Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Pyörittämällä levyä.
    Ja heittokellolla? Melko iso heitto saa olla levyssä että tuntuu.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by jukkae View Post
      Ja heittokellolla? Melko iso heitto saa olla levyssä että tuntuu.
      Sen verran, että näki ilman heittokelloa. Eipä ollut eka e39 jarrulevy joka on kiero ihan selvästi.

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Katsoitko ettei jarrulevy vain ollut asettunut kieroon? Sehän ei ole kiinni navassa kuin yhdellä pienellä pultilla kun vanne on irti. Näyttää äkkiä suorakin kierolta kun se ei asetu kunnolla.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Antsah View Post
          Katsoitko ettei jarrulevy vain ollut asettunut kieroon? Sehän ei ole kiinni navassa kuin yhdellä pienellä pultilla kun vanne on irti. Näyttää äkkiä suorakin kierolta kun se ei asetu kunnolla.
          Levyt piti lekalla hakata irti navasta, että kyllä me oli muullakin kuin yhdella pultilla kiinni

          Nyt loppu jarrutärinä. Seuraavan vian kimppuun...

          Levyhän voi olla kiero tai sitten palamateriaali on tarttunut levyyn epätasaisesti. Sama vaiva ja lääke molempiin vikoihin. Mulla komposiitti keraamiset palat, tekee herkästi tuota palamateriaalin epätasaista tarttumista. Sen takia uudet levyt monesti korjaa jarrutärinät, mutta ne palaa hetken päästä. Ehjät puslat sietää paremmin kieroa levyä tai epäpuhdasta levyä. Nyt kuitenkin levy oli tasaisesti "palassa”.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Levyt piti lekalla hakata irti navasta, että kyllä me oli muullakin kuin yhdella pultilla kiinni

            Nyt loppu jarrutärinä. Seuraavan vian kimppuun...

            Levyhän voi olla kiero tai sitten palamateriaali on tarttunut levyyn epätasaisesti. Sama vaiva ja lääke molempiin vikoihin. Mulla komposiitti keraamiset palat, tekee herkästi tuota palamateriaalin epätasaista tarttumista. Sen takia uudet levyt monesti korjaa jarrutärinät, mutta ne palaa hetken päästä. Ehjät puslat sietää paremmin kieroa levyä tai epäpuhdasta levyä. Nyt kuitenkin levy oli tasaisesti "palassa”.
            No saa nähdä tuleeko sulle jarruvatkaukset vielä takaisin kun levy lasittuu.

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Kysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää. Motarivauhdista jarruttaessa kuuluu myös ihmeellinen jurina, hitaammasta vauhdista ei ääntä kuulu.

              No aloin sitten tutkimaan tuota etupäätä ja sorkkaraudalla vääntelemällä en alustasta väljää löytänyt enkä rengasta ilmassa vääntelemällä. Ajattelin sitten, että putsataan vaikka jarrusatulat varmuuden vuoksi(huolsin ne kesällä vasta). No siinä kun irrottelin satulat ja levytkin varalta, että hion navan ja jarrulevyn vastinpinnat niin huomasin vapaana olevasta pyöränlaakereista, että nehän napsahtelee ja rutisee kun pyörittää. Pystysuunnassa ei ole yhtään välystä eikä ääntä kuulu kun rengas on kiinni ja pyörittää. Varsinkin kuskinpuolen laakeri oli todella raskas pyörittää. Eli molemmat etupyöränlaakerit ovat paskana. Varmaan ajan kysymys, että tulee myös väljää??

              Varsinainen kysymys sitten se, että onko nuo pyöränlaakerit syylliset tuohon nykivään pysähtymiseen ja ratin lievään tärinään? Onkohan niissä kuitenkin sen verran väljää ajotilanteessa, että jarruttaessa ne antaa periksi?
              Last edited by Antsah; 16-12-2012, 20:35.

              Comment

              • Vesa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 363
                • Oulu

                Originally posted by Antsah View Post
                Kysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää. Motarivauhdista jarruttaessa kuuluu myös ihmeellinen jurina, hitaammasta vauhdista ei ääntä kuulu.

                No aloin sitten tutkimaan tuota etupäätä ja sorkkaraudalla vääntelemällä en alustasta väljää löytänyt enkä rengasta ilmassa vääntelemällä. Ajattelin sitten, että putsataan vaikka jarrusatulat varmuuden vuoksi(huolsin ne kesällä vasta). No siinä kun irrottelin satulat ja levytkin varalta, että hion navan ja jarrulevyn vastinpinnat niin huomasin vapaana olevasta pyöränlaakereista, että nehän napsahtelee ja rutisee kun pyörittää. Pystysuunnassa ei ole yhtään välystä eikä ääntä kuulu kun rengas on kiinni ja pyörittää. Varsinkin kuskinpuolen laakeri oli todella raskas pyörittää. Eli molemmat etupyöränlaakerit ovat paskana. Varmaan ajan kysymys, että tulee myös väljää??

