memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    Alla tällä hetkellä Nokian R2-kitkat tuossa koossa eikä ohitustilanteissa tai muutenkaan ilmene mitään häiritsevää huojuntaa ja huonokuntoisella uraisella maantiellä menee kuin juna suoraan. Tokihan noissa löysyys tuntuu mutta leppoisaan kruisailuun 80km/h oikein hyvät ja äänettömät renkaat Edelliset misukan nastat samassa koossa olivat selvästi jämäkämmät ja taisin niillä 5 talvea ajella (n. 15tkm per talvi). Tuntuu ainakin kulutusta kestävän hyvin tässä koossa.
    Juurikin Nokialaisia kitkoja kehuttu jämäksi joten varmasti on parenmat kun noi contit. Pito on todella hyvä risteyksissäkin vaikka pintaa on joku 4-5mm noissa conteissa.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Teillä joilla on talvirenkaina 15"/65-profiiliset kumit, niin onko teillä ongelmia auton huojunnan kanssa, esim ohituksissa? Kuka tunnustaa?
    Alla tällä hetkellä Nokian R2-kitkat tuossa koossa eikä ohitustilanteissa tai muutenkaan ilmene mitään häiritsevää huojuntaa ja huonokuntoisella uraisella maantiellä menee kuin juna suoraan. Tokihan noissa löysyys tuntuu mutta leppoisaan kruisailuun 80km/h oikein hyvät ja äänettömät renkaat Edelliset misukan nastat samassa koossa olivat selvästi jämäkämmät ja taisin niillä 5 talvea ajella (n. 15tkm per talvi). Tuntuu ainakin kulutusta kestävän hyvin tässä koossa.

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Mulla on 528 225/40r18 hakka5 ja 525tdsa 205/65r15 hakka4. Jos haluun mennä museoon. Otan Tiisselin, jos meen pöristelemään luisussa pitkin katuja sporttisesti, otan bensan hähähäähäähä...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä on nykyisillä 15" renkailla e39:ssä oikeasti ominaisuus, ei edes vika.
    Ok, ihan kaikkia tämä ei häiritse(ajaahan moni vanhemmilla amerikkalaisilla ruumisautoillakin), mutta kyllä fakta on se että vähänkin uudemmat nykyautot ovat huojunnan suhteen jo ihan eri planeetalla.
    Eli tämän koko/profiililuokan renkaitahan ei oikein ole enään kuin museoautoissa, kun nykyään jo pienimmissäkin "kauppakasseissa" alkaa alla olemaan minimissään 16" profiiliset puolet matalammat renkaat.
    e39:ssä on poikkeuksellisen paljon painoa taka-akselilla, johtuen sen 50/50-painojakaumasta ja tämä on murhaa näille nykyisille korkeille/pehmeille 15" kokoluokan talvirenkaille.
    Tuo on ihan 100% totta että e39:n takapenkillä tulee jopa merisairaaksi näillä renkailla tällä rengastuksella ja tätähän kuulee nimenomaan niiden suusta jotka ovat siellä istuneet(ei siis niinkään itse ajavien omistajien).
    Ihan oikeasti e39:n ajettavuus alkaa olemaan nykypäivää vasta 17" kokoluokan talvirenkailla, joilla saadaan myös ne parhaat talviominaisuudet ulosmitattua(ei suinkaan 205/65-15":lla).
    Itse pidän 18" kokoluokkaa aika optimina sen suhteen että silloin se vetelinkään kitka ei enään ota mitään pois suhteessa ajettavuuteen/tarkkuuteen.
    Tässähän ei ole suinkaan kyse mistään mutka ajo-ominaisuuksista, vaan nimenomaan ajotuntumasta, joka on todella ohut, huojuva ja epämääräinen välittämään tuntoa tiestä/ajoalustasta.
    Sillä 15" kokoluokan talvirenkaalla ei oikeasti saa ulosmitattua mitään ominaisuuksia enempää kuin tuuman/kahden isommalla vannekoolla, vaikka täällä joku niin tahtoo itselleen muiden kokemusten puutteessa väittää ja uskotella.
    Yksi talvi 17"-18" kokoluokalla ja paluuta niihin nuljuaviin ja huojuviin ohuen ajotuntuman 15" museoautonrenkaisiin ei enään ole.
    Ok. Voisko noissa minun kitkoissa olla jotenkin rungot pettäneet joten siksi tuo "lullaus" on mielestäni vain kasvanut entisestään? Ei tule noi enää ensi talvena alle.. sen verran vaarallista ajoa on ohittaessa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kuten tuossa aikasemmin kirjoitin, niin tämä 30km työmatkan asfaltti on ihan perseestä.. pitkittäisiä korjaus saumoja sekä syviä uria sekä selvästi suurempi kaato keskeltä ojiinpäin kun normi asfaltilla. Vitsi kun en muista tuollasta käytöstä kun hommasin noi kitkat alle akoinaan, että oliko tuollanen lulla silloin.. Ehkä olisin huomannut silloin joten nyt menee renkaitten piikkiin tuo levottomuus.
    Vaihda alle 17" kokoluokan talvipyörät ja sillä ei ole enään mitään merkitystä kuinka paska asfaltti tuomatkallasi on.
    Eli renkaista tämä johtuu 100% varmuudella, oli museoautomiehet mitä mieltä tahansa.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Kyseiset nopeudet tapahtuu siis motarilla, jossa pitäis kyllä olla aikaa tehdä suunnanvaihto sen verran ajan kanssa ettei renkaan ominaisuuksia ylirasiteta.

