Originally posted by Tome
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by janke View PostTeillä joilla on talvirenkaina 15"/65-profiiliset kumit, niin onko teillä ongelmia auton huojunnan kanssa, esim ohituksissa? Kuka tunnustaa?Edelliset misukan nastat samassa koossa olivat selvästi jämäkämmät ja taisin niillä 5 talvea ajella (n. 15tkm per talvi). Tuntuu ainakin kulutusta kestävän hyvin tässä koossa.
Leave a comment:
-
-
Mulla on 528 225/40r18 hakka5 ja 525tdsa 205/65r15 hakka4. Jos haluun mennä museoon. Otan Tiisselin, jos meen pöristelemään luisussa pitkin katuja sporttisesti, otan bensan hähähäähäähä...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostTämä on nykyisillä 15" renkailla e39:ssä oikeasti ominaisuus, ei edes vika.
Ok, ihan kaikkia tämä ei häiritse(ajaahan moni vanhemmilla amerikkalaisilla ruumisautoillakin), mutta kyllä fakta on se että vähänkin uudemmat nykyautot ovat huojunnan suhteen jo ihan eri planeetalla.
Eli tämän koko/profiililuokan renkaitahan ei oikein ole enään kuin museoautoissa, kun nykyään jo pienimmissäkin "kauppakasseissa" alkaa alla olemaan minimissään 16" profiiliset puolet matalammat renkaat.
e39:ssä on poikkeuksellisen paljon painoa taka-akselilla, johtuen sen 50/50-painojakaumasta ja tämä on murhaa näille nykyisille korkeille/pehmeille 15" kokoluokan talvirenkaille.
Tuo on ihan 100% totta että e39:n takapenkillä tulee jopa merisairaaksi näillä renkailla tällä rengastuksella ja tätähän kuulee nimenomaan niiden suusta jotka ovat siellä istuneet(ei siis niinkään itse ajavien omistajien).
Ihan oikeasti e39:n ajettavuus alkaa olemaan nykypäivää vasta 17" kokoluokan talvirenkailla, joilla saadaan myös ne parhaat talviominaisuudet ulosmitattua(ei suinkaan 205/65-15":lla).
Itse pidän 18" kokoluokkaa aika optimina sen suhteen että silloin se vetelinkään kitka ei enään ota mitään pois suhteessa ajettavuuteen/tarkkuuteen.
Tässähän ei ole suinkaan kyse mistään mutka ajo-ominaisuuksista, vaan nimenomaan ajotuntumasta, joka on todella ohut, huojuva ja epämääräinen välittämään tuntoa tiestä/ajoalustasta.
Sillä 15" kokoluokan talvirenkaalla ei oikeasti saa ulosmitattua mitään ominaisuuksia enempää kuin tuuman/kahden isommalla vannekoolla, vaikka täällä joku niin tahtoo itselleen muiden kokemusten puutteessa väittää ja uskotella.
Yksi talvi 17"-18" kokoluokalla ja paluuta niihin nuljuaviin ja huojuviin ohuen ajotuntuman 15" museoautonrenkaisiin ei enään ole.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostKuten tuossa aikasemmin kirjoitin, niin tämä 30km työmatkan asfaltti on ihan perseestä.. pitkittäisiä korjaus saumoja sekä syviä uria sekä selvästi suurempi kaato keskeltä ojiinpäin kun normi asfaltilla. Vitsi kun en muista tuollasta käytöstä kun hommasin noi kitkat alle akoinaan, että oliko tuollanen lulla silloin.. Ehkä olisin huomannut silloin joten nyt menee renkaitten piikkiin tuo levottomuus.
Eli renkaista tämä johtuu 100% varmuudella, oli museoautomiehet mitä mieltä tahansa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostKyseiset nopeudet tapahtuu siis motarilla, jossa pitäis kyllä olla aikaa tehdä suunnanvaihto sen verran ajan kanssa ettei renkaan ominaisuuksia ylirasiteta.
M+S renkaita ei liene ole suunniteltukaan pujottelu/väistötilanteita varten optimoidusti, vaan ominaisuuksien painopiste on muualla. Mutta tämähän ei toki tee rengasta normaalikäyttöön kelvottomaksi tai auton ajettavuutta paskaksi.
Renkaat on varmaan muuttuneet, mutta eiköhän suurin muuttuja ole ajan patinoimat alustan komponentit...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostTeillä joilla on talvirenkaina 15"/65-profiiliset kumit, niin onko teillä ongelmia auton huojunnan kanssa, esim ohituksissa? Kuka tunnustaa?
Ok, ihan kaikkia tämä ei häiritse(ajaahan moni vanhemmilla amerikkalaisilla ruumisautoillakin), mutta kyllä fakta on se että vähänkin uudemmat nykyautot ovat huojunnan suhteen jo ihan eri planeetalla.
Eli tämän koko/profiililuokan renkaitahan ei oikein ole enään kuin museoautoissa, kun nykyään jo pienimmissäkin "kauppakasseissa" alkaa alla olemaan minimissään 16" profiiliset puolet matalammat renkaat.
e39:ssä on poikkeuksellisen paljon painoa taka-akselilla, johtuen sen 50/50-painojakaumasta ja tämä on murhaa näille nykyisille korkeille/pehmeille 15" kokoluokan talvirenkaille.
Tuo on ihan 100% totta että e39:n takapenkillä tulee jopa merisairaaksi näillä renkailla tällä rengastuksella ja tätähän kuulee nimenomaan niiden suusta jotka ovat siellä istuneet(ei siis niinkään itse ajavien omistajien).
