memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by 174000 View Post
    Laitetaas tännekin...auto siis e38.

    Käytin auton jokakeväisessä alustatarkistuksessa, kun auto luikerteli 18" orkkiskoon uusilla renkailla. Rattia pitää kääntää hieman vasemmalle mennäkseen suoraan. Jos ratista päästää irti niin auto alkaa viettää oikealle.

    Tällä kertaa vaihtoon menivät reaktiotangot ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus. Suuntauksen jälkeen auto ei ole enää uraherkkä, mutta rattia pitää edelleen kääntää vasemmalle mennääkseen suoraan. Ehkä jopa enemmän kuin ennen vaihtoa.

    Jäikö tuonne nyt vielä jotain väljyyttä vai missä vikaa?

    Auraus on edessä säädon jälkeen V: +0.9 ja O: +1.0, ennen säätöä V: +0.3 ja O: +0.8.

    Saakohan tuosta raportista selvää...
    Ei oikein saa selvää tuosta lapusta:think

    E:Jos oikein näin, niin camberit on edessä ainakin riittävät, mutta auraukset ovat ihan päin mäntyä joten tuossa yksi syy auton levottomaan käytökseen.

    Taka-säädökset kun saat vielä kuvatuksi tänne, niin hyvä.
    Last edited by janke; 12-04-2014, 09:03.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Originally posted by 174000 View Post
      Laitetaas tännekin...auto siis e38.

      Käytin auton jokakeväisessä alustatarkistuksessa, kun auto luikerteli 18" orkkiskoon uusilla renkailla. Rattia pitää kääntää hieman vasemmalle mennäkseen suoraan. Jos ratista päästää irti niin auto alkaa viettää oikealle.

      Tällä kertaa vaihtoon menivät reaktiotangot ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus. Suuntauksen jälkeen auto ei ole enää uraherkkä, mutta rattia pitää edelleen kääntää vasemmalle mennääkseen suoraan. Ehkä jopa enemmän kuin ennen vaihtoa.

      Jäikö tuonne nyt vielä jotain väljyyttä vai missä vikaa?

      Auraus on edessä säädon jälkeen V: +0.9 ja O: +1.0, ennen säätöä V: +0.3 ja O: +0.8.

      Saakohan tuosta raportista selvää...
      OK. Aurausta ihan liikaa takana! Minkä auton speksit tuonne koneelle on syötetty? Takana pitäisi olla auraus ehkä +0.10´ paikkeilla ja edessä +0.03´ Jos e38 on yhtään samat tehtaan toleranssit kun e39:ssä niin autosi on säädetty nyt ihan päin mettää ja varmasti ajo tuntuma on jotain ihan muuta nyt kun hyvä!? Sinuna kävisin uudestaan säädättämässä noi kulmat oikealle hehtaarille!
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • 174000
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2008
        • 1178
        • Tuusula

        Originally posted by janke View Post
        OK. Aurausta ihan liikaa takana! Minkä auton speksit tuonne koneelle on syötetty? Takana pitäisi olla auraus ehkä +0.10´ paikkeilla ja edessä +0.03´ Jos e38 on yhtään samat tehtaan toleranssit kun e39:ssä niin autosi on säädetty nyt ihan päin mettää ja varmasti ajo tuntuma on jotain ihan muuta nyt kun hyvä!? Sinuna kävisin uudestaan säädättämässä noi kulmat oikealle hehtaarille!
        Kyllä tuossa nimellisarvoissa on e38:n arvot, nähtävästi poikkeaa e39:n arvoista? Ajotuntuma on siis ok, auto ei juurikaan vetele sen mitä eilen ehdin ajella huollosta kotiin, mutta ratilla pitää kompensoida vasemmalle jatkuvasti.
        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
        '02 VW Golf 1.4i
        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by 174000 View Post
          Laitetaas tännekin...auto siis e38.
          Miksi ihmeessä tuo tänne piti laittaa, kun alue on E39:n ja viestiketjun otsikkokin puhuu E39:stä?
          E39 528iA

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by 174000 View Post
            Kyllä tuossa nimellisarvoissa on e38:n arvot, nähtävästi poikkeaa e39:n arvoista? Ajotuntuma on siis ok, auto ei juurikaan vetele sen mitä eilen ehdin ajella huollosta kotiin, mutta ratilla pitää kompensoida vasemmalle jatkuvasti.
            Joo. Noilla aurauksilla renkaat kuluvat aika nopeesti ja varmasti täytyy kammeta rattia suuntaan X. Camberit ovat oikean suuntaiset edessä ja takanakin melko lähellä. Kuinka leveät renkaat autossasi on? Minkä merkkiset?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • 174000
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2008
              • 1178
              • Tuusula

              ......
              Last edited by 174000; 12-04-2014, 10:47.
              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
              '02 VW Golf 1.4i
              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by 174000 View Post
                Osu sentään oikeen merkin foorumille.



