No ei tähän hätään pysty kyllä sitä tekemään, ku on menny niin paljo rahuskaa kahteen autoon, ja pitäis talvikiekotki kesän-syksyn aikana tähän investoida Täytyy sitten ens kesäksi laittaa.
Miten kun autoni vihdoin kulkee tasaiseti perusnopeuksissa, mutta tuossa 120kmh vauhdissa ohjaus alkaa muuttua todella kevyeksi ja rauhattomaksi:think Onko tämä nyt tuon servottoman ohjauksen kirous vai mistä johtuu?
No minkä sitten? Joko Meylen Hd:t on väsyneet 40tkm jälkeen:think
no onhan niillä vedetty jo yli tuplasti mitä niillä yleensä pääsee..
Täytyy vaan koputtaa puuta.. emännän autoon laitoin 3v sitten etupäähän kaikki meyleä.. Laitoin tosin kunnon vaseliinit ennen asentamista.. vielä on kestänyt.. olisko 30tkm menty :think
no onhan niillä vedetty jo yli tuplasti mitä niillä yleensä pääsee..
Täytyy vaan koputtaa puuta.. emännän autoon laitoin 3v sitten etupäähän kaikki meyleä.. Laitoin tosin kunnon vaseliinit ennen asentamista.. vielä on kestänyt.. olisko 30tkm menty :think
Taidan sorvata noihin reaktiotankoihin PU-puslat jos joltain löytyy niin tarjota saa!!. Mutta, kuitenkin alle 120 ei mitään tärinöitä/tutinoita ja tämä ohjauksen keventyminen tuntuu kun alla olisi edessä 155-kumit:think Pitäisköhän pudottaa hieman paineita eturenkaista? Taitaa olla nyt 3.0bar. Ja renkaat Ns-2.
Täältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
Nyt kun tuli mersusta siirryttyä siihen ainoaan oikeaan () niin tässä ensimmäisen viikon aikana on huomannut yhden tympeän asian ohjauksesta mihin pitää heti kysyä paremmin tietäviltä lukeutuuko ns. "ominaisuuksiin" vai onko keulassa jotain väljänä.
Nimittäin sopivasti kun ajaa johonkin pieneen koloon tai pykälään niin isku välittyy toisinaan suoraan rattiin kuin joku kopauttaisi keveästi vasaralla suoraan rattiakselin päähän. Ei ole vielä montaa kertaa tehnyt tuota, mutta huomaa kyllä heti kun täräyttää sormille. Saa semmosen halvan fiiliksen että ajaa jollain mopoautolla Alusta on kyllä muuten kunnossa ja kulkee sukkasillaan, jostain syystä vain pääsee välillä näpäyttämään ns. suoraan sormille
Ensimmäisenä tuli mieleen väljä hammastanko, mutta eikai 200tkm rullatussa pitäisi vielä levetä
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
MB W108 250S '67
MZ RT 125/3 '62
Täältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
Pyöränkulmat (edessä), renkaat ja reaktiotankojen puslat (Powerflexeillä keskitti huonommin vaikka ohjaus oli tarkempi) vaikuttaa tuohon. Ja varmaan myös ylikireäksi säädetty hammastangon taikamutteri.
Mutta ei tuohon etuvetoisen "jousta" saa ohjaukseen vaikka teet mitä. Eikös tuo nyt kuitenkin palauta suuremmissa vauhdeissa ratin keskelle? Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
Täältä lukaisin että e39 ohjaus ei ole mitenkään terävästi palauttava, meinaan kun tuossa ajellut etuvetoisilla ja maantienopudessa näissä tuntuu rattissa olevan niin ikään kun "jouset" mitkä kelaa ratin aina keskiasentoon? No, omassa kun kääntää 80-100kmh vauhdissa vähänkään rattia keskiasennosta, niin sinne suuntaan sitä sitten auto meneekin eikä ratti palauta automaattisesti keskelle? Onko tämä normaalia? Vaikuttaako tehostajan pumppu tähän ohjauksen keskittämiseen mitenkään?
