Originally posted by Manukki
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY
Collapse
X
-
-
-
en nyt huomannut että olisit sanonut joten kysytään, viimeksi kun vaihdoit jarrulevyt niin katosiko jarrutärinä hetkeksikään?
en ole e39:n alustaa joutunut (vielä) tutkimaan mutta miten etupään apurunko on korissa kiinni?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
noniin, remppa reissu tehty:
navat mitattu ja ovat suorat.
levyt kiinni sorviin ja mittaamaan...kummassakin levyssä heittoa sekä navan vastinpinnassa ja itse levyssä. heitot itse levyn pinnalla välillä 0,1mm - 0,3 mm.
Kun suoristettiin levy sorvissa niin että navan vastinpinta oli heitoton oli levyn ulkokehällä heittoa yli milli!
sorvattiin kaikki pinnat keskenään tasan, siis ihan pieni siivu pois joka pinnalta tasaisesti jolloin levyn lopulliseksi paksuudeksi jäi 29,6mm (uutena 30mm)
jonka jälkeen levyt kiinni napaan ja suorat ovat.
vedettiin vielä palat suoriksi lasilevyn päällä, ainoastaan yhdessä oli pientä epätasaisuutta jarrutuspinnassa.
samalla putsasin luonnollisesti palat, satulat ja kaikki vastinpinnat navoista yms. aivan kiiltävän puhtaiksi.
jarrut eivät tärise eivätkä nypytä.
lopputulema:
bemarin tapauksessa näköjään ainakin näissä isommissa levyissä (324x30mm) kaikki tarvikelevyt ovat ihan kuraa eivätkä kestä lämpöä kuten alkuperäiset.
kaveri kuka sorvas nämä on ikänsä pelannut Audien kanssa ja sanoi että on tarvikelevyjä sorvannut monia juuri näiden lämpövääntymien vuoksi.
hemi: usko jo ettei koko autossa ole mitään väljää, kulkee kuin juna eikä tärise tai pompota. ei heilahtele tai jää värisemään kuopissa jne.
tärinät ovat siis hävinneet joka kerta kun on vaihdettu uudet levyt noin 1000-2000km ajaksi kunnes pinta on lasittunut, jarrut alkaneet pitää paremmin ja olen alkanut myös käyttää niitä selvästi rajummin. tästä aina vähän aikaa niin tärinät ovat tulleet takaisin noin 100km ajalla.
nyt siis odotellaan vielä se 1-2 tkm että saadaan varmuus tällekkin asialle mutta toistaiseksi jarrut ovat paremmat kuin kertaakaan levyjen/palojen uusimisen jälkeen.
perästä kuuluu jos pelaa/ei pelaa!
Comment
-
-
vastataan hemin puolesta, siellä alustassa ei tarvitse edes olla väljää, riittää että reaktiotangon pusla on vanhuuttansa löystynyt (päältäpäin katsoessa ei näy vikaa) ja aiheuttaa aivan käsittämättömän vatkauksen jarruttaessa ja jarrulevyt vaihtamalla vatkaus katoaa 1500-2000km ajaksi..
mutta nämähän oli jo vaihdettu :thinkF10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Prkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.
Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?Last edited by Bmw Master; 03-10-2012, 20:19.
Comment
-
-
Terno
Originally posted by Bmw Master View PostPrkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.
Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?
Comment
-
Terno
Originally posted by Bmw Master View PostLevyt on halvemmat ja helpommat vaihtaa, niistä kai se on aloitettava. Outoa kun ei aina täristä...
Comment
-
Originally posted by Bmw Master View PostPrkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.
Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostKäytetyt, mutta ehjät. Luoja tietää varmuudella. Miksi tärinä alkoi kun kaikki muu uusittiin, miksi ei aina tärise?
Mä vaihdoin kans kaikki muut etupään osat, paitsi alatukivarsia. No mullahan ei ollut jarrutärinää ennestään, mutta auto vispas ihan helvetisti. Sitten kokeilin vaihtaa alatukivarret, niin auttoi huomattavan paljon tärinään ja vanhat olivat nivelistä ihan paskat, vaikka kiinni ollessaan ei tuntunut mitään välystä. Aina vain tärisi... no lopuksi huomasin, että mätänetin vasen ylätukilaakerin ripustuskumi oli venähtänyt ja auto kulki epätasapainossa aiheuttaen tärinää. Uudet orkkikset tilalle ja näillä mennään. Tosin suuntaus on tekemättä ja rattikin jäi kieroon, mutta ei hirveesti enää täristä,muutakuin yli 120 vaudissa ja se johtuu renkaitten tasapainoituksesta.
Vähä meni asiasta sivuun, mutta pointti on se, että mikä tahansa voi aiheuttaa e39 jarru tärinöitä + ajossa ravistuksia.
Tietenkin sinulla voi olla levytkin kierossa, vaikka se on ilmeisesti harvinaista e39:ssä. :thinkBmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Toinen levy kiero, uudet tilaukseen ja niitä odotellaan...Last edited by Bmw Master; 09-10-2012, 17:47.
Comment
-
Comment