Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3029
    • Sjundeå

    #31
    Viime talvena E39 520i manuaali Michelinin X-ice norteilla kulki kyllä niinku piti ja sinne minne halus. Joskus tuli pari tehottomuudesta johtunutta pikatilannetta, muttei sen kummempia. Etenemiskyky ei ollu kylläkään mairitteleva.

    Noh 520 meni sitten mammalle ja tilalle tuli 523iAT, jossa Nangkangin kitkat (!). Eroa käyttäytymisellä oli ku vuorokaudenajoilla. Rengastus teki muuten hyvästä autosta kammottavan ajettavan. Lumella mentiin vielä kohtuullisesti, mutta vähänkään tiiviimmällä pinnalla ei järjen häivää. Etenemiskykykin putosi kolmasosaan tuosta em. autosta. Kovemmilla pakkasilla liukkaalla motarilla riitti jo jarrupolkimen ajattelu, niin rupes suurin piirtein rutina kuulumaan.

    Noihin eroihin syypäänä ovat vain ja ainoastaan renkaat. Toista kertaa ei kinkkitalvirenkaita tule. Kitkat saa tulla kylläkin, mutta Contit tai Nokialaiset.

    E34 525 Touring lukolla ja nastoilla on tähän mennessä käytökseltään paras talviauto, mitä tähän mennessä ajellut. (kun unohdetaan ne ajosuorituksen häirintäjärjestelmät)
    -25 Toyota Proace City Verso
    -23 Nissan Leaf

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8974
      • Kellokoski

      #32
      Originally posted by JiiP View Post
      Joo, kyllä sitä autoiluhistoriaan muutama kerta on mahtunut kun ei ole voinut satasta ajella motarilla. Tai olisi voinut mutta jos joku edessä olisi ollut niin pysähtyminen kanssa olisi ollut vähän niin ja näin..

      mutta ajo-ominaisuuksiin takaisin. E34 535i jälkeen tuo E32 740iA kulkee huomattavasti mukavammin talvella. Näin sanoo siis tyttöystävä. Onko jollain nykyseilla E39 omistajalla (ilman DSC:tä) ollut E32:sta eli miten vertautuu siihen talviajo-ominaisuudet.
      No itsellä oli E32 735 ilman lukkoperää ja luistonestoa. Olihan se vakaa ajettava talvellakin mutta liikkelle lähtö ilman lukkoa/luistonestoa oli vaikeampaa kuin E39:llä. Mielestäni E39 on parempi ajaa talvella kuin E32.
      Jos ei E39:llä pärjää talvella niin taitaa olla kuskissa enemmän vikaa kuin autossa. Kaikki ei vain osaa/uskalla ajaa talvikelissä, kyllä tuolla talviropposella eli Carina kakkosellakin saa työmatkalla ohitella uudempia pirssejä.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #33
        Mulla on e39 ollut kohta kolme vuotta e34 535i:n jälkeen. 530d touring vakioalustalla on mielestäni ollut erinomaisen turvallinen kulkine talven kaikissa olosuhteissa. Joko luistonesto päällä tai ilman. Siinä TM:n talvitestissä e39 520i oli ilman luistonestoa jääradalla nopeimpien autojen joukossa. Luistonesto päällä vauhti hidastui paljon. Mitä nyt pikaisesti olen e61:lla ajanut, niin ei siinä minusta radikaalia eroa ole talviolosuhteissa e39:iin. Renkaat ratkaisee paljon. Eihän tuo mitenkään räjähtävän hauska ole talviajossa, edeltävät korimallit olivat räppäämiseen sopivampia. Mutta e39 on kyllä takavetoiseksi naurettavan helppo ajaa.

        Eikä ole ollut kiinnijäämis-ongelmia, pysähtymisongelmia jne. Tilannenopeudet kun pitää kurissa, niin homma pysyy hanskassa. Toki ilman luistonestoa perän saa helposti jäisellä motarilla irti satasen vauhdeissa, mutta ei siinäkään ole mitään vaikeuksia pitää autoa kontrollissa.

