Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MMM525
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 117
    • Pirkanmaa

Määräaikaishuolto itse tai liikkeessä?

Teettekö itse autoonne määräaikaishuollot? Tai missä vaiheessa olette alkaneet tekemään ne itse?

Auto pitäisi nyt viedä öljynvaihtohuoltoon. Mutta kun sillä on ikää jo yli 7 vuotta ja kilometrejä on 170000, niin tuli mieleen että voisin öljyt ja suodattimet itsekkin vaihtaa.

Autossa on aikaisemmat huollot tehty liikkeissä, ja huoltokirjasta löytyy leimat tehdyistä huolloista.
    BMW F11 530dA touring -11 Havanna
    BMW E39 525dA touring -02 Toledo

Comment

• [BMW]
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 700
      • Joensuu

No jos osaat tehdä niin miksi ei. Pohjapanssarissa on muovinen luukku öljynvaihtoa varten joten helppo homma. Voihan sinne huoltokirjaan kirjottaa ne itse tehdyt huollot, ei ainakaan minun silmissä tiputa auton arvoa.
      Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
      -----------------------------
      VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
      BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
      Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
      Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

Comment

• jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

Originally posted by MMM525 View Post
        Teettekö itse autoonne määräaikaishuollot? Tai missä vaiheessa olette alkaneet tekemään ne itse?

Auto pitäisi nyt viedä öljynvaihtohuoltoon. Mutta kun sillä on ikää jo yli 7 vuotta ja kilometrejä on 170000, niin tuli mieleen että voisin öljyt ja suodattimet itsekkin vaihtaa.

Autossa on aikaisemmat huollot tehty liikkeissä, ja huoltokirjasta löytyy leimat tehdyistä huolloista.
        Toki ne voi tehdä itse, mutta kannattaa laskea paljonko se huolto (kerran vuodessa) maksaa merkkiliikkeessä ja paljonko itse tehtynä ja miettiä sitten kannattaako sen säästön takia katkaista merkkiliikkeen huoltokirjaa, joka kuitenkin on isolle osalle ostajia tärkeä asia.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

Comment

• Eemeli39
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 69
          • Pirkanmaa

Huollot itse tästä lähtien

Hyvä, että tätä keskustelua heräteltiin, koska olen itsekin pohtinut samaa asiaa viimeaikoina. Huolto on kanssa lähestymässä ja autolla kun on jo 10 vuotta ikää (175tkm) niin alkaa jo hieman pohtia noita huoltokustannuksia suhteessa auton arvoon. Koska autoa on tarkoitus kuitenkin pitää vielä useampi vuosi ja näin ollen huoltokirjan merkitys arvon säilymiseen on lähinnä enää teoreettinen, niin teen huollot tästä lähtien itse. Tuollaiset perushuollot, kuten öljyt ja suodattimet ovat niin yksinkertaisia vaihtaa, että en viitsi sen vuoksi maksaa 150e työstä liikkeelle.

Viime syksynä auto oli Autokeskuksessa ns. "vanhojen autojen" huollossa, jossa ko. suodattimet vaihdettiin ja tarkistettiin nestepinnat ja jarrulevyt/ -palat. Hintaa oli 380 eur. Vaihdetut nesteet ja suodattimet saa esim. motonetista noin 150 eurolla, joten kyllä siinä omalle työlle katetta tulee :think
          e39 530dA -99

Comment

• Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1640
            • Vähäkyrö

Originally posted by jsa014 View Post
            Toki ne voi tehdä itse, mutta kannattaa laskea paljonko se huolto (kerran vuodessa) maksaa merkkiliikkeessä ja paljonko itse tehtynä ja miettiä sitten kannattaako sen säästön takia katkaista merkkiliikkeen huoltokirjaa, joka kuitenkin on isolle osalle ostajia tärkeä asia.
            Kumpi sitten on parempi.. "Kädettömän" aukoton merkkihuoltokirja vai sitten TSI harrastajan itsekirjotettu huoltokirja jossa huollot on ajallaan ja niiden välissä pikku fiksausta/ennakoivaa huoltoa ja korjauksia.

Entisen auton ostaja ei ainakaan valittanu yhtään vaikkei ollu mulla ollessa yhtään merkkileimaa, mutta sen sijaan 4 sivua a4:sta omista huolloista ja korjauksista. Sitä seuraasta seuraava omistaja soitti mulle ja kehu sekin hyvää dokumentointia.

Toki uusissa leimat on tietty tärkeämpiä, ku tällasissa vähä varttuneemmissa +200tkm ajetuissa.

