Onko polkimen nypytys varmasti peräisin levyistä tai paloista? Ettei abs:t nyt vaan tekisi kiusaa.:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
Originally posted by Manukki View PostMitäs seuraavaksi?? Itse lähtisin vielä kertaalleen mittaamaan heittokellolla levyjä joka nurkasta ja jos kierossa niin irroitus ja asennus jonka jälkeen uusi mittaus ja mahdollinen sorvaus. Uusia levyjä en enää osta!
Originally posted by Ekape View PostOnko polkimen nypytys varmasti peräisin levyistä tai paloista? Ettei abs:t nyt vaan tekisi kiusaa.:thinkE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Manukki View PostItsellä softattu 231hp/510nm '02 530da tehnyt tuota samaa nyt kesän aikana ehkä 4-5 kertaa ja aina motarinopeudessa (120-140 km/h). eli kun ajelee d päällä ja polkasee kaasua vaihtaa tomaatti pienemmälle, kulutusmittari nousee mutta vauhti ei kirjaimellisesti kiihdy yhtään.
Olen pistänyt homman toistaiseksi jonkun kosketushäiriön tjsp. piikkiin kun ei ole yli 20tkm aikana tehnyt kuin 4-5 kertaa tuon.
Autolla ajettu siis 226 tkm nyt, laatikolle ei ole tehty mitään eikä tehdä.
Eli ei apuja täältäkään muuta kuin tietoa että samasta "viasta" kärsitään...
Vikakoodeja ei ole luettu.
Ja muuten siis kaikki pelaa niinkuin pitää ja kulkee hyvin.
Eli ongelmaa että luistonesto jarruttelee menoa + summa summarum
Originally posted by Manukki View PostNäistä nyt itsellä pitkäaikaista kokemusta ja olen hinta-laatu suhteeseen ihan tyytyväinen.
Ajoin tänä kesänä yhden setin ja ostin jo toisenkin alle.
Eka setti:
235/35/19 edessä 8,5x19" vanteella 28 tkm jälkeen 4mm pintaa tasaisesti
265/30/19 takana 9,5x19" vanteella 28 tkm jälkeen 4mm pintaa tasaisesti
Camperit takana 1,54 astetta ja edessä noin 1-1,2 astetta (en muista tuota etucamperia nyt tarkalleen).
Ajo pääosin nopeavauhtista matka-ajoa melko runsailla ohituksilla. Mutkateillä on menty kurveihin urheilullisemmin mutta ei mitään älyttömiä vauhteja.
Autona siis sigun 530 rieseli automaatilla ja lastutettuna.
Nyt alla siis samat renkaat 235/35/19 ja 275/30/19 koossa ja hyvin toimii edelleen.
Jos vertaa saman kokoisiin BF Goodrigheihin mitkä on Faijan samanlaisessa kärryssä alla niin Roadstonet on hitusen hiljaisemmat, kovemmat ajaa ja kestää kilometreja ihan saman verran. Myöskin märkäpitoa löytyy samalla tavalla kummastakin, omista saa pidon helppaamaan vain kun steppikakkosella painaa lapun lattian kurvissa märällä, suoralla ei mitään toivoa.
Kummissakin esiintyy kylminä syys/kevät aamuina flat spottia ekan kilometrin verran kun lähtee liikenteeseen.
Michelinit olis vielä paremmat kuin nämä mutta maksavat 1180 €/kierros kun nämä maksoi ihan kotimaisessa rengasliikkeessä 690 €/kierros alle asennettuna.
Niin ja vielä huomiona että kulmat on säädetty keväällä ennen kuin kesärenkaat meni alle ja tarkastettu viimeksi 4 päivää sitten samalla laitteistolla. Kannattaa huolehtia niistä pyöränkulmista niin säästää renkaita ja auto kulkee suoraan kuten bemarin kuuluukin.
Näitä rengasarviointeja on mielestäni vähän kyseenalaista kirjoitella JOS kulmat/camberit on päin persettä ja/tai ajotyyli on sellainen että kumi palaa joka kurvissa tai liikennevaloissa.
Siis tuon kulutuskestävyyden suhteen.
Autossa sekarengastus, heleppo korjata.
Comment
-
-
abs:t toimii täysin normaalisti ja joku paikka on kierossa kun koko auto heiluu nypytyksen tahtiin ja rattikin hakkaa.
aloitan levyjen ja napojen mittauksella heittokellolla...taas siis jarruja näpräämään...
ja EKAPE: olet "pikkasen" hakoteillä. olen ajanut autolla reilun puolen vuoden aikana 40tkm ja on tehnyt tuon hyytymisen 3 kertaa eikä sillä ole yhtään mitään tekemistä luistoneston kanssa koska valo ei vilku ja painoin myös kyseisen vempeleen pois päältä hyytymisen aikana eikä vaikutusta. Sitäpaitsi autossa ei ole mitään vitun sekarengastusta jos vierintäkehät on millilleen samat 235/35/19 ja 275/30/19 renkailla! Ja talvella on joka nurkassa saman kokoiset renkaat...
että se siitä teoriasta, ei sekoiteta montaa asiaa nyt tähän soppaan, varsinkaan kun tuollaista hyytymis"vikaa" ei ole esiintynyt viimeiseen 20tkm ollenkaan. kuten silloin vikaa kuvatessani kirjoitin niin pistin homman kosteuden tai kontaktihäiriön piikkiin, mitä se varmasti olikin.Last edited by Manukki; 25-11-2009, 21:42.
Comment
-
-
Jaa, sori niin näyttää olevan sama vierintäkehä. Naputtelin laskuriin väärin ton takarenkaan leveyden. Olis ollut helppo ratkaisu mut ei sit olekkaan. Mittaa silti metrimitalla renkaan kehäpituus, oireet sopii niin hyvin:think
Edit: vaihdoit rengaskokoa kesällä, häipykö nämä vedätyksessä ilmenneet oireet samalla?Last edited by Ekape; 25-11-2009, 22:03.
Comment
-
-
no ei ne oireet nyt edelleenkään sovi vai luuletko että ajelen vielä kesärenkailla??
alla siis nyt saman kokoiset renkaat joka nurkassa
eikä toi tärinä ja vatkaus ole abs:ien nyppimistä, jotain määkin näistä vehkeistä sentään tajuan.
mekaaninen vika/kierous on jossakin, alkaa vaan olla kiinnostus finaalissa selvittää moista niin ei jaksais joka paikkaa purkaa
Comment
-
-
Levyissä saa kyllä olla hieman heittoa eikä tunnu vielä missään, eikä varsinkaan aiheuta minkäänlaista nypytystä hiljaisessa vauhdissa jarruttaessa, joustoa on niin paljon liukutappien puolelta. Kyllä tuo ongelma nyt on lähtöisin satulan jumittamisesta, noita on nyt muutama tullut vastaan ja kaikille ollut yhteistä että palat ja levyt ajettu ihan loppuun -> mäntä ollut todella ulkona. Kun satula alkaa jumittaa, alkaa syntyä levyyn paikkoja joissa kitkakerroin vaihtelee, ja sitten täristää ja vatkaa ja ties mitä. Jos jarruttelet levyt kunnolla kuumaksi, niin tärinät häviää muutaman km ajaksi, usko pois.
Suosittelisin että pistä satulat osiksi ja mittaa männän poraus ja mäntä huolellisesti. Veikkaanpa että mäntä on päässyt hieman vääntymään satulassa ollessaan niin ulkona, että johonkin on syntynyt mittavirhettä. Jos korroosiota ei ole, on tuo ainoa vaihtoehto. Tiivisteet ei jumitusta tee yksinään, että niitä ei kannata vaihdella jos ehjät ovat.
Hemihän aikanaan raportoi E39:stä joiden tärinät saatiin pois vain vaihtamalla jarrusatulat, suattaapi olla että näissä on materiaali/toleranssit muuttuneet verrattuna vanhempiin ja ovat herkempiä. Vaan suattaapi olla olemattaki.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
jarruttelin eilen levyt kunnolla kuumiksi ja tärinät ei hävinneet mihinkään. ja tein ihan tuon ohjeen mukaisesti.
mäntä EI jumita koska liikkuvat joka nurkassa aivan ongelmitta koko liikeradan, liut on uusittu ja nekään eivät todellakaan jumita.
yritän tänään ehtiä mittaamaan ne levyt heittokellolla.
tuli tässä mieleen että pitäis varmaan mitata myös navat koska nehän on myös vaihdettu, jos niissä olisi jotain kieroutta? navan ja levyn välissä ei varmasti ole mitään paskaa.
napaa mä nyt ite epäilisin, jotain valmistusvirhettä niissä kenties??
no mut heittokellolla se selviää pikapuoliin...
EDIT:
Niin ja mittaan ja puran kyllä nuo satulat vielä tai ostan kokonaan uudet jos navassa/levyssä ei ole mitään vikaa.