    M+S renkaita ei liene ole suunniteltukaan pujottelu/väistötilanteita varten optimoidusti, vaan ominaisuuksien painopiste on muualla. Mutta tämähän ei toki tee rengasta normaalikäyttöön kelvottomaksi tai auton ajettavuutta paskaksi.

    Renkaat on varmaan muuttuneet, mutta eiköhän suurin muuttuja ole ajan patinoimat alustan komponentit...
    Kuten tuossa aikasemmin kirjoitin, niin tämä 30km työmatkan asfaltti on ihan perseestä.. pitkittäisiä korjaus saumoja sekä syviä uria sekä selvästi suurempi kaato keskeltä ojiinpäin kun normi asfaltilla. Vitsi kun en muista tuollasta käytöstä kun hommasin noi kitkat alle akoinaan, että oliko tuollanen lulla silloin.. Ehkä olisin huomannut silloin joten nyt menee renkaitten piikkiin tuo levottomuus.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Teillä joilla on talvirenkaina 15"/65-profiiliset kumit, niin onko teillä ongelmia auton huojunnan kanssa, esim ohituksissa? Kuka tunnustaa?
    Tämä on nykyisillä 15" renkailla e39:ssä oikeasti ominaisuus, ei edes vika.
    Ok, ihan kaikkia tämä ei häiritse(ajaahan moni vanhemmilla amerikkalaisilla ruumisautoillakin), mutta kyllä fakta on se että vähänkin uudemmat nykyautot ovat huojunnan suhteen jo ihan eri planeetalla.
    Eli tämän koko/profiililuokan renkaitahan ei oikein ole enään kuin museoautoissa, kun nykyään jo pienimmissäkin "kauppakasseissa" alkaa alla olemaan minimissään 16" profiiliset puolet matalammat renkaat.
    e39:ssä on poikkeuksellisen paljon painoa taka-akselilla, johtuen sen 50/50-painojakaumasta ja tämä on murhaa näille nykyisille korkeille/pehmeille 15" kokoluokan talvirenkaille.
    Tuo on ihan 100% totta että e39:n takapenkillä tulee jopa merisairaaksi näillä renkailla tällä rengastuksella ja tätähän kuulee nimenomaan niiden suusta jotka ovat siellä istuneet(ei siis niinkään itse ajavien omistajien).
    Ihan oikeasti e39:n ajettavuus alkaa olemaan nykypäivää vasta 17" kokoluokan talvirenkailla, joilla saadaan myös ne parhaat talviominaisuudet ulosmitattua(ei suinkaan 205/65-15":lla).
    Itse pidän 18" kokoluokkaa aika optimina sen suhteen että silloin se vetelinkään kitka ei enään ota mitään pois suhteessa ajettavuuteen/tarkkuuteen.
    Tässähän ei ole suinkaan kyse mistään mutka ajo-ominaisuuksista, vaan nimenomaan ajotuntumasta, joka on todella ohut, huojuva ja epämääräinen välittämään tuntoa tiestä/ajoalustasta.
    Sillä 15" kokoluokan talvirenkaalla ei oikeasti saa ulosmitattua mitään ominaisuuksia enempää kuin tuuman/kahden isommalla vannekoolla, vaikka täällä joku niin tahtoo itselleen muiden kokemusten puutteessa väittää ja uskotella.
    Yksi talvi 17"-18" kokoluokalla ja paluuta niihin nuljuaviin ja huojuviin ohuen ajotuntuman 15" museoautonrenkaisiin ei enään ole.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Sitten kun renkaalta vaaditaan talvipitoa oikeissa liukkaissa röykkyisissä talviolosuhteissa taitaa vakioalusta kapeilla renkailla olla paras.
    Olen kyllä eri mieltä. Pehmein tuo toki on ajaa, mutta renkaiden oma jousto aiheuttaa kuskille tunteen liukkaudesta, jota ei olekaan, vaan se on vain renkaiden taipumista. Rengas myös taipuu urissa ja aiheuttaa auton heilahtelua. Lisäksi renkaan eläminen sotkee luistoneston ja ABS:n toimintaa. Sohjossa tuollainen kapea 15" toki etenee paremmin, leveä 17" alkaa nousemaan sohjon päälle.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by janke View Post
    toi sivuhuojunta joka tulee +100kmh ohituksessa niin se vituttaa.
    Kyseiset nopeudet tapahtuu siis motarilla, jossa pitäis kyllä olla aikaa tehdä suunnanvaihto sen verran ajan kanssa ettei renkaan ominaisuuksia ylirasiteta.

