Originally posted by teropa
View Post
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Oikein hämmästyin että oli 2001 TM talvitestissä noinkin lähellä kärkeä. Harvoin noissa takavedot pärjää. Lämmityslaitteen osaltahan E39 oli ko. testissä parhaita, samoin ovat olleet uudemmat Bemarit myöhemmissä talvitesteissä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
Vertailin juuri: HP5:ssä nastat oli neliömallisia, n. 2x2mm. Contissa n. 1,8x2,8mm. Sormituntumalla Contin nastat (ainakin takapyörissä) tuntui olevan ylempänä kuin HP5:ssä. Joten otapa noista selvä.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSullahan oli E39:ssä tuoreet Conti WV2-nastat alla. Oletko verrannut Contin nastaulkonemaa sormituntumalla ja nastan kokoa ihan silmämääräisesti tuohon HP5:een?
Tämä E39:n jarrujen huonous oli ihan sama HP4:lläkin, silloinkin ihmettelin miksi tuo tuntuu joissain kohdissa pysähtyvän huonosti muihin autoihin verrattuna.
Comment
-
Laittakaa hyvät ihmiset kunnolliset talvirenkaat autoihinne, niin ei tarvitse ihmetellä epämääräistä käytöstä. Tuota teropan tekstiä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, että mies laittaa yli 20000 euroa autoon kiinni, muttei viitsi ostaa kunnollisia talvirenkaita. Vaikka itsekin tuntuu huomanneen sen tosiasian, että suurin osa liukkaan kelin ajettavuudesta muodostuu nimenomaan renkaiden kautta.
Itselläni on omassa autossa 245/40/18 nastarenkaat ja eipä ole tarvinnut talven aikana jännittää tuolla liikenteessä tai edes tinkiä auton ulkonäöstä. Eihän nuo 245/40/18 renkaat varmasti ole kaikista pitävimmät vaihtoehdot, mutta laadukkaana nastarenkaana tulee aivan hyvin toimeen. Kaikissa olosuhteissa on voinut ajaa rajoitusten mukaan ja tarvittaessa jopa reippaammin. Lisäksi nuo käyttämäni nastarenkaat ovat lähes yhtä hiljaiset kuin kesärenkaat!All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Juhis,
Mistä sait käsityksen, etten ole laittamassa kunnon renkaita? Ei ihan aina kannattais noin kovasti provoilla turhan takia. Auto on ollut Suomessa vasta vähän aikaa, ja kuten varmaan mun tekstistä ehkä huomasit, niin olen täsmälleen samaa mieltä siinä, että renkaat on se juttu.
En ihan aina jaksa ymmärtää tätä negatiivisuutta ja tämmösiä provoja?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
Tähän auttaa se, että pistää oikealle puolelle 0,05-0,1bar enemmän painetta! Eli siis eri paineet eri puolille autoa. Kait siellä alustassa jotain vikaa on jos tahtoo mennä kallistuksen puolelle, mutta pika-apuna paineiden nosto tuntuis auttavan.Originally posted by teropa View PostKyllä ainakin minun mielestä kallellaan olevat tiet ja liukkaus alla niin tekee E39 todella levottomaksi.
Comment
-
Olen ehkä saanut asiasta väärän käsityksen, mutta lähinnä esimerkiksi TÄSTÄ sinun ostoilmoituksesta, jossa kirjoitat:Originally posted by teropa View PostMistä sait käsityksen, etten ole laittamassa kunnon renkaita? Ei ihan aina kannattais noin kovasti provoilla turhan takia. Auto on ollut Suomessa vasta vähän aikaa, ja kuten varmaan mun tekstistä ehkä huomasit, niin olen täsmälleen samaa mieltä siinä, että renkaat on se juttu.
"E39 16" nastarenkaat (pelkät kumet), halvat
Moi,
Tarvisin lopputalven käyttöön jotkut 16" nastarenkaat, jotka ajavat asiansa. Huom, pelkät renkaat, ei vanteita! Ei tarvitse olla uudet tai uudehkot, riittää, että rengas pelaa ja on pitävä sillä tavalla kuin nasta nyt on."
Olen kyllä hoksannut, että ilmeisesti ajatuksesi on hankkia vasta ensi talveksi ne kunnolliset talvirenkaat.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
Tuo ei pidä täysin paikkaansa. Siis tokihan E39 noilla renkailla on hiukan epämääräinen mutta karmea nulju se ei ole. Mutta tuo edellyttää sitä, että alusta ja varsinkin iskarit ovat kunnossa. Minulla oli nuo HP4:t ja ne oli karmeat nuljut, sulalla tiellä luistoneston valo valoi kiihdytyksissä ja mutkasta moottoritielle liittyminen oli pelottava kokemus koska perä meni kuin olisi irti autosta/renkaat irti vanteilta. Tankki täynnä tuo oli vielä ajettava, mutta tyhjällä tankilla meno oli todella hurjaa. Vaihdoin sitten uudet iskarit ja nuo kaikki ongelmat korjaantui. Toki renkaat oli yhä epämääräiset ohjauksessa, mutta ei sentään enää pelottanut. Pakkasella Nokiat oli paremmat, ilmeisesti kumi kovettui.Originally posted by teropa View PostJa sitten lopuksi se, mitä sanoin jo ajat sitten toisessa tredissä. Tommonen 15" talvirengas E39 alla niin on löysä paska. E39:stä tulee täysi paska ajaa, jos erehtyy ajamaan vakiokoon 15" renkaalla. Olen kahta erimerkkistä 15" nastaa kokeillut kahdessa eri E39:ssä (toisen näistä autoista omistin), ja molemmat oli täysiä paskoja. Autosta tulee karmea nulju, motarilla tuntuu kuin kokoajan olisi "tilanne päällä". Vakaa ja rauhallinen kyyti muuttuu huteraksi ja autoa saa ohjata kokoajan. Varmaan vähän renkaan jäykkyydestä kiinni, eli toiset 15" saattaa olla parempia kuin toiset. Mutta minun pieni kokemus asiasta on, että ei ikinä minkäänlaisia 15" renkaita E39:iin, ainakaan talvella (no kesäkiekoista nyt puhumattakaan).
Näillä nykyisillä Continentaleilla tilanne on vielä parempi, alussa ne oli aika pehmeän tuntuiset, mutta ne joko muuttui hiukan kovemmiksi tai niihin tottui. Kuitenkin, vaikka oli lämpöasteita ja sula märkä tie, niin ei noilla ole mitään ongelmia. Tämä ei nyt kuitenkaan tarkoita, että ne vastaisi kesärenkaita. Mutta kun tänäkin talvena on taas tutustunut tuohon katujen hoidon "laatuun", niin tuollainen korkeaprofiilinen rengas on tuntunut todella hyvältä ratkaisulta.
Eipä silti, jos olisi kontakteja johonkin rengaskauppaan, niin kiva olisi testailla eri renkaita ja vannekokoja. Mutta kun ei ole, niin näillä mennään kunnes auto vaihtuu. Ilmeisesti vuonna 2020...
No hyvä, että joku sentään myöntää tuon asian ja tuo kuulostaa ihan samalta kuin minun kokemukset. Tuon osalta kiinnostaisikin tietää miten E60:n jarrut toimii, oletko vertaillut?Jarrutusmatka on E39:llä valitettavan iso, koska absi tuntuu toimivan aika leväperäisesti. Jarrupolkimen painetta kasvattamalla saa pysähtymään nopeammin, mutta kevyessä jarrutuksessa, jossa pitäis vauhdinkin laskea, niin tuntuu siltä, että E39 vaan napsuttaa abseja mutta nopeus ei laske lainkaan.
Comment
-
Mitenhän mahtaisit talvella pärjätä vanhemmilla takaveto autoilla missä ei ole kyseisiä estoja ja hienouksia??:think jos se perä on heti jossain missä ei pitäis kun kytket luistoneston pois.Originally posted by TJJ View PostMazdassa ei ole luistonestoa. Varmaan E39 kiihtyisi paremmin jos luistonesto olisi pois, mutta sitten perä olisikin kohta penkassa/kaiteessa/toisen auton kyljessä/jalankulkijan päällä eikä sekään matkantekoa vauhdita... E39:ssä oli ASC+T kokoajan päällä.
Bmw f11 530d -14 m-sport
Bmw e39 M5 -00
VW T-1 "Adolf" -71
Ex. Bmw e39 540i
Bmw e60 525i -04
Ex.Bmw e34 525i -92
Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

Comment
-
-
En pärjäisi enkä sellaisella haluaisi ajaa, onneksi nykyaikana kenenkään ei tarvitse. Minähän en ole keskimääräistä parempi kuski, kuten useimmat täällä tuntuu olevan, joten sivuluisussa liikenteen seassa ajo ei minua kiinnosta.Originally posted by Jyle View PostMitenhän mahtaisit talvella pärjätä vanhemmilla takaveto autoilla missä ei ole kyseisiä estoja ja hienouksia??:think jos se perä on heti jossain missä ei pitäis kun kytket luistoneston pois.
Comment
-
Mielestäni helposti hallittavissa ainakin asc poiskytkettynä. Kyllähän se asc periaatteesa hoitaa hommansa ihan ok jos ei ole hirveän liukasta. Sillon on ihan mahdotonta päästä liikkelle kun on vielä kitkat alla. Joskus olen tosin ihmetellyt asc:n logiikkaa, tuntuu että se sekoilee välillä aika paljon.
Paras ominaisuus on mielestäni se, että auto ei koskaan ole lähtenyt luisuun yllättävästi, sekä asc:llä että ilman. Tulevan luisun aistii kauan ennekuin perä tulee ohi
Comment
-
Valitettavasti emännän vm.2001 ford mondeo diesel farkku (ajettu 175 tkm) pesee molemmat (E39 528iA M-alusta + M3 evo) mennen tullen niin kesä- kuin talviajossakin suuntavakavuuden, ohjauksen ja ajovakauden osalta. Muutamaa E60 farkkua koeajaneena (100-120 tkm ajettuja) mondeo pesee myös uudemman mallin samoissa ominaisuuksissa.Originally posted by TJJ View PostEn pärjäisi enkä sellaisella haluaisi ajaa, onneksi nykyaikana kenenkään ei tarvitse. Minähän en ole keskimääräistä parempi kuski, kuten useimmat täällä tuntuu olevan, joten sivuluisussa liikenteen seassa ajo ei minua kiinnosta.
