1820kg on e39 Touring omamassa maksimissaan tuon ylläolevaan linkin mukaan. Tulisko siihen vielä päälle varusteita, esim. Confort- penkit painaa reilusti enemmän kuin peruskangaspenkit.
1820kg on e39 Touring omamassa maksimissaan tuon ylläolevaan linkin mukaan. Tulisko siihen vielä päälle varusteita, esim. Confort- penkit painaa reilusti enemmän kuin peruskangaspenkit.
Mikä noin kevyt e39 on? Johan toi täytyy olla jollain minimoottorilla ja kasalla extra-alumiinia?
nim. vajaa 1900kg/2300kg...
ja Hebbu ///M3, juurikin noin saattaa käydä, ennen kulmien säätöä oli takana aurausta vähä yli rajojen, niin keväällä kun oikean puolen pyöränura oli jäässä ja tien keskellä oli sulaa, auto vänkäs poikittain oikeal kylki eellä, kun vasen pyörä piti ja oikea ei. Se oli muuten hivenen hirveä tunne kun yllätti jokusen kerran...
Köykäsiä on e39:sit teillä päin. Täällä vaaka näyttää ~1800kg tyhjälle autolle. Paljonko Golffissa kokonaispaino? Painojakauma eteen, joten ei kevyempi perä huoju korkeiden renkaiden varassa.
1445 kg on ilmoitettu e39 sedanille omamassaa, golfille kokonaismassa 1810kg. Tuosta golfista on leikattu perä pois joten aika lähellä ollaan ja lastattuna painonjakautoma on toki parempi kuin tyhjillään. Uusi golf muuten keveni, edelliskoppa painoi jopa 100kg enemmän. Jos sulla on 5- sarjan farkku, niin sehän alkaa olla jo takapainoinen.
Köykäsiä on e39:sit teillä päin. Täällä vaaka näyttää ~1800kg tyhjälle autolle. Paljonko Golffissa kokonaispaino? Painojakauma eteen, joten ei kevyempi perä huoju korkeiden renkaiden varassa.
15" vannekoko oli v.-95/96 vielä ok vannekoko e39:ssä , mutta nykyrenkaissa jo täysin väärä vannekoko varsinkin pehmeissä talvirenkaissa e39:iin.
Mikään e39:n painoinen/tasoinen nykyauto ei käytä enään 15" kokoisia/profiilin renkaita, vaan ehdoton minimi on 16" ja pääosin 17"(pikkuautoissakin jo matala 16") .
E39:ssä oli myös faceliftissä 15" renkaat, eli 2003 asti. Esim. uudessa töpöperä Golfissa (TM 1/2013) leveyttä 180cm, massaa 1330kg eli ollaan e39 kokoluokassa ja rengaskoko kesä+talvi 195/65-15H+R. Oman käsitykseni mukaan 16" kokoon ruettiin siirtymään 10 vuotta sitten ylemmän keskiluokan autoissa suurempien jarrulevyjen ja ulkonäön takia. Nykyisin uusin trendi on kohti kapeita ja korkeaprofiilisia renkaita, tosin ne voi olla tuumaluvultaan hyvinkin suuria.
Mitä jos tuommosella 15-16tuuman talvinaksulla oisi alustakulmia (camber, auraus) ns. reilummin. Oisi se kumi vänkäämässä kokoajan jonnekki, eikä lutruaisi pystyssä ja arposi mitä uraa pitkin menee. Alustan puslat sun muut oisi paineessa samaan suuntaan, eikä joustaisi edes-takas. Vai oisko sitä niin paljo että auto nakkais ittesä mettään, kun toinen puoli menee asfalttia ja toinen peilijäällä...
No joo ei ehkä niin paljoa, mutta kyl mun makuun taas 18" on jo kesälläkin turhan epämukava rengas.
Ja ite ainakin huomannu että renkaan merkillä ja miksei jo mallillakin on jonkin verran vaikutusta rungon jäykkyyteen...
Talvirengas on suhteessa numeron, jopa pari numeroa löysempi kuin kesärengas.
Eli perinteinen 16" kesärengas on jäykkyydeltään/olemukseltaan aika lähellä 17-18" talvirengasta.
15" vannekoko oli v.-95/96 vielä ok vannekoko e39:ssä , mutta nykyrenkaissa jo täysin väärä vannekoko varsinkin pehmeissä talvirenkaissa e39:iin.
Mikään e39:n painoinen/tasoinen nykyauto ei käytä enään 15" kokoisia/profiilin renkaita, vaan ehdoton minimi on 16" ja pääosin 17"(pikkuautoissakin jo matala 16") .
