Originally posted by Bmw Master
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
Last edited by 205/65-15H; 23-03-2014, 08:23.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
-
-
Mikä noin kevyt e39 on?Johan toi täytyy olla jollain minimoottorilla ja kasalla extra-alumiinia?
nim. vajaa 1900kg/2300kg...
ja Hebbu ///M3, juurikin noin saattaa käydä, ennen kulmien säätöä oli takana aurausta vähä yli rajojen, niin keväällä kun oikean puolen pyöränura oli jäässä ja tien keskellä oli sulaa, auto vänkäs poikittain oikeal kylki eellä, kun vasen pyörä piti ja oikea ei. Se oli muuten hivenen hirveä tunne kun yllätti jokusen kerran...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View Posthttp://www.autowiki.fi/index.php/BMW_5-sarja_E39
1820kg on e39 Touring omamassa maksimissaan tuon ylläolevaan linkin mukaan. Tulisko siihen vielä päälle varusteita, esim. Confort- penkit painaa reilusti enemmän kuin peruskangaspenkit.
Ei pidä paikkaansa nuo painot.
Comment
-
-
Levottomuus kaikkosi osittain autostani. Pitkän mietinnän jälkeen, kun takana osaksi kaikki uutta, paitsi vakaajan puslat, koiranluut ja etunmaiset tukivarret, niin tuli mietittyä että mikä vittu tuossa sontaläjässä voi olla, niin kokeilin takakelkan asemointia kun kerta vasen camber jäi -1.50 ja oikeaa olisi saanut käännettyä varmaan likimain -1.10 asteeseen. No, kelkan puslat löysälle ja tunkilla rungon siirtoa jotain 5-8 milliä ja kamat kasaan ja ajolenkille että paikat asettuu ja cambereita säätämään, niin voi jeesus! Oikean ja vasenman camberit saivat nyt säädettyä -1.30 asteeseen:think Aurauskulmat voivat olla missä ja sattuu, mutta suuntaukseen menen vasta kun kesärenkaat alla. Ajelin tuossa tuttuja uria sitten kotimatkalla tahallaan, mutta eipä tarvinnut harrastaa korjaus liikkeitä enää, mutta pullat-kumit kuiteskin antavat jonkin verran vielä periksi, joten kesärenkaita odotellessa.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostLevottomuus kaikkosi osittain autostani. Pitkän mietinnän jälkeen, kun takana osaksi kaikki uutta, paitsi vakaajan puslat, koiranluut ja etunmaiset tukivarret, niin tuli mietittyä että mikä vittu tuossa sontaläjässä voi olla, niin kokeilin takakelkan asemointia kun kerta vasen camber jäi -1.50 ja oikeaa olisi saanut käännettyä varmaan likimain -1.10 asteeseen. No, kelkan puslat löysälle ja tunkilla rungon siirtoa jotain 5-8 milliä ja kamat kasaan ja ajolenkille että paikat asettuu ja cambereita säätämään, niin voi jeesus! Oikean ja vasenman camberit saivat nyt säädettyä -1.30 asteeseen:think Aurauskulmat voivat olla missä ja sattuu, mutta suuntaukseen menen vasta kun kesärenkaat alla. Ajelin tuossa tuttuja uria sitten kotimatkalla tahallaan, mutta eipä tarvinnut harrastaa korjaus liikkeitä enää, mutta pullat-kumit kuiteskin antavat jonkin verran vielä periksi, joten kesärenkaita odotellessa.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostMites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :think
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostMites hitto se siihen vaikuttaa, vai onks toi renkaiden tuenta erilainen kuin paljo kuin farkussa? (No ainakin iskari/jousi eroaa) Farkussahan kaikki tuennat on apurungossa kiinni, niin ei periaatteessa pitäis vaikuttaa apurungon kohta, paitsi tietty auraukseen jos on vinossa yms... :thinkBmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostE39:ssä oli myös faceliftissä 15" renkaat, eli 2003 asti. Esim. uudessa töpöperä Golfissa (TM 1/2013) leveyttä 180cm, massaa 1330kg eli ollaan e39 kokoluokassa ja rengaskoko kesä+talvi 195/65-15H+R. Oman käsitykseni mukaan 16" kokoon ruettiin siirtymään 10 vuotta sitten ylemmän keskiluokan autoissa suurempien jarrulevyjen ja ulkonäön takia. Nykyisin uusin trendi on kohti kapeita ja korkeaprofiilisia renkaita, tosin ne voi olla tuumaluvultaan hyvinkin suuria.
Bemarin uudessa 500-sarjassa, eli F10:ssä on kuitenkin minimi vannekoko 17", vaikka omapaino on kutakuinkin sama kuin e39:ssä.
Eli suunnilleen se oikea minimi mitä tämän painoisessa/nopeusluokan autossa nykyisin pitää ollakkin(=ihan sama kuin e39).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post...Bemarin uudessa 500-sarjassa, eli F10:ssä on kuitenkin minimi vannekoko 17", vaikka omapaino on kutakuinkin sama kuin e39:ssä...
Eli ei nyt yleistetä asioita ihan sen mukaan mistä tuulee. Puhutaan kuitenkin ihan eri autoistaLast edited by Havis; 24-03-2014, 12:25."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostE39 painaa about 1500 kg, kun taas F1x 1700 kg, eli on tuossa kuitenkin jonkinlainen ero, niinkuin on alustan yleismitoituksessa sekä jarrujen koossakin, joka myös rajoittaa minimivannekoon.
Eli ei nyt yleistetä asioita ihan sen mukaan mistä tuulee. Puhutaan kuitenkin ihan eri autoista
Tyypillinen paino peruskoneiselle sedanille on molemmilla n.+1600kg, joten käytännössä painoerot ovat nyansseja ja joissan kohdin se e39 voi olla myös painavampi.
Taka-akselistothan ovat näissä käytännössä lähes samat, eikä etuakselistokaan käytännössä ole varsinkaan geometrialtaan juurikaan erilainen.
Suorituskyvyssä ei ole eroja jos e39:iin laitetaan 1.1-1.2x litrakerroin, jolloin hieman isompimoottorinen e39 on suoituskyvyltään tasavertainen.
Eli, tämä suurempi vannekoko tulee toki osin isommista jarruista, mutta pointti on siinä että niitä jarruja ei tarvitse rakentaa enään 15" kokoluokan museopyörille, koska 17" nykyinen 17" kokoluokka tarjoaa joka suhteessa parempaa mukavuutta ja suorituskykyä.
Perus F10:kin menee kyllä useimmat 16" vanteet, mutta silti vakiorengaskooksi on valittu 17", joka tietenkin tänä päivänä, tämän päivän renkailla kuuluisi olla miniminä myös e39 ja e60.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEihän se mitään voi vaikuttaa, pyöräntuenta on kiinni apurungossa. Samat ne kulmat on oli se apurunko kellarissa tai autonalla."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post...17", tämän päivän renkailla kuuluisi olla miniminä myös e39..."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNo, F10:n sedan omamassat ovat haarukassa 1595kg-1870kg, kun e39 sedan omamassat haarukassa 1445–1795kg.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostTouringissa juuri noin, mutta sedanissa ei. Sedanissa iskareiden yläpäät on kiinni korissa, heti hattuhylly alla. Tällöin apurungon asemoinnilla on vaikutusta.
Comment
-
Comment