Originally posted by Kekkeruusi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Nyt täytyy sanoa kahden e39:sin omistaneena että ei toi e39 ole kyllä mitään parhaita autoja kunnon talvikeleille, siis että on kunnolla lunta tai jäätä...luistonesto välkyttää kokoajan ainakin hakkapeliitta 4:silla ja jos sen ottaa pois nii henki lähtee varmasti jo ekassa mutkassa. En oo kyllä ainakaan vielä kokeillut mutta uskon että e39 olisi parempi ajaa lumella ja jäällä jos tosiaan takakontissa ois vaikka muutama kymmenen kilon hiekkasäkkejä esim. Kunnon lumikelillä esim. motaria ajettaessa saa oikeesti ajaa kieli keskellä suuta kun lähtee vaihtamaan kaistaa kunnon sohjossa. Anteeksi nyt avautumiseni mutta niin se vain on, vai onko hakkapeliitta 4:set niin iso syy tähän kaikkeen? Jos on niin pahoittelut tästä. Kesällä e39 on sitten kyllä aivan eria auto, mutta se edellyttää sitä että alusta on kunnossa.F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
Originally posted by xtc View PostJa sinä kuulostat juuri sellaiselta joka luulee tietävänsä olenko minä kolaroinut kertaakaan? Eipä ole tarvinnut ikinä käyttää vakuutusyhtiön palveluksia autojen kanssa..Mutta turhapa sulle on selittää kun tunnut aina oikeassa olevan..
Ja mitä tulee aiheeseen, niin ainakin meikäläisen vanhalla m-sportilla jossa oli DSC pystyi ajamaan aika railakkaasti myös talvella. DSC kyllä piti huolen, että auto lähtenyt lapasesta. Kaippa sillä oli niitä pito ongelmia kaupungissa, mutta aika on jo kullannut ne muistotNykyään kun ajaa etuvetoisella, niin jopa emännän mielestä takavetoisella oli "jotenkin helpompi ajaa". Etuvetoinen puskee liikenneympyröissä ja muuten vetelee mihin sattuu. Joku jo totesikin, että takavetoisen käytös on loogisempaa.
------
G31 530d
Comment
-
-
Pakko kyllä nyt sanoa tähän väliin oma mielipiteeni. Kannattaa joskus kokeilla talviajoa esim. E21 mallin BMW:llä huonoilla talvirenkailla. Tai miten olisi vaikka E36 ilman luistonestoa umpikovilla saksankitkoilla? Meinaan kyllä tuntuu sen jälkeen kunnossa oleva ja hyvillä nastarenkailla varustettu E39 erittäin luotettavalta ja vakaalta talviautolta!
Vinkiksi sitten niille, joiden oma E39 on epävakaa ajaa talvella. Oletteko varma, että kaikki auton puslat ja nivelet on varmasti 100% kunnossa? Jos esimerkiksi takapään puslissa on edes hieman väljää, niin talviajo on sen jälkeen yhtä helvettiä. Samoin väärät pyöränkulmat voi vaikuttaa asiaan. Eli jos oma auto on puolikuntoinen pommi, niin ei sen takia kannata koko korimallia suolata!All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Ei itellä ainakaan valittamista, varman tuntuisesti menee oli ASC päällä tai ei. Alla jotkut Kleberin ok kuntoiset nastat.
Tuli ajettua kaverin etuvetovessaa surkeilla nastoilla varustettuna kunnon talvikelissä niin eipä voi muuta sanoa kuin että melko vaarallista kyytiä kun etupää menee omia menojaan vaikka kuinka rauhassa koitti ajella.Last edited by Bimer; 24-01-2009, 19:09.Talvella: Ford Sierra iS
Kesällä: E92 335d
Comment
-
-
Omalla E39 540iA on pärjäilty ihan kivasti.Etenkin maanteillä.Kaupungissa tai risteyksissä jossin paikoissa liikkeellelähdöt meinaa olla hankalia jos alla on liukas asfaltti ja pikku lumikerros päällä.Autosssa on "puolikovat" saksankitkat 235/45¤17" kokoisina ja M-sport alusta.Rengaspaineilla oli yllättävän suuri merkitys noiden kumien ajokäytökseen motarinopeuksilla.Alustan kulmat on säädätetty taannoin Hemin antamien "ohjearvovinkkien" mukaisesti.Eli ei puolla,ei vetele eikä kuluta renkaita epätasaisesti (matalia kesäfillareitakaan).
Joten veikkan vahvasti,että jos omaani hankkisin saman kokoluokan pohjolan oloihin tarkoitetut kurrat nastoilla tai kitkana,niin meno ja pito vain paranisi.Last edited by Heguli 31; 24-01-2009, 20:23.
