memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #61
    Originally posted by 525TDS Touring View Post
    Melkein antaisin kampeamisesta äänet etuakselin nivelille ja puslille. Mulla on takakelkan isot puslat vaihdettu, ja viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus.
    Viime kesänä tehty nelipyöräsuuntaus on jo historiaa. Vanhassa autossa on voinut jo monikin asia muuttua vaikket olisi rotvallin syrjään osunutkaan...
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • KirsiH
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 35

      #62
      Originally posted by 525TDS Touring View Post
      Samaa asiaa ne takakelkan puslat sedanissa ajaa kuin touringissakin, ovat vain pienemmät.
      No näin minäkin ajattelin ja vänkäsin asiaa 10 minuuttia, rupes vain äijä katsomaan siihen malliin, että kyllä me nämä asiat tiedetään paremmin kuin sinä, nainen. Päätiin siinä, että en vaihda alustan osia siellä ollenkaan, muualla suostuvat vaihtamaan ne osat mitä asiakas haluaa. Eli jos haluaa E39siin takaisin vakaan ajotuntuman, niin puslat(kin) vaihtoon. Onhan tuolla jo ainakin 125tkm ajettu ja mitään ei ole alustaan vaihdettu...
      nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7035
        • Uusikaupunki

        #63
        Touringissa on öljytäytteiset puslat jotka halkeilevat ja vuotavat öljyn pihalle -> sököt. Sedanin täyskumiset eivät pienistä halkeamista mene vielä miksikään eivätkä paksumman seinämän takia halkeakkaan yhtä helposti, sen takia niitä tarvitsee vaihtaa harvemmin.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #64
          Originally posted by KirsiH View Post
          Eli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
          Kyllä niitä ennenkin voi vaihtaa... Tuolla minun kokemuksia (viestistä #8 alkaen) siitä miten eri osien vaihto vaikutti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74991
          E39 528iA

          Comment

          • jupasa
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 98
            • Turku

            #65
            Edessä alatukivarret (wishbone) vielä irrottamatta ja vaihtamatta. Kai nekin voisi tsekata. Onko kellään tietoa tai kokemusta, voiko niiden uusiminen auttaa vaelteluun? Sen jälkeen täytyykin varmaan siirtyä tutkimaan auton takapäätä.

            Yksi tapa korjata vika on vaihtaa autoa, mutta ajattelin ajella tällä vielä kunnes 2010 esiteltävän 5-sarjan farkku ilmestyy. Jotenkin tää E39 kuitenkin tuntuu vieläkin hienolta..
            ex BMW 525iA touring -04 (E39)

            Comment

            • jupasa
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 98
              • Turku

              #66
              Löytyisköhän Turun seudulta avuliasta E39:n omistajaa, joka antaisi koeajomahdollisuuden omalla autollaan? Alusta ja renkaat saisi mielellään olla suht lähellä normaalia. Saisi tehtyä vertailua tuohon omaan ja kenties jotain varmuutta siihen, onko siinä mitään vikaa ollenkaan. Samalla avunantaja saisi tutustumismahdollisuuden Suomen kenties vähiten ajettuun ja siistikuntoisimpaan E39:iin

              Kokeilin tuossa viikonloppuna pari vuotta vanhaa Avensista ja Octaviaa. Niissä ohjaus keskitti pienenkin käännön jälkeen ponnekkaasti, ja ratissa tarvittavat korjausliikkeet tien kallistuksia "vastaan" olivat selvästi pienemmät kuin omassa autossa. Lisäksi niissä muutaman sentin ratin vemputus maantieajossa aiheutti selvää heilumista auton kulussa, kun taas BMW:ssä auto ei juurikaan vielä reagoi ohjauksen keskialueen lähellä tapahtuvaan kääntelyyn.
              ex BMW 525iA touring -04 (E39)

              Comment

              • maako77
                BTCF Member
                • Apr 2006
                • 232
                • Kotka

