memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Millä moottoreilla noi keveimmät painot toteutuu? Mä olen aina ollut siinä uskossa että E39 ei paina koskaan merkittävästi alle 1500kg. Oma auto on aika perusvarustein 1550kg. Samoin F10:lle 1595kg kuulostaa äkkiseltään kevyeltä kun joskus olin katsovani että painaa selvästi enemmän kuin E39 tai E60.
    En tiedä itsekkään, "haarukat" poimittu autowikistä.
    Sen jo kerroin minkä TIEDÄN, eli että jos molemmille autoille annetaan keskipainoksi jonkin verran päälle 1600kg(esim.1630kg), niin molempien kohdalla ollaan aika lähellä todellisuutta.
    E60 painoi itse asiassa jonkin verran vähemmän kuin e39 ja näissä kuuskympeissäkin minimi vannekoko jo 16".
    F10:ssä painoa tuli hieman lisää, eli painaa kyllä enemmän kuin e60, mutta ei ainakaan mitenkään merkittävästi enempää kuin e39.
    Pointti oli se että ainakaan painon lisääntymisestä ei löydy selitystä sille miksi uuden 500-sarjan minimivannekoko on 17", eikä museaalinen 15".

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Pyörännapa on tuettu ylhäältä kahdella tukivarrella, miten sen iskarin siirtely muuttaa camperia?
      http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30
      Sitä mäkin mietin...

      Tässä vielä toukan takapää verrokkina, napa hieman eroaa tietenkin erilaisen iskari/jousi toteutuksen vuoksi, mutta itse pyöräntuenta on täysin samanlainen.

      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1845
        • Kotona/Poissa

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Pyörännapa on tuettu ylhäältä kahdella tukivarrella, miten sen iskarin siirtely muuttaa camperia?
        http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30
        Aivan totta, minun ajatuskatko, tai kuten jenkit sen sanoisi, my bad.

        Siis jos taka-apurungon siirtelyllä ajotuntuma muuttuu kyse lienee pienistä muutoksista etu- ja takapyörien keskinäisissä kulkusuunnissa tai -linjoissa. Varmaan silläkin on osansa ajotuntuman kokonaiskuvassa.
        Last edited by Havis; 25-03-2014, 07:42.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • jaakala
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 40
          • Lahti

          Oiskohan takaiskareista syytä lähteä ettimään vikaa näihin suuntavakaus ongelmiin? Eteen vaihettu powerflexiä, korkeussäädettävää alustaa ja uutta osaa paljon. Takana on ilmajousitus sporttialusta ja iskarit näyttää ainekin alkuperäiseltä, tai on bmw merkit mutta en usko että olisi vaihdettu.
          Sivutuuli herkkyys ja urien hakeminen tuntuu lisääntyneen huomattavasti ja kesärenkailla (19")ajo tuntui jotenki kamalalta. Koko ajan saa ohjata eikä sitä kultaista keskiasentoa löydy kun aina yhtäkkiä nappaa johonki suuntaa. Pompuissa menee ihan kivuttomasti mutta välillä tuntuu niinku perällä olisi oma tahto. Perästä paineltuna tuntuu melko tunnottomalta ja löysältä. Vuoden takasessa leimalla näytti muistaakseni jotain 30% molemmille takasille.
          Ja joku sanoo niistä takakelkan puslista niin foorumi opiskelujen perusteella en lähtis niitä veikkaamaan...
          e39 530Dat -01

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by jaakala View Post
            Oiskohan takaiskareista syytä lähteä ettimään vikaa näihin suuntavakaus ongelmiin? Eteen vaihettu powerflexiä, korkeussäädettävää alustaa ja uutta osaa paljon. Takana on ilmajousitus sporttialusta ja iskarit näyttää ainekin alkuperäiseltä, tai on bmw merkit mutta en usko että olisi vaihdettu.
            Sivutuuli herkkyys ja urien hakeminen tuntuu lisääntyneen huomattavasti ja kesärenkailla (19")ajo tuntui jotenki kamalalta. Koko ajan saa ohjata eikä sitä kultaista keskiasentoa löydy kun aina yhtäkkiä nappaa johonki suuntaa. Pompuissa menee ihan kivuttomasti mutta välillä tuntuu niinku perällä olisi oma tahto. Perästä paineltuna tuntuu melko tunnottomalta ja löysältä. Vuoden takasessa leimalla näytti muistaakseni jotain 30% molemmille takasille.
            Ja joku sanoo niistä takakelkan puslista niin foorumi opiskelujen perusteella en lähtis niitä veikkaamaan...
            Renkaiden merkki ja malli? Kuinka kuluneet? Onko alustakulmat säädetty 19" vannekoolle?