                Varsinainen kysymys sitten se, että onko nuo pyöränlaakerit syylliset tuohon nykivään pysähtymiseen ja ratin lievään tärinään? Onkohan niissä kuitenkin sen verran väljää ajotilanteessa, että jarruttaessa ne antaa periksi?
                Mulla ei ollut vaikutusta jarrutärinään vaikka oli rahisevat ja naksuvat etupyörän laakerit ja vaihdoin uudet. Jarrutärinän syytä en ole vielä saanut selvitettyä vaikka etupäässä on kaikki uutta. Alan kallistua siihen, että vajaa vuosi sitten uusittujen Zimmerman-levyjen 5 ja 8 satkun heitto on sittenkin liikaa. Eli levykauppaan, tällä kertaa Atet.
                Nykyiset:
                BMW F11 535DA xDrive -15
                Toyota Yaris Hybrid -20

                Exiä noin 60 kpl...

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Saapa nähdä kun nuo vaihtaa, että mikä on vaikutus. Unohdin tuossa edellisessä viestissä mainita, että reaktiotangoissa on powerflexit ja alatukivarret on vaihdettu keväällä. Jarrulevyt ja palat oon vaihtanu tuossa alkukesästä (edellisen viestin jarrusatulahuolto siis samalla) joka nurkkaan kun olivat levyt kuluneet jo niin ohueen kuntoon, olivat varmaan orkkikset. Jarrulevyt jotka itse laitoin oli NK:t eli SBS:n tuotteita.

                  Last edited by Antsah; 16-12-2012, 23:29.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Antsah View Post
                    No saa nähdä tuleeko sulle jarruvatkaukset vielä takaisin kun levy lasittuu.
                    Levyt ei ole lasittuneet, mutta koneistusjäljet on hävinneet. Ajettu muutama tkm. Ei ole tullut tärinät takaisin.

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Kysytääs täällä sellaista, että kun oma e39 on alkanut sellaista ihme nykivää pysähtymistä tekemään jarruttaessa ja kovemmasta vauhdista ratti hieman täristää.
                    Kokeile puhdistaa levyt hyvin ja tee uudestaan sisäänajo jarruttelut.

                    Comment

                    • AKSU
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 402
                      • Nivala

                      Originally posted by Vesa View Post
                      Mulla ei ollut vaikutusta jarrutärinään vaikka oli rahisevat ja naksuvat etupyörän laakerit ja vaihdoin uudet. Jarrutärinän syytä en ole vielä saanut selvitettyä vaikka etupäässä on kaikki uutta. Alan kallistua siihen, että vajaa vuosi sitten uusittujen Zimmerman-levyjen 5 ja 8 satkun heitto on sittenkin liikaa. Eli levykauppaan, tällä kertaa Atet.

                      Itse olin samassa tilanteessa. Kolmilla eri tarvikelevyillä mukaanlukien zimmermanin reikälevyt kokeiltiin ajella ja muutaman tonnin kun ajoi, alkoi jarrutus vatkaukset. Viimesimmät levyt on marmorilta ja eipä ole sen jälkeen vatkailluit. Eli tässäkin köyhä osti hyvää ja halpaa, tosin eri paketeissa.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Levyt ei ole lasittuneet, mutta koneistusjäljet on hävinneet. Ajettu muutama tkm. Ei ole tullut tärinät takaisin.



                        Kokeile puhdistaa levyt hyvin ja tee uudestaan sisäänajo jarruttelut.
                        Niin tein tuon puhdistelun kun nuo laakerit huomasin. Katosihan se osittain, mutta huomaa ettei kadonnut kokonaan eli varmaan hiipii takaisin kun hiontajäljet katoaa. Pitää vissiin levyt vaihtaa jos ei laakerit tilannetta muuta.

                        Nyt kun nuo vialliset laakerit tuli huomattua niin tullut kiinnitettyä ääniin huomiota. Kun jarrua alkaa painamaan niin kuuluu selvästi jonkinlainen hurina aluksi. Eli taitaa jarrut aina käännellä laakereita.

                        Tuossa näköjään samalla tavalla menneet nuo laakerit rikki, kilometritkin on samaa luokkaa:
                        Last edited by Antsah; 17-12-2012, 08:33.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Kun jarrua alkaa painamaan niin kuuluu selvästi jonkinlainen hurina aluksi.
                          Minullakin kuului/tuntui tuollainen hurina ja vika oli etupyörän ABS-anturissa. Lopulta vika sitten paheni kunnolliseksi ABS:n rutinaksi yms.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            Pitänee käydä vilkaisemassa mitä laakereita motonetissä on hyllyssä, mapcot sun muut topranit saa jäädä hyllyyn.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Antsah View Post
                              Pitänee käydä vilkaisemassa mitä laakereita motonetissä on hyllyssä, mapcot sun muut topranit saa jäädä hyllyyn.
                              Uskaltaako tarviketta laittaa?

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Ainakin E46 toimi ihan moitteetta tarvikelaakerit.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