Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10065
    • KVLA

    Originally posted by Manukki View Post
    niin ja reilun tunnin päästä ollaan menossa sorvin ääreen levyt kainalossa jossa katsotaan heittokellolla levyjen suoruus ja sorvataan siivut pois jos tarvitsee. lisäksi tarkoitus virittää heittokello myös napojen mittausta varten.
    Eikö tuo jarrulevyjen (ensimmäinen) mittaus pitäisi tehdä juuri autossa paikoillaan.Jos siinä ilmenee heittoa,niin vasta sitten sorviin tarkistusmittaukseen.Ja mikäli heitto pienenee huomattavasti tai "poistuu" sorvimittauksessa,niin vika on itse autossa.Ei levyissä.Jos taas mahdollisesti löytynyt kierous ei "poistu" sorvimittauksessa,niin sillon levy(t) on kiero.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8264
      • Järvikylä (Nakkila)

      en nyt huomannut että olisit sanonut joten kysytään, viimeksi kun vaihdoit jarrulevyt niin katosiko jarrutärinä hetkeksikään?

      en ole e39:n alustaa joutunut (vielä) tutkimaan mutta miten etupään apurunko on korissa kiinni?
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Manukki
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 57
        • Turku

        noniin, remppa reissu tehty:

        navat mitattu ja ovat suorat.

        levyt kiinni sorviin ja mittaamaan...kummassakin levyssä heittoa sekä navan vastinpinnassa ja itse levyssä. heitot itse levyn pinnalla välillä 0,1mm - 0,3 mm.
        Kun suoristettiin levy sorvissa niin että navan vastinpinta oli heitoton oli levyn ulkokehällä heittoa yli milli!
        sorvattiin kaikki pinnat keskenään tasan, siis ihan pieni siivu pois joka pinnalta tasaisesti jolloin levyn lopulliseksi paksuudeksi jäi 29,6mm (uutena 30mm)
        jonka jälkeen levyt kiinni napaan ja suorat ovat.
        vedettiin vielä palat suoriksi lasilevyn päällä, ainoastaan yhdessä oli pientä epätasaisuutta jarrutuspinnassa.
        samalla putsasin luonnollisesti palat, satulat ja kaikki vastinpinnat navoista yms. aivan kiiltävän puhtaiksi.

        jarrut eivät tärise eivätkä nypytä.


        lopputulema:
        bemarin tapauksessa näköjään ainakin näissä isommissa levyissä (324x30mm) kaikki tarvikelevyt ovat ihan kuraa eivätkä kestä lämpöä kuten alkuperäiset.

        kaveri kuka sorvas nämä on ikänsä pelannut Audien kanssa ja sanoi että on tarvikelevyjä sorvannut monia juuri näiden lämpövääntymien vuoksi.

        hemi: usko jo ettei koko autossa ole mitään väljää, kulkee kuin juna eikä tärise tai pompota. ei heilahtele tai jää värisemään kuopissa jne.

        tärinät ovat siis hävinneet joka kerta kun on vaihdettu uudet levyt noin 1000-2000km ajaksi kunnes pinta on lasittunut, jarrut alkaneet pitää paremmin ja olen alkanut myös käyttää niitä selvästi rajummin. tästä aina vähän aikaa niin tärinät ovat tulleet takaisin noin 100km ajalla.

        nyt siis odotellaan vielä se 1-2 tkm että saadaan varmuus tällekkin asialle mutta toistaiseksi jarrut ovat paremmat kuin kertaakaan levyjen/palojen uusimisen jälkeen.

        perästä kuuluu jos pelaa/ei pelaa!

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8264
          • Järvikylä (Nakkila)

          vastataan hemin puolesta, siellä alustassa ei tarvitse edes olla väljää, riittää että reaktiotangon pusla on vanhuuttansa löystynyt (päältäpäin katsoessa ei näy vikaa) ja aiheuttaa aivan käsittämättömän vatkauksen jarruttaessa ja jarrulevyt vaihtamalla vatkaus katoaa 1500-2000km ajaksi..
          mutta nämähän oli jo vaihdettu :think
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Manukki
            Bimmer Rookie
            • Feb 2009
            • 57
            • Turku

            niinhän ne reaktiotangot on vaihdettu ja silloin hävis vatkaus noin yhteen kymmenesosaan siitä mitä se oli sitä ennen. ratti heilui ennen noiden vaihtoa noin 10 cm rataa niin että meinas peukalot katketa.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Prkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.

              Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?
              Last edited by Bmw Master; 03-10-2012, 20:19.

              Comment

              • Guest's Avatar

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Prkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.

                Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?
                Juuri samanoloista täristystä täälläkin. veikkaan jarruja. kaikki alustaosat vaihdettu tämän kesän nimiin.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by Terno View Post
                  Juuri samanoloista täristystä täälläkin. veikkaan jarruja. kaikki alustaosat vaihdettu tämän kesän nimiin.
                  Levyt on halvemmat ja helpommat vaihtaa, niistä kai se on aloitettava. Outoa kun ei aina täristä...

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Levyt on halvemmat ja helpommat vaihtaa, niistä kai se on aloitettava. Outoa kun ei aina täristä...
                    niinpä. Foorumin ohjeilla (hemi?) olen noi satulat, levyt, navat yms. putsaillut ja rasvaillut, mutta hetken on hyvä, ja sen jälkeen pientä nypytystä kun jarruttaa yli 60km/h vauhdista

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Prkl! Nyt jarrutärinä sai minutkin ihmettelemään.

                      Jarrut on remontoitu, juuri mitattu ja ottaa tasan eikä jumita. Ei täristänyt yhtään. Laitatin uudet reaktiotangot, iskarit, jouset ja raidetangot. Nyt tärisee toisinaan maantievauhdista jarruttaessa. Ei kaupunkivauhdissa, eikä jos jarruttaa kovemmin. Ideoita, haenko jarrulevyt vai alatukivarret?
                      Missäs kunnossa ne alatukivarret ovat? :think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by janke View Post
                        Missäs kunnossa ne alatukivarret ovat? :think
                        Käytetyt, mutta ehjät. Luoja tietää varmuudella. Miksi tärinä alkoi kun kaikki muu uusittiin, miksi ei aina tärise?

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Käytetyt, mutta ehjät. Luoja tietää varmuudella. Miksi tärinä alkoi kun kaikki muu uusittiin, miksi ei aina tärise?
                          Olitkos käynyt suuntauksessa osien vaihdon jälkeen?
                          Mä vaihdoin kans kaikki muut etupään osat, paitsi alatukivarsia. No mullahan ei ollut jarrutärinää ennestään, mutta auto vispas ihan helvetisti. Sitten kokeilin vaihtaa alatukivarret, niin auttoi huomattavan paljon tärinään ja vanhat olivat nivelistä ihan paskat, vaikka kiinni ollessaan ei tuntunut mitään välystä. Aina vain tärisi... no lopuksi huomasin, että mätänetin vasen ylätukilaakerin ripustuskumi oli venähtänyt ja auto kulki epätasapainossa aiheuttaen tärinää. Uudet orkkikset tilalle ja näillä mennään. Tosin suuntaus on tekemättä ja rattikin jäi kieroon, mutta ei hirveesti enää täristä,muutakuin yli 120 vaudissa ja se johtuu renkaitten tasapainoituksesta.

                          Vähä meni asiasta sivuun, mutta pointti on se, että mikä tahansa voi aiheuttaa e39 jarru tärinöitä + ajossa ravistuksia.

                          Tietenkin sinulla voi olla levytkin kierossa, vaikka se on ilmeisesti harvinaista e39:ssä. :think
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Toinen levy kiero, uudet tilaukseen ja niitä odotellaan...
                            Last edited by Bmw Master; 09-10-2012, 17:47.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Toinen levy kiero, uudet tialukseen ja niitä odotellaan...
                              Mites sait tuon kieroutumisen selville:think
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by janke View Post
                                Mites sait tuon kieroutumisen selville:think
                                Pyörittämällä levyä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