Originally posted by 525TDS Touring
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
Originally posted by 525TDS Touring View PostSamaa asiaa ne takakelkan puslat sedanissa ajaa kuin touringissakin, ovat vain pienemmät.nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96
Comment
-
-
Touringissa on öljytäytteiset puslat jotka halkeilevat ja vuotavat öljyn pihalle -> sököt. Sedanin täyskumiset eivät pienistä halkeamista mene vielä miksikään eivätkä paksumman seinämän takia halkeakkaan yhtä helposti, sen takia niitä tarvitsee vaihtaa harvemmin.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by KirsiH View PostEli onko niin, että sedaniin ei ainakaan takakelkan puslia (eikä ilmeisesti muitakaan) tarvi vaihtaa ennen kuin ne tulee paloina pois...?
Comment
-
-
Edessä alatukivarret (wishbone) vielä irrottamatta ja vaihtamatta. Kai nekin voisi tsekata. Onko kellään tietoa tai kokemusta, voiko niiden uusiminen auttaa vaelteluun? Sen jälkeen täytyykin varmaan siirtyä tutkimaan auton takapäätä.
Yksi tapa korjata vika on vaihtaa autoa, mutta ajattelin ajella tällä vielä kunnes 2010 esiteltävän 5-sarjan farkku ilmestyy. Jotenkin tää E39 kuitenkin tuntuu vieläkin hienolta..ex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
-
Löytyisköhän Turun seudulta avuliasta E39:n omistajaa, joka antaisi koeajomahdollisuuden omalla autollaan? Alusta ja renkaat saisi mielellään olla suht lähellä normaalia. Saisi tehtyä vertailua tuohon omaan ja kenties jotain varmuutta siihen, onko siinä mitään vikaa ollenkaan. Samalla avunantaja saisi tutustumismahdollisuuden Suomen kenties vähiten ajettuun ja siistikuntoisimpaan E39:iin
Kokeilin tuossa viikonloppuna pari vuotta vanhaa Avensista ja Octaviaa. Niissä ohjaus keskitti pienenkin käännön jälkeen ponnekkaasti, ja ratissa tarvittavat korjausliikkeet tien kallistuksia "vastaan" olivat selvästi pienemmät kuin omassa autossa. Lisäksi niissä muutaman sentin ratin vemputus maantieajossa aiheutti selvää heilumista auton kulussa, kun taas BMW:ssä auto ei juurikaan vielä reagoi ohjauksen keskialueen lähellä tapahtuvaan kääntelyyn.ex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
-
E39 540 10/97
mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
Renkaat edessä 225/40 18"
takana 265/35 18"
Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole
Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
225/55 16" x4
Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
Järkihän näis menee535xd f11 -11
Ex.
550iA Touring -06
-545i A -04
-535i sedan -88-
-540i -10/97- 6-speed sedan
-525i -89-
-320i -98 4d-
-535i sedan -88-
-525tdsa touring -93-
Comment
-
-
Originally posted by maako77 View PostE39 540 10/97
mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
Renkaat edessä 225/40 18"
takana 265/35 18"
Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole
Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
225/55 16" x4
Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
Järkihän näis menee
Comment
-
-
Originally posted by maako77 View PostE39 540 10/97
mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
Renkaat edessä 225/40 18"
takana 265/35 18"
Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole
Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
225/55 16" x4
Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
Järkihän näis menee
Comment
-
-
merkkiä nyt en muista mut halvinta kuraa nuo taitaa olla..
Kalliita merkkiä en viitsi enää taakse laittaa kun ei ne kestä edes puolta kesää.
Halppikset on kestänyt mulla paremmin.. liekkö kovempaa seosta.
Eturenkaat pitäs vaihtaa 235:siin kun nykyiset on liian kaposet vanteelle.
Renkaassa olevalla vannesuojalla ei ole oikein nyt virkaa.
Takarenkaat on hieman liian leveät vanteelle kun ovat hieman pallomaiset sivuilta
255 olisi sopivampi tuolle vanteelle.
Tuota renkaiden sopivuutta itsekkin ajatellut..535xd f11 -11
Ex.
550iA Touring -06
-545i A -04
-535i sedan -88-
-540i -10/97- 6-speed sedan
-525i -89-
-320i -98 4d-
-535i sedan -88-
-525tdsa touring -93-
Comment
-
-
Originally posted by maako77 View PostE39 540 10/97
mulla vaihdettu kaikki puslat (taakse apurungon helat, narinahelat kaikkine osineen ja kaikki 4 tukitankoa. eteen powerflex puslat, raidetangon ulommat päät ja koiran luut.) Uraisella motarilla n.130m/h vetelee urien mukaan kuten myös alhaisemmillakin nopeuksilla löytyy kaikki urat tiestä..
Eilen bmw merkkihuollossa kaikki kulmat säädetty.
Renkaat edessä 225/40 18"
takana 265/35 18"
Alustaa madallettu. Tietoa miten, ei ole
Talvirenkailla oli kivempaa mut veteli vähä niilläkin
225/55 16" x4
Seuraavaks varmaan iskarit ja jouset pitää laittaa tilaukseen josko ne jotain auttais..
Järkihän näis menee
Laita alustansuuntausraportti tänne niin näkee mitä ne arvot nyt on?
Jos siellä on edessä liikaa camberia?E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
taka-akseli
camper vasen -2´10'
oikea -2´09'
ero 0´00'
auraus vasen 0´10'
oikea 0´13'
yht. 0´22'
Geometrinen keskilinja -0´01'
Etuakseli
camper vasen -0´51'
oikea -0´56'
ero 0´04'
caster vasen 5´33'
oikea 5´19'
ero 0´14'
SAI vasen 15´07'
oikea 14´48'
ero 0´19'
auraus vasen 0´05'
oikea 0´11'
yhteensä 0´16'
Huh olipa kirjottamistaja pelkä puslat vaihdettiin eteen kun ei pitäs olla viel vanhat nuo tangot
535xd f11 -11
Ex.
550iA Touring -06
-545i A -04
-535i sedan -88-
-540i -10/97- 6-speed sedan
-525i -89-
-320i -98 4d-
-535i sedan -88-
-525tdsa touring -93-
Comment
-
-
Originally posted by maako77 View Posttaka-akseli
camper vasen -2´10'
oikea -2´09'
ero 0´00'
auraus vasen 0´10'
oikea 0´13'
yht. 0´22'
Geometrinen keskilinja -0´01'
Etuakseli
camper vasen -0´51'
oikea -0´56'
ero 0´04'
caster vasen 5´33'
oikea 5´19'
ero 0´14'
SAI vasen 15´07'
oikea 14´48'
ero 0´19'
auraus vasen 0´05'
oikea 0´11'
yhteensä 0´16'
Huh olipa kirjottamistaja pelkä puslat vaihdettiin eteen kun ei pitäs olla viel vanhat nuo tangot
Joka tapauksessa takana camberia on selkeästi liikaa ja edessäkin sitä on liikaa 18":lle(kutakuinkin optimi 16" kesärengastukselle).
Mutta kuten sanottua, sinne on ihan turha lähteä vaihtelemaan tai säätämään mitään niin kauan kun tiedetään renkaan merkki ja malli ja tätä kautta purkamaan syy/seuraus ongelmaa....tai toki saathan sinne vaihtaa vaikka koko alustan, mutta ongelma ei silti välttämättä muutu miksikään jos rengas on rakenteeltaan sopimaton pitkittäisuritetuille teille.
Renkaan hinnalla eikä merkkistatuksella ei ole tässä kohtaa mitään merkitystä.
Comment
-
-
katon huomen ne renkaat..
saako näis tota casteria säädettyä?
tähän lappuun on merkattu tavoitteeksi etu casterille 6´34'
nykynenhän on asteen pielessä.. liekkö sit merkitystä?
sama etucampperi ei osu haarukkaan, tavoite -0´37'535xd f11 -11
Ex.
550iA Touring -06
-545i A -04
-535i sedan -88-
-540i -10/97- 6-speed sedan
-525i -89-
-320i -98 4d-
-535i sedan -88-
-525tdsa touring -93-
Comment
-
-
Originally posted by maako77 View Postkaton huomen ne renkaat..
saako näis tota casteria säädettyä?
tähän lappuun on merkattu tavoitteeksi etu casterille 6´34'
nykynenhän on asteen pielessä.. liekkö sit merkitystä?
sama etucampperi ei osu haarukkaan, tavoite -0´37'
Se vetely ei kuitenkaan vain lopu sillä että camberarvot osuvat pelkästään toleranssialueen sisälle, koska ko.toleranssialue laajuudessaan kattaa kaikki vakiorengaskoot 15":sta 18":een. Eli jos/kun haetaan toimivaa optimia kullekkin vannekoolle, pitää kulmat saattaa tietylle alueelle/laitaan toleranssialueen sisällä. 19" ja 20" vannekoossa jopa hieman yli, koska tehdas ei enään näitä kokoja ole huomioinut ko.toleranssialueellaan.
Comment
-
Comment