Mutta raportoin illalla tai huomenna mitä löytyi kunhan pääsen taas auton kimppuun ja heittokellohommiin.
Kiitoksia kaikista kommenteista tähän mennessä, eiköhän se vika sieltä vielä löydy kun koko auton laittaa uuttaLast edited by Manukki; 26-11-2009, 12:33.
Comment
-
-
Mittaa piruuttasi navan keskiö edestä ja takaa!
En muista nyt kenellä, mutta tutina-threadissa pitkään arvuuteltiin vikaa ja lopulta paljastui syylliseksi väärät navat, joissa oli liian pieni keskiö.
Vanne ei keskittynyt ikinä kunnolla.
Edit: etunavasta tietty kyse... Vertaa takanapaan onko saman kokoinen.
Comment
-
-
keskiön koko on tarkastettu ja vanne vastaa siihen hyvin.
ja jos keskiössä olisi heittoa niin auto tärisisi myöskin ajossa kun vanne ei keskittäisi, mitä tämä ei tee.
keskiön kokoeron huomaa kyllä jo siinä vaiheessa kun vannetta laittaa paikalleen napaan, kyllä se 1,5 mm välys siinä tuntuu selvästi heiluttaessa jos napa on 72,6 eikä 74,1 mm kuten kuuluisi.
Comment
-
-
niin ja reilun tunnin päästä ollaan menossa sorvin ääreen levyt kainalossa jossa katsotaan heittokellolla levyjen suoruus ja sorvataan siivut pois jos tarvitsee. lisäksi tarkoitus virittää heittokello myös napojen mittausta varten.
tarkastan samalla vielä kertaalleen noiden mäntien liikkumavarat, mutta ne nyt on jo 7-8 kertaa katsottu ja herkistelty että eikai niissä pitäisi mitään olla...
sorvari kaveri esitti teorian että joskus halvoissa levyissä (esim motonetin levyt mitkä olivat edelliset) on valu niin paskaa että kun saavat ekan kerran lämpöä kunnolla menevät heti kieroksi. samaa voi kuulemma olla ihan hyvin näissä bosh/zimmermann levyissä mitkä nyt on paikalla ja mitä väittivät alkuperäislaatuisiksi.
sorvi tuonkin sitten kertoo ja jos ovat kierot niin luulis että pysyisivät suorina sorvauksen jälkeen jo??
vai onko jollain mennyt kertaalleen sorvatutkin uudet levyt vielä uudestaan kieroksi?
joka tapauksessa kuntoon tuo tänään saadaan kun levyistä otetaan siivu pois mutta kestääkö ilo taas 1000km vai jopa puoli vuotta onkin eri asia.
itse epäilen tuota ensimmäistä vaihtoehtoa
Comment
-
-
Originally posted by Manukki View Posthemi: ei ole, alustan kulmat ovat tasan ja oikein kummallakin puolella ja kulmat eivät olleet kesän aikana (30tkm) muuttuneet miksikään. tarkastettu/säädetty samalla laitteistolla kummallakin kerralla. laput on tallessa kummastakin keikasta ja kaikki arvot prikulleen samat.
Levyissä saa olla käsittämättömän suuri heitto ennen kuin ne aloittavat kuvaillun tärinän. Kuitenkin vastaava tärinä syntyy esim. olemattoman pienestäkin pyöränlaakeriviasta varsinkin jos/kun on lähdetty tälle levyjen uusimislinjalle ja aina uudet levyt on siäänajettu tärisevinä jolloin pinta kuluu "laikulle"?
Ne "motonetinkaan" levyt ei urbaanilegendoista huolimatta kieroudu niin että jarrutärinät alkaa ilman että itse primäärivika olisi jossain muualla.
Levyn sorvaus tai hionta toki poistaa tärinän aina hetkeksi, kunnes levyn karhea pinta uudelleen kiilloittuu/lasittuu.
Näissä jarrutärinäongelmissa tuo levyjen vaihto pitäisi siis AINA olla se viimeisin vaihtoehto etsittäessä ongelman aiheuttajaa, ei ensimmäinen.
Tämä nyt tosiaan tuntuu mysteeriltä, mutta se on 100% varmaa että ongelma ei ratkea kohdistamalla tarmo itse levyihin.
Onko hammastanko 100% välyksetön myös ylös/alas suunnassa ja erityisesti apukuskin puolelta?
Comment
-
Comment