Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baier4ever
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 560
    • Jurva

    Hei, onko kellään tietoa noista EDC ja DSC eroista vai onko sama asia.?

    Olisi tarkoitus tilata KW säädettävä ja sarjan huomautuksiisa omaan autoon oli että Autot, joissa EDC, tarvitaan ylimääräisiä asennusosia.

    Omassa on tuo DSC eli tarvitsenko kyseisiä osia?

    Auto siis e39 525i -01
    Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
    Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

    Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
    ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
    E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

    Comment

    • Ivl
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 216
      • Oulunsalo

      Originally posted by Ivl View Post
      Autossani 528at-97 joka rouvan käytössä jarrut vatkaa rattiin ja pysähtyy nykien. Autoon uusittiin viime elokuussa reaktiotangot puslineen(kl-varaosat) ja alatukivarret puslineen+raidetangon ulommat päät(tarviketori Oulu) jarrulevyt+palat, suuntaus.

      Jos satasen vauhdista jarruttaa esim motarin ramppiin vatkaus on huomattava ja nimenomaan rattiin ei polkimeen. Ja kovalla pakkasella(-28) tärinä on pienenpää.

      Mikähän osa on autossani antautunut ja aiheuttaa moista? Jarrulevyihin en usko, koska polkimeen en tunnu pompotusta ja pakkanen vaikuttaa asiaan.

      Jos ei jarruta auto kulkee suoraan vetelemättä ja tärinöittä.

      Vanteet on 18" ja renkaat 245/40/18.

      Jarrusatuloita olen herkistellyt tuossa autokatoksessa, mutta ei vaikutusta asiaan ja satulanmännät liikkuu hyvin.
      Puslia tarkisteltu autokatoksessa, vikaa edelleen etsitään. Irroitin jarrusatulan ja laitoin meisselin levyä vasten kiilaten "satulan kiinnikkeeseen" ja yhdellä pyöränpultilla pyöritin levyä. Meisseli vatkaa reilusti ja nyt kysynkin paljonko levyssä saa olla heittoa, jotta aiheuttaa ratin vatkauksen?

      Onko uudet levyt ihan suorat riippumatta valmistajasta?

      Vaikea tietenkin kotikonstein mitata heittoa, veikkaisin notta levyt kierot, kun ei missään muussa tilanteessa ravista/täristä autoa.
      Bmw X5 2011
      Vw caddy 2019

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        Originally posted by baier4ever View Post
        Hei, onko kellään tietoa noista EDC ja DSC eroista vai onko sama asia.?

        Olisi tarkoitus tilata KW säädettävä ja sarjan huomautuksiisa omaan autoon oli että Autot, joissa EDC, tarvitaan ylimääräisiä asennusosia.

        Omassa on tuo DSC eli tarvitsenko kyseisiä osia?

        Auto siis e39 525i -01
        EDC = sähköisesti säädettävä iskunvaimennus
        DSC = ajonvakautus

        Näillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • baier4ever
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 560
          • Jurva

          Originally posted by Clavurion View Post
          EDC = sähköisesti säädettävä iskunvaimennus
          DSC = ajonvakautus

          Näillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
          Ok, tuo EDC olisi ilmeisesti merkitty varustelistaan jos sellainen olisi.

          no niin ei muuta kuin huomenna alustaa tilaamaan..
          Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
          Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

          Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
          ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
          E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Ivl View Post
            Puslia tarkisteltu autokatoksessa, vikaa edelleen etsitään. Irroitin jarrusatulan ja laitoin meisselin levyä vasten kiilaten "satulan kiinnikkeeseen" ja yhdellä pyöränpultilla pyöritin levyä. Meisseli vatkaa reilusti ja nyt kysynkin paljonko levyssä saa olla heittoa, jotta aiheuttaa ratin vatkauksen?

            Onko uudet levyt ihan suorat riippumatta valmistajasta?

            Vaikea tietenkin kotikonstein mitata heittoa, veikkaisin notta levyt kierot, kun ei missään muussa tilanteessa ravista/täristä autoa.
            Se levy painautuu lopullisesti napaa vasten vasta kun pyöränpultit ovat kiristetty, joten tuolla konstin et levyjen kieroudesta tiedä mitään(levy navassa kiinni yhdellä ruuvilla=vääntää levyä).
            Toisaalta, mikäli näin ei käy, levyn ja navan välisten sisäpintojen puhtaus ei ole täydellinen.

            Comment

            • Kiree äMMä
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 309
              • Jyväskylä

              Originally posted by JuhLa View Post
              Eli mitä letkumuutoksia pitää tehdä, että webasto alkaa lämmittämään myös konetta? Kyseessä siis -99 540i.
              Tämä kiinnostaisi minuakin, eli jos jollakin olisi ihan rautalangasta väännetty ohje ko. malliin. Toimiiko tuo siis oikeasti niin, että kun kabiini on lämmitetty(= tietyssä lämpötilassa), teoriassa webasto alkaisi lämmittämään konetta ilman letkumuutoksia ellei aikakatkaisu pistäisi peliä 30min kohdalla poikki? Olenko siis ihan metsässä? Weba-topicit on kyllä joten kuten tullut kahlattua läpi, noissa tosin suurimassa osassa käsitellään dieselkoneisten lisälämmittimiä.

              Comment

              • @Biimer
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 504
                • Oulu

                Missähän mahtaisi olla vika?

                Vasemmalta edestä kuluu alle 40km/h vauhdeissa epätasaisella alustalla ajettaessa terävää kolinaa. Jos vauhtia nostaa tai jarrua painaa kevyesti kolina loppuu.