                #67
                E39 540 10/97

                mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
                Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
                Renkaat edessä 225/40 18"
                takana 265/35 18"
                Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

                Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
                225/55 16" x4

                Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
                Järkihän näis menee
                535xd f11 -11
                Ex.
                550iA Touring -06
                -545i A -04
                -535i sedan -88-
                -540i -10/97- 6-speed sedan
                -525i -89-
                -320i -98 4d-
                -535i sedan -88-
                -525tdsa touring -93-

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #68
                  Originally posted by maako77 View Post
                  E39 540 10/97

                  mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
                  Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
                  Renkaat edessä 225/40 18"
                  takana 265/35 18"
                  Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

                  Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
                  225/55 16" x4

                  Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
                  Järkihän näis menee
                  Kunhan vaihtaa ne suuren nopeusluokituksen jyrkkäreunaiset laaturenkaat joihinkin pyöreämpiolkaisiin halpiksiin niin vetely viimeistään loppuu jos alusta on muutoin jonkinlaisessakaan kunnossa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #69
                    Originally posted by maako77 View Post
                    E39 540 10/97

                    mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
                    Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
                    Renkaat edessä 225/40 18"
                    takana 265/35 18"
                    Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

                    Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
                    225/55 16" x4

                    Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
                    Järkihän näis menee
                    ...ja renkaiden merkki ja malli oli?

                    Comment

                    • maako77
                      BTCF Member
                      • Apr 2006
                      • 232
                      • Kotka

                      #70
                      merkkiä nyt en muista mut halvinta kuraa nuo taitaa olla..
                      Kalliita merkkiä en viitsi enää taakse laittaa kun ei ne kestä edes puolta kesää.
                      Halppikset on kestänyt mulla paremmin.. liekkö kovempaa seosta.

                      Eturenkaat pitäs vaihtaa 235:siin kun nykyiset on liian kaposet vanteelle.
                      Renkaassa olevalla vannesuojalla ei ole oikein nyt virkaa.

                      Takarenkaat on hieman liian leveät vanteelle kun ovat hieman pallomaiset sivuilta
                      255 olisi sopivampi tuolle vanteelle.
                      Tuota renkaiden sopivuutta itsekkin ajatellut..
                      535xd f11 -11
                      Ex.
                      550iA Touring -06
                      -545i A -04
                      -535i sedan -88-
                      -540i -10/97- 6-speed sedan
                      -525i -89-
                      -320i -98 4d-
                      -535i sedan -88-
                      -525tdsa touring -93-

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8975
                        • Kellokoski

                        #71
                        Originally posted by maako77 View Post
                        E39 540 10/97

                        mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
                        Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
                        Renkaat edessä 225/40 18"
                        takana 265/35 18"
                        Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole

                        Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
                        225/55 16" x4

                        Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
                        Järkihän näis menee
                        Oliko reaktiontangot/tukivarret vaihdettu täydellisenä vai vaan sisäpään puslat?
                        Laita alustansuuntausraportti tänne niin näkee mitä ne arvot nyt on?
                        Jos siellä on edessä liikaa camberia?
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • maako77
                          BTCF Member
                          • Apr 2006
                          • 232
                          • Kotka

                          #72
                          taka-akseli
                          camper vasen -2´10'
                          oikea -2´09'
                          ero 0´00'
                          auraus vasen 0´10'
                          oikea 0´13'
                          yht. 0´22'
                          Geometrinen keskilinja -0´01'

                          Etuakseli
                          camper vasen -0´51'
                          oikea -0´56'
                          ero 0´04'
                          caster vasen 5´33'
                          oikea 5´19'
                          ero 0´14'
                          SAI vasen 15´07'
                          oikea 14´48'
                          ero 0´19'
                          auraus vasen 0´05'
                          oikea 0´11'
                          yhteensä 0´16'


