memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by _nixu_ View Post
    Tekis kyllä mieli nähdä ja ajaa tuo autosi, sen verran mielenkiintoista juttua ja ominaisuutta siinä on ollut aikojen saatossa :think

    Onkohan se nyt ihan oikeasti edes kunnossa se alusta? Toki jos sulla on jotkut pinnatut uusiorenkaat alla niin silloin käytös voi olla tuollaista mutta muuten en kyllä usko
    Tervetuloa koe-ajolle. Renkaat ovat Conti Viking Contact 5. 99T XL vm.2010. Kulmat ovat takaa kohdallaan ja muut osat ovat taakse vaihdettu paitsi taka-tukivarret ja Integral linkit. Toki tie mitä tuossa töihin ajelen on helvetinmoista uraista paskaa.. Ei se suoraan ajaessa mihkään vaella, mutta justiin ohituksissa kun ajelee paikkauksien yli jne. Ilmanpaineita olen tuossa jumpannut, mutta ei oikeistaa vaikuta mitenkään mihkään.
    Voiko noissa renkaissa olla rungot jo paskana?
    Mä olen talven aikana tuon takapään moneen otteeseen käynyt vääntelemässä ja mikään ei anna periksi niin että huomaisi. Pitäisköhän käydä taas katsurilla siinä raskaankaluston vääntöpenkissä.:think
    Last edited by janke; 20-03-2014, 05:22.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1845
      • Kotona/Poissa

      Originally posted by janke View Post
      Ok. Tätä kun lueskelin, niin jotkut kehuivat jopa 15"-rengasta parenmaksi ajaa kun joitain isomman kokoluokan renkaita:think Mutta vuosi ollut -08 lieneekö noista ajoista rekaitten runkoja "pehmennetty"? Mun auto on nytte todella vaarallinen ohituksissa ja vielä jos takana istuu 90kg heppu, niin tuo huojunta/lullaus korostuu entisestään! Oikein hävettää, kun töissä käyvät kanssa matkustajat ihmettelee, että miten helvetissä tää auto menee näin ja onko sulla laakerit paskana takaa.. ja sitten vielä kehutaan päälle, että paskoja autoja nää bemarit Ei, siinä auta selitellä renkaitten pehmeyttä, kun sitten kehutaan kiina autoja, että ei poka paljon heilu ja lutaja samalla rengas koolla!! Tuo edellinen on kyllä totta!
      En niin tiedä että parempi, mutta sen kyllä voin sanoa, että tuo 205/65 15 talvikoko kyllä kunnossa olevassa alustassa riittää mainiosti Suomen rajoitusten mukaiseen menoon, ellei jopa reippaampaankin etenemiseen.

      Sen huomasin tuossa talvella, että yksikin huono iskunvaimennin vaikuttaa merkittävästi menoon. Asia kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta ainakin minusta E39:n jousitus on sen verran napakka, ettei heikentyneen iskarin toimintapuutteita ihan noin vaan huomaakkaan, niitä pitää ihan erikseen tarkalla perstuntumalla seurata.

      Multa oli oikea etuiskari hajonnut talven pakkasilla, ja paikansin sen nurkka kerrallaan autoa painelemalla.

      Etuiskareiden uusiminen yhdessä uusien kallistuksen vaakaajien runkokumien kanssa poisti talvikelin aliohjautuvuutta sekä keulan lievää toispuoleista liikehdintää (tietenkin )
      Last edited by Havis; 20-03-2014, 07:14.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        En tajua miksi tästä asiasta pitää aina vaan jauhaa. E39 on 15" talvirenkailla ihan paska ajaa vaikka alusta on täysin uudenveroisessa kunnossa. Toki jos kuski on jonossa köröttelijä, ei tee mitään nopeita liikkeitä ja suorastaan nauttii korin heilumisesta sivutuulessa, niin kyllähän niillä pärjää ja voi jopa luulla niitä hyviksi. Pärjäsin niillä minäkin monta talvea, kirosin toki joka talvea ja E39:n paskaa ajettavuutta talviaikaan.

