Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

    #31
    Aikoinaan tuon jarrutustärinän kanssa taistelin ja viimeinen silaus osien vaihdon jälkeen oli vanteen todella puhdas kosketus pyörän-napaan. Tärinä alunperin tuntui ratissa.
    Muutaman kuukauden jälkeen tärinä palasi! Nyt kuitenkin erilaisena, eli ratti ei täristänyt mutta polkimessa tuntui tärinää suuremmalla nopeudella ja pienemmällä nopeudella nytkytti ikään kuin levyt olisivat kierot.
    Syypääksi selvisi todella kuluneet takajarrylevyt sekä palat! Palat olivat lisäksi juuttuneet satulaan kiinni ruosteen kera ja levyt olivat myös jotenkin laikukkaan ruosteiset vaikka kenkä siihen otti kiinni. Ilmeisesti jarrutusteho ei ollut sama koko kehällä, joten siitä tuli tärinää ja nytkytystä.
    -jbu 530DA vm 2002

    Comment

    • E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 931
      • Espoo

      #32
      Tänään tunnustelin lisää ja kyllä se täristää ratissakin. Tärinää yleensä ei ilmene ehkä ihan joka jarrutuksessa, mutta eniten sellaisessa "medium"-jarrutuksessa. No, pitää ottaa jarrut auki öljynvaihdon yhteydessä, koittaa putsia navat vielä kertaalleen ja koittaa tuota mäntien kanssa kikkailua.
      E92 335iA -08

      ---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #33
        Onko jollakulla nuo powerflexin reaktiotangon puslat e39:ssä? Tekeekö lisää melua?

        Taas ravistaa vaikka kaikki nivelet ja puslat eteen vaihdettu, prkl...

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #34
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Onko jollakulla nuo powerflexin reaktiotangon puslat e39:ssä? Tekeekö lisää melua?
          On ja ei ainakaan etelä-suomen teillä mitään havaittavaa mukavuuseroa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jSp
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 116
            • Kiuruvesi

            #35
            Originally posted by goldenm View Post
            Kurkkaa pahuuttasi jos viitsit, että ne satulat todella toimivat niin kuin pitääkin. Männät liikkuvat sujuvasti eivätkä liukutapit ole jumissa..
            Poljen männät sisään aina renkaita vaihtaessa,samalla heiluttelen satulat ja palat, tuossa e39 530da:ssa on fiksu systeemi,eli kun sen jousen irrottaa niin satula on löysä ja helposti herkisteltävissä.

            Comment

            • antsajtp
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 107
              • Lahti

              #36
              Viime kesänä ostin e39:n (523 sedan) jota vaivasi tärinä jarrutettaessa vähänkään voimakkaammin. Epäilin että takalevyt olisivat kierot, mutta karu totuus selvisi kun irrotin vanhat levyt. Levyt olivat ulkoapäin katsottuna lähes normaalin näköiset, mutta levyjen sisäpinta sitävastoin..no, päätelkää itse kuvasta.
              Last edited by antsajtp; 27-05-2011, 21:40.
              Myynnissä E39/E36-osia
              ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

              Comment

              • Jorkkoo
                Bimmer Rookie
                • Mar 2008
                • 89

                #37
                Originally posted by antsajtp View Post
                Viime kesänä ostin e39:n (523 sedan) jota vaivasi tärinä jarrutettaessa vähänkään voimakkaammin. Epäilin että takalevyt olisivat kierot, mutta karu totuus selvisi kun irrotin vanhat levyt. Levyt olivat ulkoapäin katsottuna lähes normaalin näköiset, mutta levyjen sisäpinta sitävastoin..no, päätelkää itse kuvasta.
                Mitä, et kai noin hyviä levyjä vaihtanut uusiin Totta puhuen, ei ole tainnut sisäpuolen jarrusylinteri toimia kunnolla. Ei kai levy tuollaiseksi voi mennä jos molemmat palat ottavat tasaisesti?

                Itselläni jarrut täristävät myöskin kovemman jarrutuksen jälkeen hieman, mutta ei ole aikomuksenakaan tehdä niille mitään. Katsastuksessa ei löytynyt mistään pienintäkään välystä, ja levyt/palat ovat uudenveroiset. Henkimaailman juttuja sanon minä

                Comment

                • antsajtp
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 107
                  • Lahti

                  #38
                  Originally posted by Jorkkoo View Post
                  Mitä, et kai noin hyviä levyjä vaihtanut uusiin Totta puhuen, ei ole tainnut sisäpuolen jarrusylinteri toimia kunnolla. Ei kai levy tuollaiseksi voi mennä jos molemmat palat ottavat tasaisesti?

