Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ileee
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 1025
    • Espoo

    #46
    Originally posted by Kekkeruusi View Post
    Pah, kyse on bmwn imagosta jota iltapäivälehdet toitottavat jatkuvasti, ja kun näitä juttuja lukee niin imago on valitettavan paljon oikeassa.

    Enkä ole aina oikeassa, en vain tykkää olla väärässä.
    Ei taida ne imagoasiat niitä vakuutusmaksuja sanella. Eivätköhän ne ihan tilastotietoon kumminkin perustu..
    __________
    E92 BMW 335i M-Sport -12

    "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #47
      Nyt täytyy sanoa kahden e39:sin omistaneena että ei toi e39 ole kyllä mitään parhaita autoja kunnon talvikeleille, siis että on kunnolla lunta tai jäätä...luistonesto välkyttää kokoajan ainakin hakkapeliitta 4:silla ja jos sen ottaa pois nii henki lähtee varmasti jo ekassa mutkassa. En oo kyllä ainakaan vielä kokeillut mutta uskon että e39 olisi parempi ajaa lumella ja jäällä jos tosiaan takakontissa ois vaikka muutama kymmenen kilon hiekkasäkkejä esim. Kunnon lumikelillä esim. motaria ajettaessa saa oikeesti ajaa kieli keskellä suuta kun lähtee vaihtamaan kaistaa kunnon sohjossa. Anteeksi nyt avautumiseni mutta niin se vain on, vai onko hakkapeliitta 4:set niin iso syy tähän kaikkeen? Jos on niin pahoittelut tästä. Kesällä e39 on sitten kyllä aivan eria auto, mutta se edellyttää sitä että alusta on kunnossa.
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • suffeli
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 559
        • JKL

        #48
        Originally posted by xtc View Post
        Ja sinä kuulostat juuri sellaiselta joka luulee tietävänsä olenko minä kolaroinut kertaakaan? Eipä ole tarvinnut ikinä käyttää vakuutusyhtiön palveluksia autojen kanssa.. Mutta turhapa sulle on selittää kun tunnut aina oikeassa olevan..
        Ei hyvää päivää, mitä juttuja sulla on xtc! Mää toivon sydämeni pohjasta, että nyt vaan provosoit tahallasi. Ei kellään voi olla noin lapselliset jutut!

        Ja mitä tulee aiheeseen, niin ainakin meikäläisen vanhalla m-sportilla jossa oli DSC pystyi ajamaan aika railakkaasti myös talvella. DSC kyllä piti huolen, että auto lähtenyt lapasesta. Kaippa sillä oli niitä pito ongelmia kaupungissa, mutta aika on jo kullannut ne muistot Nykyään kun ajaa etuvetoisella, niin jopa emännän mielestä takavetoisella oli "jotenkin helpompi ajaa". Etuvetoinen puskee liikenneympyröissä ja muuten vetelee mihin sattuu. Joku jo totesikin, että takavetoisen käytös on loogisempaa.
        ------
        G31 530d

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19178
          • -

          #49
          Pakko kyllä nyt sanoa tähän väliin oma mielipiteeni. Kannattaa joskus kokeilla talviajoa esim. E21 mallin BMW:llä huonoilla talvirenkailla. Tai miten olisi vaikka E36 ilman luistonestoa umpikovilla saksankitkoilla? Meinaan kyllä tuntuu sen jälkeen kunnossa oleva ja hyvillä nastarenkailla varustettu E39 erittäin luotettavalta ja vakaalta talviautolta!

          Vinkiksi sitten niille, joiden oma E39 on epävakaa ajaa talvella. Oletteko varma, että kaikki auton puslat ja nivelet on varmasti 100% kunnossa? Jos esimerkiksi takapään puslissa on edes hieman väljää, niin talviajo on sen jälkeen yhtä helvettiä. Samoin väärät pyöränkulmat voi vaikuttaa asiaan. Eli jos oma auto on puolikuntoinen pommi, niin ei sen takia kannata koko korimallia suolata!
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Bimer
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 359
            • Hkää

            #50
            Ei itellä ainakaan valittamista, varman tuntuisesti menee oli ASC päällä tai ei. Alla jotkut Kleberin ok kuntoiset nastat.

            Tuli ajettua kaverin etuvetovessaa surkeilla nastoilla varustettuna kunnon talvikelissä niin eipä voi muuta sanoa kuin että melko vaarallista kyytiä kun etupää menee omia menojaan vaikka kuinka rauhassa koitti ajella.
            Last edited by Bimer; 24-01-2009, 19:09.
            Talvella: Ford Sierra iS
            Kesällä: E92 335d

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10086
              • KVLA

              #51
              Omalla E39 540iA on pärjäilty ihan kivasti.Etenkin maanteillä.Kaupungissa tai risteyksissä jossin paikoissa liikkeellelähdöt meinaa olla hankalia jos alla on liukas asfaltti ja pikku lumikerros päällä.Autosssa on "puolikovat" saksankitkat 235/45¤17" kokoisina ja M-sport alusta.Rengaspaineilla oli yllättävän suuri merkitys noiden kumien ajokäytökseen motarinopeuksilla.Alustan kulmat on säädätetty taannoin Hemin antamien "ohjearvovinkkien" mukaisesti.Eli ei puolla,ei vetele eikä kuluta renkaita epätasaisesti (matalia kesäfillareitakaan).

              Joten veikkan vahvasti,että jos omaani hankkisin saman kokoluokan pohjolan oloihin tarkoitetut kurrat nastoilla tai kitkana,niin meno ja pito vain paranisi.
              Last edited by Heguli 31; 24-01-2009, 20:23.

              Comment

              • xtc
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 2908
                • Heinävesi<->Kuopio

                #52
                Originally posted by suffeli View Post
                Ei hyvää päivää, mitä juttuja sulla on xtc! Mää toivon sydämeni pohjasta, että nyt vaan provosoit tahallasi. Ei kellään voi olla noin lapselliset jutut!
                Jutuista en kyllä tiedä mutta sen olen oppinu että Keke on aina oikeassa eli aika turha ruveta tappelemaan..

                Ja jos vielä aiheeseen palataan niin omasta mielestäni kaikkien suomalaisten pitäisi päästä joka talvi ajamaan omilla autoilla jonnekkin isolle jääkentälle missä vois ajaa ilman luistonestoa/ajovakautta autokoulun opettajan kanssa..

                Pitäsköhän pyrkiä eduskuntaan näiden mielipiteitten kanssa...:think
                Pommit:
                BMW 325 cäbi HooCee optik
                Audee Q7
                Vivaro
                2xFL6

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Tarkoitan lähinnä kaupunki/taajama-ajoa jossa on liukkaita mäkiä/risteyksiä/liikenneympyröitä.
                  Näissä tilanteissa E39 ei munkaan kokemuksen mukaan ole parhaimmillaan vaikka alla olisi hyvätkin nastarenkaat. Eikä tähän oikeastaan vaikuta sekään ajaako luistonesto päällä vai pois. Erityisesti väärin kallistetuissa (kuten täällä kaikki on) liikkeneympyröissä sivuttaispito on melko olematonta. Luistoesto (ASC+T) päällä on helppo ajaa ja voimaa saadaan myös pitävämmälle takapyörälle, mutta nopeat kiihdytykset eivät useinkaan onnistu ja pieniä sivuttaiskorjauksia joutuu takapään luistelun vuoksi tekemään. Luistonesto pois päältä taas tulee helposti turhankin leveitä sladeja, joita on kyllä helppo hallita kiitos pitkän akselivälin. Kiihdytysissä homma voi myös hyytyä toisen takapyörän liikaan sutimiseen.

                  Eli näissä olosuhteissa E39 on minusta helppo ja looginen, mutta jotenkin kankea ja hidas ajettava.

                  Jokunen viikko sitten satuin töistä lähtiessäni työkaverin tuoreehkon etuvetoisen A3:n perään mutkaisella ja lumisella/jäisellä 40 km/h -rajoitetulla parin tiukahkon risteyksen ja muutaman mutkan tienpätkällä. Audi tuntui vetävän väkisin kaulaa vaikka kuski ei varmaankaan leikkinyt rallikuskia eikä Audi näyttänyt luistavan yhtään missään. Osansa tästä voi varmaan laittaa mun kolmatta talvea alla olevien 225/50R17 renkaiden piikkiin, mutta myös ko. Audissa on 17" renkaat jotka ei taida kovin paljoa kapeammat olla.

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ja toisaalta ajoa myös jäisellä moottoritiellä.
                  Maantie- ja moottoritienopeuksissa en ole havainnut oikeastaan ollenkaan ongelmia. Tietysti todella liukkaalla perä voi irrota isossakin nopeudessa, mutta ASC+T päällä tilanne ei ole ollut minulla koskaan vaarallinen. Lumessa ja sohjovallien ylityksessä E39 on minusta erittäin looginen ja rauhallisesti käyttäytyvä auto. Parannus edelliseen etuvetoiseen Toyota Carina II:een oli tässä suhteessa suuri.

