarttunut levyyn epätasaisesti. Sama vaiva ja lääke molempiin vikoihin. Mulla komposiitti keraamiset palat, tekee herkästi tuota palamateriaalin epätasaista tarttumista. Sen takia uudet levyt monesti korjaa jarrutärinät, mutta ne palaa hetken päästä. Ehjät puslat sietää paremmin kieroa levyä tai epäpuhdasta levyä. Nyt kuitenkin levy oli tasaisesti "palassa”.
Comment
-
-
Kysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää. Motarivauhdista jarruttaessa kuuluu myös ihmeellinen jurina, hitaammasta vauhdista ei ääntä kuulu.
No aloin sitten tutkimaan tuota etupäätä ja sorkkaraudalla vääntelemällä en alustasta väljää löytänyt enkä rengasta ilmassa vääntelemällä. Ajattelin sitten, että putsataan vaikka jarrusatulat varmuuden vuoksi(huolsin ne kesällä vasta). No siinä kun irrottelin satulat ja levytkin varalta, että hion navan ja jarrulevyn vastinpinnat niin huomasin vapaana olevasta pyöränlaakereista, että nehän napsahtelee ja rutisee kun pyörittää. Pystysuunnassa ei ole yhtään välystä eikä ääntä kuulu kun rengas on kiinni ja pyörittää. Varsinkin kuskinpuolen laakeri oli todella raskas pyörittää. Eli molemmat etupyöränlaakerit ovat paskana. Varmaan ajan kysymys, että tulee myös väljää??
Varsinainen kysymys sitten se, että onko nuo pyöränlaakerit syylliset tuohon nykivään pysähtymiseen ja ratin lievään tärinään? Onkohan niissä kuitenkin sen verran väljää ajotilanteessa, että jarruttaessa ne antaa periksi?Last edited by Antsah; 16-12-2012, 20:35.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostKysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää. Motarivauhdista jarruttaessa kuuluu myös ihmeellinen jurina, hitaammasta vauhdista ei ääntä kuulu.
No aloin sitten tutkimaan tuota etupäätä ja sorkkaraudalla vääntelemällä en alustasta väljää löytänyt enkä rengasta ilmassa vääntelemällä. Ajattelin sitten, että putsataan vaikka jarrusatulat varmuuden vuoksi(huolsin ne kesällä vasta). No siinä kun irrottelin satulat ja levytkin varalta, että hion navan ja jarrulevyn vastinpinnat niin huomasin vapaana olevasta pyöränlaakereista, että nehän napsahtelee ja rutisee kun pyörittää. Pystysuunnassa ei ole yhtään välystä eikä ääntä kuulu kun rengas on kiinni ja pyörittää. Varsinkin kuskinpuolen laakeri oli todella raskas pyörittää. Eli molemmat etupyöränlaakerit ovat paskana. Varmaan ajan kysymys, että tulee myös väljää??
Varsinainen kysymys sitten se, että onko nuo pyöränlaakerit syylliset tuohon nykivään pysähtymiseen ja ratin lievään tärinään? Onkohan niissä kuitenkin sen verran väljää ajotilanteessa, että jarruttaessa ne antaa periksi?
Comment
-
-
Saapa nähdä kun nuo vaihtaa, että mikä on vaikutus. Unohdin tuossa edellisessä viestissä mainita, että reaktiotangoissa on powerflexit ja alatukivarret on vaihdettu keväällä. Jarrulevyt ja palat oon vaihtanu tuossa alkukesästä (edellisen viestin jarrusatulahuolto siis samalla) joka nurkkaan kun olivat levyt kuluneet jo niin ohueen kuntoon, olivat varmaan orkkikset. Jarrulevyt jotka itse laitoin oli NK:t eli SBS:n tuotteita.
Last edited by Antsah; 16-12-2012, 23:29.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostNo saa nähdä tuleeko sulle jarruvatkaukset vielä takaisin kun levy lasittuu.
Originally posted by Antsah View PostKysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää.
Comment
-
-
Originally posted by Vesa View PostMulla ei ollut vaikutusta jarrutärinään vaikka oli rahisevat ja naksuvat etupyörän laakerit ja vaihdoin uudet. Jarrutärinän syytä en ole vielä saanut selvitettyä vaikka etupäässä on kaikki uutta. Alan kallistua siihen, että vajaa vuosi sitten uusittujen Zimmerman-levyjen 5 ja 8 satkun heitto on sittenkin liikaa. Eli levykauppaan, tällä kertaa Atet.
Itse olin samassa tilanteessa. Kolmilla eri tarvikelevyillä mukaanlukien zimmermanin reikälevyt kokeiltiin ajella ja muutaman tonnin kun ajoi, alkoi jarrutus vatkaukset. Viimesimmät levyt on marmorilta ja eipä ole sen jälkeen vatkailluit. Eli tässäkin köyhä osti hyvää ja halpaa, tosin eri paketeissa.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostLevyt ei ole lasittuneet, mutta koneistusjäljet on hävinneet. Ajettu muutama tkm. Ei ole tullut tärinät takaisin.
Kokeile puhdistaa levyt hyvin ja tee uudestaan sisäänajo jarruttelut.
Nyt kun nuo vialliset laakerit tuli huomattua niin tullut kiinnitettyä ääniin huomiota. Kun jarrua alkaa painamaan niin kuuluu selvästi jonkinlainen hurina aluksi. Eli taitaa jarrut aina käännellä laakereita.
Tuossa näköjään samalla tavalla menneet nuo laakerit rikki, kilometritkin on samaa luokkaa:
Last edited by Antsah; 17-12-2012, 08:33.
Comment
-
Comment