Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jyrbba69
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2394
    • Kouvola

    #16
    Mullakin E39 oli kyllä ihan hirveä talvella, mutta en kyllä kerennyt ajella kuin hetken ja senkin saksankitkoilla. Nyt on jotkut muutaman (2 vai 3) ajetut kitkat E46:ssa alla ja ei ole ollut mitään ongelmia.

    Kyllähän nää on aika levottomia perästä kitkojen kanssa (huonojen ainakin). Korjaantuisi varmaan nastoilla, mutta mietitään niitä sitten ensi autoon

    -Jyri
    2015 AMG GTS
    -----------------------------

    www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
    [email protected]

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by jsr85 View Post
      En tiedä millainen luistonesto sinulla on mutta jos edellä ajavassa etuvetoisessa on oikea ajovakaudenhallinta järjestelmä ja itselläsi pelkkä vetoluistonesto, niin aika turhaa on koittaa pysyä perässä.
      Minulla on vain tuo ASC+T, ei siis ole DSC:tä. Kyllä osa niistä edellämenevistä on ollut ihan 80-luvun riisikuppeja. Pikkuautoja tosin kaikki ja tuo kyseinen ympyrä on aika pieni, ehkä E39 vaan on liian iso laiva taipumaan siitä yhtä sujuvasti. Mutta kun jotkut pakettiautotkin menee nopeammin...
      E39 528iA

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1768
        • Honkajoki

        #18
        ette vaan osaa.
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • herja
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1649

          #19
          Originally posted by xtc View Post
          edit: Mitä helvetin kelin väärinarvioijia? Itseäni ainakin lähinna naurattaa ne pellet jotka ajaa talvella moottoritiellä alinopeutta. Jääkööt kotia jos ei uskalleta ajaa kun on niin hiveeen liukasta.
          Meinaatko, että motarilla voi ajaa kelillä kuin kelillä 100km/h? Välillä on sellanen myräkkä, että 60 on ihan maksimi josta saa auton edes pysähtymään näkömatkan päähän.

          edit. omassa E39:ssä oli akselipainot tasan 50/50, tai takana oli 20kg enemmän mutta siellä oli 2x10l pyttyä tuulilasinpesunestettä. Ei se silti mihinkään liiku noilla kitkoilla kun on sopivasti jäätä, eikä pysähdy.
          Retard Member

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #20
            Oma e39 tuntuu oikein mainiolta menijältä ja liikkeellelähdöt sujuu siinä missä muillakin. Maantiellä kärry on jopa hämmästyttävän vakaa ajettava enkä ole saanut perää rinnalle tarjoutumaan käytännössä koskaan (ASC+T päällä). Myöskään jarrutusmatkoissa en ole huomannut merkittäviä eroja.

            Toki tuo ASC+T ei tunnu kovinkaan sivistyneeltä melko brutaalin teholeikkauksen vuoksi mutta senkin kanssa oppii kyllä elämään.

            Kokemuksesi kuulostaa kyllä hieman oudoilta - joko autossa/renkaissa on jotain häikkää tai sitten olet tottunut todella vakaaseen menemiseen.

            Ja itselläni siis 528iA melkoisesti madallettuna.
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by peltone View Post
              Onko alustan puslia vaihdettu miten paljon?
              Eteen alatukivarret/reaktiotangot, koiranluut, taakse myös tukivarret (2kpl/puoli) ja koiranluut, takakelkan puslat, narinahelat ja narinahelojen "yhdystanko" ja kaikki iskarit ja yläpään laakerit. Kulmat on säädetty.

              Isohan se on mutta kyllä se Misukan kitkoilla oikeasti pysähtyykin tarvittaessa.
              Silti: TM-talvitestissä E39 pysähtyi 60km/h nopeudesta jäällä 47 metrissä. Kun taas testin paras Chrysler PT Cruiser 39 metriä, Audi A4 40 metriä. E39 oli jarrutustestissä huonoin ABS-jarrullinen auto. Ainoastaan ilman ABS:ia olevat Opel (50m), Skoda (53m) ja Lada (54m) olivat vielä huonompia.