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ja myöskin jarrutusta.
                  Jarrutuspitoa ei ole oikeastaan tullut vertailtua, mutta välillä tuntuu että ABS lisää pysähtymismatkaa jäisessä alamäessä ihan tarpeettomasti.


                  Originally posted by TJJ View Post
                  Minun kokemukset (uusillakin talvirenkailla) ovat samanlaisia, joka talvi tulee jostain syystä ikävä etuvetoista autoa...
                  Mulla ei tule ikävä etuvetoista, mutta nelaria kyllä. Silti myönnän että pienempi etuvetoinen voisi olla (parhaimmillaan) näppärämpi juurikin noissa hyvin liukkaissa ympyröissä ja risteyksissä.

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Luistonestoa en halua kytkeä pois koska lopputulos, varsinkin automaattivaihteiston kanssa, on kuitenkin matka peltikorjaamolle.
                  Itse ajan tietyntyyppiset tilanteet säännöllisesti ilman luistoestoa. Automaatista ei kokemusta noissa tilanteissa, mutta manuaali on pysynyt toistaiseksi hanskassa.

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Vähintään 17" jäykkäkylkiset nastat alle ja kevyt madallus niin kulkee kuin juna kelissä kuin kelissä.
                  Jotenkin tuntuu että noi mun jäykähköiltä vaikuttavat 225/50R17 Conti WV II -nastat M-alustan kanssa on kyllä erittäin hyvä yhdistelmä maantienopeuksissa, mutta juurikin nurkka-ajossa 20-30 km/h nopeuksissa pehmeämmät renkaat ja alusta antaisi enemmän pitoa.

                  Originally posted by Marko.K View Post
                  Kunnon lumikelillä esim. motaria ajettaessa saa oikeesti ajaa kieli keskellä suuta kun lähtee vaihtamaan kaistaa kunnon sohjossa.
                  Tästä olen omien kokemusten valossa 100% eri mieltä. En ole ikinä ajanut vakaampaa kaksipyörävetoista autoa kuin E39 paksussa lumessa tai sohjossa motarivauhdissa. Pari talvea sitten yritin yhdellä ohituskaistapätkällä ohittaa 70 km/h edennyttä jonoa mutta homma hyytyi täysin vetopidon puutteeseen paksussa sohjossa. Suuntastabiliteetissa ei ollut mitään ongelmaa, mutta vauhti vain hidastui kun vaihtoi ohituskaistalle. Edellisellä etuvetokinnerillä en olisi edes uskaltanut vaihtaa kaistaa tuossa tilanteessa.

                  Originally posted by xtc View Post
                  Ja jos vielä aiheeseen palataan niin omasta mielestäni kaikkien suomalaisten pitäisi päästä joka talvi ajamaan omilla autoilla jonnekkin isolle jääkentälle missä vois ajaa ilman luistonestoa/ajovakautta autokoulun opettajan kanssa..
                  Aivan, ja täysin kokematonta takavetokuskia en haluaisi päästää edes luistoneston kanssa E39:n rattiin ilman tuollaista kokeilumahdollisuutta.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2009, 19:45.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Originally posted by Juhis View Post
                    ...Vinkiksi sitten niille, joiden oma E39 on epävakaa ajaa talvella. Oletteko varma, että kaikki auton puslat ja nivelet on varmasti 100% kunnossa? Jos esimerkiksi takapään puslissa on edes hieman väljää, niin talviajo on sen jälkeen yhtä helvettiä. Samoin väärät pyöränkulmat voi vaikuttaa asiaan. Eli jos oma auto on puolikuntoinen pommi, niin ei sen takia kannata koko korimallia suolata!
                    Nimenomaan näin...ja se rengastus.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Originally posted by Juhis View Post
                      Pakko kyllä nyt sanoa tähän väliin oma mielipiteeni. Kannattaa joskus kokeilla talviajoa esim. E21 mallin BMW:llä huonoilla talvirenkailla. Tai miten olisi vaikka E36 ilman luistonestoa umpikovilla saksankitkoilla? Meinaan kyllä tuntuu sen jälkeen kunnossa oleva ja hyvillä nastarenkailla varustettu E39 erittäin luotettavalta ja vakaalta talviautolta!
                      Entäpä jos kokeilee autoa joka oikeasti on hyvä talvikelillä, miltä E39 sitten tuntuu?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7456
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Jospa siirrynkin nelivetoon, silloin ei tarvitsisi vaihtaa merkkiä...
                        Kuinkas sattuikaan että koeajoin tänään Audi A6 3.0 TFSI quattro tipronic:in. Olihan se pidon puolesta mahtavaa menoa kun alla oli aivan tuoreet 18" Hakkis 4:t. Rengasmelua kyllä tuli enemmän sisälle kuin E39:ssä, mutta jäisistä risteyksistä lähtö oli uskomattoman upea kokemus. Sori mainos, BMW xDrivet on varmaan (vähintään) yhtä hyviä.

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Entäpä jos kokeilee autoa joka oikeasti on hyvä talvikelillä, miltä E39 sitten tuntuu?
                        Eikö se TM:n talvitesti vastannut tuohon (en vielä kerennyt kaivaa sitä esiin)? Tuon Audin jälkeen E39 tuntuu onnettoman hitaalta ja kankealta ajaa liukkaita risteyksiä, mutta vauhtiin saatuaan eroa ei ole ainakaan sen 10x hintasuhteen mukaisesti. Myös ohjaustuntuma on E39:ssä paljon Audia parempi.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2009, 20:02.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          #57
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Eikö se TM:n talvitesti vastannut tuohon (en vielä kerennyt kaivaa sitä esiin)?
                          Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää mitä siellä sanottiin? Ja nyt syvästi toivon että renkaat oli testissä identtiset eri autojen välillä... Lisäksi kiinnostaa toki tietää auton paino kun vertaillaan käyttäytymistä ääriolosuhteissa.

                          Ja en nyt tosiaan sano että e39 olisi paras auto talvella - eihän se sitä ole - mutta TJJ:n kuvaus oli jotain väliltä "sangen yllättävä"-"provo" joten joku selvyys tähän on nyt saatava :think

                          Edelleen omat kokemukset on positiivisia, olkoonkin että taas viimepäivien sään vuoksi nelivetoa tekee aika kovasti mieli. On muuten hauska seurata kun kaiken maailman subaru ja isuzu kuskit harrastavat sielunhoitoa liikennevaloissa näin talvisella säällä
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • okko
                            BTCF Honorary Member
                            • Apr 2005
                            • 1768
                            • Honkajoki

                            #58
                            ette todellakaan vaan osaa e39 on hyvä talviauto. etuveto on paska ja neliveto yliarvostettu. Pysähtyy se kun painaa jarrua ja menee eteenpäin kun painaa kaasua. Joskus tuntuu, että ei osata tehdä eroa ajotyyliin talvella ja kesällä, odotetaan, että tekniikka hoitaa hommat. Mielestäni vetoluistonesto riittää mainiosti jos vaan ajetaan tiedostaen, että tienpinnan ja renkaan välissä on kerros kitkanvähennystä, jota kutsutaan jääksi. Autohan ei "mene metsään" vaan se ajetaan sinne, silloin on vaan ajettu väärin
                            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Maantie- ja moottoritienopeuksissa en ole havainnut oikeastaan ollenkaan ongelmia. Tietysti todella liukkaalla perä voi irrota isossakin nopeudessa, mutta ASC+T päällä tilanne ei ole ollut minulla koskaan vaarallinen. Lumessa ja sohjovallien ylityksessä E39 on minusta erittäin looginen ja rauhallisesti käyttäytyvä auto.
                              Eipä minullakaan ole ollut todellisia ongelmia, kyse on tuossa enemmänkin epämääräisestä tunteesta.

                              Mutta entäpä moottoritien rampilta kiihdytys? Pelkkää tuskaa on sekin homma taas viimepäivinä ollut. Sellainen jäinen alamäki josta liitytään moottoritielle, niin koville ottaa saada riittävästi nopeutta. Alussa luistonesto pudottaa kaikki tehot ja siitä sitten pikkuhiljaa lipsutellaan lisää nopeutta.

                              Lumessa ja sohjossa tuo kulkeekin tosi vakaasti, ongelmat liittyy minulla aina vain jäiseen tiehen. Ja ne taitaa olla osin takavetoisen ominaisuus johon ei auta mikään.

                              Täytynee huomenna käydä kokeilemassa miten Mazda 323 pärjää, ehkäpä aika on kullannut muistot...