                Orkkiskoon renkaat 235/50/18 ja 255/45/18. Pitää käydä vielä pajalla kysymässä, että onnistuuko säätö siten, että ratti olisi suoraan suoraan ajessa.

                Mutta lopetetaan topiikin raiskaaminen tämän osalta tähän.
                Laita e38 osiolle keskustelu pystyyn "E38 Nelipyöräsuuntaus" Niin saa sielä jatkettua.

                Jos menet suuntaukseen, niin pyydä laittamaan eteen 0.03´ auraus molemminpuolin symmetrisesti ja taakse symmetrisesti 0,07´- 0,10´positiiviseen suuntaan. Ja tietysti camberit taakse symmetriseksi -1.40´ Jos ratti ei oikee suoraksi, niin takakelkan puslat vaihtoon.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by 174000 View Post
                  Osu sentään oikeen merkin foorumille.
                  Ei tuo nyt muuten haittaa, rönsyilee ne jutut muuallakin. Mutta kun E38:n vakioarvot lienee erilaiset ja menee vaan niiden ihmettelyksi koko juttu. Lopulta joku sitten vielä lukee huolimattomasti ja säädättää E39:n noiden arvojen perusteella.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1178
                    • Tuusula

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ei tuo nyt muuten haittaa, rönsyilee ne jutut muuallakin. Mutta kun E38:n vakioarvot lienee erilaiset ja menee vaan niiden ihmettelyksi koko juttu. Lopulta joku sitten vielä lukee huolimattomasti ja säädättää E39:n noiden arvojen perusteella.
                    Joo, pitää poistaa. Syy miksi kyselin täällä on, ettei moni jolta saa mahdolisesti vastauksia ongelmaan ei juurikaan lue e38:n puolta.
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Nyt on Eaglet alla taas. Havaintoja: Teiden urat tuntuu taas, ratista kannattaa pitää kiinni, tasaisella menee nätisti. Nyt lähtee kolmas kesä näillä ja renkaat ulvoo, eivät ole rapulla, mutta ulvovat tasaisesti, jos ajaa vähintään 80 km/h. Renkaissa on pintaa n. 4-5 mm. Voimakkaissa kiihdytyksissä 0-80 km/h tuntuu, että auto puoltaa jommalle kummalle puolelle. Muistaakseni tämmöstä oli jo vähän viime syksynä. Eli kannattaisko vaan pistää uusiks nuo takakelkan puslat ja molemmat ylemmät varret? Vois ajella näillä renkailla, kunnes saan nuo uudet osat alustaan. Seuraaviksi renkaiksi tulee varmaan jotkut nexenit.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7468
                        • Oulu

                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Eli kannattaisko vaan pistää uusiks nuo takakelkan puslat ja molemmat ylemmät varret? Vois ajella näillä renkailla, kunnes saan nuo uudet osat alustaan. Seuraaviksi renkaiksi tulee varmaan jotkut nexenit.
                        Vähän tuntun kuuloista on noi sun oireet. En tosiaan tiedä, mutta ajattelin itsekin että ainakin ne takakelkan puslat vois kyllä uusia. Kiihdytyksissä puoltamista en ole huomannut, mutta etupään remontin myötä etupää ja takapää tuntuu jopa vieläkin enemmän eriparisilta kun ylittää nopakivistä tehtyjä suojateitä yms. pieniä vähän täräyttäviä epätasaisuuksia kaarteissa. Takapään ylätukivarsien uusiminen ei tunnu mun tapauksessa tähän hätään välttämättömältä kun ei niistä löytänyt väljää katsastusmies eikä suuntaajakaan, vaikka molemmilta noista kyselin.