                Osat 4 ja 11 vastikään uusittu:

                Comment

                • laine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1504
                  • Helsinki

                  Originally posted by @Biimer View Post
                  Missähän mahtaisi olla vika?

                  Vasemmalta edestä kuluu alle 40km/h vauhdeissa epätasaisella alustalla ajettaessa terävää kolinaa. Jos vauhtia nostaa tai jarrua painaa kevyesti kolina loppuu.

                  Osat 4 ja 11 vastikään uusittu:

                  http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...port_wishbone/
                  Olet siis näemmä vaihtanut alatukivarren ja reaktiotangon.
                  Kolina pienissä nopeuksissa epätasaisella kuullostaisi tiensä päähän tulleelta koiranluulta?

                  Comment

                  • Wanna
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 1393
                    • Lohja

                    Originally posted by laine View Post
                    Kolina pienissä nopeuksissa epätasaisella kuullostaisi tiensä päähän tulleelta koiranluulta?
                    Komppaan tätä, varsinkin nimismiehen kiharalla tai junarataa ylittäessa kuuluu selkeää kolinaa?

                    Osa nro 6 ratkaisee tämän ongelman. Juurikin koiranluu. Saattaa löytyä myös nimellä kallistuksen vakaajan välitanko.
                    ¨
                    ~* Tin Can Tuners *~

                    Käyttis: E46 316Ti - Ex: E39 523i -96 - Ex: E30 316 -84 'Elviira' - Ex: E30 325 -87

                    Comment

                    • @Biimer
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 504
                      • Oulu

                      Originally posted by Wanna View Post
                      Komppaan tätä, varsinkin nimismiehen kiharalla tai junarataa ylittäessa kuuluu selkeää kolinaa?

                      Osa nro 6 ratkaisee tämän ongelman. Juurikin koiranluu. Saattaa löytyä myös nimellä kallistuksen vakaajan välitanko.

                      Koiranluu menee vaihtoon. Kiitoksia vastauksista.

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        Originally posted by @Biimer View Post
                        Koiranluu menee vaihtoon. Kiitoksia vastauksista.
                        Samalla ne vaihtaa molemmat jos ei sen toisen puoleisen iästä ole tietoa.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Dase
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 123
                          • Helsinki

                          Onkos kukaan korvannut jollain niitä muoviniittejä, jotka pitävät puskurin kiinni siinä alumiinisessa puskuriraudassa?
                          Voiko ne korvata esim popniitillä?
                          Onko kellään tiedossa, mistä pk-seudulta saisi alkuperäisiä vastaavia muoviniittejä?

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Originally posted by Dase View Post
                            Onkos kukaan korvannut jollain niitä muoviniittejä, jotka pitävät puskurin kiinni siinä alumiinisessa puskuriraudassa?
                            Voiko ne korvata esim popniitillä?
                            Onko kellään tiedossa, mistä pk-seudulta saisi alkuperäisiä vastaavia muoviniittejä?
                            Lähimmistä merkkiliikkeestä löytyy alkuperäsiä kiinikkeitä. Miksi asiasta pitää turhaan tehdä hankalampaa kuin se on?
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1204
                              • GrassLake

                              Originally posted by Kiree äMMä View Post
                              Tämä kiinnostaisi minuakin, eli jos jollakin olisi ihan rautalangasta väännetty ohje ko. malliin. Toimiiko tuo siis oikeasti niin, että kun kabiini on lämmitetty(= tietyssä lämpötilassa), teoriassa webasto alkaisi lämmittämään konetta ilman letkumuutoksia ellei aikakatkaisu pistäisi peliä 30min kohdalla poikki? Olenko siis ihan metsässä? Weba-topicit on kyllä joten kuten tullut kahlattua läpi, noissa tosin suurimassa osassa käsitellään dieselkoneisten lisälämmittimiä.
                              Vasta uudemmissa kuin e39 on venttiili joka avaa kierron moottorille veden ollessa tarpeeksi lämmintä. Eli näissä lämpiää vain sisätilat.

                              Koneen saa lämpiämään muuttamalla kierron niin, että webasto on sarjassa vesiventtiilien ja kennon kanssa (ennen vesiventtiilejä), osana normaalia kiertoa. Eli tällöin vesi kulkee aina webaston kautta, oli se päällä tai ei. Itsellä näin, eikä webasto ahdista kiertoa, lämmintä tulee tyhjäkäynnilläkin vaikka webasto on seis.
                              Orkkisasennuksena se on rinnan, ja niin että kierto ei koneeseen kulje.

                              Toisaalta, ajattelin muuttaa kierron alkuperäiseksi, koska nyt sisätilat ei lämpiä käytännössä ollenkaan enää.
                              Vettä on systeemissä paljon, eikä 30min maksimi lämmitysaika enää riitä.

                              Kun joku kertoisi miten tuon 30min rajoituksen voi ohittaa, tuskin kyllä pystyy mitenkään...

                              EDIT: kyllähän se orkkis-asennuksenakin jonkun verran lämmittää konetta, ainakin sitten kun sen käynnistää. pari litraa kuumaa vettä sekoittuu kiertoon kumminkin...

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16364
                                • Leppävirta

                                Onko muillakin E39 (ainakin Touring) takakontissa sen pohjalevyn alla sellainen kolo sille lukkopultin aukaisijalle? Onko siellä auton mukana tullut joku vakio mallin "hylsy". Perkeles meni häviämään nyt se sieltä ja no viimeistään kesänakkeja vaihtaessa tuo olisi tarpeen... Rengasliike vai marmori mistä etsiä/kysyä uutta?
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