Comment

• _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

Originally posted by Eemeli39 View Post
              Hyvä, että tätä keskustelua heräteltiin, koska olen itsekin pohtinut samaa asiaa viimeaikoina. Huolto on kanssa lähestymässä ja autolla kun on jo 10 vuotta ikää (175tkm) niin alkaa jo hieman pohtia noita huoltokustannuksia suhteessa auton arvoon. Koska autoa on tarkoitus kuitenkin pitää vielä useampi vuosi ja näin ollen huoltokirjan merkitys arvon säilymiseen on lähinnä enää teoreettinen, niin teen huollot tästä lähtien itse. Tuollaiset perushuollot, kuten öljyt ja suodattimet ovat niin yksinkertaisia vaihtaa, että en viitsi sen vuoksi maksaa 150e työstä liikkeelle.

Viime syksynä auto oli Autokeskuksessa ns. "vanhojen autojen" huollossa, jossa ko. suodattimet vaihdettiin ja tarkistettiin nestepinnat ja jarrulevyt/ -palat. Hintaa oli 380 eur. Vaihdetut nesteet ja suodattimet saa esim. motonetista noin 150 eurolla, joten kyllä siinä omalle työlle katetta tulee :think
              Yksi vaihtoehto on siirtyä käyttämään pienempiä osaavia pajoja.
              Tekeevät mitä on sovittu ja voit toimittaa omat osat mukaan.
              Näin olen itse toiminut. Saa hankkia laatuosat itse sieltä mistä sopivasti saa ja kuitenkin työt tehdään ammattitaidolla + Huoltokirjaankin saa leiman halutessaan.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

Comment

• MMM525
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 117
                • Pirkanmaa

Samaan lopputulokseen olen nyt itse myös tulossa. Kirjaan huoltokirjaan itse tuon huollon ja liitän kuitit suodattimista ja öljystä huoltokirjaan.

TIS kertoo oilservicestä seuraavaa:

Renew Micro-/activated charcoal filter
                Check water drain under brake booster for dirt, clean is necessary
                Change engine oil and renew filter element
                Reset Service Indicator in accordance with manufacturer's directives
                Measure barake pas thickness with measuring gauge
                Parking brake: function test

Eli käytännössä pitää vaihtaa pitää raitisilmasuodatin, öljynsuodatin ja öljyt. Öljynsuodattimenvaihto näyttäisi ETK:n perusteella olevan helppo homma. O-renkaat tulee uuden filtterin mukana?

Huollon kuittaus pitäisi myös onnistua Kiinalaisella BMW Scannerilla

Comment

• A^A
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2168
                  • Seinäjoki

Originally posted by _nixu_ View Post
                  Yksi vaihtoehto on siirtyä käyttämään pienempiä osaavia pajoja.
                  Tekeevät mitä on sovittu ja voit toimittaa omat osat mukaan.
                  Näin olen itse toiminut. Saa hankkia laatuosat itse sieltä mistä sopivasti saa ja kuitenkin työt tehdään ammattitaidolla + Huoltokirjaankin saa leiman halutessaan.
                  Näin juuri. Mä en tee enää edes öljynvaihtoa itse. Omat öljyt ja suodattimet mukana niin pelkälle vaihdolle tuli hinnaksi 20€ ja leima huoltokirjaan
                  EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

Comment

• rasanttu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 530
                    • Tuusula

Nyrkkipajan huoltoleimalla en näe mitään lisäarvoa itse tehtyyn työhön nähden. Merkkihuollon tekemät huollot on joillekkin tärkeitä.

Itse arvostan harrastajan itse tekemiä huoltoja enemmän kuin kumpiakaan edellämainituista.
                    Freude am Fahren

Comment

• Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

Itse ole käyttänyt sellaisten nyrkkipajojen palveljuja jossa voi itse seisoa vieressä ihmettelemässä kun he vaihtavat öljyt ja suodattimen (jotka olen myös hakenut itse). Ihan siitä syystä koska itselläni ei ole nosturia eikä jäteöljysäiliöitä. Hommanahan siinä ei muuten oo mitään... Itse olen huoltovalot kuitannut. Leima tulee papereihin kuitenkin ja homma on kustantanut yleensä sen 20e.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

Comment

• Eemeli39
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 69
                        • Pirkanmaa

huolto suoritettu!

Tästä viestiketjusta aamusta innostuneena kävin hakemassa Motonetista öljyt, öljynsuodattimen, raitisilmasuodattimet ja dieselsuotimen. Sillä välin kun öljyt valuivat vaihtoastiaan, niin vaihtelin nuo muut suotimet. Hommaan meni n. 40 odotteluineen kun ei pitänyt mitään kiirusta. Jopa ihan mukavaa hommaa tällaiselle, joka on kiinnostunut autoista, mutta muuten "joutuu" viettämään aikaa konttorissa ja kokouksissa .

Eihän tuo aikaisemmin mainittu 20e/ nyrkkipaja todellakaan ole paljoa öljynvaihtotyöstä, mutta tulipahan sekin nyt säästettyä. Ja ei tarvitse varailla aikoja, kun voi tehdä silloin kun itse huvittaa. Tosin talvella ja ulkona en tuota ala tekemään

Niin, ja huoltovalo tuli kuitattua hyppylankamenetelmällä - ja hyvin toimi!
                        e39 530dA -99

Comment

• Neutrone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 1320
                          • Tampere

Ite oon ainakin kaikissa autoissa nuo pienimmät huollot tehny ite, ja sama jatkunu ton E39:n kanssa. Öljynvaihtokin on niin nopea juttu varsinkin yläkautta tehtynä ja tulee ainakin kunnolla tehtyä ite. Ihmettelen jos liikkeessä tehty öljynvaihto jne pikkuremppa on jollekin se must juttu kun autoa ostaa. Jos tilat olisi paremmat niin tulisi itse kyllä tehtyä suurempiakin remppoja.
                          F10 530d semiVOLL
                          ex. E90 320d M-Sport '06
                          ex. E39 523i M-Sport '00
                          ex. E36 325i Coupe '92
                          ex. E30 316i '89

Comment

• MMM525
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 117
                            • Pirkanmaa

Tästä viestiketjusta aamusta innostuneena kävin hakemassa Motonetista öljyt, öljynsuodattimen, raitisilmasuodattimet ja dieselsuotimen. Sillä välin kun öljyt valuivat vaihtoastiaan, niin vaihtelin nuo muut suotimet. Hommaan meni n. 40 odotteluineen kun ei pitänyt mitään kiirusta. Jopa ihan mukavaa hommaa tällaiselle, joka on kiinnostunut autoista, mutta muuten "joutuu" viettämään aikaa konttorissa ja kokouksissa .
                            Tuon dieselfiltterin voisi kanssa vaihtaa, ei käynyt mielessä. Ilmeisesti sen vaihto kuuluu tuohon Huolto I:seen? Mitä se maksoi Motonetissä? Tuliko tuon öljynsuodattimen mukana ne kaksi O-rengasta? Vaihdoitko ne uusiin? Kiristitkö suodattimen korkin ja tyhjennysmutterin tiettyyn momenttiin? TIS:issä oli vaan ilmoitettu molemmille oma kiristysmomentti.

Tällä viikolla on tarkoitus tehdä sama juttu

Comment

• Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9158
                              • Oulu

Originally posted by MMM525 View Post
                              Tuon dieselfiltterin voisi kanssa vaihtaa, ei käynyt mielessä. Ilmeisesti sen vaihto kuuluu tuohon Huolto I:seen? Mitä se maksoi Motonetissä? Tuliko tuon öljynsuodattimen mukana ne kaksi O-rengasta? Vaihdoitko ne uusiin? Kiristitkö suodattimen korkin ja tyhjennysmutterin tiettyyn momenttiin? TIS:issä oli vaan ilmoitettu molemmille oma kiristysmomentti.
                              PA- ja ilmansuodatin vaihdetaan ohjelman mukaan Insp.2:ssa. Ei toki haittaa vaihtaa useammin ja aika karmaisevia ilmansuodattimia on tullut vastaan.

Öljynsuodattimen yhteydessä tulee yleensä vain kotelon iso o-rengas ja pohjapropun alumiiniprikka. Ne suodatinkannen pienet o-renkaat kannattaa ainakin tarkistaa suodattimen vaihdon yhteydessä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

Comment

• Eemeli39
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2008
                                • 69
                                • Pirkanmaa

Dieselsuodin oli Motonetissa 22,50 euroa. Vaihtaminen todella helppoa - sen kun vaan kiertää vanhan pois ja iskee uuden tilalle.

Originally posted by Clavurion View Post
                                PA- ja ilmansuodatin vaihdetaan ohjelman mukaan Insp.2:ssa. Ei toki haittaa vaihtaa useammin ja aika karmaisevia ilmansuodattimia on tullut vastaan.
                                Joo, ilmansuodatin oli melko ..skainen jo noin 22tkm jälkeen. Missä lie olen ajellut.

Originally posted by Clavurion View Post
                                Öljynsuodattimen yhteydessä tulee yleensä vain kotelon iso o-rengas ja pohjapropun alumiiniprikka. Ne suodatinkannen pienet o-renkaat kannattaa ainakin tarkistaa suodattimen vaihdon yhteydessä.

Juuri näin on myös Motonetin paketissa
                                e39 530dA -99

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