Kannattaa ihan varmuudeks tsekata ne narinahelat myös, aiheuttaa väljänä juuri sellaisia ihmeellisiä heilahduksia esim. kaistanvaihdoissa ja etenkin kun jos ajaa sellaisen maalatun kaistamerkin yli (mikskä niitä nyt sanotaan, esim. rampeissa ne sileäpintaiset kaistamerkit). Tai no omat havainnot oli tällaiset, talvella kun ajoi sulalla asfaltilla jäiseen kohtaan niin perä muljahti melkoisen vittumaisesti
Kiitti hyvistä vastauksista. Tarvii vaihtaa noi narinahelat samalla kun muuta huoltoa tekee.
Onkos muilla esiintyny iskareiden kanssa ongelmia viime päivinä? Ollut meinaan aika hyvät iskarinjäätymissäät. Oma katiska on ainakin ollut melkonen lulla pari viimepäivää, orkkisiskarit aika huolella jäässä. Nypyttää, heiluu ja tempoilee tuulessa ihan hulluna, tuntuu että koko auto räjähtää jos ajaa vähänkään isompiin heitteisiin. Hyvin meni vähä yli viikko sitte lämpimiks ajetuilla tolpilla katsastuksesta, tais olla arvot jotaki 78 joka kulmassa.
Pitäis kuulemma muutoskatsastaa nuo eibachit, tosin sain tehtyä diilin, että voin tuoda näytille vasta kesällä, kun tarkotus laittaa uusiks koko alusta. Kesällä aikomus laittaa uusi kierros eibach pro kittiä ja sachs advantage m-sport pumput ja kaikki muut asiaan liittyvät rojut. On tämä ollut kyllä aika kamala ajaa motarilla tuulella ihan kesälläkin iskareiden ollessa sulat. Epäilen siis vahvasti noita iskareita (137 tkm ajettu, joista 100 tkm madallusjousilla).
Edit: Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia, miten iskarien vaihto vaikutti suuntavakauteen ja ajoon noin muuten?
Paransi ihan törkeästi, entisestä apparin puolen pumpusta oli kaasut karanneet ja vettä päässyt sisälle -> jäätyi. Öljyt oli kyllä sisällä vielä, mutta keula oli kova kuin kivi ja kamala. Suuntavakavuuteen se vaikuttaa jos ei pyörä enää palaudu, oma jäi pohjaan vialliselta puolelta jäädyttyään. Pyöränkulmat on silloin mitä sattuu.
Iskaritestistä saa muuten sitä paremmat arvot mitä jäykempi keula on, että jäätyneet iskarit antaakin hyvät luvut
Joo no mulla noi ei jämähtäny ihan jumiin, vaan tuntui vain, että eivät toimineet ja kaikki jäi jousien tehtäväksi. Tänään taas pelas kuten ennenkin ja vaimennusta löytyi. Eiköhän noi silti ole vaihtokunnossa.
Itsellä myös todella hermostuneen tuntuinen tuo oma 530d -00. Puoltaa aina tien kallistuksen mukaan ja kaikki uratkin tuntuu löytyvän, saa koko ajan olla paimentamassa.
Vaihdettu kaikki iskarit + tukivarret + puslat edestä ja takaa, ja kulmatkin suunnattu muutamaan otteeseen.
Onko sitten herkkä etu-camberin suhteen: kuskin puolen olka-akseli kaiketi saanut joskus osumaa kun camber hieman liikaa miinuksella? Vaikka osia ja renkaita vaihdeltu tasaiseen tahtiin niin mikään ei tunnu tekevän mitään muutosta ko. tilanteeseen, parempaan tai huonompaan sunntaan.
Renkaat kesällä 235/40/18 Yokohama Advan Sport, ja talvella hakka 5 225/55/16. Molemmilla rengastuksilla auto sompailee samalla lailla, joten oon jo ajat sitten luovuttanut että kai nää on kaikki tällasia=) Mikään paikka ei kyllä täristä tai hytky joka tuntuu olevan moneessa vastaavassa autossa riesana.
Ps. Sit kun joku sanoo että oot vaan liian tarkka, mut niinhän me kaikki bemu-kuskit ollaan, ja kakkosautona on 600000km ajettu 406 plösö jota ei turhia hinkkailla... ja mun mielestä menee ihan suoraan tiellä kuin tiellä
Mulla oli edellisen säädön jäljiltä takacamberit n. -3 astetta, ihan sikana. Pyysin silloin erikseen säätämään pystyyn, katselin sitten lappua kun hain auton että jaa... No, en ehtinyt asiasta sen enempää väittelemään, mutta nyt hammastankoremontin jälkeen säädettiin takacamberit luokkaan -1deg 20min ja onhan se ero melkoinen suuntavakaudessa
Mikäs noihin taka camperiin vaikuttaa eniten, eli lähinnä onko niistä tukivarsista joku oleellisesti tärkäeä tekijä pystynpään kulmaan vai onko kaikki riippuvaisia toisistaan?
Mikäs noihin taka camperiin vaikuttaa eniten, eli lähinnä onko niistä tukivarsista joku oleellisesti tärkäeä tekijä pystynpään kulmaan vai onko kaikki riippuvaisia toisistaan?
Varmaan ne kaikki vaikuttaa, mutta väljä narinahela varmasti pilaa camber-säädöt. Mulla laitettiin uudet narinahelat ja integral linkit. Ylemmät varret on vielä alkuperäiset. Camberit sai uusilla narinaheloilla tosi pystyyn, mutta jätettiin jotain -1'50 min.
Btw, tänään kulki auto tosi suoraan urissakin, ku ei tuullu yhtään.
Varmaan ne kaikki vaikuttaa, mutta väljä narinahela varmasti pilaa camber-säädöt. Mulla laitettiin uudet narinahelat ja integral linkit. Ylemmät varret on vielä alkuperäiset. Camberit sai uusilla narinaheloilla tosi pystyyn, mutta jätettiin jotain -1'50 min.
Btw, tänään kulki auto tosi suoraan urissakin, ku ei tuullu yhtään.
Ai piru ku ootan et pääsen vaihtaa narinat ja säätää kulmat...
Autol ajaminen ei ees oo enää millää taval järkevää, tuntuu kuin ois oikee takarengas irti, ku sopivasti sattuu esim liukasta...
Onneks on toi farmari Galantti niin on joku auto mil on mielekästä ajaa/voi ajaa.
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Kysymys ei ole tarkkuudesta, vaan siitä mihin alueelle tehtaan antamaa toleranssialuetta kulmat asetetaan. Eli mitä matalampi/jäykempi rengasprofiili, sitä vähemmän negatiivista camberia ja vähemmän urausta.
Falken FK-452 on tuoss kokoluokassa varsinkin hieman kuluneena sietämätön vetelijä, eikä tämä korjaannu juurikaan täysin edes oikeilla camberkulmilla.
Alle jokin Korealainen(Kumho, Hankook, Nexen), kulmat 18" pyörille, alusta kuntoon ja e39 kulkee 100% täydellisen vetelemättömästi kuin juna kuluneillakin kiekoilla.
Millaiset camber arvot kannattaa laittaa e39 M5, Renkaina 245/35 ja 275/30 nexenit ja autoa myös hieman madallettu. Ajattelin että saisiko sillätavalla myös pelattua vähän lisää tilaa kaariin, etutolpissa erillinen camber säätö.
Ajattelin että saisiko sillätavalla myös pelattua vähän lisää tilaa kaariin, etutolpissa erillinen camber säätö.
Saa tietysti, mutta ajettavuuden kustannuksella. Kuten hemi tuossa kirjoitti, negatiivista camberia pitää vähentää sitä enemmän mitä vähemmän profiilia on, ja se syö väkisin tilaa kaarista.
Saa tietysti, mutta ajettavuuden kustannuksella. Kuten hemi tuossa kirjoitti, negatiivista camberia pitää vähentää sitä enemmän mitä vähemmän profiilia on, ja se syö väkisin tilaa kaarista.
Ok, paras varmaan mennä ihan ohjearvoilla että menee edes jotenkin suoraan. Itsellä kun ei ole mitään kokemusta alustakulmien muutoksien vaikutuksesta.
Ei se nyt niin vaikeaa onneksi ole Lukemalla tätäkin topicia, huomaat että camber on tärkein vaikuttaja normiajon mukavuudessa. Jos et jatkuvasti aja ratapäivillä, ei sitä kannata laittaa sporttialustan säätöalueen keskelle, vaan säädätät sen varsinkin sieltä takapäästä vaikka säätöalueen rajalle renkaat mahdollisimman pystyyn. Jos takacamberit jää sinne -3 paikkeille, ei oo kivaa, eikä se ohjearvo hirveän kauas tuosta jää Sinne -1 ja -2 deg puoliväliinkin kun saa niin on jo paljon parempi, mieluummin hieman vielä lähemmäs ykköstä.
Etucamberit voisi laittaa ohjearvoon, ehkä vähän pystympään muttei ainakaan enempää miinukselle.
Comment