Minä teetän inspectionit merkkihuollossa ja oilservicet nyrkkipajassa toki sinne omat öljyt vieden ellei löydy sopivaa heiltä. Merkkiliikkeeseenkin jouduin viemään pari kannua Castrolia kun on vain Shellin öljyjä. Jotenkin outoa että kun huoltokirjassa ja öljykorkissa lukee Castrol, niin miksi merkkihuollossa sitä ei ole.
Ei nuo inspectionit kerran kahdessa vuodessa konkurssiin vie, ja eipähän sitten tartte selitellä jos kohdalle sattuukin se ostaja jolle se huoltokirja on raamattu. Normihuoltojen lisäksi vaihdan esim ilmanputsarin joka oilservicen/insp1:n yhteydessä. Maksaa 10€ ja kestää 15s vaihtaa, ja oli viimeksikin varsin paskainen, ja sillä pitäisi mennä vielä 30tkm ennen insp2:sta jossa se vaihdetaan.
Tästä viestiketjusta aamusta innostuneena kävin hakemassa Motonetista öljyt, öljynsuodattimen, raitisilmasuodattimet ja dieselsuotimen. Sillä välin kun öljyt valuivat vaihtoastiaan, niin vaihtelin nuo muut suotimet. Hommaan meni n. 40 odotteluineen kun ei pitänyt mitään kiirusta. Jopa ihan mukavaa hommaa tällaiselle, joka on kiinnostunut autoista, mutta muuten "joutuu" viettämään aikaa konttorissa ja kokouksissa .
Eihän tuo aikaisemmin mainittu 20e/ nyrkkipaja todellakaan ole paljoa öljynvaihtotyöstä, mutta tulipahan sekin nyt säästettyä. Ja ei tarvitse varailla aikoja, kun voi tehdä silloin kun itse huvittaa. Tosin talvella ja ulkona en tuota ala tekemään
Niin, ja huoltovalo tuli kuitattua hyppylankamenetelmällä - ja hyvin toimi!
Huolto nyt tehty täälläkin. Jos joku tekee saman 20€, niin enpä jaksaisi jatkossa alkaa lutrailemaan öljyillä ja viemään niitä kierrätyspisteeseen. Castrolin Magnatec öljyt laitoin, maksoi ~35€/4l.
Ostin samalla Motonetistä pukit auton alle, niille ei tosin tullut käyttöä, kun en uskaltanut laskea autoa niiden päälle. Ei oikein ollut mitään kohtaa mihin ne olisi voinut laittaa.
BMW F11 530dA touring -11 Havanna
BMW E39 525dA touring -02 Toledo
1. Ajetaan huoltamolle, kun edellisestä öljynvaihdosta on kulunut korkeintaan 15 000 km.
2. Juodaan kahvit.
3. Maksetaan kassalle, lähdetään ajamaan.
Kustannukset: öljynvaihto 200,-, kahvi 5,-, yhteensä 205,-.
B. Miehille
1. Ajetaan varaosaliikkeeseen, ostetaan öljyä, suodatin, puhdistusainetta ja uusi Wunderbaum yhteishintaan 150,-.
2. Huomataan, että jäteöljysäiliö on täynnä. Ei jakseta ajaa ongelmajätepisteeseen vaan kaadetaan öljyt pihan perällä olevaan kuoppaan.
3. Avataan kalja, juodaan.
4. Nostetaan auto pukeille. Etsitään ensin tunkkia 30 min.
5. Löydetään tunkki pojan polkuauton alta.
6. Avataan lohdutukseksi uusi kalja, juodaan.
7. Työnnetään jäteöljyastia auton alle.
8. Etsitään sopivaa ruuviavainta.
9. Luovutetaan, otetaan säädettävä jakoavain.
10. Avataan ruuvi.
11. Pudotetaan ruuvi kuuman öljyn sekaan. Sotketaan öljyä joka paikkaan.
12. Siivotaan sotkut.
13. Avataan taas yksi kalja ja katsellaan öljyn valumista.
14. Etsitään pihtejä suodattimen vaihtoa varten.
15. Luovutetaan. Väännetään suodatin irti ruuviavaimella.
16. Kaljaa.
17. Kaveri tulee käymään. Tyhjennetään kaljakori ja päätetään lopetella öljynvaihto huomenna.
18. Seuraava päivä. Vedetään jäteöljyastia auton alta.
19. Siivotaan kohdassa 18 syntyneet öljyroiskeet.
20. Kaljaa - ei kun nehän juotiin eilen.
21. Käydään ostamassa kaljaa.
22. Tungetaan uusi suodatin paikoilleen ja sotketaan se öljyyn.
23. Kaadetaan litra öljyä moottoriin.
24. Muistetaan kohdassa 11 mainittu ruuvi.
25. Etsitään ruuvia jäteöljyastiasta.
26. Muistetaan, että jäteöljy ruuveineen on kaadettu pihan perälle.
27. Juodaan kaljaa.
28. Kaivetaan kuoppa auki, etsitään ruuvi.
29. Löydetään ensimmäinen öljylitra autotallin lattialta.
30. Juodaan kaljaa.
31. Pohjaruuvia kiristettäessä lipsautetaan avain ja lyödään rystyset öljypohjaa vasten.
32. Vaiheen 31 johdosta lyödään pää autotallin lattiaan.
33. Kiroillaan raivokkaasti.
34. Heitetään ruuviavain menemään.
35. Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska avain on osunut autotallin seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin.
36. Kaljaa.
37. Puhdistetaan kädet ja otsa, pysäytetään verenvuoto ja sidotaan haavat asianmukaisesti.
38. Kaljaa.
39. Kaljaa.
40. Kaadetaan neljä litraa öljyä koneeseen.
41. Kaljaa.
42. Otetaan auto alas pukeilta.
43. Hajotetaan samalla tunkki.
44. Peruutetaan auto ulos, että saadaan kohdan 23 öljy siivottua.
45. Kaljaa.
46. Koeajolle.
47. Tien sivuun ja puhaltamaan.
48. Ajoneuvo hinataan pois.
49. Maksetaan sakot ja hinauskulut, lunastetaan auto.
Elikkäs 100km takana tolla bemarilla ja paisuntasäiliö päätti haljeta sieltä anturin luota.
Elikkä nyt kysyisin, että mikä tuon on voinut aiheuttaa, onko paisuntasäiliö vaan tullut tiensä päähän?
Autossa ei lämmöt seilannut vaan pysyi kokoajan keskellä lämpömittaria, eli vika ei välttämättä ole vesipumpussa?:think
Mitä tohon nyt kannattais uusia, riittääkö pelkkä paisuntasäiliö?
Syyläri tohon on ihan äskettäin vaihdettu.
Onko kellään tietoa saako tota paisuntasäiliötä mistään muualta, kuin marmoritiskiltä?
Entä paljonko toi suunnilleen maksaa?
Autona siis Bmw 540 1997
Elikkäs 100km takana tolla bemarilla ja paisuntasäiliö päätti haljeta sieltä anturin luota.
Elikkä nyt kysyisin, että mikä tuon on voinut aiheuttaa, onko paisuntasäiliö vaan tullut tiensä päähän?
Autossa ei lämmöt seilannut vaan pysyi kokoajan keskellä lämpömittaria, eli vika ei välttämättä ole vesipumpussa?:think
Mitä tohon nyt kannattais uusia, riittääkö pelkkä paisuntasäiliö?
Syyläri tohon on ihan äskettäin vaihdettu.
Onko kellään tietoa saako tota paisuntasäiliötä mistään muualta, kuin marmoritiskiltä?
Entä paljonko toi suunnilleen maksaa?
Autona siis Bmw 540 1997
Elikkäs 100km takana tolla bemarilla ja paisuntasäiliö päätti haljeta sieltä anturin luota.
Elikkä nyt kysyisin, että mikä tuon on voinut aiheuttaa, onko paisuntasäiliö vaan tullut tiensä päähän?
Autossa ei lämmöt seilannut vaan pysyi kokoajan keskellä lämpömittaria, eli vika ei välttämättä ole vesipumpussa?:think
Mitä tohon nyt kannattais uusia, riittääkö pelkkä paisuntasäiliö?
Syyläri tohon on ihan äskettäin vaihdettu.
Onko kellään tietoa saako tota paisuntasäiliötä mistään muualta, kuin marmoritiskiltä?
Entä paljonko toi suunnilleen maksaa?
Autona siis Bmw 540 1997
Noniin on tuli tilattua säiliö ja korkki marmorilta ja säiliön hinnaks jäi 84e, mutta nyt olis sellanen kysymys, että voiko tosiaan olla vaan niin että tuo säiliö on vaan vanhuuttaan hajonnut?
Ja eikös se olisi niin, että jos se olisi kerännyt painetta sinne säiliöön, niin ehjällä säiliöllä ja korkilla sen paineen olisi pitänyt purkautua korkin kautta?
Tosiaan toi auto ei vuoda ku lämpimällä koneella sitä nestettä, kuin vähän sieltä paisuntasäiliönpohjasta, ilmeisesti siitä anturin kohdasta.
Löysin kuitit syylärin ja vesipumpun vaihdosta 30tkm sitten, mutta siellä ei ollut mainintaa tuosta paisuntasäiliöstä eli se on varmaan orkkis..
Olis kiva kuullaa onko kellään kokemuksia, että vain paisuntasäiliö hajonnut ja sen korjauksella auto tullut kuntoon?
Noniin on tuli tilattua säiliö ja korkki marmorilta ja säiliön hinnaks jäi 84e, mutta nyt olis sellanen kysymys, että voiko tosiaan olla vaan niin että tuo säiliö on vaan vanhuuttaan hajonnut?
Ja eikös se olisi niin, että jos se olisi kerännyt painetta sinne säiliöön, niin ehjällä säiliöllä ja korkilla sen paineen olisi pitänyt purkautua korkin kautta?
Tosiaan toi auto ei vuoda ku lämpimällä koneella sitä nestettä, kuin vähän sieltä paisuntasäiliönpohjasta, ilmeisesti siitä anturin kohdasta.
Löysin kuitit syylärin ja vesipumpun vaihdosta 30tkm sitten, mutta siellä ei ollut mainintaa tuosta paisuntasäiliöstä eli se on varmaan orkkis..
Olis kiva kuullaa onko kellään kokemuksia, että vain paisuntasäiliö hajonnut ja sen korjauksella auto tullut kuntoon?
Tilaa nyt samalla uusi korkki siihen paisariin, jos vanha on jumissa niin nostaa paineen liian ylös?
Mulla hajosi tänä kesänä tosta 535:sesta ensin syyläri, ylävesiletkun putki halkes kokonaan irti. Oli ihan hapertunu vähänki väänsi sitä niin murtu palasiksi.
Sitten noin kuukausi tämän jälkeen rupesi ihan vähän tiputtaan nestettä mutten löytänyt vuotoa. sitten yks kerta ku ajoin pihaan ja sammutin auton niin alko lorina kuuluun pellin alta. Elikkäs paisuntasäiliön anturin kolon pohja oli kokonaan pois. Ensin luulin että anturin tiiviste petti, mutta kun purin paisarin pois niin huomasin että eihän se anturi kuulukkaan olla siellä nesteen seassa. Paisuntasäiliöstä oli muutenkin kaikki sisuskalut halkeillu irti.
Netistä kattelin niin tuntuu olevan ihan tyyppivika tuokin että hajoaa sieltä anturin kolosta tuo paisari. Vesipumppu, termostaatti ja paisarin korkki mulla olikin vaihdettu jo viime kesänä.
Mikäs lämmitys laitteessa vois olla kun ei tänään toiminut puhalluksen voimakkuuden säätö?
Hiukan se kuitenkin hönki mutta ei mitään tapahtunut kun koitti säätää isommalle..
Kyseessä -97 Touring automaatti ilmastoinnilla.
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Onko tommonen kuinka haastava asentaa? Keskuslukko on muttei kaukosäätöä ja olis talveksi kiva saada kun lukot on aina jäässä. Onkos kaikissa E39:ssä ajonesto? Onko sen ajonesto sirun vaihdossa mitään ihmeellistä?
Comment