Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Taas on liukasteltu ja suditettu siinä määrin, että haluaisinpa kuulla muiden mielipiteitä millainen E39:n teidän mielestä on ajaa talvella ja miten se suhtautuu muihin autoihin (myös uudempiin BMW:eihin) talviajossa? Tarkoitan lähinnä kaupunki/taajama-ajoa jossa on liukkaita mäkiä/risteyksiä/liikenneympyröitä. Ja toisaalta ajoa myös jäisellä moottoritiellä. Ja myöskin jarrutusta.

Kun katsoo TM:n talvitestiä (3/2001), niin eipä siellä E39 kovin hyvin pärjännyt. Eteneminen oli huonoa ja jarrutusmatkat pitkiä.

Minun kokemukset (uusillakin talvirenkailla) ovat samanlaisia, joka talvi tulee jostain syystä ikävä etuvetoista autoa... Sekin hämmästyttää, että muut autot näyttää pysähtyvän nopeammin, ne ajaa liikenneympyrät kovempaa (ja silti ilman luisuja) ja ne kiihtyy lumisesta mäestä paljon nopeammin. Eilen testasin takavetoisen pakettiauton perässä ja sekin eteni paremmin kuin E39 kaasu pohjassa. Luistonestoa en halua kytkeä pois koska lopputulos, varsinkin automaattivaihteiston kanssa, on kuitenkin matka peltikorjaamolle.

Ja ei voi kuin ihmetellä miten jäisellä moottoritiellä jotkut pysyy tiellä vaikka minulla tuntuma on jo melko epämääräinen (perä tuntuu työntävän/hallitsevan autoa, siis täysin epälooginen käytös ainakin minun mieleen) ja muut menee vaan ohi toista kaistaa ja silti ne pysyy tiellä. (osa toki on kelin väärinarvioijia joiden tuuri sitten joskus loppuu)

t. nimimerkki tuleva Audi-kuski?
    E39 528iA
  • xtc
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 2908
    • Heinävesi<->Kuopio

Originally posted by TJJ View Post
    Taas on liukasteltu ja suditettu siinä määrin, että haluaisinpa kuulla muiden mielipiteitä millainen E39:n teidän mielestä on ajaa talvella ja miten se suhtautuu muihin autoihin (myös uudempiin BMW:eihin) talviajossa? Tarkoitan lähinnä kaupunki/taajama-ajoa jossa on liukkaita mäkiä/risteyksiä/liikenneympyröitä. Ja toisaalta ajoa myös jäisellä moottoritiellä. Ja myöskin jarrutusta.

Kun katsoo TM:n talvitestiä (3/2001), niin eipä siellä E39 kovin hyvin pärjännyt. Eteneminen oli huonoa ja jarrutusmatkat pitkiä.

Minun kokemukset (uusillakin talvirenkailla) ovat samanlaisia, joka talvi tulee jostain syystä ikävä etuvetoista autoa... Sekin hämmästyttää, että muut autot näyttää pysähtyvän nopeammin, ne ajaa liikenneympyrät kovempaa (ja silti ilman luisuja) ja ne kiihtyy lumisesta mäestä paljon nopeammin. Eilen testasin takavetoisen pakettiauton perässä ja sekin eteni paremmin kuin E39 kaasu pohjassa. Luistonestoa en halua kytkeä pois koska lopputulos, varsinkin automaattivaihteiston kanssa, on kuitenkin matka peltikorjaamolle.

Ja ei voi kuin ihmetellä miten jäisellä moottoritiellä jotkut pysyy tiellä vaikka minulla tuntuma on jo melko epämääräinen (perä tuntuu työntävän/hallitsevan autoa, siis täysin epälooginen käytös ainakin minun mieleen) ja muut menee vaan ohi toista kaistaa ja silti ne pysyy tiellä. (osa toki on kelin väärinarvioijia joiden tuuri sitten joskus loppuu)

Ootko millon katsonut rengaspaineita? Tai voisiko alustassa olla jotain hätänä? Itse ainakin tykkäsin e39:stä talvellakin vaikka ei ole ihan niin hyvä ajaa tappia kuin e46 tai e61. Ei ikinä ollut semmoinen tunne etten pysynyt muiden mukana tai auto veisi miestä.

