Originally posted by TJJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Nyt taitaa olla puurot ja vellit sekaisin.
ASC on päälle/pois, pelkkä luistonesto.
JOISSAIN DSC:n malleissa on välivaihtoehto, ei kaikissa. nopeasti painamalla välitilaan, pitkään painamalla kokonaan pois.
Antaa luistoa tapahtua välitilassa, mutta jos vähääkään meinaa auto pyörähtää tai perä menee liikaa edelle, suoristaa jarruilla.
Comment
-
-
Originally posted by Risto113 View PostNyt taitaa olla puurot ja vellit sekaisin.
ASC on päälle/pois, pelkkä luistonesto.
JOISSAIN DSC:n malleissa on välivaihtoehto, ei kaikissa. nopeasti painamalla välitilaan, pitkään painamalla kokonaan pois.
Antaa luistoa tapahtua välitilassa, mutta jos vähääkään meinaa auto pyörähtää tai perä menee liikaa edelle, suoristaa jarruilla.
Onko tietoa, missä DSC:issä tuo toimii ja miten se tarkalleenottaen aktivoidaan?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
E60 ja uudempien DSC:ssa on "väliasento" joka tuo ajoon hieman urheilullisemman tunnun kun se ei rajoita niin voimakkaasti luistoja vaan antaa niiden jatkua siihen pisteeseen asti kunnes sivuttaisG on liikaa suhteessa auton haluttuun kulkusuuntaan (haluttu kulkusuunta siis suoraan ratin asennosta). Tykkään tuosta asetuksesta, sillä saa ehkä hieman tehokkaamman ajon kuin "täysi DSC päällä". Ei silläkään tosin saa 1800 kg E61:sta pärjäämään 1300 Kg Golfille ESP:lla liikenneympyröissä mutta yritystä riittää
E39:ssa DSC:lla saa melko nopeasti hajun siitä minkä verran luistoa se sietää ennenkuin puuttuu peliin, sitä voi huijata hieman ratin asennolla (jos et tee pienintäkään korjausliikettä kumpaankaan suuntaan, DSC luulee että pyörät pitävät eikä puutu niin pian peliin) olettaen ettei taka- ja eturenkailla ole isoa pyörimisnopeuseroa. Näin 4-pyöräliukukin onnistuu pienessämäärin ja iso lossi menee mutkat katu-uskottavammin luisussa
Moni estää DSC:tä tekemästä työtään tekemällä heti luiston alkaessa jyrkän korjausliikkeen kääntämällä rattia ulkokurviin. Tämä saa DSC:n luulemaan että nyt halutaankin vaihtaa kulkusuuntaa ja jarruttaakin ulkokurvinpuoleisia pyöriä. Tämä saa käytöksen todella jyrkäksi ja luonnottomaksi liukkaalla. Kulkusuunta tosin yleensä vaihtuu mutta vauhtikin tippuu reilusti.---
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJust just. Valo syttyy heti kun nappia painaa ja silloin asc on pois päältä.
Comment
-
-
Toinen E39 nyt talvi ajossa, edellinen oli 528 ja nyt on M5, eikä kummassakaan ole ollut valittamista talviajossa. Käyttäytyy niinkuin takaveto käyttäytyy.
Toki nyt kun on hieman enemmän ruttua autossa, vaikuttaa se ehkä hieman tuohon sutimisen määrään.
Alla uudet kitkat koossa 245/40/18 ja 275/35/18 eikä mitään valittamista ole etenemisen suhteen vaikka "saksan kitkat" ovatkin, menee kuin juna oli sitten lunta tai loskaa. Tuosta dsc:n kahdesta toiminallisuudesta en ollut kuullutkaan, pitäneekin heti testata.
Vaimon autona on 325 ix ja pitää sanoa että vetoa ja pitoa kyllä löytyy ihan eri tavalla mutta pysähtyminen on sitten ihan eri asia, siinä kun ei neliveto kummemin auta.Die beste fahrt mit hosen an, BMW
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostJust just. Oletko edes kokeillut miten tuo napin pitkään painaminen vaikuttaa? Sillähän valo jää päälle eikä nappi toimi ennen kuin auton sammuttaa. Täytyy kohta kokeilla mitä ASC silloin tekee vai tekeekö mitään.
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/131049.
No jokainenhan voi itse koittaa mutta tulos oli meikäläisellä että välimodella mäki ylös ja ilman--> kiinni jäit.sigpic
F01 730d -09
Ex
E70 x5 3.0d-08
e39 M5-99
e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm(Ego)
e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
e39 528ia -97 200hp/290nm
e36 320i -94
e30 320i -89
Comment
-
-
Originally posted by Heguli View PostVaimon autona on 325 ix ja pitää sanoa että vetoa ja pitoa kyllä löytyy ihan eri tavalla mutta pysähtyminen on sitten ihan eri asia, siinä kun ei neliveto kummemin auta.