    M+S renkaita ei liene ole suunniteltukaan pujottelu/väistötilanteita varten optimoidusti, vaan ominaisuuksien painopiste on muualla. Mutta tämähän ei toki tee rengasta normaalikäyttöön kelvottomaksi tai auton ajettavuutta paskaksi.

    Renkaat on varmaan muuttuneet, mutta eiköhän suurin muuttuja ole ajan patinoimat alustan komponentit...
    Last edited by Havis; 20-03-2014, 11:50.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tiedä sitten jakautuuko ne mielipiteet, muutama köröttelevä jäärä sitkeästi puolustaa 15" talvirenkaita, kun ei paremmasta tiedä. Et voi vertailla sitä miten 15" renkaat toimii joissain etuvetoisissa. E39:n 50/50% painonjakauma ja takavetoisuus muuttaa tilanteen täysin. Siinä sitten ihmettelet miksi se urainen ja jäinen tie tuntuu pelottavalta ajaa vaikka muut autot päästelee iloisesti ohi.
    Auton pitohan on hyvä, eli siinä puolessa ei ole mitään vikaa ja jos olisi niin olisin avautunut kyllä. Mutta toi sivuhuojunta joka tulee +100kmh ohituksessa niin se vituttaa. Eikös joku joskus sanonut, että nykyiset renkaat tuossa ~65-profiilissa ovat aivan liian löysiä.:think

    Miten on ollut tilanne vuonna -96 kun noita e39 on tullut markkinoille ja ollut tuon kokoluokan renkaita kiinni, niin ovatko ne olleet rungoiltaan paaaljon jäykempiä:think

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Tämä keskutelu vaikuttaa aika yhteismitattomalta. Onhan osa porukasta sitä mieltä että e39 vakioalusta ja vakiorengastus (205/65-15) on jo kesäkäytössä toivottoman lulla. Siihen kun laitetaan velttorunkoinen Nokian talvirengas niin eihän meno ainakaan parane sulalla ajettaessa.

    Sitten kun renkaalta vaaditaan talvipitoa oikeissa liukkaissa röykkyisissä talviolosuhteissa taitaa vakioalusta kapeilla renkailla olla paras. Pitkäjoustoinen vakioalusta ja elastinen rengas pitänee parhaiten, mutta on huojuvin ajaa tiukkaan mutkaan jossa pitoa on riittävästi. Saa olla eri mieltä

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Pahoittelut, kun aloitin taas tämän saman jauhannan mutta, kun tosiaan asia jakaa mielipiteitä noista 15" pulla kumeista ja sitä lähinnä kyselin täällä että onko ketään kohtalo toveria saman tyyppisillä renkailla matkassa ja voisko noista olla rungot pettäneet? Ainakin kun autoa heilutta sivusuunnassa niin noi kumit kyl löllyvät miten sattuu joten ehkä kuiteskin vika noissa lopuksi.
    Tiedä sitten jakautuuko ne mielipiteet, muutama köröttelevä jäärä sitkeästi puolustaa 15" talvirenkaita, kun ei paremmasta tiedä. Et voi vertailla sitä miten 15" renkaat toimii joissain etuvetoisissa. E39:n 50/50% painonjakauma ja takavetoisuus muuttaa tilanteen täysin. Siinä sitten ihmettelet miksi se urainen ja jäinen tie tuntuu pelottavalta ajaa vaikka muut autot päästelee iloisesti ohi.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Kyllä kunnossa oleva E39 on aivan mainio ajettava noillakin.
    Arvelinkin, että kukkahattuköröttelijän mielipide asiasta olisi juuri tuollainen.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Pahoittelut, kun aloitin taas tämän saman jauhannan mutta, kun tosiaan asia jakaa mielipiteitä noista 15" pulla kumeista ja sitä lähinnä kyselin täällä että onko ketään kohtalo toveria saman tyyppisillä renkailla matkassa ja voisko noista olla rungot pettäneet? Ainakin kun autoa heilutta sivusuunnassa niin noi kumit kyl löllyvät miten sattuu joten ehkä kuiteskin vika noissa lopuksi.

    Kuinkas noi rengaspaineet menikään kun on vähän painetta (2.0-2.7bar) tai paljon (2.7-3.5bar) Niin kumpika lisää "huojuntaa/uraherkkyyttä" enempi?:think

    Lukaisin muiden autofoorumien tekstejä noista kitka-conteista ja joku manasi audin alla noi ainakin uraherkiksi juurikin tuossa 15" kokoluokassa ja samoin joku Skoda kuskikin.:think Nokian kitkoja taas kehuttiin tunnottomaksi tässä kokoluokassa.
    Täytyy nyt vain odotella kesärenkaitten asennusta ja sitten tiedän että onko autossani runko niin kierossa että tämä aiheuttaa nämä edellä mainitut ongelmat.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Itsellä on ollut alla 16" ja 17" nastarenkaita ja kyllä tuo isompi on parempi. 16" tuntuu aina hiukan veltolta, mutta on täysin ajokelpoinen. Joten veikkaan itse, että aika veltolta tuntuu 15" rattailla.

    Leave a comment:

Working...
X