                          Huh olipa kirjottamista ja pelkä puslat vaihdettiin eteen kun ei pitäs olla viel vanhat nuo tangot
                          535xd f11 -11
                          Ex.
                          550iA Touring -06
                          -545i A -04
                          -535i sedan -88-
                          -540i -10/97- 6-speed sedan
                          -525i -89-
                          -320i -98 4d-
                          -535i sedan -88-
                          -525tdsa touring -93-

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #73
                            Originally posted by maako77 View Post
                            taka-akseli
                            camper vasen -2´10'
                            oikea -2´09'
                            ero 0´00'
                            auraus vasen 0´10'
                            oikea 0´13'
                            yht. 0´22'
                            Geometrinen keskilinja -0´01'

                            Etuakseli
                            camper vasen -0´51'
                            oikea -0´56'
                            ero 0´04'
                            caster vasen 5´33'
                            oikea 5´19'
                            ero 0´14'
                            SAI vasen 15´07'
                            oikea 14´48'
                            ero 0´19'
                            auraus vasen 0´05'
                            oikea 0´11'
                            yhteensä 0´16'


                            Huh olipa kirjottamista ja pelkä puslat vaihdettiin eteen kun ei pitäs olla viel vanhat nuo tangot
                            Se renkaiden merkki+mallitieto on nyt tässä kohtaa TÄYSIN välttämätön tieto mikäli oikeasti haluat ko.ongelmasta eroon.
                            Joka tapauksessa takana camberia on selkeästi liikaa ja edessäkin sitä on liikaa 18":lle(kutakuinkin optimi 16" kesärengastukselle).
                            Mutta kuten sanottua, sinne on ihan turha lähteä vaihtelemaan tai säätämään mitään niin kauan kun tiedetään renkaan merkki ja malli ja tätä kautta purkamaan syy/seuraus ongelmaa....tai toki saathan sinne vaihtaa vaikka koko alustan, mutta ongelma ei silti välttämättä muutu miksikään jos rengas on rakenteeltaan sopimaton pitkittäisuritetuille teille.
                            Renkaan hinnalla eikä merkkistatuksella ei ole tässä kohtaa mitään merkitystä.

                            Comment

                            • maako77
                              BTCF Member
                              • Apr 2006
                              • 232
                              • Kotka

                              #74
                              katon huomen ne renkaat..

                              saako näis tota casteria säädettyä?

                              tähän lappuun on merkattu tavoitteeksi etu casterille 6´34'
                              nykynenhän on asteen pielessä.. liekkö sit merkitystä?

                              sama etucampperi ei osu haarukkaan, tavoite -0´37'
                              535xd f11 -11
                              Ex.
                              550iA Touring -06
                              -545i A -04
                              -535i sedan -88-
                              -540i -10/97- 6-speed sedan
                              -525i -89-
                              -320i -98 4d-
                              -535i sedan -88-
                              -525tdsa touring -93-

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #75
                                Originally posted by maako77 View Post
                                katon huomen ne renkaat..

                                saako näis tota casteria säädettyä?

                                tähän lappuun on merkattu tavoitteeksi etu casterille 6´34'
                                nykynenhän on asteen pielessä.. liekkö sit merkitystä?

                                sama etucampperi ei osu haarukkaan, tavoite -0´37'
                                Casterilla ei tässä kohtaa ole mitään merkitystä. Riittää kunhan ne ovat symmetriset.
                                Se vetely ei kuitenkaan vain lopu sillä että camberarvot osuvat pelkästään toleranssialueen sisälle, koska ko.toleranssialue laajuudessaan kattaa kaikki vakiorengaskoot 15":sta 18":een. Eli jos/kun haetaan toimivaa optimia kullekkin vannekoolle, pitää kulmat saattaa tietylle alueelle/laitaan toleranssialueen sisällä. 19" ja 20" vannekoossa jopa hieman yli, koska tehdas ei enään näitä kokoja ole huomioinut ko.toleranssialueellaan.

                                Comment

                                Working...
                                X