Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7456
    • Oulu

    Originally posted by teropa View Post
    Mutta talviautojen aatelista se on kyllä kaukana. Enkä allekirjoita hidasta lämpeämistä. Minusta lämpeää ihan riittävän nopsaan. Niin bensa kuin dieselikin, kunhan on kaikki palikat kunnossa.
    Oikein hämmästyin että oli 2001 TM talvitestissä noinkin lähellä kärkeä. Harvoin noissa takavedot pärjää. Lämmityslaitteen osaltahan E39 oli ko. testissä parhaita, samoin ovat olleet uudemmat Bemarit myöhemmissä talvitesteissä.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Sullahan oli E39:ssä tuoreet Conti WV2-nastat alla. Oletko verrannut Contin nastaulkonemaa sormituntumalla ja nastan kokoa ihan silmämääräisesti tuohon HP5:een?
      Vertailin juuri: HP5:ssä nastat oli neliömallisia, n. 2x2mm. Contissa n. 1,8x2,8mm. Sormituntumalla Contin nastat (ainakin takapyörissä) tuntui olevan ylempänä kuin HP5:ssä. Joten otapa noista selvä.

      Tämä E39:n jarrujen huonous oli ihan sama HP4:lläkin, silloinkin ihmettelin miksi tuo tuntuu joissain kohdissa pysähtyvän huonosti muihin autoihin verrattuna.
      E39 528iA

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        Laittakaa hyvät ihmiset kunnolliset talvirenkaat autoihinne, niin ei tarvitse ihmetellä epämääräistä käytöstä. Tuota teropan tekstiä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, että mies laittaa yli 20000 euroa autoon kiinni, muttei viitsi ostaa kunnollisia talvirenkaita. Vaikka itsekin tuntuu huomanneen sen tosiasian, että suurin osa liukkaan kelin ajettavuudesta muodostuu nimenomaan renkaiden kautta.

        Itselläni on omassa autossa 245/40/18 nastarenkaat ja eipä ole tarvinnut talven aikana jännittää tuolla liikenteessä tai edes tinkiä auton ulkonäöstä. Eihän nuo 245/40/18 renkaat varmasti ole kaikista pitävimmät vaihtoehdot, mutta laadukkaana nastarenkaana tulee aivan hyvin toimeen. Kaikissa olosuhteissa on voinut ajaa rajoitusten mukaan ja tarvittaessa jopa reippaammin. Lisäksi nuo käyttämäni nastarenkaat ovat lähes yhtä hiljaiset kuin kesärenkaat!
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Juhis,

          Mistä sait käsityksen, etten ole laittamassa kunnon renkaita? Ei ihan aina kannattais noin kovasti provoilla turhan takia. Auto on ollut Suomessa vasta vähän aikaa, ja kuten varmaan mun tekstistä ehkä huomasit, niin olen täsmälleen samaa mieltä siinä, että renkaat on se juttu.

          En ihan aina jaksa ymmärtää tätä negatiivisuutta ja tämmösiä provoja?

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1960
            • Hki

            Originally posted by teropa View Post
            Kyllä ainakin minun mielestä kallellaan olevat tiet ja liukkaus alla niin tekee E39 todella levottomaksi.
            Tähän auttaa se, että pistää oikealle puolelle 0,05-0,1bar enemmän painetta! Eli siis eri paineet eri puolille autoa. Kait siellä alustassa jotain vikaa on jos tahtoo mennä kallistuksen puolelle, mutta pika-apuna paineiden nosto tuntuis auttavan.

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19178
              • -

              Originally posted by teropa View Post
              Mistä sait käsityksen, etten ole laittamassa kunnon renkaita? Ei ihan aina kannattais noin kovasti provoilla turhan takia. Auto on ollut Suomessa vasta vähän aikaa, ja kuten varmaan mun tekstistä ehkä huomasit, niin olen täsmälleen samaa mieltä siinä, että renkaat on se juttu.
              Olen ehkä saanut asiasta väärän käsityksen, mutta lähinnä esimerkiksi TÄSTÄ sinun ostoilmoituksesta, jossa kirjoitat:

              "E39 16" nastarenkaat (pelkät kumet), halvat

              Moi,

              Tarvisin lopputalven käyttöön jotkut 16" nastarenkaat, jotka ajavat asiansa. Huom, pelkät renkaat, ei vanteita! Ei tarvitse olla uudet tai uudehkot, riittää, että rengas pelaa ja on pitävä sillä tavalla kuin nasta nyt on."


              Olen kyllä hoksannut, että ilmeisesti ajatuksesi on hankkia vasta ensi talveksi ne kunnolliset talvirenkaat.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by teropa View Post
                Ja sitten lopuksi se, mitä sanoin jo ajat sitten toisessa tredissä. Tommonen 15" talvirengas E39 alla niin on löysä paska. E39:stä tulee täysi paska ajaa, jos erehtyy ajamaan vakiokoon 15" renkaalla. Olen kahta erimerkkistä 15" nastaa kokeillut kahdessa eri E39:ssä (toisen näistä autoista omistin), ja molemmat oli täysiä paskoja. Autosta tulee karmea nulju, motarilla tuntuu kuin kokoajan olisi "tilanne päällä". Vakaa ja rauhallinen kyyti muuttuu huteraksi ja autoa saa ohjata kokoajan. Varmaan vähän renkaan jäykkyydestä kiinni, eli toiset 15" saattaa olla parempia kuin toiset. Mutta minun pieni kokemus asiasta on, että ei ikinä minkäänlaisia 15" renkaita E39:iin, ainakaan talvella (no kesäkiekoista nyt puhumattakaan).
                Tuo ei pidä täysin paikkaansa. Siis tokihan E39 noilla renkailla on hiukan epämääräinen mutta karmea nulju se ei ole. Mutta tuo edellyttää sitä, että alusta ja varsinkin iskarit ovat kunnossa. Minulla oli nuo HP4:t ja ne oli karmeat nuljut, sulalla tiellä luistoneston valo valoi kiihdytyksissä ja mutkasta moottoritielle liittyminen oli pelottava kokemus koska perä meni kuin olisi irti autosta/renkaat irti vanteilta. Tankki täynnä tuo oli vielä ajettava, mutta tyhjällä tankilla meno oli todella hurjaa. Vaihdoin sitten uudet iskarit ja nuo kaikki ongelmat korjaantui. Toki renkaat oli yhä epämääräiset ohjauksessa, mutta ei sentään enää pelottanut. Pakkasella Nokiat oli paremmat, ilmeisesti kumi kovettui.

                Näillä nykyisillä Continentaleilla tilanne on vielä parempi, alussa ne oli aika pehmeän tuntuiset, mutta ne joko muuttui hiukan kovemmiksi tai niihin tottui. Kuitenkin, vaikka oli lämpöasteita ja sula märkä tie, niin ei noilla ole mitään ongelmia. Tämä ei nyt kuitenkaan tarkoita, että ne vastaisi kesärenkaita. Mutta kun tänäkin talvena on taas tutustunut tuohon katujen hoidon "laatuun", niin tuollainen korkeaprofiilinen rengas on tuntunut todella hyvältä ratkaisulta.

                Eipä silti, jos olisi kontakteja johonkin rengaskauppaan, niin kiva olisi testailla eri renkaita ja vannekokoja. Mutta kun ei ole, niin näillä mennään kunnes auto vaihtuu. Ilmeisesti vuonna 2020...

                Jarrutusmatka on E39:llä valitettavan iso, koska absi tuntuu toimivan aika leväperäisesti. Jarrupolkimen painetta kasvattamalla saa pysähtymään nopeammin, mutta kevyessä jarrutuksessa, jossa pitäis vauhdinkin laskea, niin tuntuu siltä, että E39 vaan napsuttaa abseja mutta nopeus ei laske lainkaan.
                No hyvä, että joku sentään myöntää tuon asian ja tuo kuulostaa ihan samalta kuin minun kokemukset. Tuon osalta kiinnostaisikin tietää miten E60:n jarrut toimii, oletko vertaillut?
                E39 528iA

                Comment

                • Jyle
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 1847
                  • Espoo

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mazdassa ei ole luistonestoa. Varmaan E39 kiihtyisi paremmin jos luistonesto olisi pois, mutta sitten perä olisikin kohta penkassa/kaiteessa/toisen auton kyljessä/jalankulkijan päällä eikä sekään matkantekoa vauhdita... E39:ssä oli ASC+T kokoajan päällä.
                  Mitenhän mahtaisit talvella pärjätä vanhemmilla takaveto autoilla missä ei ole kyseisiä estoja ja hienouksia??:think jos se perä on heti jossain missä ei pitäis kun kytket luistoneston pois.
                  Bmw f11 530d -14 m-sport
                  Bmw e39 M5 -00
                  VW T-1 "Adolf" -71
                  Ex. Bmw e39 540i
                  Bmw e60 525i -04
                  Ex.Bmw e34 525i -92
                  Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Niin ja käytitkö paikaltaanlähtiessä E39:n sähköistä lukkoperämoodia?
                    Tämä taitaa olla pelkkä tornari koko lukkoperämoodi?

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Jyle View Post
                      Mitenhän mahtaisit talvella pärjätä vanhemmilla takaveto autoilla missä ei ole kyseisiä estoja ja hienouksia??:think jos se perä on heti jossain missä ei pitäis kun kytket luistoneston pois.
                      En pärjäisi enkä sellaisella haluaisi ajaa, onneksi nykyaikana kenenkään ei tarvitse. Minähän en ole keskimääräistä parempi kuski, kuten useimmat täällä tuntuu olevan, joten sivuluisussa liikenteen seassa ajo ei minua kiinnosta.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • 528iA
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2005
                        • 70

                        Mielestäni helposti hallittavissa ainakin asc poiskytkettynä. Kyllähän se asc periaatteesa hoitaa hommansa ihan ok jos ei ole hirveän liukasta. Sillon on ihan mahdotonta päästä liikkelle kun on vielä kitkat alla. Joskus olen tosin ihmetellyt asc:n logiikkaa, tuntuu että se sekoilee välillä aika paljon.
                        Paras ominaisuus on mielestäni se, että auto ei koskaan ole lähtenyt luisuun yllättävästi, sekä asc:llä että ilman. Tulevan luisun aistii kauan ennekuin perä tulee ohi

                        Comment

                        • sailor
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2003
                          • 369
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by TJJ View Post
                          En pärjäisi enkä sellaisella haluaisi ajaa, onneksi nykyaikana kenenkään ei tarvitse. Minähän en ole keskimääräistä parempi kuski, kuten useimmat täällä tuntuu olevan, joten sivuluisussa liikenteen seassa ajo ei minua kiinnosta.
                          Valitettavasti emännän vm.2001 ford mondeo diesel farkku (ajettu 175 tkm) pesee molemmat (E39 528iA M-alusta + M3 evo) mennen tullen niin kesä- kuin talviajossakin suuntavakavuuden, ohjauksen ja ajovakauden osalta. Muutamaa E60 farkkua koeajaneena (100-120 tkm ajettuja) mondeo pesee myös uudemman mallin samoissa ominaisuuksissa.

                          Edelleen E39:n vahvuudet talvella ovat hyvä ja nopea lämppäri (kyllä sitä bensaakin sitten menee) + webasto ja lämmitettävä ratti. Myös istuinlämmitin on mielestäni nopeampi kuin esim. mondeossa. Auton hiljaisuus on eduksi eritoten nastarenkaiden kanssa.

                          Tulen mielelläni koeajamaan jonkun kerholaisen E39:iä, jos vaikka omassani on jotain vikaa...?

                          Jani

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            Originally posted by sailor View Post
                            Valitettavasti emännän vm.2001 ford mondeo diesel farkku (ajettu 175 tkm) pesee molemmat (E39 528iA M-alusta + M3 evo) mennen tullen niin kesä- kuin talviajossakin suuntavakavuuden, ohjauksen ja ajovakauden osalta. Muutamaa E60 farkkua koeajaneena (100-120 tkm ajettuja) mondeo pesee myös uudemman mallin samoissa ominaisuuksissa.

                            Edelleen E39:n vahvuudet talvella ovat hyvä ja nopea lämppäri (kyllä sitä bensaakin sitten menee) + webasto ja lämmitettävä ratti. Myös istuinlämmitin on mielestäni nopeampi kuin esim. mondeossa. Auton hiljaisuus on eduksi eritoten nastarenkaiden kanssa.

                            Tulen mielelläni koeajamaan jonkun kerholaisen E39:iä, jos vaikka omassani on jotain vikaa...?

                            Jani

                            Tämän allekirjoitan eli Mondeo menee suoraan päinvastoin kuin E39 ja ohjaus on huippuluokkaa. Muuten se on paska, uudemmasta mallista en sano mitään. Oma kokemus perustuu Mondeoihin -99 ja -03.

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              Originally posted by TJJ View Post
                              En pärjäisi enkä sellaisella haluaisi ajaa, onneksi nykyaikana kenenkään ei tarvitse. Minähän en ole keskimääräistä parempi kuski, kuten useimmat täällä tuntuu olevan, joten sivuluisussa liikenteen seassa ajo ei minua kiinnosta.
                              Oikea asenne sinulla ainakin on kun tiedostat omat heikkoudet noissa ajohommissa

                              Sinulla kun on automaatti niin onhan se varmasti ihan erilainen ajettava ilman luistonestoa kuin manuaali eikä varmasti ainakaan helpompi. Mutta sitä en kyllä ymmärrä miten joku ei pärjäisi olleenkaan esim. manuaalilla E39:llä ilman luistonestoa ja kohtalaisilla renkailla:think Kyllähän tuo perä tuossa käyttäytyy todella rauhallisesti pyörien sutiessa eikä todellakaan lähde pitkin penkkoja jos vaan vähääkään osaa ratin kanssa toimia tai ei missään jyrkässä mutkassa lyö kaasua pohjaan.

                              Nimenomaan luistonesto päällä tuolla E39:llä tuntuu olevan tientukkona vaikka motarin rampilta kiihdyttäessä eikä siitä meinaa tulla hevonhelvettiäkään kun ei välity niinkun yhtään tehoja tiehen. Ei muutakun ASC pois ja antaa pyörien sutia sillain sopivasti koko rampin matka niin ei ongelmia
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              • Jisv
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 461
                                • Pori

                                Originally posted by MarttiKK View Post
                                Tämän allekirjoitan eli Mondeo menee suoraan päinvastoin kuin E39 ja ohjaus on huippuluokkaa. Muuten se on paska, uudemmasta mallista en sano mitään. Oma kokemus perustuu Mondeoihin -99 ja -03.
                                Minä puolestani en allekirjoita. Kokemukset -01 mallisesta, uutena hankitusta vanhempieni autosta. Ensiasennuksena oli alla pirellin renkaat, todella hirveä ajettava, haki kaikkiin olemassaoleviin ja olemattomiinkin uriin. Vaihdettiin toiset renkaat, parani vähän mutta huono edelleen. Edelliset olisi voinut vielä sietää, mutta koska alusta puuttui täydellisesti perstuntuma, meni auto vaihtoon. Alustan kulmat tarkistettiin useampaan kertaan ja foortin huolto totesi, ettei siinä ole mikään vikana, ne on tommosia. Muutamia muita tuli koeajettua, uraherkkyys vaihteli eri renkaitten kesken todella paljon, mutta tunnottomuus vaivasi kaikkia.
                                Toisaalta taas autolehdet hehkuttavat jatkuvasti mondeoitten ajettavuutta. Ilmeisesti käsitykseni hyvästä alusta on siis varsin erilainen kuin muilla ihmisillä No se siitä, ei sotketa tätä topikkia enempää foorteilla.
                                e46 non m-sport touring
                                Dieselin kulutus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