memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1424

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Köykäsiä on e39:sit teillä päin. Täällä vaaka näyttää ~1800kg tyhjälle autolle. Paljonko Golffissa kokonaispaino? Painojakauma eteen, joten ei kevyempi perä huoju korkeiden renkaiden varassa.
    1445 kg on ilmoitettu e39 sedanille omamassaa, golfille kokonaismassa 1810kg. Tuosta golfista on leikattu perä pois joten aika lähellä ollaan ja lastattuna painonjakautoma on toki parempi kuin tyhjillään. Uusi golf muuten keveni, edelliskoppa painoi jopa 100kg enemmän. Jos sulla on 5- sarjan farkku, niin sehän alkaa olla jo takapainoinen.
    Last edited by 205/65-15H; 23-03-2014, 08:23.
    e39 M54B22 manual
    Polestar2 LRDM -21
    Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      Mikä noin kevyt e39 on? Johan toi täytyy olla jollain minimoottorilla ja kasalla extra-alumiinia?

      nim. vajaa 1900kg/2300kg...

      ja Hebbu ///M3, juurikin noin saattaa käydä, ennen kulmien säätöä oli takana aurausta vähä yli rajojen, niin keväällä kun oikean puolen pyöränura oli jäässä ja tien keskellä oli sulaa, auto vänkäs poikittain oikeal kylki eellä, kun vasen pyörä piti ja oikea ei. Se oli muuten hivenen hirveä tunne kun yllätti jokusen kerran...
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1424



        1820kg on e39 Touring omamassa maksimissaan tuon ylläolevaan linkin mukaan. Tulisko siihen vielä päälle varusteita, esim. Confort- penkit painaa reilusti enemmän kuin peruskangaspenkit.
        e39 M54B22 manual
        Polestar2 LRDM -21
        Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_5-sarja_E39

          1820kg on e39 Touring omamassa maksimissaan tuon ylläolevaan linkin mukaan. Tulisko siihen vielä päälle varusteita, esim. Confort- penkit painaa reilusti enemmän kuin peruskangaspenkit.

          Ei pidä paikkaansa nuo painot.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Levottomuus kaikkosi osittain autostani. Pitkän mietinnän jälkeen, kun takana osaksi kaikki uutta, paitsi vakaajan puslat, koiranluut ja etunmaiset tukivarret, niin tuli mietittyä että mikä vittu tuossa sontaläjässä voi olla, niin kokeilin takakelkan asemointia kun kerta vasen camber jäi -1.50 ja oikeaa olisi saanut käännettyä varmaan likimain -1.10 asteeseen. No, kelkan puslat löysälle ja tunkilla rungon siirtoa jotain 5-8 milliä ja kamat kasaan ja ajolenkille että paikat asettuu ja cambereita säätämään, niin voi jeesus! Oikean ja vasenman camberit saivat nyt säädettyä -1.30 asteeseen:think Aurauskulmat voivat olla missä ja sattuu, mutta suuntaukseen menen vasta kun kesärenkaat alla. Ajelin tuossa tuttuja uria sitten kotimatkalla tahallaan, mutta eipä tarvinnut harrastaa korjaus liikkeitä enää, mutta pullat-kumit kuiteskin antavat jonkin verran vielä periksi, joten kesärenkaita odotellessa.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Originally posted by janke View Post
              Levottomuus kaikkosi osittain autostani. Pitkän mietinnän jälkeen, kun takana osaksi kaikki uutta, paitsi vakaajan puslat, koiranluut ja etunmaiset tukivarret, niin tuli mietittyä että mikä vittu tuossa sontaläjässä voi olla, niin kokeilin takakelkan asemointia kun kerta vasen camber jäi -1.50 ja oikeaa olisi saanut käännettyä varmaan likimain -1.10 asteeseen. No, kelkan puslat löysälle ja tunkilla rungon siirtoa jotain 5-8 milliä ja kamat kasaan ja ajolenkille että paikat asettuu ja cambereita säätämään, niin voi jeesus! Oikean ja vasenman camberit saivat nyt säädettyä -1.30 asteeseen:think Aurauskulmat voivat olla missä ja sattuu, mutta suuntaukseen menen vasta kun kesärenkaat alla. Ajelin tuossa tuttuja uria sitten kotimatkalla tahallaan, mutta eipä tarvinnut harrastaa korjaus liikkeitä enää, mutta pullat-kumit kuiteskin antavat jonkin verran vielä periksi, joten kesärenkaita odotellessa.
              Mites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :think
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Mites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :think
                Eihän se mitään voi vaikuttaa, pyöräntuenta on kiinni apurungossa. Samat ne kulmat on oli se apurunko kellarissa tai autonalla.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Mites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :think
                  En käsitä myöskään... eikä oikeestaan enää kiinnosta. Toki en mitannut camberia noiden narinahelojen vaihdon jälkeen joten vasen camberi voi selittyä tuollakin. Vanha narina vasemnmalla pyöri ihan sormin, joten se oli paskana. Mutta tänäänkin tuonne pajalle mennessä auto vaelteli minne sattuu mutta tuon kelkan runnosimen jälkeen auto kulkee melko suoraan siis urienpäällä. Mun tuurilla huomenna kun ajelen töihin, niin sama vetely jatkuu.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    E39:ssä oli myös faceliftissä 15" renkaat, eli 2003 asti. Esim. uudessa töpöperä Golfissa (TM 1/2013) leveyttä 180cm, massaa 1330kg eli ollaan e39 kokoluokassa ja rengaskoko kesä+talvi 195/65-15H+R. Oman käsitykseni mukaan 16" kokoon ruettiin siirtymään 10 vuotta sitten ylemmän keskiluokan autoissa suurempien jarrulevyjen ja ulkonäön takia. Nykyisin uusin trendi on kohti kapeita ja korkeaprofiilisia renkaita, tosin ne voi olla tuumaluvultaan hyvinkin suuria.
                    Niissä 1330kg:n massan Golfeissa taitaa minimikoko kuitenkin olla 16" ja aina mikäli ottaa alupyörät.
                    Bemarin uudessa 500-sarjassa, eli F10:ssä on kuitenkin minimi vannekoko 17", vaikka omapaino on kutakuinkin sama kuin e39:ssä.
                    Eli suunnilleen se oikea minimi mitä tämän painoisessa/nopeusluokan autossa nykyisin pitää ollakkin(=ihan sama kuin e39).