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View PostEi hyvää päivää, mitä juttuja sulla on xtc! Mää toivon sydämeni pohjasta, että nyt vaan provosoit tahallasi. Ei kellään voi olla noin lapselliset jutut!Jutuista en kyllä tiedä mutta sen olen oppinu että Keke on aina oikeassa eli aika turha ruveta tappelemaan..
Ja jos vielä aiheeseen palataan niin omasta mielestäni kaikkien suomalaisten pitäisi päästä joka talvi ajamaan omilla autoilla jonnekkin isolle jääkentälle missä vois ajaa ilman luistonestoa/ajovakautta autokoulun opettajan kanssa..
Pitäsköhän pyrkiä eduskuntaan näiden mielipiteitten kanssa...:thinkPommit:
BMW 325 cäbi HooCee optik
Audee Q7
Vivaro
2xFL6
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTarkoitan lähinnä kaupunki/taajama-ajoa jossa on liukkaita mäkiä/risteyksiä/liikenneympyröitä.
Eli näissä olosuhteissa E39 on minusta helppo ja looginen, mutta jotenkin kankea ja hidas ajettava.
Jokunen viikko sitten satuin töistä lähtiessäni työkaverin tuoreehkon etuvetoisen A3:n perään mutkaisella ja lumisella/jäisellä 40 km/h -rajoitetulla parin tiukahkon risteyksen ja muutaman mutkan tienpätkällä. Audi tuntui vetävän väkisin kaulaa vaikka kuski ei varmaankaan leikkinyt rallikuskia eikä Audi näyttänyt luistavan yhtään missään. Osansa tästä voi varmaan laittaa mun kolmatta talvea alla olevien 225/50R17 renkaiden piikkiin, mutta myös ko. Audissa on 17" renkaat jotka ei taida kovin paljoa kapeammat olla.
Originally posted by TJJ View PostJa toisaalta ajoa myös jäisellä moottoritiellä.
Originally posted by TJJ View PostJa myöskin jarrutusta.
Originally posted by TJJ View PostMinun kokemukset (uusillakin talvirenkailla) ovat samanlaisia, joka talvi tulee jostain syystä ikävä etuvetoista autoa...Silti myönnän että pienempi etuvetoinen voisi olla (parhaimmillaan) näppärämpi juurikin noissa hyvin liukkaissa ympyröissä ja risteyksissä.
Originally posted by TJJ View PostLuistonestoa en halua kytkeä pois koska lopputulos, varsinkin automaattivaihteiston kanssa, on kuitenkin matka peltikorjaamolle.
Originally posted by Hemi View PostVähintään 17" jäykkäkylkiset nastat alle ja kevyt madallus niin kulkee kuin juna kelissä kuin kelissä.
Originally posted by Marko.K View PostKunnon lumikelillä esim. motaria ajettaessa saa oikeesti ajaa kieli keskellä suuta kun lähtee vaihtamaan kaistaa kunnon sohjossa.
Originally posted by xtc View PostJa jos vielä aiheeseen palataan niin omasta mielestäni kaikkien suomalaisten pitäisi päästä joka talvi ajamaan omilla autoilla jonnekkin isolle jääkentälle missä vois ajaa ilman luistonestoa/ajovakautta autokoulun opettajan kanssa..Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2009, 19:45.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View Post...Vinkiksi sitten niille, joiden oma E39 on epävakaa ajaa talvella. Oletteko varma, että kaikki auton puslat ja nivelet on varmasti 100% kunnossa? Jos esimerkiksi takapään puslissa on edes hieman väljää, niin talviajo on sen jälkeen yhtä helvettiä. Samoin väärät pyöränkulmat voi vaikuttaa asiaan. Eli jos oma auto on puolikuntoinen pommi, niin ei sen takia kannata koko korimallia suolata!
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostPakko kyllä nyt sanoa tähän väliin oma mielipiteeni. Kannattaa joskus kokeilla talviajoa esim. E21 mallin BMW:llä huonoilla talvirenkailla. Tai miten olisi vaikka E36 ilman luistonestoa umpikovilla saksankitkoilla? Meinaan kyllä tuntuu sen jälkeen kunnossa oleva ja hyvillä nastarenkailla varustettu E39 erittäin luotettavalta ja vakaalta talviautolta!
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJospa siirrynkin nelivetoon, silloin ei tarvitsisi vaihtaa merkkiä...
Originally posted by TJJ View PostEntäpä jos kokeilee autoa joka oikeasti on hyvä talvikelillä, miltä E39 sitten tuntuu?Myös ohjaustuntuma on E39:ssä paljon Audia parempi.
Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2009, 20:02.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEikö se TM:n talvitesti vastannut tuohon (en vielä kerennyt kaivaa sitä esiin)?