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          #34
          Itse yhden talven ajelin tuolla B3:lla jossa siis ASC+T, ja ei siinä ainakaan mitenkään häirinnyt tuon luistoneston käytös. Itseasiassa tehokkaassa automaatissa tuo luistoneston on mun mielestä ihan must jollei koko ajan halua olla jännittämässä kickdownin kanssa. Vähän levoton ajettava tuo E36 silti on, ja kuivalla/märällä tiellä 185/65R15 renkaat ja jäykkä alusta on kyllä niin kammottava yhdistelmä.

          Tuota ennen oli E34 todella matalla & jäykällä alustalla, paras talviauto mitä olen toistaiseksi ajanut. Rauhallinen käytös ja helppo korjata pienet luisut vaikka mitään luistonestoja ollukkaan. Lukkoperällä etenemikyky tosi hyvä, mutta tietty saa olla vähän tarkempi ettei oo perä kyljellä. Tuossa oli 215/55R16 nastat alla, todella vakaa kuivalla/märällä tiellä, toisaalta sohjossa meinas nousta herkästi luistoon. Tuo W202 mersu aikalailla samanlainen ajella kuin E34, vakaasti menee. Tosin jälleen 185 leveät renkaat ja pirun jäykkä alusta tarkoittaa muljahtelua ja heiluntaa lumettomalla tiellä, mutta menee sohjokurassa toisaalta kuin juna. Luulisi ettei E39 ainakaan hirveästi oo voinut huonontua, joten kuullostaa kyllä oudolta että on noin levoton ajella? Ehkä se sitten vaan on niin, toisaalta onhan sitä W210 mersuakin väitetty aika mielenkiintoiseksi ajaa ilman ESPtä.

          Etuvedolla on tullut ajeltua tosi vähän talvella, joten ei oikein ehkä osaa ajaa semmosella. Tuntuu että työntää väkisin aina johonkin tangentin suuntaan, ja jotenkin epäintuitiivinen ajaa kun on tuuppariin tottunut.
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • exodus
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 774
            • Oulu

            #35
            Aiheuttaako automaatti puskemistaipumusta ympyröissä? Siinähän taitaa jäädä veto kuitenkin vähän päälle. Mulla oli aikoinaan Corvettessa sama ongelma(kesärenkaat, talvi ja lukkoperä), se myös puski helposti eikä myöskään pysähtynyt paljon kävelyvauhdistakaan kun tyhjäkäynninkin vääntö riitti puskemaan autoa ja jarrut vaikutti liian vähän takapyöriin.

            Edellinen auto oli e34 lukkoperällä ja sen kanssa mentiin liikenneympyrät sladissa, halusi sitä tai ei.

            Nyt e39:ssä mulla on niin surkeat talvirenkaat että ongalmat menevät niiden piikkiin. Tai ei kai niitä ongelmia muita ole, mutta liukkaalla ohittaminen meinaa vähän jänskätä joskus. Tuntuu että kottero lähtee lapasesta aivan itsestään. Tosin tiellä ja kaistalla on pysytty, että lieneekö se vaan tunnetta, mutta varsinkin kun ohittaa ja tie on oikelle kallellaan reilusti tulee näitä "tuntemuksia".

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by exodus View Post
              Aiheuttaako automaatti puskemistaipumusta ympyröissä? Siinähän taitaa jäädä veto kuitenkin vähän päälle. Mulla oli aikoinaan Corvettessa sama ongelma(kesärenkaat, talvi ja lukkoperä), se myös puski helposti eikä myöskään pysähtynyt paljon kävelyvauhdistakaan kun tyhjäkäynninkin vääntö riitti puskemaan autoa ja jarrut vaikutti liian vähän takapyöriin.
              Eipä olekaan tullut ajateltua, että tuo vaikuttaisi asiaa ympyrässä. Olen kuitenkin huomannut, että peilijäässä olevalla pihalla takapyöriä pitää jarruttaa käsijarrulla ettei auto puske etupyörät lukossa minne sattuu ratin asennosta huolimatta (silloinkin on tullut ikävä etuvetoa...). Sama ilmiö hiukan lievempänä saattaisi kyllä selittää tuon käytöksen liukkaassa liikenneympyrässä.

