memebuy23buy

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    No saa nähdä tuleeko sulle jarruvatkaukset vielä takaisin kun levy lasittuu.
    Levyt ei ole lasittuneet, mutta koneistusjäljet on hävinneet. Ajettu muutama tkm. Ei ole tullut tärinät takaisin.

    Originally posted by Antsah View Post
    Kysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää.
    Kokeile puhdistaa levyt hyvin ja tee uudestaan sisäänajo jarruttelut.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Saapa nähdä kun nuo vaihtaa, että mikä on vaikutus. Unohdin tuossa edellisessä viestissä mainita, että reaktiotangoissa on powerflexit ja alatukivarret on vaihdettu keväällä. Jarrulevyt ja palat oon vaihtanu tuossa alkukesästä (edellisen viestin jarrusatulahuolto siis samalla) joka nurkkaan kun olivat levyt kuluneet jo niin ohueen kuntoon, olivat varmaan orkkikset. Jarrulevyt jotka itse laitoin oli NK:t eli SBS:n tuotteita.

    Last edited by Antsah; 16-12-2012, 22:29.

    Leave a comment:


  • Vesa
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Kysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää. Motarivauhdista jarruttaessa kuuluu myös ihmeellinen jurina, hitaammasta vauhdista ei ääntä kuulu.

    No aloin sitten tutkimaan tuota etupäätä ja sorkkaraudalla vääntelemällä en alustasta väljää löytänyt enkä rengasta ilmassa vääntelemällä. Ajattelin sitten, että putsataan vaikka jarrusatulat varmuuden vuoksi(huolsin ne kesällä vasta). No siinä kun irrottelin satulat ja levytkin varalta, että hion navan ja jarrulevyn vastinpinnat niin huomasin vapaana olevasta pyöränlaakereista, että nehän napsahtelee ja rutisee kun pyörittää. Pystysuunnassa ei ole yhtään välystä eikä ääntä kuulu kun rengas on kiinni ja pyörittää. Varsinkin kuskinpuolen laakeri oli todella raskas pyörittää. Eli molemmat etupyöränlaakerit ovat paskana. Varmaan ajan kysymys, että tulee myös väljää??

    Varsinainen kysymys sitten se, että onko nuo pyöränlaakerit syylliset tuohon nykivään pysähtymiseen ja ratin lievään tärinään? Onkohan niissä kuitenkin sen verran väljää ajotilanteessa, että jarruttaessa ne antaa periksi?
    Mulla ei ollut vaikutusta jarrutärinään vaikka oli rahisevat ja naksuvat etupyörän laakerit ja vaihdoin uudet. Jarrutärinän syytä en ole vielä saanut selvitettyä vaikka etupäässä on kaikki uutta. Alan kallistua siihen, että vajaa vuosi sitten uusittujen Zimmerman-levyjen 5 ja 8 satkun heitto on sittenkin liikaa. Eli levykauppaan, tällä kertaa Atet.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Kysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää. Motarivauhdista jarruttaessa kuuluu myös ihmeellinen jurina, hitaammasta vauhdista ei ääntä kuulu.

    No aloin sitten tutkimaan tuota etupäätä ja sorkkaraudalla vääntelemällä en alustasta väljää löytänyt enkä rengasta ilmassa vääntelemällä. Ajattelin sitten, että putsataan vaikka jarrusatulat varmuuden vuoksi(huolsin ne kesällä vasta). No siinä kun irrottelin satulat ja levytkin varalta, että hion navan ja jarrulevyn vastinpinnat niin huomasin vapaana olevasta pyöränlaakereista, että nehän napsahtelee ja rutisee kun pyörittää. Pystysuunnassa ei ole yhtään välystä eikä ääntä kuulu kun rengas on kiinni ja pyörittää. Varsinkin kuskinpuolen laakeri oli todella raskas pyörittää. Eli molemmat etupyöränlaakerit ovat paskana. Varmaan ajan kysymys, että tulee myös väljää??

    Varsinainen kysymys sitten se, että onko nuo pyöränlaakerit syylliset tuohon nykivään pysähtymiseen ja ratin lievään tärinään? Onkohan niissä kuitenkin sen verran väljää ajotilanteessa, että jarruttaessa ne antaa periksi?
    Last edited by Antsah; 16-12-2012, 19:35.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Levyt piti lekalla hakata irti navasta, että kyllä me oli muullakin kuin yhdella pultilla kiinni

    Nyt loppu jarrutärinä. Seuraavan vian kimppuun...