            Comment

            • jaakala
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 40
              • Lahti

              Originally posted by Hemi View Post
              Renkaiden merkki ja malli? Kuinka kuluneet? Onko alustakulmat säädetty 19" vannekoolle?
              Esiintyy kesä ja talvirenkailla. Kesärenkailla pahemmin. Molemmat lähes uutta vastaavassa kunnossa. Kulmat on säädetty foorumin ohjeita silmällä pitäen 19 renkaille ja on suunnilleen näin ulkomuistista etu camber lähellä 1vähän alle, ja taka 1,8. Auraukset lähes nollassa edessä ja takana, karvan aurauksen puolella. Kulkukulma 0. Voin tarkistaa lapusta myöhemmin jos tarvii tarkempaa?

              Kesärenkaat maxxis ma-z1 245/35-19
              Talvirenkaat bridgestone blizzak ws-jotain kitkat 215/60-16
              Rengaspaineet edessä 2.8 takana 3.
              Madallettu alimpaan lailliseen asentoon.
              e39 530Dat -01

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1960
                • Hki

                Kannatta kokeilla vielä iskarien vaihtoa. Kummasti parani suuntavakavuus.

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Millä moottoreilla noi keveimmät painot toteutuu? Mä olen aina ollut siinä uskossa että E39 ei paina koskaan merkittävästi alle 1500kg. Oma auto on aika perusvarustein 1550kg. Samoin F10:lle 1595kg kuulostaa äkkiseltään kevyeltä kun joskus olin katsovani että painaa selvästi enemmän kuin E39 tai E60.
                  Kuusipyttyinen prefacelift sedan painaa alle 1500kg, näin ainakin 523i.
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by jaakala View Post
                    Esiintyy kesä ja talvirenkailla. Kesärenkailla pahemmin. Molemmat lähes uutta vastaavassa kunnossa. Kulmat on säädetty foorumin ohjeita silmällä pitäen 19 renkaille ja on suunnilleen näin ulkomuistista etu camber lähellä 1vähän alle, ja taka 1,8. Auraukset lähes nollassa edessä ja takana, karvan aurauksen puolella. Kulkukulma 0. Voin tarkistaa lapusta myöhemmin jos tarvii tarkempaa?

                    Kesärenkaat maxxis ma-z1 245/35-19
                    Talvirenkaat bridgestone blizzak ws-jotain kitkat 215/60-16
                    Rengaspaineet edessä 2.8 takana 3.
                    Madallettu alimpaan lailliseen asentoon.
                    Joo, siis tällaisia kulmia ei ole olemassakaan, joten tsekattava on jos halutaan se laskea ongelmista pois.
                    Tosin tuo Kinkki Maxxis ei ole todellakaan mikään suuntavakavuuden eikä uriin tunnottomipien joukossa, joten jo osa johtuu ainakin kesällä kyllä ihan renkaasta.

                    Comment

                    • Lakeson
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 649
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Eli, tämä suurempi vannekoko tulee toki osin isommista jarruista, mutta pointti on siinä että niitä jarruja ei tarvitse rakentaa enään 15" kokoluokan museopyörille, koska 17" nykyinen 17" kokoluokka tarjoaa joka suhteessa parempaa mukavuutta ja suorituskykyä.
                      Perus F10:kin menee kyllä useimmat 16" vanteet, mutta silti vakiorengaskooksi on valittu 17", joka tietenkin tänä päivänä, tämän päivän renkailla kuuluisi olla miniminä myös e39 ja e60.
                      Jos 17" on minimikoko, niin paljonko on kooltaan mukavin ja suorituskykyisin kokoluokka? Mitä suuremmat vanteet, sitä enemmän on jousittamatonta massaa pilaamassa mainostamaasi mukavuutta ja etenkin suorituskykyä (kiihtyvyys, hidastuvuus).
                      Ei mopolla mahottomia..

                      Comment

                      • jaakala
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 40
                        • Lahti

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Joo, siis tällaisia kulmia ei ole olemassakaan, joten tsekattava on jos halutaan se laskea ongelmista pois.
                        Tosin tuo Kinkki Maxxis ei ole todellakaan mikään suuntavakavuuden eikä uriin tunnottomipien joukossa, joten jo osa johtuu ainakin kesällä kyllä ihan renkaasta.
                        Pitää kattoa siitä lapusta mitä ne oikeasti oli... ja laittaa tänne ni saa mielipiteen niistä. Ennen noita maxxikseja oli herculekset 265 koossa ja ainakin niihin verrattuna viimekesänä oli hyvät. Talven aikana tuntuis jotain tapahtuneen. Perää kun painelee niin kuuluu omituinen rutina kyllä jostain. Pitää tutkia niitä iskareita, mutta oliskohan mitää keinoa niitä todeta irroittamatta ja ilman leimalla käyntiä? Tietty korjaamolla mistä löytyy testeri. Harmi kun ei oo aiemmin tullu paineltua niin ei tiedä mitä ne on ollu joskus. Tosi tunnottomalta kylläkin tuntuu tolla perän painelu tekniikalla.
                        e39 530Dat -01

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Originally posted by jaakala View Post
                          Pitää kattoa siitä lapusta mitä ne oikeasti oli... ja laittaa tänne ni saa mielipiteen niistä. Ennen noita maxxikseja oli herculekset 265 koossa ja ainakin niihin verrattuna viimekesänä oli hyvät. Talven aikana tuntuis jotain tapahtuneen. Perää kun painelee niin kuuluu omituinen rutina kyllä jostain. Pitää tutkia niitä iskareita, mutta oliskohan mitää keinoa niitä todeta irroittamatta ja ilman leimalla käyntiä? Tietty korjaamolla mistä löytyy testeri. Harmi kun ei oo aiemmin tullu paineltua niin ei tiedä mitä ne on ollu joskus. Tosi tunnottomalta kylläkin tuntuu tolla perän painelu tekniikalla.
                          Voit aloittaa lukemalla tuolta threadista hyviä yleis neuvoja alusan tutkimiseen! E39:ssä On pirun vaikea arvioida nivelien väljyyttä ilman niiden irroittamista.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            Kävin tuossa hiukan pitenmällä reissulla ajelemassa ja kyllä helvetti toi minun työmatkalla oleva 30km pikitie on suurin syy tuohon auton rauhattomuuteen. Nimittäin, tuossa on koko matkan keskiviivan kohdalle laitettu joku paikkaus mömmö/asfaltti rantu joka on varmaan 3cm korkea.. ei ihme että auto vetelee mihin sattuu sen ylittäessä taikka sitä pitkin ajaessa.
                            Nyt kun ajelin ihan paikkaamatonta asfalttia, niin ei mitään levottomuuksia mihkään suuntaan:think Ohitukset menivät ihan leikiten ja sai jopa hymyn huulelle kun kerrankin sai nauttia tasaisesta menosta Ainut että, takapää reagoi liian hitaasti ohjaukseen joten vieläkin sitä korjausliikettä piti harrastaa, mistä joskus kirjoitinkin. Toivon, että uusilla kesäpyörillä ja suuntauksella tämä ongelma saataisiin eliminoitua. Menee vain hermot, kun ei osaa päättää mitkä renkaat olisivat juuri minun ajooni sopivat. Lukenut noita rengas-keskusteluja ihan Simona, mutta vaikeaa tämä on ja mielipiteeni muuttuvat vähän väliä.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by janke View Post
                              keskiviivan kohdalle laitettu joku paikkaus mömmö/asfaltti rantu joka on varmaan 3cm korkea.. ...sitä pitkin ajaessa.
                              Älä aja keskellä tietä

                              Comment

                              • jaakala
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2012
                                • 40
                                • Lahti



                                Aihehan vähän poikkes alkuperäsestä mutta tossa toi.
                                e39 530Dat -01

                                Comment

                                Working...
                                X