Edelleen E39:n vahvuudet talvella ovat hyvä ja nopea lämppäri (kyllä sitä bensaakin sitten menee) + webasto ja lämmitettävä ratti. Myös istuinlämmitin on mielestäni nopeampi kuin esim. mondeossa. Auton hiljaisuus on eduksi eritoten nastarenkaiden kanssa.
Tulen mielelläni koeajamaan jonkun kerholaisen E39:iä, jos vaikka omassani on jotain vikaa...?
Jani
Comment
-
Originally posted by sailor View PostValitettavasti emännän vm.2001 ford mondeo diesel farkku (ajettu 175 tkm) pesee molemmat (E39 528iA M-alusta + M3 evo) mennen tullen niin kesä- kuin talviajossakin suuntavakavuuden, ohjauksen ja ajovakauden osalta. Muutamaa E60 farkkua koeajaneena (100-120 tkm ajettuja) mondeo pesee myös uudemman mallin samoissa ominaisuuksissa.
Edelleen E39:n vahvuudet talvella ovat hyvä ja nopea lämppäri (kyllä sitä bensaakin sitten menee) + webasto ja lämmitettävä ratti. Myös istuinlämmitin on mielestäni nopeampi kuin esim. mondeossa. Auton hiljaisuus on eduksi eritoten nastarenkaiden kanssa.
Tulen mielelläni koeajamaan jonkun kerholaisen E39:iä, jos vaikka omassani on jotain vikaa...?
Jani
Tämän allekirjoitan eli Mondeo menee suoraan päinvastoin kuin E39 ja ohjaus on huippuluokkaa. Muuten se on paska, uudemmasta mallista en sano mitään. Oma kokemus perustuu Mondeoihin -99 ja -03.
Comment
-
Oikea asenne sinulla ainakin on kun tiedostat omat heikkoudet noissa ajohommissaOriginally posted by TJJ View PostEn pärjäisi enkä sellaisella haluaisi ajaa, onneksi nykyaikana kenenkään ei tarvitse. Minähän en ole keskimääräistä parempi kuski, kuten useimmat täällä tuntuu olevan, joten sivuluisussa liikenteen seassa ajo ei minua kiinnosta.
Sinulla kun on automaatti niin onhan se varmasti ihan erilainen ajettava ilman luistonestoa kuin manuaali eikä varmasti ainakaan helpompi. Mutta sitä en kyllä ymmärrä miten joku ei pärjäisi olleenkaan esim. manuaalilla E39:llä ilman luistonestoa ja kohtalaisilla renkailla:think Kyllähän tuo perä tuossa käyttäytyy todella rauhallisesti pyörien sutiessa eikä todellakaan lähde pitkin penkkoja jos vaan vähääkään osaa ratin kanssa toimia tai ei missään jyrkässä mutkassa lyö kaasua pohjaan.
Nimenomaan luistonesto päällä tuolla E39:llä tuntuu olevan tientukkona vaikka motarin rampilta kiihdyttäessä eikä siitä meinaa tulla hevonhelvettiäkään kun ei välity niinkun yhtään tehoja tiehen. Ei muutakun ASC pois ja antaa pyörien sutia sillain sopivasti koko rampin matka niin ei ongelmia
E90 325i M-Sport -06
--------------------------
Ex: E36 325i Coupe -94
Ex: E39 523i -98
Comment
-
Minä puolestani en allekirjoita. Kokemukset -01 mallisesta, uutena hankitusta vanhempieni autosta. Ensiasennuksena oli alla pirellin renkaat, todella hirveä ajettava, haki kaikkiin olemassaoleviin ja olemattomiinkin uriin. Vaihdettiin toiset renkaat, parani vähän mutta huono edelleen. Edelliset olisi voinut vielä sietää, mutta koska alusta puuttui täydellisesti perstuntuma, meni auto vaihtoon. Alustan kulmat tarkistettiin useampaan kertaan ja foortin huolto totesi, ettei siinä ole mikään vikana, ne on tommosia. Muutamia muita tuli koeajettua, uraherkkyys vaihteli eri renkaitten kesken todella paljon, mutta tunnottomuus vaivasi kaikkia.Originally posted by MarttiKK View PostTämän allekirjoitan eli Mondeo menee suoraan päinvastoin kuin E39 ja ohjaus on huippuluokkaa. Muuten se on paska, uudemmasta mallista en sano mitään. Oma kokemus perustuu Mondeoihin -99 ja -03.
Toisaalta taas autolehdet hehkuttavat jatkuvasti mondeoitten ajettavuutta. Ilmeisesti käsitykseni hyvästä alusta on siis varsin erilainen kuin muilla ihmisillä
No se siitä, ei sotketa tätä topikkia enempää foorteilla.
Comment
Comment