Ja mitä tähän e39:n talviominaisuuksiin tulee, niin kyllähän se on talviauto isolla T:llä. Opiskeluaikoina tuli ajettua taksia säännöllisesti 4 vuoden ajan Helsingissä semmoista 15-20 yövuoroa kuukaudessa. Tästä ajasta valtaosa kului e39 525tds:n ja 525d:n ratissa. Hyppäys satunnaisesti esim. E-mersun tai Volvo S80:n rattiin oli kivuliasta varsinkin talvella. E39 oli aina erittäin erittäin looginen ajettava liukkaalla ja sillä pystyi menemään sitä kuuluisaa vasenta kaistaa välittämättä muusta aamuyön liikennerytmistä.
Olen kyllä omistanutkin e39:n yhden talven ajan ja huomiot ovat täysin samanlaiset. Johdonmukainen ajettava kelillä kuin kelillä....
Comment
-
-
Originally posted by opl21 View PostAsiasta löytyy kyllä googlettamallakin esim.
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/131049.
No jokainenhan voi itse koittaa mutta tulos oli meikäläisellä että välimodella mäki ylös ja ilman--> kiinni jäit.
E60 ja esim E90 on jo sellainen DSC, jossa on myös väliasento. Ainakin E90 väliasento on ainoa ajokelpoinen asento: eilen jäätiin kotikulmilla kiinni ylämäkeen, eikä suostunut millään lähtemään liikkeelle, vaan auto hyytyi siihen paikkaan. DSC eka asento pois, ja lähti mäestä kuin kesällä. No, ainakin melkein... Ja jos otat DSC:n kokonaan pois päältä, tuo "1-vetoinen" jää siihen paikkaan.
Eli uudemmissa autoissa tuo DSC on ihan ok normaaleissa ajotilanteissa avustamassa ajamista, mutta kun tulee tosi liukas paikka, se on otettava pois päältä.
Sinänsä on mielenkiintoista kokea, että kuinka esim. Quaifen lukkoperä toimii tuon uuden DSC:n kanssa, toivon mukaan pääsee kokeilemaan sitä lähiaikoina.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJust just. Valo syttyy heti kun nappia painaa ja silloin asc on pois päältä.Originally posted by TJJ View PostJust just. Oletko edes kokeillut miten tuo napin pitkään painaminen vaikuttaa? Sillähän valo jää päälle eikä nappi toimi ennen kuin auton sammuttaa. Täytyy kohta kokeilla mitä ASC silloin tekee vai tekeekö mitään.
Comment
-
-
Kävin ruokiksen ratoksi kokeilemassa. Nappi pohjaan, valo syttyy heti. Kun pitää n.10sek valo sammuu ja napista ei sen jälkeen tapahdu mitään. ASC on päällä ihan normaalisti. Auton sammuttaminen kuittaa nappulan taas toimintaan. Se siitä sitten, trippimittarin nappia pohjassa pitämällä näkee todelliset kilometrit...
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostKävin ruokiksen ratoksi kokeilemassa. Nappi pohjaan, valo syttyy heti. Kun pitää n.10sek valo sammuu ja napista ei sen jälkeen tapahdu mitään. ASC on päällä ihan normaalisti. Auton sammuttaminen kuittaa nappulan taas toimintaan. Se siitä sitten, trippimittarin nappia pohjassa pitämällä näkee todelliset kilometrit...
Noinhan sen pitää tuon aiemmin laitetun jenkkifoorumin ohjeen mukaan toimiakkin, 10s nappia pohjassa ja sen jälkeen ei pitäisi enää napin tehdä mitään, siis ASC+T:llä.
Niiden mukaan tässä tilassa olisi konetehon rajoitus POIS PÄÄLTÄ, mutta takajarrujen "lukkoperätoiminto" vielä kehissä???
Itse en huomannut mitään eroa normi toimintaan, pitänee vielä käydä lumilla polkemassa...
Olisiko ASC:kin sittenkin kaksitoiminen? Jos näin tosiaan on, perun kaikki aiemmat ja pyydän nöyrimmin anteeksi.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostKävin ruokiksen ratoksi kokeilemassa. Nappi pohjaan, valo syttyy heti. Kun pitää n.10sek valo sammuu ja napista ei sen jälkeen tapahdu mitään. ASC on päällä ihan normaalisti. Auton sammuttaminen kuittaa nappulan taas toimintaan. Se siitä sitten, trippimittarin nappia pohjassa pitämällä näkee todelliset kilometrit...
ASC "puolitilaan" ja kokeilemaan: auto tuntui kiihtyvän nopeammin ja kaasu ei pudonnut alas vaikka luistoneston valo vilkkui. Ajattelin, että tämäpäs hienoa, kyllä nyt etuvetoiset jää... No sitten auto sammuksiin ja kokeilua ASC normaalissa tilassa: auto kulki yhä hyvin, siis ihan samalla tavalla. Ilmeisesti keli on jotenkin lauhtunut eikä tienpinnat olekaan enää yhtä liukkaita kuin mitä eilen, jarrutuksissakin tuntuu parannus eiliseen verrattuna (joten tuo 10sek. ASC painallus tuskin teki pysyvää muutosta joka olisi yhä virtojen katkaisun jälkeenkin päällä).
Täytyy testailla vielä uudestaan jos/kun liukkaus ilmestyy takaisin.
Comment
-
Comment