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1845
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by Hemi View Post
                      ...Bemarin uudessa 500-sarjassa, eli F10:ssä on kuitenkin minimi vannekoko 17", vaikka omapaino on kutakuinkin sama kuin e39:ssä...
                      E39 painaa about 1500 kg, kun taas F1x 1700 kg, eli on tuossa kuitenkin jonkinlainen ero, niinkuin on alustan yleismitoituksessa sekä jarrujen koossakin, joka myös rajoittaa minimivannekoon.

                      Eli ei nyt yleistetä asioita ihan sen mukaan mistä tuulee. Puhutaan kuitenkin ihan eri autoista
                      Last edited by Havis; 24-03-2014, 12:25.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Havis View Post
                        E39 painaa about 1500 kg, kun taas F1x 1700 kg, eli on tuossa kuitenkin jonkinlainen ero, niinkuin on alustan yleismitoituksessa sekä jarrujen koossakin, joka myös rajoittaa minimivannekoon.

                        Eli ei nyt yleistetä asioita ihan sen mukaan mistä tuulee. Puhutaan kuitenkin ihan eri autoista
                        No, F10:n sedan omamassat ovat haarukassa 1595kg-1870kg, kun e39 sedan omamassat haarukassa 1445–1795kg.
                        Tyypillinen paino peruskoneiselle sedanille on molemmilla n.+1600kg, joten käytännössä painoerot ovat nyansseja ja joissan kohdin se e39 voi olla myös painavampi.
                        Taka-akselistothan ovat näissä käytännössä lähes samat, eikä etuakselistokaan käytännössä ole varsinkaan geometrialtaan juurikaan erilainen.
                        Suorituskyvyssä ei ole eroja jos e39:iin laitetaan 1.1-1.2x litrakerroin, jolloin hieman isompimoottorinen e39 on suoituskyvyltään tasavertainen.
                        Eli, tämä suurempi vannekoko tulee toki osin isommista jarruista, mutta pointti on siinä että niitä jarruja ei tarvitse rakentaa enään 15" kokoluokan museopyörille, koska 17" nykyinen 17" kokoluokka tarjoaa joka suhteessa parempaa mukavuutta ja suorituskykyä.
                        Perus F10:kin menee kyllä useimmat 16" vanteet, mutta silti vakiorengaskooksi on valittu 17", joka tietenkin tänä päivänä, tämän päivän renkailla kuuluisi olla miniminä myös e39 ja e60.

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1845
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Eihän se mitään voi vaikuttaa, pyöräntuenta on kiinni apurungossa. Samat ne kulmat on oli se apurunko kellarissa tai autonalla.
                          Touringissa juuri noin, mutta sedanissa ei. Sedanissa iskareiden yläpäät on kiinni korissa, heti hattuhylly alla. Tällöin apurungon asemoinnilla on vaikutusta.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by Hemi View Post
                            ...17", tämän päivän renkailla kuuluisi olla miniminä myös e39...
                            Tästä ollaan eri mieltä, asia joka ei jankuttamalla miksikään muutu. Se kumpi on oikeassa ei minua juuri kiinnosta, kukin päätelköön asian itse omalla perstuntumallaan.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7468
                              • Oulu

                              Originally posted by Hemi View Post
                              No, F10:n sedan omamassat ovat haarukassa 1595kg-1870kg, kun e39 sedan omamassat haarukassa 1445–1795kg.
                              Millä moottoreilla noi keveimmät painot toteutuu? Mä olen aina ollut siinä uskossa että E39 ei paina koskaan merkittävästi alle 1500kg. Oma auto on aika perusvarustein 1550kg. Samoin F10:lle 1595kg kuulostaa äkkiseltään kevyeltä kun joskus olin katsovani että painaa selvästi enemmän kuin E39 tai E60.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Havis View Post
                                Touringissa juuri noin, mutta sedanissa ei. Sedanissa iskareiden yläpäät on kiinni korissa, heti hattuhylly alla. Tällöin apurungon asemoinnilla on vaikutusta.
                                Pyörännapa on tuettu ylhäältä kahdella tukivarrella, miten sen iskarin siirtely muuttaa camperia?

                                Comment

                                Working...
                                X