Ihan oikeasti e39:n ajettavuus alkaa olemaan nykypäivää vasta 17" kokoluokan talvirenkailla, joilla saadaan myös ne parhaat talviominaisuudet ulosmitattua(ei suinkaan 205/65-15":lla).
Itse pidän 18" kokoluokkaa aika optimina sen suhteen että silloin se vetelinkään kitka ei enään ota mitään pois suhteessa ajettavuuteen/tarkkuuteen.
Tässähän ei ole suinkaan kyse mistään mutka ajo-ominaisuuksista, vaan nimenomaan ajotuntumasta, joka on todella ohut, huojuva ja epämääräinen välittämään tuntoa tiestä/ajoalustasta.
Sillä 15" kokoluokan talvirenkaalla ei oikeasti saa ulosmitattua mitään ominaisuuksia enempää kuin tuuman/kahden isommalla vannekoolla, vaikka täällä joku niin tahtoo itselleen muiden kokemusten puutteessa väittää ja uskotella.
Yksi talvi 17"-18" kokoluokalla ja paluuta niihin nuljuaviin ja huojuviin ohuen ajotuntuman 15" museoautonrenkaisiin ei enään ole.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostSitten kun renkaalta vaaditaan talvipitoa oikeissa liukkaissa röykkyisissä talviolosuhteissa taitaa vakioalusta kapeilla renkailla olla paras.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View Posttoi sivuhuojunta joka tulee +100kmh ohituksessa niin se vituttaa.
M+S renkaita ei liene ole suunniteltukaan pujottelu/väistötilanteita varten optimoidusti, vaan ominaisuuksien painopiste on muualla. Mutta tämähän ei toki tee rengasta normaalikäyttöön kelvottomaksi tai auton ajettavuutta paskaksi.
Renkaat on varmaan muuttuneet, mutta eiköhän suurin muuttuja ole ajan patinoimat alustan komponentit...Last edited by Havis; 20-03-2014, 11:50.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostTiedä sitten jakautuuko ne mielipiteet, muutama köröttelevä jäärä sitkeästi puolustaa 15" talvirenkaita, kun ei paremmasta tiedä. Et voi vertailla sitä miten 15" renkaat toimii joissain etuvetoisissa. E39:n 50/50% painonjakauma ja takavetoisuus muuttaa tilanteen täysin. Siinä sitten ihmettelet miksi se urainen ja jäinen tie tuntuu pelottavalta ajaa vaikka muut autot päästelee iloisesti ohi.
Miten on ollut tilanne vuonna -96 kun noita e39 on tullut markkinoille ja ollut tuon kokoluokan renkaita kiinni, niin ovatko ne olleet rungoiltaan paaaljon jäykempiä:think
Leave a comment:
-
-
Tämä keskutelu vaikuttaa aika yhteismitattomalta. Onhan osa porukasta sitä mieltä että e39 vakioalusta ja vakiorengastus (205/65-15) on jo kesäkäytössä toivottoman lulla. Siihen kun laitetaan velttorunkoinen Nokian talvirengas niin eihän meno ainakaan parane sulalla ajettaessa.
Sitten kun renkaalta vaaditaan talvipitoa oikeissa liukkaissa röykkyisissä talviolosuhteissa taitaa vakioalusta kapeilla renkailla olla paras. Pitkäjoustoinen vakioalusta ja elastinen rengas pitänee parhaiten, mutta on huojuvin ajaa tiukkaan mutkaan jossa pitoa on riittävästi. Saa olla eri mieltä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostPahoittelut, kun aloitin taas tämän saman jauhannan mutta, kun tosiaan asia jakaa mielipiteitä noista 15" pulla kumeista ja sitä lähinnä kyselin täällä että onko ketään kohtalo toveria saman tyyppisillä renkailla matkassa ja voisko noista olla rungot pettäneet? Ainakin kun autoa heilutta sivusuunnassa niin noi kumit kyl löllyvät miten sattuu joten ehkä kuiteskin vika noissa lopuksi.
Leave a comment:
-
-
Pahoittelut, kun aloitin taas tämän saman jauhannan mutta, kun tosiaan asia jakaa mielipiteitä noista 15" pulla kumeista ja sitä lähinnä kyselin täällä että onko ketään kohtalo toveria saman tyyppisillä renkailla matkassa ja voisko noista olla rungot pettäneet? Ainakin kun autoa heilutta sivusuunnassa niin noi kumit kyl löllyvät miten sattuu joten ehkä kuiteskin vika noissa lopuksi.
Kuinkas noi rengaspaineet menikään kun on vähän painetta (2.0-2.7bar) tai paljon (2.7-3.5bar) Niin kumpika lisää "huojuntaa/uraherkkyyttä" enempi?:think
Lukaisin muiden autofoorumien tekstejä noista kitka-conteista ja joku manasi audin alla noi ainakin uraherkiksi juurikin tuossa 15" kokoluokassa ja samoin joku Skoda kuskikin.:think Nokian kitkoja taas kehuttiin tunnottomaksi tässä kokoluokassa.
Täytyy nyt vain odotella kesärenkaitten asennusta ja sitten tiedän että onko autossani runko niin kierossa että tämä aiheuttaa nämä edellä mainitut ongelmat.
Leave a comment:
-
-
Itsellä on ollut alla 16" ja 17" nastarenkaita ja kyllä tuo isompi on parempi. 16" tuntuu aina hiukan veltolta, mutta on täysin ajokelpoinen. Joten veikkaan itse, että aika veltolta tuntuu 15" rattailla.
Leave a comment:
-
Leave a comment: