Jepulis, kunhan pääsen säädättämään niin pitää katsoa missä arvoissa camberit nyt on. Takaa on senverran ahtaannäköistä että nykyistä pysty pään ei paljoa kärsi kyllä laittaa, toivotaan ettei ole rajusti miinuksella
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
Mulla oli viime keväänä vasen etualatukivarsi ja oikee taka narinahela väljät, niin asfalttipaikat tuntui niinku olis ollu rengas irti. Parani kyllä huomattavasti, kun vielä laitoin reaktiotankojen puslatkin uusiks. Hieman jännittää nyt, kun vaihdan kesärenkaat, että miltä tuo tuntuu ajella. Työmatkan varrella on sopivasti koko talven ollu tietyömaa ja välillä yllättäviäkin routamonttuja.Originally posted by Bmw Dreamer View PostAutol ajaminen ei ees oo enää millää taval järkevää, tuntuu kuin ois oikee takarengas irti, ku sopivasti sattuu esim liukasta...
Last edited by Bomb5; 05-04-2013, 16:56.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Eikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?Originally posted by jumbo View PostEtucamberit laitettiin 1 asteen verran miinukselle ja takana vastaavasti 2 astetta(auraus 0,09 molemmissa), hyvä on ainakin uusilla renkailla vielä ajaa. Saa nähdä miten alkaa vetelemään kunhan renkaat kuluu.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
En osaa sanoa olisiko pienempikin negatiivinen camber riittänyt, noilla arvoilla kuitenkin apukuskin puoli meni raapimatta niin laitettiin kuskinpuoli samaan arvoon. Ja jos tarkoitat että tapissaan miinuksella sallituissa arvoissa, niin en nyt muista missä se raja meni mutta voin arvot huomenissa tänne laittaaOriginally posted by Cell View PostEikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?
M550d
Comment
-
Kannattaa miettiä iskareiden ja yläpään tukilaakereiden vaihtoa, jos tukivarsien vaihtelu ei auta. Mulla oli 140 tkm ajetut iskarit ihan lopussa, vaikka painelemalla nurkkia tuntui jämyltä ja ei jääny yhtään huojumaan. Hankala testata noita tuolla tavalla, varsinkin jos on madallusjouset, tai jos makaa jonkun asentamien pitkien pohjaanlyöntikumien päällä.
Vanhoilla osilla ulosjoustoissa kolahteli ja kaikki tien saumat ja kynnykset täräytteli voimakkaasti. Lisäksi melkein joka säällä tuntui tuulevan ja ohimenevät autot heiluttelivat. Irroitettuna iskareiden männät eivät enää palautuneet. Jonkin verran vaimennusta tuntui vielä olevan jäljellä, mutta ei mitään jakoja uusiin verrattuna.
Ehdin vaihtaa vasta etupäähän uudet iskarit, yläp. laakerit ja muut kumiosat, mutta vaikutus on huomattava. Jouset vaihtui samalla eibachista m-sporttiin, jolloin korkeus kasvoi edessä n. 3 cm. Camberit on todennäköisesti paljon suotuisammat nyt ja veikkaan, että aerodynaaminen kölikin kasvoi, kun auto on sivusta katsottuna suorassa ja hieman korkeammalla. Lisäksi tien äänet pienenivät selkeästi uusilla osilla ja tuulen suhina muuttui hieman erilaiseksi. En ole suuntauksessakaan kerennyt vielä käyttämään, koska takapää on vielä tekemättä, mutta nyt alkaa hahmottua e39:n junamainen kulku. Esim. motaria oli tänään aika hienoa ajella, ensimmäistä kertaa ikinä!Last edited by Bomb5; 09-07-2013, 08:57.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Olen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Kallistuksen vakaaja ja sen osat vaikuttaa sivuttaiseen heilumiseen ja kallisteluun, ei suuntavakavuuteen.Originally posted by janke View PostOlen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Originally posted by Heguli 31 View PostMiten???
Onkohan meillä termistössä / sanastossa tulkintaeroja. En toki itsekään ole aivan varma mitä tarkoittaa 'lieruuttaa sivusuunnassa'. Oletan sen tarkoittavan suuntavakavuusongelmaa, ei keinumista.
Kallistelu = kaarteessa tapahtuva pitkäaikainen pituusakselin suunnassa tapahtuva asennon muutos
Sivuttainen heiluminen = sama kuin kallistuminen mutta nopeassa tahdissa tien epätasaisuuksien mukaan tapahtuva edestakainen liike.
En tietenkään tarkoittanut mitään korin vaakatasossa sivusuuntaista liikettä, mikäli sellaista ajattelit.
Luulen että suurimmalle osalle on itsestään selvää kallistuksen vaimentimen ja sen osien vaikutus ja toiminta. Halusin vain ilmoittaa ettei niillä ole merkitystä suuntavakavuuteen eli tähän lieruuttamiseen.Last edited by Havis; 01-07-2013, 14:15."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Takana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.Originally posted by Hemi View PostMikä rengastus?
Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :thinkBmw 316 E30 -88
Comment
-
Jos kulmia ei olla edes tsekattu, niin melko varmasti ongelmat löytyvät niistä.Originally posted by janke View PostTakana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.
Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :think
Taakse auraukset laitetaan tehtaan/suuntauslaitteiston antaman toleranssialueen sisälle, sen minimipäähän jos rengastus on tämä.
Comment
Comment