                  Itselläni jarrut täristävät myöskin kovemman jarrutuksen jälkeen hieman, mutta ei ole aikomuksenakaan tehdä niille mitään. Katsastuksessa ei löytynyt mistään pienintäkään välystä, ja levyt/palat ovat uudenveroiset. Henkimaailman juttuja sanon minä
                  Jatketaanpa lievää OffTopicia..
                  Luulisin että noissa levyissäni on ollut jonkin sortin materiaalivika, sillä pinnasta oli lohjennut n.0,5-1mm syvyisiä kerroksia metallia.
                  No, jokatapauksessa vaihtoon menivät levyt sekä käsijarrukengät. Jarrupalat olivat tuolloin vielä OK kunnossa. Pitääpä tsekata tulevassa iskariremontissa nykyisten jarrulevyjen kunto 25tkm ajettuna..
                  Myynnissä E39/E36-osia
                  ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 931
                    • Espoo

                    #39
                    Originally posted by jSp View Post
                    Poljen männät sisään aina renkaita vaihtaessa,samalla heiluttelen satulat ja palat, tuossa e39 530da:ssa on fiksu systeemi,eli kun sen jousen irrottaa niin satula on löysä ja helposti herkisteltävissä.
                    Minulta meni vähän ohi tämä. Otatko vain jousen irti vaiko satulan myös? Minua kun kiinnostaisi tuo männänpoljenta/herkistely mahdollisimman vähin vaivoin.
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • goldenm
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 544

                      #40
                      Vähin vaivoin pääsee ATE:n satulan kanssa kun avaa liukujen pultit, ottaa "asennusraudan" pois, nostaa satulan ylös ja painaa polkemalla mäntää ulos..Varo sitten, ettet polje liikaa.. Tai muutoin kuuluu plops ja mäntä tulee ulos satulasta.. Sitten varaosaliikkeet ovat kiinni kun satulan kumit jäävät käteen niitä ihmetellessä
                      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9138
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by E39-530A View Post
                        Minulta meni vähän ohi tämä. Otatko vain jousen irti vaiko satulan myös? Minua kun kiinnostaisi tuo männänpoljenta/herkistely mahdollisimman vähin vaivoin.
                        Nyt kun sinulla on uudet paksut palat välissä, niin ei siihen mäntään saa hirveästi herkistävää liikettä irrottamatta koko satulaa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 931
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by goldenm View Post
                          Vähin vaivoin pääsee ATE:n satulan kanssa kun avaa liukujen pultit, ottaa "asennusraudan" pois, nostaa satulan ylös ja painaa polkemalla mäntää ulos..Varo sitten, ettet polje liikaa.. Tai muutoin kuuluu plops ja mäntä tulee ulos satulasta.. Sitten varaosaliikkeet ovat kiinni kun satulan kumit jäävät käteen niitä ihmetellessä
                          Tarkoitatko sitä jousikikkaretta vai sitä systeemiä, mihin satula tulee kiinni (tolpassa)?

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Nyt kun sinulla on uudet paksut palat välissä, niin ei siihen mäntään saa hirveästi herkistävää liikettä irrottamatta koko satulaa.
                          Joo, on uudet levyt sekä palat. Tulikin mieleen, että voisiko tuo mäntä olla herkistelyn tarpeessa juuri tuolla liikevälillä? Nythän se on aivan eri kohdassa, kuin loppuunkuluneilla levyillä ja puoliksi kuluneilla paloilla. Olisiko mitään järkeä ottaa satula pois, palat pois ja laittaa joku palikka väliin estämään liika liike ja polkea ja vuoronperään tunkea sisään?
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by E39-530A View Post
                            Olisiko mitään järkeä ottaa satula pois, palat pois ja laittaa joku palikka väliin estämään liika liike ja polkea ja vuoronperään tunkea sisään?
                            Jota kuinkin noin sen neuvoin silloin aikaisemminkin tekemään jo palojen vaihdon yhteydessä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1835
                              • Kotona/Poissa

                              #44
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Jota kuinkin noin sen neuvoin silloin aikaisemminkin tekemään jo palojen vaihdon yhteydessä.
                              Itse olen opetellut tekemään tuon niin, että olen säästänyt yhdet loppuunajetut palat, sekä etu- että takapalat, ja sitten vaan kun on tarvetta herkistää jarrumäntiä, olen laittanut ne tilapäisesti paikoilleen ja alkanut herkistelyn.

                              Näin ei ole vaaraa siitä, että männät karkaisivat ulos. Ja männät saa ainakin sen verran ulos kun mitä normaaliliikevara vaatii.

                              Ja männän takaisin painaminen on aika helppoa kun painaa sitä palaa, ei ole pelkoa että survoo männäntiivisteet rikki.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • jyrbba69
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2008
                                • 2394
                                • Kouvola

                                #45
                                Mullakin ihan hentoa tärinää tuntuu sillon tällön, ajattelin jossain kohtaa noi reaktiotangot uusia. Mistäs noi kannattaa ostaa ja kannattaako vaihtaa koko jööti vai pelkkä pusla?

                                Ja kuinkas toi tapahtuu? Joskus hondaan vaihdellu puslia ja en kyllä taida uusiksi ilman kunnon työkaluja ruveta tohon. Mutta voiko sitä koko hoitoa ottaa irti ja viedä johonkin prässättäväksi uudet puslat ja laittaa takaisin kiinni?
                                2015 AMG GTS
                                -----------------------------

                                www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