Originally posted by Hemi
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
Originally posted by janke View PostTeillä joilla on talvirenkaina 15"/65-profiiliset kumit, niin onko teillä ongelmia auton huojunnan kanssa, esim ohituksissa? Kuka tunnustaa?Edelliset misukan nastat samassa koossa olivat selvästi jämäkämmät ja taisin niillä 5 talvea ajella (n. 15tkm per talvi). Tuntuu ainakin kulutusta kestävän hyvin tässä koossa.
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostAlla tällä hetkellä Nokian R2-kitkat tuossa koossa eikä ohitustilanteissa tai muutenkaan ilmene mitään häiritsevää huojuntaa ja huonokuntoisella uraisella maantiellä menee kuin juna suoraan. Tokihan noissa löysyys tuntuu mutta leppoisaan kruisailuun 80km/h oikein hyvät ja äänettömät renkaatEdelliset misukan nastat samassa koossa olivat selvästi jämäkämmät ja taisin niillä 5 talvea ajella (n. 15tkm per talvi). Tuntuu ainakin kulutusta kestävän hyvin tässä koossa.
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostErittäin ikävää jos et tajua tuota, se kun ei taida olla enää tämän forumin voimin autettavissa, ehkä joku terapia mentalisti auttaisi.
Koska itse kuulut tuohon pikkurenkailla ajavien vähemmistöön,niin voisit joskus kokeilla isommilla renkailla ajamista yhden talven.Saattaisit yllättyä ja mielipiteesi jopa muuttua ajettavuuden suhteen.
Ja tiedetään,että monella tämä on pelkästään taloudellinen tekijä,jos/kun noita 15" talvikumeja ostellaan.Ja kuten kirjoititkin,niin kyllä niillä 15" pärjää,siitä ei ole kyse."Pärjäisi" vaikka 13" kumeillakin,jos ne vain autoon sopisi.
PS.Eikä sitten herneitä...Last edited by Heguli 31; 20-03-2014, 13:58.
Comment
-
-
Sen oon itekin huomannu, että Contin rungot ovat mielettömän pehmeitä. Joskus miekka ja kivi vuonna 13" contit puhkesivat sivuista, kun renkaan kylki ei noissa vaan kestä.
Samoten nuo E39:n alla olevat contact 5:t, 225/55-16 koossa ovat hurjan pehmeät, jos koukusta alkaa heiluttaa jalan kanssa autoa, niin auton keulan ja perän saa vatkaamaan noin 10cm edestakaisin. Renkaan runko noissa on vaan älyttömän pehmeä.
Tosin kesällä jos vaihtaa kaistaa, niin itellä ainakin ollu ihan sama onko 16, 17 vai 18" kumit, niin keskiviivan bitumi"paikasta" nakkelee niin pirusti...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostSen oon itekin huomannu, että Contin rungot ovat mielettömän pehmeitä. Joskus miekka ja kivi vuonna 13" contit puhkesivat sivuista, kun renkaan kylki ei noissa vaan kestä.
Samoten nuo E39:n alla olevat contact 5:t, 225/55-16 koossa ovat hurjan pehmeät, jos koukusta alkaa heiluttaa jalan kanssa autoa, niin auton keulan ja perän saa vatkaamaan noin 10cm edestakaisin. Renkaan runko noissa on vaan älyttömän pehmeä.
Tosin kesällä jos vaihtaa kaistaa, niin itellä ainakin ollu ihan sama onko 16, 17 vai 18" kumit, niin keskiviivan bitumi"paikasta" nakkelee niin pirusti...
Justiin tutkiin netin syövereistä, kun joku oli hommannut vanhojen kitkojensa tilalle 16" Contit mersuun ja valitti autonsa käytöstä ihan rauhattomaksi ja kuvaili autonsa käytöstä samaksi kun minulla tuossa e39:ssä. Vaihtoi nämä uudet kitkat toisenmerkkisiin kitkoihin kesken kauden samaan koko luokkaan ja ajaminen muuttui jälleen siedettäväksi, joten kyllä alkaan kallistumaan pulla-contien löysiin runkoihin tässä asiassa:think No, kesärenkaat toivottavasti korjaa tilanteen.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Jep, misukkaa ehkä seuraavaksi alle sitte...
harmi vaan kun hyvät renkaat pitonsa puolesta yms...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi se siitä käytännössä miksikään muutu, vaan ainoa keino mikä auttaa on vannekoon kasvattaminen kahdella tuumalla.
Ja ite ainakin huomannu että renkaan merkillä ja miksei jo mallillakin on jonkin verran vaikutusta rungon jäykkyyteen...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostNo joo ei ehkä niin paljoa, mutta kyl mun makuun taas 18" on jo kesälläkin turhan epämukava rengas.
Ja ite ainakin huomannu että renkaan merkillä ja miksei jo mallillakin on jonkin verran vaikutusta rungon jäykkyyteen...
Eli perinteinen 16" kesärengas on jäykkyydeltään/olemukseltaan aika lähellä 17-18" talvirengasta.
15" vannekoko oli v.-95/96 vielä ok vannekoko e39:ssä , mutta nykyrenkaissa jo täysin väärä vannekoko varsinkin pehmeissä talvirenkaissa e39:iin.
Mikään e39:n painoinen/tasoinen nykyauto ei käytä enään 15" kokoisia/profiilin renkaita, vaan ehdoton minimi on 16" ja pääosin 17"(pikkuautoissakin jo matala 16") .
Eli se rengas pitäisi valita nimenomaan rengaskehityksen perusteella, ei orjallisesti niin mitä se on ollut ohjekirjassa 20-vuotta sitten(itse rengas tänä päivänä ihan eri tuote kuin 20-vuotta sitten).
Ihan turha hakata päätä seinään niiden 15" talvipyörien kanssa, kun kerran kaikki ongelmat korjaantuu 17" kokoluokalla, menettämättä yhtään mitään.Last edited by Hemi; 22-03-2014, 23:22.
Comment
-
-
Mitä jos tuommosella 15-16tuuman talvinaksulla oisi alustakulmia (camber, auraus) ns. reilummin. Oisi se kumi vänkäämässä kokoajan jonnekki, eikä lutruaisi pystyssä ja arposi mitä uraa pitkin menee. Alustan puslat sun muut oisi paineessa samaan suuntaan, eikä joustaisi edes-takas. Vai oisko sitä niin paljo että auto nakkais ittesä mettään, kun toinen puoli menee asfalttia ja toinen peilijäällä...Sotkamo Connection
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post15" vannekoko oli v.-95/96 vielä ok vannekoko e39:ssä , mutta nykyrenkaissa jo täysin väärä vannekoko varsinkin pehmeissä talvirenkaissa e39:iin.
Mikään e39:n painoinen/tasoinen nykyauto ei käytä enään 15" kokoisia/profiilin renkaita, vaan ehdoton minimi on 16" ja pääosin 17"(pikkuautoissakin jo matala 16") .e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Comment