        17" renkailla tilanne on ihan toisenlainen ja kaikki epämääräisyyden aiheuttamat pelkotilat katoaa, 18" lienee jo lähes täydellinen.
        E39 528iA

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1845
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by TJJ View Post
          En tajua miksi tästä asiasta pitää aina vaan jauhaa. E39 on 15" talvirenkailla ihan paska ajaa vaikka alusta on täysin uudenveroisessa kunnossa. Toki jos kuski on jonossa köröttelijä, ei tee mitään nopeita liikkeitä ja suorastaan nauttii korin heilumisesta sivutuulessa, niin kyllähän niillä pärjää ja voi jopa luulla niitä hyviksi. Pärjäsin niillä minäkin monta talvea, kirosin toki joka talvea ja E39:n paskaa ajettavuutta talviaikaan.

          17" renkailla tilanne on ihan toisenlainen ja kaikki epämääräisyyden aiheuttamat pelkotilat katoaa, 18" lienee jo lähes täydellinen.
          Ei, ei ole paska, usko jo, enemmistö kun ei kulje liikenteen seassa joka kaarretta nilkka suorana rata-ajo tyyliin tykittämällä, vaan ihan muun liikenteen tahti riittää usemmille

          Kyllä kunnossa oleva E39 on aivan mainio ajettava noillakin.

          Erittäin ikävää jos et tajua tuota, se kun ei taida olla enää tämän forumin voimin autettavissa, ehkä joku terapia mentalisti auttaisi. Tyylisi ylilyödä eri mieltä olevien kanta jo kertoo paljon eikä tuo jankkaamisesi tosiasioita onneksi muuksi muuta ...
          Last edited by Havis; 20-03-2014, 08:29.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • BMW_Harrastaja
            BTCF Member
            • Dec 2012
            • 819
            • Oulu area

            Itsellä on ollut alla 16" ja 17" nastarenkaita ja kyllä tuo isompi on parempi. 16" tuntuu aina hiukan veltolta, mutta on täysin ajokelpoinen. Joten veikkaan itse, että aika veltolta tuntuu 15" rattailla.
            BMW driver and owner since 2000.

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Pahoittelut, kun aloitin taas tämän saman jauhannan mutta, kun tosiaan asia jakaa mielipiteitä noista 15" pulla kumeista ja sitä lähinnä kyselin täällä että onko ketään kohtalo toveria saman tyyppisillä renkailla matkassa ja voisko noista olla rungot pettäneet? Ainakin kun autoa heilutta sivusuunnassa niin noi kumit kyl löllyvät miten sattuu joten ehkä kuiteskin vika noissa lopuksi.

              Kuinkas noi rengaspaineet menikään kun on vähän painetta (2.0-2.7bar) tai paljon (2.7-3.5bar) Niin kumpika lisää "huojuntaa/uraherkkyyttä" enempi?:think

              Lukaisin muiden autofoorumien tekstejä noista kitka-conteista ja joku manasi audin alla noi ainakin uraherkiksi juurikin tuossa 15" kokoluokassa ja samoin joku Skoda kuskikin.:think Nokian kitkoja taas kehuttiin tunnottomaksi tässä kokoluokassa.
              Täytyy nyt vain odotella kesärenkaitten asennusta ja sitten tiedän että onko autossani runko niin kierossa että tämä aiheuttaa nämä edellä mainitut ongelmat.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Havis View Post
                Kyllä kunnossa oleva E39 on aivan mainio ajettava noillakin.
                Arvelinkin, että kukkahattuköröttelijän mielipide asiasta olisi juuri tuollainen.
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by janke View Post
                  Pahoittelut, kun aloitin taas tämän saman jauhannan mutta, kun tosiaan asia jakaa mielipiteitä noista 15" pulla kumeista ja sitä lähinnä kyselin täällä että onko ketään kohtalo toveria saman tyyppisillä renkailla matkassa ja voisko noista olla rungot pettäneet? Ainakin kun autoa heilutta sivusuunnassa niin noi kumit kyl löllyvät miten sattuu joten ehkä kuiteskin vika noissa lopuksi.
                  Tiedä sitten jakautuuko ne mielipiteet, muutama köröttelevä jäärä sitkeästi puolustaa 15" talvirenkaita, kun ei paremmasta tiedä. Et voi vertailla sitä miten 15" renkaat toimii joissain etuvetoisissa. E39:n 50/50% painonjakauma ja takavetoisuus muuttaa tilanteen täysin. Siinä sitten ihmettelet miksi se urainen ja jäinen tie tuntuu pelottavalta ajaa vaikka muut autot päästelee iloisesti ohi.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1424

                    Tämä keskutelu vaikuttaa aika yhteismitattomalta. Onhan osa porukasta sitä mieltä että e39 vakioalusta ja vakiorengastus (205/65-15) on jo kesäkäytössä toivottoman lulla. Siihen kun laitetaan velttorunkoinen Nokian talvirengas niin eihän meno ainakaan parane sulalla ajettaessa.

                    Sitten kun renkaalta vaaditaan talvipitoa oikeissa liukkaissa röykkyisissä talviolosuhteissa taitaa vakioalusta kapeilla renkailla olla paras. Pitkäjoustoinen vakioalusta ja elastinen rengas pitänee parhaiten, mutta on huojuvin ajaa tiukkaan mutkaan jossa pitoa on riittävästi. Saa olla eri mieltä
                    e39 M54B22 manual
                    Polestar2 LRDM -21
                    Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Tiedä sitten jakautuuko ne mielipiteet, muutama köröttelevä jäärä sitkeästi puolustaa 15" talvirenkaita, kun ei paremmasta tiedä. Et voi vertailla sitä miten 15" renkaat toimii joissain etuvetoisissa. E39:n 50/50% painonjakauma ja takavetoisuus muuttaa tilanteen täysin. Siinä sitten ihmettelet miksi se urainen ja jäinen tie tuntuu pelottavalta ajaa vaikka muut autot päästelee iloisesti ohi.
                      Auton pitohan on hyvä, eli siinä puolessa ei ole mitään vikaa ja jos olisi niin olisin avautunut kyllä. Mutta toi sivuhuojunta joka tulee +100kmh ohituksessa niin se vituttaa. Eikös joku joskus sanonut, että nykyiset renkaat tuossa ~65-profiilissa ovat aivan liian löysiä.:think

                      Miten on ollut tilanne vuonna -96 kun noita e39 on tullut markkinoille ja ollut tuon kokoluokan renkaita kiinni, niin ovatko ne olleet rungoiltaan paaaljon jäykempiä:think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by janke View Post
                        toi sivuhuojunta joka tulee +100kmh ohituksessa niin se vituttaa.
                        Kyseiset nopeudet tapahtuu siis motarilla, jossa pitäis kyllä olla aikaa tehdä suunnanvaihto sen verran ajan kanssa ettei renkaan ominaisuuksia ylirasiteta.

                        M+S renkaita ei liene ole suunniteltukaan pujottelu/väistötilanteita varten optimoidusti, vaan ominaisuuksien painopiste on muualla. Mutta tämähän ei toki tee rengasta normaalikäyttöön kelvottomaksi tai auton ajettavuutta paskaksi.

                        Renkaat on varmaan muuttuneet, mutta eiköhän suurin muuttuja ole ajan patinoimat alustan komponentit...
                        Last edited by Havis; 20-03-2014, 11:50.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by 205/65-15H View Post
                          Sitten kun renkaalta vaaditaan talvipitoa oikeissa liukkaissa röykkyisissä talviolosuhteissa taitaa vakioalusta kapeilla renkailla olla paras.
                          Olen kyllä eri mieltä. Pehmein tuo toki on ajaa, mutta renkaiden oma jousto aiheuttaa kuskille tunteen liukkaudesta, jota ei olekaan, vaan se on vain renkaiden taipumista. Rengas myös taipuu urissa ja aiheuttaa auton heilahtelua. Lisäksi renkaan eläminen sotkee luistoneston ja ABS:n toimintaa. Sohjossa tuollainen kapea 15" toki etenee paremmin, leveä 17" alkaa nousemaan sohjon päälle.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by janke View Post
                            Teillä joilla on talvirenkaina 15"/65-profiiliset kumit, niin onko teillä ongelmia auton huojunnan kanssa, esim ohituksissa? Kuka tunnustaa?
                            Tämä on nykyisillä 15" renkailla e39:ssä oikeasti ominaisuus, ei edes vika.
                            Ok, ihan kaikkia tämä ei häiritse(ajaahan moni vanhemmilla amerikkalaisilla ruumisautoillakin), mutta kyllä fakta on se että vähänkin uudemmat nykyautot ovat huojunnan suhteen jo ihan eri planeetalla.
                            Eli tämän koko/profiililuokan renkaitahan ei oikein ole enään kuin museoautoissa, kun nykyään jo pienimmissäkin "kauppakasseissa" alkaa alla olemaan minimissään 16" profiiliset puolet matalammat renkaat.
                            e39:ssä on poikkeuksellisen paljon painoa taka-akselilla, johtuen sen 50/50-painojakaumasta ja tämä on murhaa näille nykyisille korkeille/pehmeille 15" kokoluokan talvirenkaille.
                            Tuo on ihan 100% totta että e39:n takapenkillä tulee jopa merisairaaksi näillä renkailla tällä rengastuksella ja tätähän kuulee nimenomaan niiden suusta jotka ovat siellä istuneet(ei siis niinkään itse ajavien omistajien).
                            Ihan oikeasti e39:n ajettavuus alkaa olemaan nykypäivää vasta 17" kokoluokan talvirenkailla, joilla saadaan myös ne parhaat talviominaisuudet ulosmitattua(ei suinkaan 205/65-15":lla).
                            Itse pidän 18" kokoluokkaa aika optimina sen suhteen että silloin se vetelinkään kitka ei enään ota mitään pois suhteessa ajettavuuteen/tarkkuuteen.
                            Tässähän ei ole suinkaan kyse mistään mutka ajo-ominaisuuksista, vaan nimenomaan ajotuntumasta, joka on todella ohut, huojuva ja epämääräinen välittämään tuntoa tiestä/ajoalustasta.
                            Sillä 15" kokoluokan talvirenkaalla ei oikeasti saa ulosmitattua mitään ominaisuuksia enempää kuin tuuman/kahden isommalla vannekoolla, vaikka täällä joku niin tahtoo itselleen muiden kokemusten puutteessa väittää ja uskotella.
                            Yksi talvi 17"-18" kokoluokalla ja paluuta niihin nuljuaviin ja huojuviin ohuen ajotuntuman 15" museoautonrenkaisiin ei enään ole.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Havis View Post
                              Kyseiset nopeudet tapahtuu siis motarilla, jossa pitäis kyllä olla aikaa tehdä suunnanvaihto sen verran ajan kanssa ettei renkaan ominaisuuksia ylirasiteta.

                              M+S renkaita ei liene ole suunniteltukaan pujottelu/väistötilanteita varten optimoidusti, vaan ominaisuuksien painopiste on muualla. Mutta tämähän ei toki tee rengasta normaalikäyttöön kelvottomaksi tai auton ajettavuutta paskaksi.

                              Renkaat on varmaan muuttuneet, mutta eiköhän suurin muuttuja ole ajan patinoimat alustan komponentit...
                              Kuten tuossa aikasemmin kirjoitin, niin tämä 30km työmatkan asfaltti on ihan perseestä.. pitkittäisiä korjaus saumoja sekä syviä uria sekä selvästi suurempi kaato keskeltä ojiinpäin kun normi asfaltilla. Vitsi kun en muista tuollasta käytöstä kun hommasin noi kitkat alle akoinaan, että oliko tuollanen lulla silloin.. Ehkä olisin huomannut silloin joten nyt menee renkaitten piikkiin tuo levottomuus.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by janke View Post
                                Kuten tuossa aikasemmin kirjoitin, niin tämä 30km työmatkan asfaltti on ihan perseestä.. pitkittäisiä korjaus saumoja sekä syviä uria sekä selvästi suurempi kaato keskeltä ojiinpäin kun normi asfaltilla. Vitsi kun en muista tuollasta käytöstä kun hommasin noi kitkat alle akoinaan, että oliko tuollanen lulla silloin.. Ehkä olisin huomannut silloin joten nyt menee renkaitten piikkiin tuo levottomuus.
                                Vaihda alle 17" kokoluokan talvipyörät ja sillä ei ole enään mitään merkitystä kuinka paska asfaltti tuomatkallasi on.
                                Eli renkaista tämä johtuu 100% varmuudella, oli museoautomiehet mitä mieltä tahansa.

                                Comment

                                Working...
                                X