                              Jarrutuspitoa ei ole oikeastaan tullut vertailtua, mutta välillä tuntuu että ABS lisää pysähtymismatkaa jäisessä alamäessä ihan tarpeettomasti.
                              Kun minulla oli ABS-boksi rikki, niin auto tuntui jäälläkin pysähtyvän paljon nopeammin. ABS tuntuu jotenkin hakkaavan pyöriä liian hitaassa tahdissa, tiedä sitten mitä se oikeasti tekee, tuo on vain äänen perusteella tehty havainto.

                              Mulla ei tule ikävä etuvetoista, mutta nelaria kyllä. Silti myönnän että pienempi etuvetoinen voisi olla (parhaimmillaan) näppärämpi juurikin noissa hyvin liukkaissa ympyröissä ja risteyksissä.
                              Joo, etu/nelivetoinen pikkuauto on minua kiinnostanut. Mutta siinä taas homma hyytyy siihen, että se pitäisi olla hyvin varusteltu, esim Audi A3 quattro 3.2 DSG... Mutta sehän maksaakin yhtä paljon kuin 5-sarjan BMW. Ja 5-sarjan BMW kuitenkin on hiljainen loistoauto A3:een verrattuna. Joten se siitä ja jatkan E39:illä ajamista. Mutta ehkäpä 530xiA olisi ratkaisu...

                              Pari talvea sitten yritin yhdellä ohituskaistapätkällä ohittaa 70 km/h edennyttä jonoa mutta homma hyytyi täysin vetopidon puutteeseen paksussa sohjossa. Suuntastabiliteetissa ei ollut mitään ongelmaa, mutta vauhti vain hidastui kun vaihtoi ohituskaistalle.
                              Samanlaisia kokemuksia, se on aika nolo tilanne kun ne ohitettavat alkaakin mennä ohi sillä toisella kaistalla ja siinä vaan seisot kaasupolkimella toivoen pitoa renkaisiin...
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7456
                                • Oulu

                                #60
                                Kaivoin TM:n talvitestin ja tässä jotain siitä lainattua:

                                BMW elää karhunurissa liikehtien sivusuunnassa rauhattomasti. Ohjauksessa on tahmeutta ja jäykkyyttä, mutta tuntoa silti löytyy. Tuhdin jousituksen äänet ovat tummia, ja tärinästä välittyy läpi vain aavistus.
                                Karhunurista on juuri sama kokemus mulla. Kerran ajettiin vastakarhuttua tietä noin 50 km matka (80 km/h nopeusrajoitus) ja poika takapenkillä tuli lähes pahoinvoivaksi kun auto heilui sivusuunnassa kokoajan. Ohjaustunto on minusta OK, mutta tietysti voisi olla vielä parempikin. M-alustalla tärinä ei ehkä suodatu aivan noin hyvin, vaikka silti paremmin kuin monilla pikkuatoilla. Jäisen tien nypytystä tulee hitaissa nopeuksissa kyllä usein ihan riittävästi läpi.

                                BMW:n etupyörissä on hyvä pito, ja se houkuttelee ajamaan kaarteisiin vauhdilla. Takapään keveys johtaa kuitenkin takapyörien luistoon - auto yliohjautuu - ja tässä tilanteessa tarvitaan vastaohjausta. Jostakin syystä BMW:n ohjaus on tässä tilanteessa liian raskas, ja kun siihen ehtii mukaan, auto muuttaa yllättävän nopeasti suuntaansa. Saattaa syntyä uusi tilanne ikään kuin samaan hintaa. BMW on kokeneissa käsissä nopea takapyörävetoiseksi ilman ajonhallintajärjestelmää, mutta sitä käyttäen erittäin helppo hallita, vaikka kuljettaja olisi kokematonkin. Yksi syy tähän on tietysti se, että kaarrenopeus putoaa Bemarissakin melkoisesti, vaikka laskettelisi penkkojen välissä kaasu pohjassa eikä vastaohjauksia enää tarvita.
                                Samaa mieltä yliohjautuvuudesta, mutta eri mieltä vastaohjauksen vaikeudesta. Ohjaus voisi toki olla nopeampi, mutta minusta se ei ole liian raskas.

                                Originally posted by okko View Post
                                Mielestäni vetoluistonesto riittää mainiosti jos vaan ajetaan tiedostaen, että tienpinnan ja renkaan välissä on kerros kitkanvähennystä, jota kutsutaan jääksi.
                                Samaa mieltä tästä. Isällä on saman ikäluokan takavedossa myös ajonvakautus, eikä siitä ole mulla juuri positiivista sanottavaa ainakaan kaupunkiajossa.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 24-01-2009, 20:27.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