Kyllä mulla ainakin palauttaa keskelle napakasti. Pullakumi talvirenkailla ehkä vähän huonommin mitä matalaprofiili kesärenkailla. Kaikki alustassa on ehjää orggista tai vastaavaa. Ei nyt ihan etuvetoa vastaavaa palautusta kuitenkaan ole, mutta niissä nyt on muutenkin erilainen ohjausgeometria etteivät vetelis niin paljoa joka suuntaan. Mikä taas vie ohjauksen tunnokkuutta pois ihan huolella...
EDIT toki jos haluaa paremmin keskittävän, niin caster kulmaa voi lisätä. En nyt vaan muista että onko se edes mahdollista e39:ssä.
Pyöränkulmat (edessä), renkaat ja reaktiotankojen puslat (Powerflexeillä keskitti huonommin vaikka ohjaus oli tarkempi) vaikuttaa tuohon. Ja varmaan myös ylikireäksi säädetty hammastangon taikamutteri.
Mutta ei tuohon etuvetoisen "jousta" saa ohjaukseen vaikka teet mitä. Eikös tuo nyt kuitenkin palauta suuremmissa vauhdeissa ratin keskelle? Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
Pyöränkulmat voivat toki olla autossani yksi syy tuohon että ei ohjaus keskitä niinkään hyvin. Jos nyt on haritusta niin tuo keskitys on siksi heikompaa?
Kyllä mulla ainakin palauttaa keskelle napakasti. Pullakumi talvirenkailla ehkä vähän huonommin mitä matalaprofiili kesärenkailla. Kaikki alustassa on ehjää orggista tai vastaavaa. Ei nyt ihan etuvetoa vastaavaa palautusta kuitenkaan ole, mutta niissä nyt on muutenkin erilainen ohjausgeometria etteivät vetelis niin paljoa joka suuntaan. Mikä taas vie ohjauksen tunnokkuutta pois ihan huolella...
EDIT toki jos haluaa paremmin keskittävän, niin caster kulmaa voi lisätä. En nyt vaan muista että onko se edes mahdollista e39:ssä.
Katotaan muuttuuko ojaus kun saan kesärenkaat alle ja pääsee suuntaukseen. Nyt on taas niin paljon ruuvattu etupäätä ja takapäätä että ei ihme jos ohjaus on epämääräinen. Pullakumit minäkin laitoin lopputalveksi joten nekin vievät ohjaustuntumaa, mutta mukavasti menee suoraan nyt kun tiet ovat sulaneet. Muistaakseni ohjaus on ollut tuossa aina tollanen tai sitten muistan väärin. Casteria ei saa säädettyä normaalisti näissä.
Jos nyt on haritusta niin tuo keskitys on siksi heikompaa?
En tiedä kumpi keskittää paremmin, mutta minulla oli joskus alustan osien vaihdon jälkeen auraus/haritus reippaasti pielessä ja silloin ohjaus keskitti todella terävästi (ja säädön jälkeen palasi taas ennalleen). Taisi olla vain 16" renkaat alla ja silti oli tuollainen. Tiedä sitten miten kauan renkaat olisivat tuota kestäneet...
Pitääpä testata, on saattanut jäädä automaattinen keskitys kuskissa jo päälle eikä asiaa enää tajua...
Nyt muistin testata: ei tuo rattia keskelle palauta, ratin "klo 11-1" välinen alue on sellainen epämääräinen jossa ratti ei keskemmälle itsestään juuri palauta (riippuen myös tienpinnasta). Kuitenkin auto reagoi pieniinkin ratin liikkeisiin tuollakin alueella, joten ei tuossa mitään väljää ole, palautuksesta vaan puuttuu "keskitysjousi".
Mutta en minä etuvetoisen tyylistä "jousta" tuohon haluaisi, siinä saa pahimmillaan vääntää rattia voimalla kun samassa tilanteessa tuossa pidetään rattia kevyesti kiinni.
Comment