              Tuntuu että kottero lähtee lapasesta aivan itsestään. Tosin tiellä ja kaistalla on pysytty, että lieneekö se vaan tunnetta, mutta varsinkin kun ohittaa ja tie on oikelle kallellaan reilusti tulee näitä "tuntemuksia".
              Ihan samanlaisia tuntemuksia oli minullakin viime talvena kun alla oli kuluneet talvirenkaat. Eikä ne pelkkiä tuntemuksia tainnut olla sillä kerran sattui sopiva puuskainen sivutuuli ja jäinen tie, niin perä meni mihin sattuu (tai ainakin tuntemukset oli tosi voimakkaita).

              Iskareiden kuntokin kannattaa tutkia. Minulla ilmeni huonoilla iskareilla ja pehmeillä Nokian talvirenkailla "tuntemuksia" ja luistoneston valon palamista sulallakin tiellä.
              E39 528iA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by TJJ View Post

                Ja ei voi kuin ihmetellä miten jäisellä moottoritiellä jotkut pysyy tiellä vaikka minulla tuntuma on jo melko epämääräinen (perä tuntuu työntävän/hallitsevan autoa, siis täysin epälooginen käytös ainakin minun mieleen) ja muut menee vaan ohi toista kaistaa ja silti ne pysyy tiellä. (osa toki on kelin väärinarvioijia joiden tuuri sitten joskus loppuu)


                t. nimimerkki tuleva Audi-kuski?
                Vähintään 17" jäykkäkylkiset nastat alle ja kevyt madallus niin kulkee kuin juna kelissä kuin kelissä. Eli sen jälkeen ainoa ongelma on se että KAIKKI muut tiellä olijat ovat jarruttelijoita....myös ne Audikuskit.
                e39:iin pehmeäkylkiset 15" tai 16" kitkat alle ja noin yleisesti ollen ollaan teidentukkona. Itsellä edelleenkin PARAS ajettavuus e39 nopeassa talviajossa oli jäykkään misukan kesärunkoon pinnattu, pitkäksi nastoitettu Encore uusiokumi, jolla päätiebnopeuksissa oli AINA voiman oikealla puolella, niin uskomattomalta kuin se voi useammasta kuulostaakkin. Ääni toki olikin sitten omaa luokkaansa kun vertaa nykyisiin 18" hakkis4:iin, niiden 3mm:n nastaulkoneman vuoksi....mutta aaah sitä suuntavakavuutta ja jääpitoa pääteillä+motarilla.
                Tosin verstaan nurkassa odottaa 245/40-18" Maxxis:in Presa Spike nastakumit, joten katsotaan nyt josko meno hieman tukevoituisi noihin Nokialaisiin verrattuna.

                Comment

                • Jyle
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 1847
                  • Espoo

                  #38
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Eipä olekaan tullut ajateltua, että tuo vaikuttaisi asiaa ympyrässä. Olen kuitenkin huomannut, että peilijäässä olevalla pihalla takapyöriä pitää jarruttaa käsijarrulla ettei auto puske etupyörät lukossa minne sattuu ratin asennosta huolimatta (silloinkin on tullut ikävä etuvetoa...). Sama ilmiö hiukan lievempänä saattaisi kyllä selittää tuon käytöksen liukkaassa liikenneympyrässä.
                  Ei kai se sit auta muu kuin siirtyä takas sinne etuvetoon jos siltä tuntuu..
                  Mulla ei ole mitään moitittavaa e39 talvella.. Onhan se perä hiukan liukas, mutta kyllä se menee sinne minne pitääkin.. Omat renkaat on kyllä vielä kaiken lisäksi hävettävän huonot.. (245/40 18") 8vuotta vanhat kitkat
                  Voin vaan kuvitella jos olis uudet nastat alla miten hyvin auto käyttäytyisi.
                  Entiset autot ollut tyyliin 200/700 sarjan vanhoja volvoja. Kyllä tää nyt ne voittaa..
                  Bmw f11 530d -14 m-sport
                  Bmw e39 M5 -00
                  VW T-1 "Adolf" -71
                  Ex. Bmw e39 540i
                  Bmw e60 525i -04
                  Ex.Bmw e34 525i -92
                  Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                  Comment