    Levyhän voi olla kiero tai sitten palamateriaali on tarttunut levyyn epätasaisesti. Sama vaiva ja lääke molempiin vikoihin. Mulla komposiitti keraamiset palat, tekee herkästi tuota palamateriaalin epätasaista tarttumista. Sen takia uudet levyt monesti korjaa jarrutärinät, mutta ne palaa hetken päästä. Ehjät puslat sietää paremmin kieroa levyä tai epäpuhdasta levyä. Nyt kuitenkin levy oli tasaisesti "palassa”.
    No saa nähdä tuleeko sulle jarruvatkaukset vielä takaisin kun levy lasittuu.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Katsoitko ettei jarrulevy vain ollut asettunut kieroon? Sehän ei ole kiinni navassa kuin yhdellä pienellä pultilla kun vanne on irti. Näyttää äkkiä suorakin kierolta kun se ei asetu kunnolla.
    Levyt piti lekalla hakata irti navasta, että kyllä me oli muullakin kuin yhdella pultilla kiinni

    Nyt loppu jarrutärinä. Seuraavan vian kimppuun...

    Levyhän voi olla kiero tai sitten palamateriaali on tarttunut levyyn epätasaisesti. Sama vaiva ja lääke molempiin vikoihin. Mulla komposiitti keraamiset palat, tekee herkästi tuota palamateriaalin epätasaista tarttumista. Sen takia uudet levyt monesti korjaa jarrutärinät, mutta ne palaa hetken päästä. Ehjät puslat sietää paremmin kieroa levyä tai epäpuhdasta levyä. Nyt kuitenkin levy oli tasaisesti "palassa”.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Katsoitko ettei jarrulevy vain ollut asettunut kieroon? Sehän ei ole kiinni navassa kuin yhdellä pienellä pultilla kun vanne on irti. Näyttää äkkiä suorakin kierolta kun se ei asetu kunnolla.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Ja heittokellolla? Melko iso heitto saa olla levyssä että tuntuu.
    Sen verran, että näki ilman heittokelloa. Eipä ollut eka e39 jarrulevy joka on kiero ihan selvästi.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Pyörittämällä levyä.
    Ja heittokellolla? Melko iso heitto saa olla levyssä että tuntuu.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mites sait tuon kieroutumisen selville:think
    Pyörittämällä levyä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Toinen levy kiero, uudet tialukseen ja niitä odotellaan...
    Mites sait tuon kieroutumisen selville:think

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Toinen levy kiero, uudet tilaukseen ja niitä odotellaan...
    Last edited by Bmw Master; 09-10-2012, 16:47.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Käytetyt, mutta ehjät. Luoja tietää varmuudella. Miksi tärinä alkoi kun kaikki muu uusittiin, miksi ei aina tärise?
    Olitkos käynyt suuntauksessa osien vaihdon jälkeen?
    Mä vaihdoin kans kaikki muut etupään osat, paitsi alatukivarsia. No mullahan ei ollut jarrutärinää ennestään, mutta auto vispas ihan helvetisti. Sitten kokeilin vaihtaa alatukivarret, niin auttoi huomattavan paljon tärinään ja vanhat olivat nivelistä ihan paskat, vaikka kiinni ollessaan ei tuntunut mitään välystä. Aina vain tärisi... no lopuksi huomasin, että mätänetin vasen ylätukilaakerin ripustuskumi oli venähtänyt ja auto kulki epätasapainossa aiheuttaen tärinää. Uudet orkkikset tilalle ja näillä mennään. Tosin suuntaus on tekemättä ja rattikin jäi kieroon, mutta ei hirveesti enää täristä,muutakuin yli 120 vaudissa ja se johtuu renkaitten tasapainoituksesta.

    Vähä meni asiasta sivuun, mutta pointti on se, että mikä tahansa voi aiheuttaa e39 jarru tärinöitä + ajossa ravistuksia.

    Tietenkin sinulla voi olla levytkin kierossa, vaikka se on ilmeisesti harvinaista e39:ssä. :think

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Missäs kunnossa ne alatukivarret ovat? :think
    Käytetyt, mutta ehjät. Luoja tietää varmuudella. Miksi tärinä alkoi kun kaikki muu uusittiin, miksi ei aina tärise?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Prkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.

    Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?
    Missäs kunnossa ne alatukivarret ovat? :think

    Leave a comment:

Working...
X