Jos e39 on oikeasti noin huono ajaa talvella niin suosittelisin katsomaan että mikä siellä alustassa on vikana.:think

edit: Mitä helvetin kelin väärinarvioijia? Itseäni ainakin lähinna naurattaa ne pellet jotka ajaa talvella moottoritiellä alinopeutta. Jääkööt kotia jos ei uskalleta ajaa kun on niin hiveeen liukasta.
    Pommit:
    BMW 325 cäbi HooCee optik
    Audee Q7
    Vivaro
    2xFL6

Comment

• jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

Eiköhän se oikea nopeus kelissä kuin kelissä ole se jolla tuntee hallitsevansa auton ja pysyvänsä tiellä. Tämä nopus taas riippuu kuskista ja autosta. Jos juuri sinä uudehkolla BMW:llä pystyt (ainakin omasta mielestäsi) ajamaan 1120km/h jollais kelillä, ei se tarkoita sitä että 65v Seppo Carinalla pystyy tai haluaa. ja samalla lailla se Seppo veroja maksaa joilla se tie rakennetaan.

Sekös sitten olisi hauskaa jos se Seppo kiusaamisen ja pelleksi haukkumisen pelossa ajaisi sen 110 km/h ja tulisi mutkassa juuri sinun auton kylkeen tappaen pari lasta.

Mutta aiheeseen, ei tuo E39 hassumpi talvella ole. DSC tarttuu sopivasti luistoihin ja muutenkin vakaata menoa. Liikkeellelähtö joskus nihkeää varsinkin kitkoilla. Ja eilen jäin jopa ylämäkeen kiinni. Mutkissa ei mitään ongelmaa, yllättävän hyvä pito. Eli ihan hyvä talviauto, tosin häviäähän se 6-0 kaverin A4 quattrolle.
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

Comment

• TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

Originally posted by xtc View Post
        Ootko millon katsonut rengaspaineita? Tai voisiko alustassa olla jotain hätänä? Itse ainakin tykkäsin e39:stä talvellakin vaikka ei ole ihan niin hyvä ajaa tappia kuin e46 tai e61. Ei ikinä ollut semmoinen tunne etten pysynyt muiden mukana tai auto veisi miestä.

Jos e39 on oikeasti noin huono ajaa talvella niin suosittelisin katsomaan että mikä siellä alustassa on vikana.:think

edit: Mitä helvetin kelin väärinarvioijia? Itseäni ainakin lähinna naurattaa ne pellet jotka ajaa talvella moottoritiellä alinopeutta. Jääkööt kotia jos ei uskalleta ajaa kun on niin hiveeen liukasta.
        Ei ole vika rengaspaineissa ja alustakin on kunnossa, reippaasti uusia osia. Ja tuollainenhan tuo on aina ollut, 2003 vuodestä lähtien on kokemusta. Kesällä tilanne on aivan toinen, silloin kuski vie autoa, mutta talvella/liukkaalla tuntuu kuin ohjaisi laivaa..

Ja nuo kelin väärinarvioijat: jos tie on peilijäässä ja kaikki ajaa 80-90km/h (100km/h rajoitus), niin silti löytyy näitä henkilöitä jotka vetää 120km/h toisella kaistalla (joka on vielä liukkaampi) ja vielä palaa onnistuneesti takaisin oikealle kaistalle. Minulla ei tulisi mieleenkään lähteä edes kokeilemaan miten E39 siellä etenee tai miten toiselle kaistalle paluu onnistuu/epäonnistuu.
        E39 528iA

Comment

• Mxc
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 7
          • Etelä-Savo/Haukivuori

Itse olen huomannu et ku sataa vähän enemmän lunta ni on pakko ottaa DSC pois pelistä etenkin kaupungissa. Ku ei tahdo muuten päästä vauhtiin. Ja renkaat on yhden talven ajetut nastat ja kunnoltaan hyvät. Ja auto e39 520i manuaali

Comment

• xtc
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 2908
            • Heinävesi<->Kuopio

Originally posted by jsa014 View Post
            Eiköhän se oikea nopeus kelissä kuin kelissä ole se jolla tuntee hallitsevansa auton ja pysyvänsä tiellä. Tämä nopus taas riippuu kuskista ja autosta. Jos juuri sinä uudehkolla BMW:llä pystyt (ainakin omasta mielestäsi) ajamaan 1120km/h jollais kelillä, ei se tarkoita sitä että 65v Seppo Carinalla pystyy tai haluaa. ja samalla lailla se Seppo veroja maksaa joilla se tie rakennetaan.

Sekös sitten olisi hauskaa jos se Seppo kiusaamisen ja pelleksi haukkumisen pelossa ajaisi sen 110 km/h ja tulisi mutkassa juuri sinun auton kylkeen tappaen pari lasta.

Mutta aiheeseen, ei tuo E39 hassumpi talvella ole. DSC tarttuu sopivasti luistoihin ja muutenkin vakaata menoa. Liikkeellelähtö joskus nihkeää varsinkin kitkoilla. Ja eilen jäin jopa ylämäkeen kiinni. Mutkissa ei mitään ongelmaa, yllättävän hyvä pito. Eli ihan hyvä talviauto, tosin häviäähän se 6-0 kaverin A4 quattrolle.
            Kyllä. Olen sitä mieltä että Sepon pitäisi jäädä kotia.
            Pommit:
            BMW 325 cäbi HooCee optik
            Audee Q7
            Vivaro
            2xFL6

Comment

• Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1960
              • Hki

Originally posted by Mxc View Post
              Itse olen huomannu et ku sataa vähän enemmän lunta ni on pakko ottaa DSC pois pelistä etenkin kaupungissa. Ku ei tahdo muuten päästä vauhtiin. Ja renkaat on yhden talven ajetut nastat ja kunnoltaan hyvät. Ja auto e39 520i manuaali
              Itse myös nappaan pois, niin ei valot vilku mittaristossa. Oikeastaan on vaan NIIN hauska ajella ilman luistonestoa. Mun mielestä e39 on erittäin helppo viedä sladissa pitkän akselivälin takia. Totta on myös se että jos haluais ajaa siististi niin perä on kyllä suht liukas ja pyrkii rinnalle. Tähän auttaa se, että ajelee täydellä tankilla -eron kyllä huomaaa.. Renkaistahan tuo homma on myös pitkälti kiinni. Jopa e36 uusilla renkailla tuntui vakaalta. Nyt on alla melko nastattomat renkaat, joten lieviä ongelmia on. Ja tietty jos rengaskulmat on pielessä niin pitoa on takana vähemmän. Mitenkä muuten automaatti on talvella vaikeampi? Ainakin omat kokemukset automaatilla talvella on positiivisia. Ei siinä oikeestaan mitään eroa ole.

Comment

• Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7566
                • Kotona

Eipä ole hirveästi tullut ajeltua E39 talvella, mutta ainakin E36/46 on talviajossa parhaimmillaan. Kesällä on aivan sama onko auto etu-/takaveto mutta talvella on kivempaa, että mutkassa perä lähtee alta kuin että auto puskee suoraan...

Luistonesto naputtaa normaalissa kaupunkiajossa kokoajan, mutta kyllä siihenkin nopeasti tottuu. Samaa teki eräs ooppelikin, jolla tuli yhdessä vaiheessa jurrattua.

Mites muuten on tuo E39 takapää, onko yhtä köykäinen kuin sierrassa aikanaan -> talvella paras juttu oli muutaman kymmenen kilon hiekkasäkki kontissa!
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                Myydään: HP 14" kannettava Win11 **230e**
                -

Comment

• MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1638

Originally posted by TJJ View Post

Aika yllättävää. Itse vaihdoin aikoinaan 03 Mondeosta E39:een ja suurin huoli oli talviajo-ominaisuudet. Pelko oli turha, vähemmän sutimista kuin Mondeossa, jota tuolloin pidettiin vakaana ja hyvänä talviautona. Valoista talvella lähdin 95% ensimmäisenä ja etuvetoiset jäivät. Vähemmän sitä sutimista oli kuin Mondeolla ja enkä jäänyt todellakaan mäkiin kiinni.

Samat tuntemukset E61:llä.

Yhteinen nimittäjä on poikkeuksellinen rengaskoko eli 205/60/16 nastoilla (Contin VW II). EI mulju ja sohjossakin puree. Testailtiin nimittäin kaverin E39:n kanssa, jossa oli samat renkaat mutta koossa 225/16 ja sohjossa luiri enemmän, ero oli aikasta iso.

Turhaa sinne alle on laittaa ylileveää rengasta (riippumatta mitä valmistaja sanoo).

Juu ja ei mene liikenneympyröissä todellakaan nopeampaa...

Onko muuten jäykkä alusta? Se kun ei paranna ajo-ominaisuuksia talvella.

Comment

• sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2194
                    • kaustinen

Jaa mulla ei koskaan ole ollut ongelmia pidon kanssa yhdessäkään bmw:ssä ja alla on aina ollut kitkat. Nyt seiskassa on kumhon kitkat alla ja kaupungissa just ajoin ohituskaistalle v70 taksin viereen ja kun vihreä sytty niin volvon nastat raapi tyhjää ja mä kuittasin edelle?? Samanlaisia kokemuksia on useita (useammalla bmw:llä) ja aina kun oikealla kaistalla on jonoa ja vasen tyhjä niin menen sieltä edelle. Lisäksi en ole kertaakaan joutunut tinkimään ajonopeudesta talvella (ajan aina 10km/h päälle rajoituksen) sen sijaan joka aamu/ilta työmatkalla (n.45km sivu) ohittelen ainakin 10 autoa. Eikä kertaakaan ole tullut edes läheltä piti tilannetta??
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

Kawasaki zzr1100 fighter

Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

Comment

• TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

Originally posted by Zeta View Post
                      Mites muuten on tuo E39 takapää, onko yhtä köykäinen kuin sierrassa aikanaan -> talvella paras juttu oli muutaman kymmenen kilon hiekkasäkki kontissa!
                      E39:ssähän on aika ihanteellinen painonjakauma eli ei se Sierra ole. Mutta edelleen ihmettelen käytöstä jäisessä liikenneympyrässä. Siinä missä edelläajava etuvetoinen menee sen nopeasti ja helpon näköisesti, menee se minulla yleensä näin: etupyörät luistaa hiukan, sitten koko auto liukuu hiukan sivuttain/perä meinaa lähteä sivulle, luistonesto puuttuu peliin ja auto nytkähtää ja tavallaan hetkeksi pysähtyy sivusuunnassa ja jatkaa sitten matkaa eteenpäin minne pitääkin.

Minä inhoan tuota perän epämääräisyyttä liukkaalla. Enkä halua ajaa perä luisussa koska en todellakaan koe hallitsevani autoa (en siis taidakaan olla keskimääräistä parempi kuljettaja...).
                      E39 528iA

Comment

• TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

Originally posted by MarttiKK View Post
                        Yhteinen nimittäjä on poikkeuksellinen rengaskoko eli 205/60/16 nastoilla (Contin VW II). EI mulju ja sohjossakin puree. Testailtiin nimittäin kaverin E39:n kanssa, jossa oli samat renkaat mutta koossa 225/16 ja sohjossa luiri enemmän, ero oli aikasta iso.

Onko muuten jäykkä alusta? Se kun ei paranna ajo-ominaisuuksia talvella.
                        Minulla ei ole ylileveät talvirenkaat vaan 15" 205/65 Conti VWII nastat. Alusta on vakio. Eikä ongelma ole sohjo, siinä auto menee kyllä tosi hyvin, siis suuremmissa nopeuksissa. Sohjossa liikkeellelähtö tai mäessä eteneminen toki on eri juttu...
                        E39 528iA

Comment

• peltone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 8094
                          • Willähde

Onko alustan puslia vaihdettu miten paljon?

On kyllä pakko sanoa että kyllä tuo on omaan käteen juuri sopiva ympärivuotinen käyttökatiska.
                          Tasaista ja hiljaista ajoa mutta myös tarvittaessa leikkimielistä tai/ja agressiivista.
                          Isohan se on mutta kyllä se Misukan kitkoilla oikeasti pysähtyykin tarvittaessa.

Voin kertoa että kokemusta ei ole kun muutamasta ranskattaresta ja saksattaresta ja mikään näistä ei ole ollut nelikko
                          joten en suoranaisesti osaa vastata kysymykseesi kannattaako se Audi valita sittenkin.

Eli tiivistettynä kun E39 on kaikilta osa-aluelta kunnossa, niin se on _todella_ hieno ajaa missä vaan.
                          Mutta kuten täälläkin monta kertaa todettu, mielipiteet ovat kuin persereikiä

-Kiitos ja anteeksi.
                          E30 316 -87
                          E91 325i -06
                          E61 530d -06
                          F10 520d -14
                          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

Comment

• jsr85
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2007
                            • 1372
                            • Oulainen

En tiedä millainen luistonesto sinulla on mutta jos edellä ajavassa etuvetoisessa on oikea ajovakaudenhallinta järjestelmä ja itselläsi pelkkä vetoluistonesto, niin aika turhaa on koittaa pysyä perässä.

Olen itsekkin huomannut et jäisessä kieroliittymässä auto ikäänkuin karkaa nelipyöräluisuun ja luistonesto leikkaa tehot omasta mielestä liian aikaisin, ei se hääviä oo mut kitka renkaat sen tekee, kaverilla e39 kunnon nastoilla ei tee tätä. Oon itse huomannut et menee paljon paremmin jäisessä ympyrässä ilman estoja.

Tuo oma tourinki on yllättänyt minut erinomaisilla talviajo-ominaisuuksillaan.

-Janne
                            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

Comment

• Ileee
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 1025
                              • Espoo

Itselläni on Hakkapeliitta 5:t 205 leveydellä eikä ongelmia ole juuri ollut. Alusta on jonkin verran vielä madallettu eikä sekään ole sen kummemmin esteenä ollut. Vanhalla perintö-Carinalla en missään nimessä uskalla enkä pysty ajamaan liikenneympyröitä niin nopeasti kuin E39:llä.

Liukkaalla maantiellä kun on pakko mukamas päästä ohi, niin luistonesto puuttuu peliin ennen kuin ehtii kaasun irroittamaan. Omasta mielestäni E39 on hyvinkin looginen ja mukava auto talvellakin. Ehkä se voisi lämmetä nopeammin sisältä... mutta se on eri keskustelu.

Tuli vaan mieleen, että oletko tarkastellut ajolinjojasi liikenneympyröissä? Varsinkin kiihdyttäessä kun vaan suoristaa sitä rattia ja antaa auton mennä tien reunaa kohti, pääsee oikein huomattavasti nopeammin vauhtiin. Urien päällä ajaminen on myös arkea helpottavaa. Helppoja vinkkejä.. kunhan tuli mieleen.

"Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