                  • xtc
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 2908
                    • Heinävesi<->Kuopio

                    #39
                    Originally posted by Kekkeruusi View Post
                    kuulostat juuri sellaiselta kuskilta jonka takia minä maksan isompia vakuutusmaksuja koska meillä on saman merkkinen auto..

                    mitä e39n tulee talviautona niin oma touring ainakin kulkee upeasti kielissä kuin kelissä. alla on hakkapeliitta 5 205/60/15 koossa. ja pelkkä asc.
                    Ja sinä kuulostat juuri sellaiselta joka luulee tietävänsä olenko minä kolaroinut kertaakaan? Eipä ole tarvinnut ikinä käyttää vakuutusyhtiön palveluksia autojen kanssa.. Mutta turhapa sulle on selittää kun tunnut aina oikeassa olevan..
                    Pommit:
                    BMW 325 cäbi HooCee optik
                    Audee Q7
                    Vivaro
                    2xFL6

                    Comment

                    • Kekkeruusi
                      Banned
                      • Sep 2006
                      • 508

                      #40
                      Originally posted by xtc View Post
                      Ja sinä kuulostat juuri sellaiselta joka luulee tietävänsä olenko minä kolaroinut kertaakaan? Eipä ole tarvinnut ikinä käyttää vakuutusyhtiön palveluksia autojen kanssa.. Mutta turhapa sulle on selittää kun tunnut aina oikeassa olevan..
                      Pah, kyse on bmwn imagosta jota iltapäivälehdet toitottavat jatkuvasti, ja kun näitä juttuja lukee niin imago on valitettavan paljon oikeassa.

                      Enkä ole aina oikeassa, en vain tykkää olla väärässä.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by Jyle View Post
                        Ei kai se sit auta muu kuin siirtyä takas sinne etuvetoon jos siltä tuntuu..
                        Jospa siirrynkin nelivetoon, silloin ei tarvitsisi vaihtaa merkkiä...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Jyle
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 1847
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by Kekkeruusi View Post
                          Pah, kyse on bmwn imagosta jota iltapäivälehdet toitottavat jatkuvasti, ja kun näitä juttuja lukee niin imago on valitettavan paljon oikeassa.

                          Enkä ole aina oikeassa, en vain tykkää olla väärässä.
                          Eikös näihin vakuutus juttuihin vaikuta myös auton mallimerkintä?? eikä pelkästään auton merkki..
                          Ainaki kaverilla e36 paaljon kalliimat vakuutukset,kuin omassa e39.
                          Bmw f11 530d -14 m-sport
                          Bmw e39 M5 -00
                          VW T-1 "Adolf" -71
                          Ex. Bmw e39 540i
                          Bmw e60 525i -04
                          Ex.Bmw e34 525i -92
                          Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8094
                            • Willähde

                            #43
                            Eipäs "pojat" karata aiheesta. Ja kekke ei trollaa ettei saa taas banaania ja kenenkään ei tartte trollaantua ruussin kommenteista.
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              #44
                              Originally posted by pmv View Post
                              Mutta e39 on kyllä takavetoiseksi naurettavan helppo ajaa.
                              Tämä pitää kyllä täysin paikkaansa. Luisussahan tuo omakin on talvella oikeastaan koko ajan mutta eipä haittaa kun käyttäytyy niin yllätyksettömästi ja on tosiaankin helppo viedä sladissa. Luistonesto tulee yleensä aina taajamassa pidettyä pois päältä kun ei oikein muuten tahdo päästä etenemään millään, talvella siis
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              • Jyle
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 1847
                                • Espoo

                                #45
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Jospa siirrynkin nelivetoon, silloin ei tarvitsisi vaihtaa merkkiä...
                                Jep. Itse en kanssa kovinkaan helposti osta etuveto peliä. Niin kauan näissä takavedoissa pysyn,ku niitä saa.. :think
                                Bmw f11 530d -14 m-sport
                                Bmw e39 M5 -00
                                VW T-1 "Adolf" -71
                                Ex. Bmw e39 540i
                                Bmw e60 525i -04
                                Ex.Bmw e34 525i -92
                                Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