              Kiinnostaisi tietää miten E60 pärjää E39:iin verrattuna. Luistoneston ja ABS:ien elektroniikka kun varmaan on kehittynyt aika paljon E39:n jälkeen. Mutta jos E60-kuskien mielestä jo E39 oli hyvä, niin vaikea varmaan saada tuosta asiasta kommentteja.
              E39 528iA

              Comment

              • Panu.K
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 824
                • Salo

                #22
                Jos e39 luistonestolla tuntuu huonolta talviautolta on pakko kysyä, että oletko ikinä kokeillut e30 ilman abs:ssää, lukkoperää tai muita varusteita ja vielä huonoilla talvikumeilla. Perä meinaa lähteä sivulle vielä yli 100km/h vauhdeista moottoritiellä suurimmalla vaihteella. e30 perä on kaiken lisäksi vielä aika hätäinen liikkeissään. Kyllä sillä pärjää ja itsekkin sellaisella 3 talvea ajanut, mutta kokemattomalle sellaista ei voi suositella.

                e39 ei kokemusta, mutta e32 automaatti ilman luistonestoa ja lukkoperällä ei mitään ongelmaa pysyä muiden vauhdissa, päin vastoin tuntuu että suurin osa muista on tiellä.
                Kulkuvälineet:
                Etsintä käynnissä
                ex BMW:t
                e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                ex muun merkkiset:
                Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                Comment

                • Balle
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3413
                  • UKI, Suomen New York

                  #23
                  E39 on ihan hyvä talviauto. Jos sulla on ongelmia niin johtuu 90% todennäköisyydellä renkaista, 9% todennäköisyydellä alustan ongelmista ja 1% jostain muusta.

                  Mulla oli saksankitkat omassani ja etupään tukivarsien puslat räjähtäneet ja auto oli aivan holtiton liukkaalla. Uudet tukivarret+puslat ja uudet pohjoisen oloihin tarkoitetut kitkarenkaat ja autosta tuli aivan mahtava ajaa liukkaallakin...
                  Possuja ja Bemareita

                  Comment

                  • xtc
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 2908
                    • Heinävesi<->Kuopio

                    #24
                    Originally posted by herja View Post
                    Meinaatko, että motarilla voi ajaa kelillä kuin kelillä 100km/h? Välillä on sellanen myräkkä, että 60 on ihan maksimi josta saa auton edes pysähtymään näkömatkan päähän.

                    edit. omassa E39:ssä oli akselipainot tasan 50/50, tai takana oli 20kg enemmän mutta siellä oli 2x10l pyttyä tuulilasinpesunestettä. Ei se silti mihinkään liiku noilla kitkoilla kun on sopivasti jäätä, eikä pysähdy.
                    No enpä ole ikinä ajanut moottoritiellä alle 100km/t jos tie on vapaana.. En varmaan ole ollut sitten sillon liikenteessä kun keli olisi vaatinut pienempää nopeutta.
                    Pommit:
                    BMW 325 cäbi HooCee optik
                    Audee Q7
                    Vivaro
                    2xFL6

                    Comment

                    • Kekkeruusi
                      Banned
                      • Sep 2006
                      • 508

                      #25
                      Originally posted by xtc View Post
                      No enpä ole ikinä ajanut moottoritiellä alle 100km/t jos tie on vapaana.. En varmaan ole ollut sitten sillon liikenteessä kun keli olisi vaatinut pienempää nopeutta.
                      kuulostat juuri sellaiselta kuskilta jonka takia minä maksan isompia vakuutusmaksuja koska meillä on saman merkkinen auto..

                      mitä e39n tulee talviautona niin oma touring ainakin kulkee upeasti kielissä kuin kelissä. alla on hakkapeliitta 5 205/60/15 koossa. ja pelkkä asc.

                      Comment

                      • JiiP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1734
                        • Tampere

                        #26
                        Joo, kyllä sitä autoiluhistoriaan muutama kerta on mahtunut kun ei ole voinut satasta ajella motarilla. Tai olisi voinut mutta jos joku edessä olisi ollut niin pysähtyminen kanssa olisi ollut vähän niin ja näin..

                        mutta ajo-ominaisuuksiin takaisin. E34 535i jälkeen tuo E32 740iA kulkee huomattavasti mukavammin talvella. Näin sanoo siis tyttöystävä. Onko jollain nykyseilla E39 omistajalla (ilman DSC:tä) ollut E32:sta eli miten vertautuu siihen talviajo-ominaisuudet.
                        Official member of BTCF-Sauna Team
                        E46 316i -03
                        Ex:
                        E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11723
                          • Kouvola

                          #27
                          Originally posted by Kekkeruusi View Post
                          kuulostat juuri sellaiselta kuskilta jonka takia minä maksan isompia vakuutusmaksuja koska meillä on saman merkkinen auto..

                          mitä e39n tulee talviautona niin oma touring ainakin kulkee upeasti kielissä kuin kelissä. alla on hakkapeliitta 5 205/60/15 koossa. ja pelkkä asc.
                          Olisiko kannattanut ostaa ihan reilusti lompakolle sopivamman hintainen ajoneuvo, niin ei tarvisi itkeä korkeista vakuutusmaksuista jo about kymmenettä kertaa parin vuorokauden sisään?

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            #28
                            Originally posted by TJJ View Post
                            E39:ssähän on aika ihanteellinen painonjakauma eli ei se Sierra ole. Mutta edelleen ihmettelen käytöstä jäisessä liikenneympyrässä. Siinä missä edelläajava etuvetoinen menee sen nopeasti ja helpon näköisesti, menee se minulla yleensä näin: etupyörät luistaa hiukan, sitten koko auto liukuu hiukan sivuttain/perä meinaa lähteä sivulle, luistonesto puuttuu peliin ja auto nytkähtää ja tavallaan hetkeksi pysähtyy sivusuunnassa ja jatkaa sitten matkaa eteenpäin minne pitääkin.

                            Minä inhoan tuota perän epämääräisyyttä liukkaalla. Enkä halua ajaa perä luisussa koska en todellakaan koe hallitsevani autoa (en siis taidakaan olla keskimääräistä parempi kuljettaja...).
                            Tämä on kyllä tuttu tilanne. E39 näyttää käyttäytyvän juuri noin liukkaissa jyrkissä mutkissa, eli ensin pientä puskemista ja sitten nelipyöräluisussa. Itse en kyllä ole tuota mitenkään epämiellyttävänä pitänyt kunhan vauhti on sopiva. Täytyy kuitenkin sanoa, että jos vertaa edelliseen e36 325:een lukkoperällä niin ei tämä lähellekään niin hyvä ole talvella ajaa. Johtuu ehkä osittain siitäkin, että en ole vielä ehtinyt tuolla kunnolla harjottelemaan miten se luisussa käyttäytyy, mutta tuntuu kuitenkin hankalammin hallittavalta kuin e36, jolla pitkätkin luisut menivät nätisti ja auto tuntui kokoajan menevän sinne minne halusi.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • KJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 695
                              • Järvenpää

                              #29
                              Kyllä mulla on ainakin tänä talvena tullut niin ikävä vanhaa E39 530i:tä, kun on tolla skodan käikäleellä ajellut. Etuvetoiset on vaan kamalia ajaa liukkaalla. Mun mielestä E39 oli todella hyvä ja helppo ajettava liukkaalla, ainakin nastoilla. Erittäin looginen käytöseltään ja se ei aiheuttanut jännitystilanteita. Mä oon ajanut ja kokenut aika monet etuvetoiset, ja yksikään niistä ei ole ollut hyvä talvella. Nelivedot on sitten luonnollisesti ihan omaa luokkaansa. E39 oli kyllä kuin tehty mun käteen. Tosin eihän se täydellinen ollut. Huonohkon jarrutuspidon huomasin kyllä, mutta ei mun mielestä mitenkään poskettoman huono ollut.

                              Mulla oli myös aikanaan E34 lukkoperällä, ja uusilla mastarenkailla, ja sen vois sanoa olleen ehkä paras talviauto. Pitoa oli aina joka tilanteessa ja sekin oli erittäin helppo hallittava.
                              F30 330e -17 Alpinweiss 3
                              E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                              Comment

                              • Kekkeruusi
                                Banned
                                • Sep 2006
                                • 508

                                #30
                                Originally posted by Esko View Post
                                Olisiko kannattanut ostaa ihan reilusti lompakolle sopivamman hintainen ajoneuvo, niin ei tarvisi itkeä korkeista vakuutusmaksuista jo about kymmenettä kertaa parin vuorokauden sisään?
                                enpä mä tuota 8 vuotta vanhaa autoa kovin kalliina pitäisi, suorastaan hatuttaa maksaa auton imagosta..

                                mutta jos mun jutut ei iske niin ignorea vaan..

                                ihme vihan lietsontaa. anteeksi ot.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