                        Luulisin että tuo etupään uraherkkyys rauhoittuu parhaiten uusilla renkailla. Kuluneet Hankookit ulvoo myös jos on tosi sileä (uusi) asfaltti, mutta onneksi 95% teistä on vanhaa ja todella karkeaa niin ei ulvontakaan kuulu.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 12-04-2014, 17:59.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Vähän tuntun kuuloista on noi sun oireet. En tosiaan tiedä, mutta ajattelin itsekin että ainakin ne takakelkan puslat vois kyllä uusia. Kiihdytyksissä puoltamista en ole huomannut, mutta etupään remontin myötä etupää ja takapää tuntuu jopa vieläkin enemmän eriparisilta kun ylittää nopakivistä tehtyjä suojateitä yms. pieniä vähän täräyttäviä epätasaisuuksia kaarteissa. Takapään ylätukivarsien uusiminen ei tunnu mun tapauksessa tähän hätään välttämättömältä kun ei niistä löytänyt väljää katsastusmies eikä suuntaajakaan, vaikka molemmilta noista kyselin.

                          Luulisin että tuo etupään uraherkkyys rauhoittuu parhaiten uusilla renkailla. Kuluneet Hankookit ulvoo myös jos on tosi sileä (uusi) asfaltti, mutta onneksi 95% teistä on vanhaa ja todella karkeaa niin ei ulvontakaan kuulu.
                          Eipä noista tukivarsista ainakaan takana minulla kiinni ollessaan väljyyttä löytynyt, eikä tosiaan irrallaankaan ollut nivelet mitenkään lötköt. Oliskohan sitten teidän renkaissa myös se vika levottomaan käytökseen? Kirjoitelkaa ihmeessä tuonne alottamaani threadiin noista rengas kokemuksista, kun se on aika tärkeä osa e39 rengas valinnassa myös jatkossa.
                          Last edited by janke; 13-04-2014, 10:35.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Nyt on Eaglet alla taas. Havaintoja: Teiden urat tuntuu taas, ratista kannattaa pitää kiinni, tasaisella menee nätisti. Nyt lähtee kolmas kesä näillä ja renkaat ulvoo, eivät ole rapulla, mutta ulvovat tasaisesti, jos ajaa vähintään 80 km/h. Renkaissa on pintaa n. 4-5 mm. Voimakkaissa kiihdytyksissä 0-80 km/h tuntuu, että auto puoltaa jommalle kummalle puolelle. Muistaakseni tämmöstä oli jo vähän viime syksynä. Eli kannattaisko vaan pistää uusiks nuo takakelkan puslat ja molemmat ylemmät varret? Vois ajella näillä renkailla, kunnes saan nuo uudet osat alustaan. Seuraaviksi renkaiksi tulee varmaan jotkut nexenit.
                            Mitkäs sulla oli ne auraukset takana?
                            Last edited by janke; 13-04-2014, 10:36.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              Originally posted by janke View Post
                              Mitkäs sulla oli ne auraukset takana?
                              E39 Nelipyöräsuuntaus-threadista kopsattu:
                              "Auraukset symmetrisesti 0,02' / 0,08' (etu / taka). Camberit sai takana symmetrisesti -1,38' (L) ja -1,38' (R). Edessä piti hyödyntää vasemmalla puolella viilattuja reikiä, jolloin cambereiksi tuli -0,19' (L) ja -0,04' (R). Tuota vasenta puolta saatiin pudotettua alkuperäisesti arvosta -0,39' siirtämällä tolpan yläpäätä n. 3 mm ulospäin."

                              Täytyy ennen seuraavaa suuntausta säätää tuo etupään camber-ero vielä pienemmäksi. Ratti on kahden edellisen suuntauskerran jälkeen (eri suuntauspaikat) ollut vinossa suoraan ajaessa niin, että rattia pitää kääntää vähän vasemmalle, että kulkee suoraan suoralla tasaisella tiellä. Tuo etupään camber osaksi selittäisi sitä, mutta jos takapäässä on löysää, niin sehän voi kans tehdä sitä. Jossain VW-foorumilla puhelivat, että takapään puslien löysyys tekisi myös ylimääräistä tuuliherkkyyttä. Ehkä se pätee myös bemariin. Näin sadepäivänä uraisella tiellä tuo on aika mielenkiintoinen ohjastaa. Pistettävä carpartsista tilausta pystyyn, kun kerkeää.
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • jkan
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2007
                                • 319
                                • uusikaupunki

                                Onko ketään vaihtanut vakaajia paksumpiin?

                                Kun tekisi mieli saada hieman kallistelua vähennettyä ja parempaa ajettavuutta

                                Tällähetkellä alustana korkeus/jäykkyys-säädettävä KW.

                                Autona 523ia touring -99

                                Sopiiko M5 vakaajat? vai meneekö liian jäykiksi? :think
                                Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

                                Comment

                                Working...
                                X