Ja en nyt tosiaan sano että e39 olisi paras auto talvella - eihän se sitä ole - mutta TJJ:n kuvaus oli jotain väliltä "sangen yllättävä"-"provo" joten joku selvyys tähän on nyt saatava :think
Edelleen omat kokemukset on positiivisia, olkoonkin että taas viimepäivien sään vuoksi nelivetoa tekee aika kovasti mieli. On muuten hauska seurata kun kaiken maailman subaru ja isuzu kuskit harrastavat sielunhoitoa liikennevaloissa näin talvisella säällä"If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
Comment
-
-
ette todellakaan vaan osaae39 on hyvä talviauto. etuveto on paska ja neliveto yliarvostettu. Pysähtyy se kun painaa jarrua ja menee eteenpäin kun painaa kaasua. Joskus tuntuu, että ei osata tehdä eroa ajotyyliin talvella ja kesällä, odotetaan, että tekniikka hoitaa hommat. Mielestäni vetoluistonesto riittää mainiosti jos vaan ajetaan tiedostaen, että tienpinnan ja renkaan välissä on kerros kitkanvähennystä, jota kutsutaan jääksi. Autohan ei "mene metsään" vaan se ajetaan sinne, silloin on vaan ajettu väärin
When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway
Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMaantie- ja moottoritienopeuksissa en ole havainnut oikeastaan ollenkaan ongelmia. Tietysti todella liukkaalla perä voi irrota isossakin nopeudessa, mutta ASC+T päällä tilanne ei ole ollut minulla koskaan vaarallinen. Lumessa ja sohjovallien ylityksessä E39 on minusta erittäin looginen ja rauhallisesti käyttäytyvä auto.
Mutta entäpä moottoritien rampilta kiihdytys? Pelkkää tuskaa on sekin homma taas viimepäivinä ollut. Sellainen jäinen alamäki josta liitytään moottoritielle, niin koville ottaa saada riittävästi nopeutta. Alussa luistonesto pudottaa kaikki tehot ja siitä sitten pikkuhiljaa lipsutellaan lisää nopeutta.
Lumessa ja sohjossa tuo kulkeekin tosi vakaasti, ongelmat liittyy minulla aina vain jäiseen tiehen. Ja ne taitaa olla osin takavetoisen ominaisuus johon ei auta mikään.
Täytynee huomenna käydä kokeilemassa miten Mazda 323 pärjää, ehkäpä aika on kullannut muistot...
Jarrutuspitoa ei ole oikeastaan tullut vertailtua, mutta välillä tuntuu että ABS lisää pysähtymismatkaa jäisessä alamäessä ihan tarpeettomasti.
Mulla ei tule ikävä etuvetoista, mutta nelaria kyllä.Silti myönnän että pienempi etuvetoinen voisi olla (parhaimmillaan) näppärämpi juurikin noissa hyvin liukkaissa ympyröissä ja risteyksissä.
Pari talvea sitten yritin yhdellä ohituskaistapätkällä ohittaa 70 km/h edennyttä jonoa mutta homma hyytyi täysin vetopidon puutteeseen paksussa sohjossa. Suuntastabiliteetissa ei ollut mitään ongelmaa, mutta vauhti vain hidastui kun vaihtoi ohituskaistalle.
Comment
-
-
Kaivoin TM:n talvitestin ja tässä jotain siitä lainattua:
BMW elää karhunurissa liikehtien sivusuunnassa rauhattomasti. Ohjauksessa on tahmeutta ja jäykkyyttä, mutta tuntoa silti löytyy. Tuhdin jousituksen äänet ovat tummia, ja tärinästä välittyy läpi vain aavistus.
BMW:n etupyörissä on hyvä pito, ja se houkuttelee ajamaan kaarteisiin vauhdilla. Takapään keveys johtaa kuitenkin takapyörien luistoon - auto yliohjautuu - ja tässä tilanteessa tarvitaan vastaohjausta. Jostakin syystä BMW:n ohjaus on tässä tilanteessa liian raskas, ja kun siihen ehtii mukaan, auto muuttaa yllättävän nopeasti suuntaansa. Saattaa syntyä uusi tilanne ikään kuin samaan hintaa. BMW on kokeneissa käsissä nopea takapyörävetoiseksi ilman ajonhallintajärjestelmää, mutta sitä käyttäen erittäin helppo hallita, vaikka kuljettaja olisi kokematonkin. Yksi syy tähän on tietysti se, että kaarrenopeus putoaa Bemarissakin melkoisesti, vaikka laskettelisi penkkojen välissä kaasu pohjassa eikä vastaohjauksia enää tarvita.
Originally posted by okko View PostMielestäni vetoluistonesto riittää mainiosti jos vaan ajetaan tiedostaen, että tienpinnan ja renkaan välissä on kerros kitkanvähennystä, jota kutsutaan jääksi.Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2009, 20:27.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment