Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 929
    • Espoo

    #16
    Vaihdoin itse tässä noin kuukausi sitten levyt ja palat eteen (E39 sedan). Tein homman viimeisen päälle huolellisesti kaiken hyvin putsaten ja asiaankuuluvat pinnat joko jarrukumirasvalla tai kuparitahnalla käsitellen. Siitä lähtien on jarruttaessa täristänyt. Tätä en ensimmäiseen viikkoon huomannut, koska siisäänajoin jarruosia vain kevyesti jarrutellen. Palat ja levyt ovat siis All Break Systemsin (levyissä lukee ABS myös). En tiedä mikä meni vikaan hommassa vai rupesiko nyt jotenkin muusta syystä uusien osien kanssa ilmenemään joku väljyys jostain tärinänä. Kuulostaa samanlaiselta keissiltä kuin aloittajalla, vaikka voihan syy olla eri.

    Edit: Jarrutärinää ei ollut ennen levyjen vaihtoa.
    Last edited by E39-530A; 28-03-2008, 17:50. Reason: lisäys
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #17
      Noniin. Laitoin sitten kesärenkaat alle, kokoa 235/45/17. Ajossa täristi parikymmentä kilsaa jos oli yhtään huonompi asvaltti, mutta kun ajeli edestakasin hetken niin ilmeisesti pyörät asettuivat ja tärinä loppui. Siis normaali ajotärinä.

      Aluksi tuntui että jarrutärinä vaan paheni, mutta sekin vähän sitten rauhoittui. Silti ehkä vähän pahemmat kuin kitkoilla. (Isommat renkaat, isommat voimat?). Lisäksi etupäässä on alkanut välillä kuulumaan pientä rutinaa kääntäessä hiljaisilla vauhdeilla. Ei kuulu aina ja ei mielestäni kuulu ulos tämä ääni.

      Tuossa renkaide vaihdon aikana käsivoimin koitin reaktiotankoja repiä ja saattaa jopa olla että se hieman eli, minusta muut tangot tuntuivat enemmän "kiinteiltä" ... varmaksi en mene sanomaan, en ole mikään huoltomies

      Pitää kai jokatapauksessa ne helat vaihdatuttaa ja mahd reaktiotangotkin. Palataan asiaan.

      EDIT: Niin joo, eli nyt varsinkin niin jarrutustärinä on kovassa vauhdissa aivan posketon, mutta alle 80:ssä tärinä on huomattavasti pienempää. Sellaista ettei pahemmin häiritse eikä välttämättä vieras kuski edes osaa kiinnittää huomiota. Tämä pitänee todennäköisyyden reaktiotangoissa?
      Last edited by Alfredson; 31-03-2008, 14:11.
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14349
        • Oulu

        #18
        Yhden kikan minkä itse olen huomannu reaktiotankojen välystä todettaessa että nosta auton keula tunkilla ilmaan ja käännä renkaat ääriasentoon ja potkasee rengasta taaksepäin ja jos antaa periksi niin reaktiotanko aikalailla loppu.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Alfredson
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2007
          • 463
          • Uusimaa

          #19
          Originally posted by zener View Post
          Yhden kikan minkä itse olen huomannu reaktiotankojen välystä todettaessa että nosta auton keula tunkilla ilmaan ja käännä renkaat ääriasentoon ja potkasee rengasta taaksepäin ja jos antaa periksi niin reaktiotanko aikalailla loppu.
          Itseasiassa tuossa kun katsoin kuin autollani jarrutettiin voimakkaasti niin näytti vähän siltä kuin etupyörä olisi nykinyt taaksepäin vähän. Tai sitten näin näkyjä
          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

          Comment

          • goldenm
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 544

            #20
            Kuulostaa samanlaiselta keissiltä kuin aloittajalla, vaikka voihan syy olla eri.
            Tuntuuko tämä tärinä ratissa vai polkimessa? Nuo Allbrakes jarruhilppeet ovat olleet suhtkoht. asiallisia..
            Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 776
              • Gallia = Kinnula

              #21
              Tarkistakaa aina satuloiden männät palojen vaihdon yhteydessä

              Omassa ja parissa muussa e39:ssä ollut samanlaista vaivaa, jarrusatuloiden männät olivat ruosteiset ja uusien palojen myötä tutinat alkoivat. Jarrut laahaa hieman ja aiheuttaa tärinää > männät vaihtoon > tutinat loppui.

              Omassa olivat jo niin huonot ettei uusia paloja saanut asennettua, koska mäntä ei suostunut menemään pohjaan saakka!
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • E39-530A
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 929
                • Espoo

                #22
                Originally posted by goldenm View Post
                Tuntuuko tämä tärinä ratissa vai polkimessa? Nuo Allbrakes jarruhilppeet ovat olleet suhtkoht. asiallisia..
                Terve,

                Tuntuu nimenomaan pedaalissa ja jalkopäässä yleensä. Eipä juuri ratissa, siis tämä jarrutärinä. Muut pikkututinat ovat asia erikseen. Autolla on ajettu 130tkm, joten tiedä sitten muiden osien kunnosta. Löytyykö valistunutta arvausta asianlaidasta?
                E92 335iA -08

                ---
                ex E34 540iA -93
                ex E90 325iA -05
                ex E39 530iA -00
                ex Toyota Avensis
                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                Comment

                • goldenm
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 544

                  #23
                  Toimivatko satulat varmasti kunnolla? Putsasitko navat huolellisesti ennen uusien levyjen asennusta?
                  Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                  Comment

                  • soldia
                    Banned
                    • Feb 2006
                    • 725
                    • Planet X

                    #24
                    Originally posted by Alfredson View Post
                    Eli ongelma... Mikä voi olla selityksenä että 2kk vanhat jarrulevyt ja palat täristää, mutta ilmeisesti vain jos jarrut ovat _kuumat_. Eli jos ajelen normaalisti ja vaikka jonkunverran enemmän jarrua käyttäen kun normaalisti, että jarrut kotona ollessa on ihan oikeasti lämpimät, ellei jopa kuumat, ei tahdo oikein kättä kestää, ei käytännössä jarrut täristä. Jos nyt vetää maantieltä 110 vauhdista suht nopealla jarrutuksella auton tiensivuun niin hieman saattaa lopussa... kun jarrut kuumenee tosissaan..

                    No jos innostuu ajelemaan reippaammiin ja jarruttelemaan niin että jarrut kuumevat tosissaan niin jo pieni jarrun paino saattaa saada ratin tärisemään ikävästi... Onko levyt kierot vai mikä tuon aiheuttaa? Muutoin levyt alkavat tuntua siltä että vasta nyt rupeavat olemaan sisäänajettu eli tartunta parantunut ja kuluminen tasaista.
                    Onko varmistettu ettei vanne vaadi sovite-rengasta?

                    Comment

                    • E39-530A
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 929
                      • Espoo

                      #25
                      Originally posted by goldenm View Post
                      Toimivatko satulat varmasti kunnolla? Putsasitko navat huolellisesti ennen uusien levyjen asennusta?
                      Hinkkasin sekä navat että satulat teräsharjalla varsin huolellisesti ja välillä puhaltelin paineilmalla. Satuloissa jouduin varomaan aluettä mäntien juuressa, jotten olisi rikkonut tiivistekumeja, mutta varsin puhtaiksi näytti tulevan. Ei ollut mahdollisuutta ottaa mäntiä ulos tuolloin. Olisi pitämyt sitten tuhrata nesteiden kanssa ja ilmata. Liekö auttaisi enää putsia lisää.

                      Huomasin että apparinpuolen levyn sisäpinnalla, aivan ulkokehällä noin puolen sentin alueella on selvät urat. Voisiko sinne olla mennyt kivi, vaiko asennuksessa jotain sittenkin pieleen?
                      E92 335iA -08

                      ---
                      ex E34 540iA -93
                      ex E90 325iA -05
                      ex E39 530iA -00
                      ex Toyota Avensis
                      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                      Comment

                      • goldenm
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 544

                        #26
                        Kurkkaa pahuuttasi jos viitsit, että ne satulat todella toimivat niin kuin pitääkin. Männät liikkuvat sujuvasti eivätkä liukutapit ole jumissa..
                        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 929
                          • Espoo

                          #27
                          Originally posted by goldenm View Post
                          Kurkkaa pahuuttasi jos viitsit, että ne satulat todella toimivat niin kuin pitääkin. Männät liikkuvat sujuvasti eivätkä liukutapit ole jumissa..
                          Näin se on pakko kai tehdä. Toki putsasin liukutapit ja voitelin ne jarrukumirasvalla ja kuparitahnaa levittelin satuloiden sekä jarrupalojen kontaktipintoihin. Kiitoksia vinkeistä! Tässäpä puhde öljynvaihdon kaveriksi.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • goldenm
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 544

                            #28
                            Jos ei apua löydy tuosta tempauksesta niin palataan asiaan.. En löytänyt sellaista topiccia, jossa erääseen E39:iin
                            tuli jarruosien vaihdon jälkeen samaa häiriötä. Syyksi siihen paljastui kuitenkin epäpuhdas pyörän napa..
                            Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9138
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by goldenm View Post
                              Kurkkaa pahuuttasi jos viitsit, että ne satulat todella toimivat niin kuin pitääkin. Männät liikkuvat sujuvasti eivätkä liukutapit ole jumissa..
                              Siellä aikaisemmassa jarrukeskustelussa kyllä neuvottiin testaamaan jarrusylinterin männän liikkuvuus polkemalla ulospäin suojakumien rajoissa ja liimapuristimella takaisin. Tuon kun tekee muutamaan kertaan, saa jonkinlaisen käsityksen männän toiminnasta ja joka tapauksessa samalla herkisteltyä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • goldenm
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 544

                                #30
                                Siellä aikaisemmassa jarrukeskustelussa kyllä neuvottiin testaamaan jarrusylinterin männän liikkuvuus polkemalla ulospäin suojakumien rajoissa ja liimapuristimella takaisin. Tuon kun tekee muutamaan kertaan, saa jonkinlaisen käsityksen männän toiminnasta ja joka tapauksessa samalla herkisteltyä
                                Juurikin näin
                                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