Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rosberg
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 10
    • Kultarannikko, Monaco

    E39 kysymyksiä ja vastauksia

    Kun "ketjukone" kyseessä, niin meneekö tuo jakoketju koskaan vaihtoon ?

    Mitä oireita jakoketjussa ilmenee kun vaihto alkaisi olla ajankohtainen?

    Kuinka usein peräöljyt tulisi vaihtaa.?
  • Bimmeristi
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 77
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Rosberg View Post
    Kun "ketjukone" kyseessä, niin meneekö tuo jakoketju koskaan vaihtoon ?

    Mitä oireita jakoketjussa ilmenee kun vaihto alkaisi olla ajankohtainen?

    Kuinka usein peräöljyt tulisi vaihtaa.?

    Vaikka kone onkin ketjulla niin kyllä sekin vaihtoa vaatii mutta sekin riippuu ihan miten konetta on huollettu.
    Oireet on sellasia että jakopäästä alkaa kuuluumaan hieman kilkatus kalkatus ääntä. Eli kun ketju on tarpeeksi venyny/kulunu.
    Peräöljyjä ei tarvii kovin usein vaihtaa. Esim.5vuoden välein tai jotain sinne päin..

    Joku joka tietää hieman paremmin niin voipi varmaan valasta hieman enemmän tästä asiasta..

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16364
      • Leppävirta

      #3
      Selventääkö joku tuosta automaattisen ilmastoinnin nappulapaneelista noiden nappuloiden merkityksiä. Ei ole suomi käsikirjaa ja hieman on epäselvää...

      Eli siellä oikeassa laidassa se "lumihiutale", tuota kysyinkin kaverilta ja sanoi että se on sit ilmastoinnin nappi kesällä. Tyhmyyttäni en sitä tiennyt, kun luulin että automaattinen ilmastointi tarkoittaa automaattista.. ettei nappeja tarvii räveltää. Mutta missä lämpötiloissa se sitten laitetaan päälle/toimii.?
      Sitten samaisen napin ala puolella oleva nappi--> kai jotenkin liittyy siis sisäilman kiertoon, mutta miten siis ihan käytännössä, tarviiko sitä käyttää jompakumpaa asentoa koko ajan vai mikä on juju?
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        #4
        Originally posted by Haju69 View Post
        Eli siellä oikeassa laidassa se "lumihiutale", tuota kysyinkin kaverilta ja sanoi että se on sit ilmastoinnin nappi kesällä. Tyhmyyttäni en sitä tiennyt, kun luulin että automaattinen ilmastointi tarkoittaa automaattista.. ettei nappeja tarvii räveltää. Mutta missä lämpötiloissa se sitten laitetaan päälle/toimii.?
        Sitten samaisen napin ala puolella oleva nappi--> kai jotenkin liittyy siis sisäilman kiertoon, mutta miten siis ihan käytännössä, tarviiko sitä käyttää jompakumpaa asentoa koko ajan vai mikä on juju?
        Olet tajunnut kuomaseni väärin Eli ilmastointi on joko päällä tai ei ole päällä. Eli siitä nappulasta kun painaa.
        Automaattinen tarkoittaa halutun asteen säilyttämistä. Eli silloin kun "AUTO" on päällä niin se haistelee koko ajan missä on mikäkin lämpötila ja säätelee sitä ilmaa mihin se sitä tarvitsee.

        Edit: koko ajan ei sitä ilmastointia kannata päällä pitää koska kulutus nousee yli litran. Yleensä kuumalla ilmalla kun halutaan kylmää niin on hyvä. Näin ainakin itse toimin.

        Tarpeeksi vaikeasti selitetty?

        Se alempi nappula on tosiaan sisäilmankierto. Kätevä jos ajat paskarekan takana
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16364
          • Leppävirta

          #5
          Originally posted by peltone View Post
          Olet tajunnut kuomaseni väärin Eli ilmastointi on joko päällä tai ei ole päällä. Eli siitä nappulasta kun painaa.
          Automaattinen tarkoittaa halutun asteen säilyttämistä. Eli silloin kun "AUTO" on päällä niin se haistelee koko ajan missä on mikäkin lämpötila ja säätelee sitä ilmaa mihin se sitä tarvitsee.

          Edit: koko ajan ei sitä ilmastointia kannata päällä pitää koska kulutus nousee yli litran. Yleensä kuumalla ilmalla kun halutaan kylmää niin on hyvä. Näin ainakin itse toimin.

          Tarpeeksi vaikeasti selitetty?

          Se alempi nappula on tosiaan sisäilmankierto. Kätevä jos ajat paskarekan takana
          Kyllä kait sitä jotain tajus..:think Mikäs se virka oli sillä sisäilmankierto napin kahdella asennolla? "rinkulan sisällä A" ja toinen siis varmaan ihan vaan sisäilman kierto.....??
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16364
            • Leppävirta

            #6
            Nyt kun tuli mieleen sitten vielä että kun talvella tuntui että jos oli lämpö asetus 21-23 niin kuskin jalkotilassa tuntui koko ajan olevan jalat "tulessa". Onko jokin anturi/haistelija sökö ja mistä sitä etsiä?

            Sinänsä positiivista ettei ainakaan jalat paleltunu... Mut ei tuntunut normaalilta.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              #7
              Originally posted by Haju69 View Post
              Kyllä kait sitä jotain tajus..:think Mikäs se virka oli sillä sisäilmankierto napin kahdella asennolla? "rinkulan sisällä A" ja toinen siis varmaan ihan vaan sisäilman kierto.....??
              Eli kun sulla palaa valo nappulassa/nappuloissa:

              - AUTO ja LUMIHIUTALE, niin sulla on päällä automaattinen ilmastointi.
              - pelkkä LUMIHIUTALE, niin sulla on päällä käsin säädettävä ilmastointi.
              - pelkkä AUTO, niin sulla on päällä automaattinen pelkkä puhallus.
              - ja jos ei mikään ole päällä niin sulla on käsin säädettävä puhallin

              Yksinkertasta?

              Sisäilmankierto nappulaa ku painat ni tulee A eli automaattinen sisäilmankierto. Se toinen on pelkkä sisäilmankierto.
              Sen toimintaperiaatetta en kyllä valitettavasti osaa selittää..
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7438
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Haju69 View Post
                Mikäs se virka oli sillä sisäilmankierto napin kahdella asennolla? "rinkulan sisällä A" ja toinen siis varmaan ihan vaan sisäilman kierto.....??
                A on automaattinen sisäilmankierto, eli AUC. http://www.spod.net/bmw/Tab5%20IHKA%20E39.pdf voi selventää asiaa. Kannattaa lukea myös valmiit keskustelut aiheesta, kuten http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=130731
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  #9
                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Nyt kun tuli mieleen sitten vielä että kun talvella tuntui että jos oli lämpö asetus 21-23 niin kuskin jalkotilassa tuntui koko ajan olevan jalat "tulessa". Onko jokin anturi/haistelija sökö ja mistä sitä etsiä?

                  Sinänsä positiivista ettei ainakaan jalat paleltunu... Mut ei tuntunut normaalilta.
                  Tällöin kannattaa laittaa yleislämpötilaa pienemmälle, ja sitten siitä keskikonsolin suuttimien välistä laittaa se kiekko punaselle taikka mikä nyt sopivalta tuntuu.
                  Tai sitten jaloille puhalluksen ottaa kokonaan pois.
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7438
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by peltone View Post
                    Tällöin kannattaa laittaa yleislämpötilaa pienemmälle, ja sitten siitä keskikonsolin suuttimien välistä laittaa se kiekko punaselle taikka mikä nyt sopivalta tuntuu.
                    Mulla ainakin talvella aina toi kiekko maksimi punaisella ja hyvin toiminut. Ei liian kuuma jaloille.

                    Originally posted by peltone View Post
                    Tai sitten jaloille puhalluksen ottaa kokonaan pois.
                    Tällöin on kyllä äkkiä jalat jäässä jos pakkasta ja em. kiekko punaisella.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16364
                      • Leppävirta

                      #11
                      Nonii nonii, selvii asiat. Kiitosta! Eipä se keskikonsolin "lämmönsäätö"nupikka ole ollut mulla milloinkaan täysin punaisella vaan siinä sinisen ja punasen välissä.. Ja se ilmeisesti vaikuttaa siihen jaloille tulevaan ilmaan.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16364
                        • Leppävirta

                        #12
                        No tämäkin vielä mielessä:

                        Käykö noihin orkkismallin irroitettaviin vetokoukkuihin avain jostain toisesta vai onko se autokohtainen avain? Tämmöselle ois akuutti tarve, mutta auton mukana sitä ei tullut. Mistähän tuommosen saa tilattua jos tarvitsee. Hemmo jolta auton ostin niin sanoi tilanneensa sen avaimen, mikä se liike nyt onkaan.. Kuopiossa BMW:n huolto kuitenkin.. Niin ymmärtääkseni se oli jo maksanutkin sen ja olivat tilanneet, sitten aikansa sitä kyseltyään (entinen omistaja) oli vastaus tullut (liikkeestä) että ei sitä varmaan tule ollenkaan...
                        Last edited by Haju69; 22-04-2009, 16:09.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #13
                          Originally posted by Haju69 View Post
                          Nonii nonii, selvii asiat. Kiitosta! Eipä se keskikonsolin "lämmönsäätö"nupikka ole ollut mulla milloinkaan täysin punaisella vaan siinä sinisen ja punasen välissä.. Ja se ilmeisesti vaikuttaa siihen jaloille tulevaan ilmaan.
                          Se ylhäällä oleva rulla vaikuttaa ohjaamon yläosan lämpötilaan, jalkoihin tulee ilmastoinnin paneelista valittua lämpöä. 21 astetta on hyvä lämpötila oikeastaan kesät talvet, sitten vaan säätelet siitä ylärullasta kopin ylälämmöt kelin mukaan.

                          edit. mulla on jatkuvasti samat säädöt laitteissa, ilmastointi automaatilla ja automaattinen sisäilmankierto päällä, lämmöt 21c.
                          Retard Member

                          Comment

                          • Komu
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 1038
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Automaattisen ilmastoinnin lämpötilanhaistelija anturit saattavat myös olla pimeänä, jolloinka sekoittaa tuon muuten fiksun systeemin aika täysin! Mulla kesti hetki tajuta, että miksi työntää toiselle puolelle jalkoihin tulikuumaa...
                            Eiköhän vikakoodien luvun yhteydessä nuo risat anturit huomata, kannattaa korjata.
                            Nyt ix m60

                            ex:E70 X5 40d
                            + F31 330d
                            Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                            Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                            Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16364
                              • Leppävirta

                              #15
                              Vikakoodeja luettu:

                              Eli tota nokka-akselin asento tunnistinta herjas ainakin. Vaihtoon se menee ihan piakkoin mutta mihin se vaikuttaa konkreettisesti kun on sökö? En oo oikein huomannu mitään poikkeavaa. Paitsi eilen ensimmäistä kertaa teki niin kun rupesin ilmastointia kokeilemaan päälle/pois ja niinpäin poispäin, niin huomasin esim liikennevaloissa kun pysähty, niin alko semmonen tutina.. Mut tänään ei ole tehnyt sitä kun en ole käyttänyt ilmastointiakaan. Liittyykö ilmastointiin vai mihin se mahtaa liittyä?

                              Ilmastoinnillekin herjas vikakoodia. Sanoivat huollossa että tuo pitäisi korjaantua vaan sillä että käy ilmastoinnin huollattamassa. Että tod.näk aineet vähissä. Että ilmastointi huolto ja sitten katotaan uudestaan.

                              Onko apuja?
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