Eli se rengas pitäisi valita nimenomaan rengaskehityksen perusteella, ei orjallisesti niin mitä se on ollut ohjekirjassa 20-vuotta sitten(itse rengas tänä päivänä ihan eri tuote kuin 20-vuotta sitten).
Ihan turha hakata päätä seinään niiden 15" talvipyörien kanssa, kun kerran kaikki ongelmat korjaantuu 17" kokoluokalla, menettämättä yhtään mitään.
Entäs hammastangot? Tekevät ulkomailla 150mailissa uusiksi jos ei intternetti pahasti paskaa puhunu. Kaipa se klappiki levottomuuden tunnetta tuopi urissa.
Ei se siitä käytännössä miksikään muutu, vaan ainoa keino mikä auttaa on vannekoon kasvattaminen kahdella tuumalla.
No joo ei ehkä niin paljoa, mutta kyl mun makuun taas 18" on jo kesälläkin turhan epämukava rengas.
Ja ite ainakin huomannu että renkaan merkillä ja miksei jo mallillakin on jonkin verran vaikutusta rungon jäykkyyteen...
Sen oon itekin huomannu, että Contin rungot ovat mielettömän pehmeitä. Joskus miekka ja kivi vuonna 13" contit puhkesivat sivuista, kun renkaan kylki ei noissa vaan kestä.
Samoten nuo E39:n alla olevat contact 5:t, 225/55-16 koossa ovat hurjan pehmeät, jos koukusta alkaa heiluttaa jalan kanssa autoa, niin auton keulan ja perän saa vatkaamaan noin 10cm edestakaisin. Renkaan runko noissa on vaan älyttömän pehmeä.
Tosin kesällä jos vaihtaa kaistaa, niin itellä ainakin ollu ihan sama onko 16, 17 vai 18" kumit, niin keskiviivan bitumi"paikasta" nakkelee niin pirusti...
Samoin minulla lutajaa noi kitkat kun autoa heiluttaa.
Justiin tutkiin netin syövereistä, kun joku oli hommannut vanhojen kitkojensa tilalle 16" Contit mersuun ja valitti autonsa käytöstä ihan rauhattomaksi ja kuvaili autonsa käytöstä samaksi kun minulla tuossa e39:ssä. Vaihtoi nämä uudet kitkat toisenmerkkisiin kitkoihin kesken kauden samaan koko luokkaan ja ajaminen muuttui jälleen siedettäväksi, joten kyllä alkaan kallistumaan pulla-contien löysiin runkoihin tässä asiassa:think No, kesärenkaat toivottavasti korjaa tilanteen.
Sen oon itekin huomannu, että Contin rungot ovat mielettömän pehmeitä. Joskus miekka ja kivi vuonna 13" contit puhkesivat sivuista, kun renkaan kylki ei noissa vaan kestä.
Samoten nuo E39:n alla olevat contact 5:t, 225/55-16 koossa ovat hurjan pehmeät, jos koukusta alkaa heiluttaa jalan kanssa autoa, niin auton keulan ja perän saa vatkaamaan noin 10cm edestakaisin. Renkaan runko noissa on vaan älyttömän pehmeä.
Tosin kesällä jos vaihtaa kaistaa, niin itellä ainakin ollu ihan sama onko 16, 17 vai 18" kumit, niin keskiviivan bitumi"paikasta" nakkelee niin pirusti...
Erittäin ikävää jos et tajua tuota, se kun ei taida olla enää tämän forumin voimin autettavissa, ehkä joku terapia mentalisti auttaisi.
Samaa voisi sanoa myös sinun jankkaamisesta noiden 15" läskien (ikuisena?) puolestapuhujana.Väittäisin,että suurin osa tämän fooruminkin E39:n omistajista ajelee talvella 16"-> talvirekailla.Mm. itselläni ei koskaan ole ko. korimallin autoissani ollut alle 17" talvinulleja.Juurikin tuon huojumisefektin kumoamiseksi,joita nuo kapeat pikkusirkkelit aiheuttaa.
Koska itse kuulut tuohon pikkurenkailla ajavien vähemmistöön,niin voisit joskus kokeilla isommilla renkailla ajamista yhden talven.Saattaisit yllättyä ja mielipiteesi jopa muuttua ajettavuuden suhteen.
Ja tiedetään,että monella tämä on pelkästään taloudellinen tekijä,jos/kun noita 15" talvikumeja ostellaan.Ja kuten kirjoititkin,niin kyllä niillä 15" pärjää,siitä ei ole kyse."Pärjäisi" vaikka 13" kumeillakin,jos ne vain autoon sopisi.
Leave a comment: