Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by TJJ View Post
    Miten se nyt meni... Taisi mennä näin: pidetään ASC-nappia pohjassa kunnes ASC:n valo syttyy, silloin luistonesto käyttää yhä takajarruja mutta ei rajoita moottorin tehoa.
    Just just. Valo syttyy heti kun nappia painaa ja silloin asc on pois päältä.

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8094
      • Willähde

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Just just. Valo syttyy heti kun nappia painaa ja silloin asc on pois päältä.
      Itellä ihan samanlailla, ei siinä mitään viivettä ole..:think
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1203
        • GrassLake

        Nyt taitaa olla puurot ja vellit sekaisin.

        ASC on päälle/pois, pelkkä luistonesto.
        JOISSAIN DSC:n malleissa on välivaihtoehto, ei kaikissa. nopeasti painamalla välitilaan, pitkään painamalla kokonaan pois.

        Antaa luistoa tapahtua välitilassa, mutta jos vähääkään meinaa auto pyörähtää tai perä menee liikaa edelle, suoristaa jarruilla.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by Risto113 View Post
          Nyt taitaa olla puurot ja vellit sekaisin.

          ASC on päälle/pois, pelkkä luistonesto.
          JOISSAIN DSC:n malleissa on välivaihtoehto, ei kaikissa. nopeasti painamalla välitilaan, pitkään painamalla kokonaan pois.

          Antaa luistoa tapahtua välitilassa, mutta jos vähääkään meinaa auto pyörähtää tai perä menee liikaa edelle, suoristaa jarruilla.
          Juu, näin se minunkin käsityksen mukaan menee.

          Onko tietoa, missä DSC:issä tuo toimii ja miten se tarkalleenottaen aktivoidaan?

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            E60 ja uudempien DSC:ssa on "väliasento" joka tuo ajoon hieman urheilullisemman tunnun kun se ei rajoita niin voimakkaasti luistoja vaan antaa niiden jatkua siihen pisteeseen asti kunnes sivuttaisG on liikaa suhteessa auton haluttuun kulkusuuntaan (haluttu kulkusuunta siis suoraan ratin asennosta). Tykkään tuosta asetuksesta, sillä saa ehkä hieman tehokkaamman ajon kuin "täysi DSC päällä". Ei silläkään tosin saa 1800 kg E61:sta pärjäämään 1300 Kg Golfille ESP:lla liikenneympyröissä mutta yritystä riittää

            E39:ssa DSC:lla saa melko nopeasti hajun siitä minkä verran luistoa se sietää ennenkuin puuttuu peliin, sitä voi huijata hieman ratin asennolla (jos et tee pienintäkään korjausliikettä kumpaankaan suuntaan, DSC luulee että pyörät pitävät eikä puutu niin pian peliin) olettaen ettei taka- ja eturenkailla ole isoa pyörimisnopeuseroa. Näin 4-pyöräliukukin onnistuu pienessämäärin ja iso lossi menee mutkat katu-uskottavammin luisussa

            Moni estää DSC:tä tekemästä työtään tekemällä heti luiston alkaessa jyrkän korjausliikkeen kääntämällä rattia ulkokurviin. Tämä saa DSC:n luulemaan että nyt halutaankin vaihtaa kulkusuuntaa ja jarruttaakin ulkokurvinpuoleisia pyöriä. Tämä saa käytöksen todella jyrkäksi ja luonnottomaksi liukkaalla. Kulkusuunta tosin yleensä vaihtuu mutta vauhtikin tippuu reilusti.
            ---

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Just just. Valo syttyy heti kun nappia painaa ja silloin asc on pois päältä.
              Just just. Oletko edes kokeillut miten tuo napin pitkään painaminen vaikuttaa? Sillähän valo jää päälle eikä nappi toimi ennen kuin auton sammuttaa. Täytyy kohta kokeilla mitä ASC silloin tekee vai tekeekö mitään.
              E39 528iA

              Comment

              • Heguli
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 815
                • www.e30m3.fi

                Toinen E39 nyt talvi ajossa, edellinen oli 528 ja nyt on M5, eikä kummassakaan ole ollut valittamista talviajossa. Käyttäytyy niinkuin takaveto käyttäytyy.

                Toki nyt kun on hieman enemmän ruttua autossa, vaikuttaa se ehkä hieman tuohon sutimisen määrään.

                Alla uudet kitkat koossa 245/40/18 ja 275/35/18 eikä mitään valittamista ole etenemisen suhteen vaikka "saksan kitkat" ovatkin, menee kuin juna oli sitten lunta tai loskaa. Tuosta dsc:n kahdesta toiminallisuudesta en ollut kuullutkaan, pitäneekin heti testata.

                Vaimon autona on 325 ix ja pitää sanoa että vetoa ja pitoa kyllä löytyy ihan eri tavalla mutta pysähtyminen on sitten ihan eri asia, siinä kun ei neliveto kummemin auta.
                Die beste fahrt mit hosen an, BMW

                Comment

                • opl21
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 320
                  • Itävalta

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Just just. Oletko edes kokeillut miten tuo napin pitkään painaminen vaikuttaa? Sillähän valo jää päälle eikä nappi toimi ennen kuin auton sammuttaa. Täytyy kohta kokeilla mitä ASC silloin tekee vai tekeekö mitään.
                  Asiasta löytyy kyllä googlettamallakin esim.
                  http://www.bimmerboard.com/forums/posts/131049.

                  No jokainenhan voi itse koittaa mutta tulos oli meikäläisellä että välimodella mäki ylös ja ilman--> kiinni jäit.
                  sigpic

                  F01 730d -09
                  Ex
                  E70 x5 3.0d-08
                  e39 M5-99
                  e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                  (Ego)
                  e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                  e39 528ia -97 200hp/290nm
                  e36 320i -94
                  e30 320i -89

                  Comment

                  • van cleef
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1894
                    • 01830

                    Originally posted by Heguli View Post
                    Vaimon autona on 325 ix ja pitää sanoa että vetoa ja pitoa kyllä löytyy ihan eri tavalla mutta pysähtyminen on sitten ihan eri asia, siinä kun ei neliveto kummemin auta.
                    Mutta, onpahan kunnon ratti millä oikaista.

                    Ja mitä tähän e39:n talviominaisuuksiin tulee, niin kyllähän se on talviauto isolla T:llä. Opiskeluaikoina tuli ajettua taksia säännöllisesti 4 vuoden ajan Helsingissä semmoista 15-20 yövuoroa kuukaudessa. Tästä ajasta valtaosa kului e39 525tds:n ja 525d:n ratissa. Hyppäys satunnaisesti esim. E-mersun tai Volvo S80:n rattiin oli kivuliasta varsinkin talvella. E39 oli aina erittäin erittäin looginen ajettava liukkaalla ja sillä pystyi menemään sitä kuuluisaa vasenta kaistaa välittämättä muusta aamuyön liikennerytmistä.

                    Olen kyllä omistanutkin e39:n yhden talven ajan ja huomiot ovat täysin samanlaiset. Johdonmukainen ajettava kelillä kuin kelillä.
                    ...

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by opl21 View Post
                      Asiasta löytyy kyllä googlettamallakin esim.
                      http://www.bimmerboard.com/forums/posts/131049.

                      No jokainenhan voi itse koittaa mutta tulos oli meikäläisellä että välimodella mäki ylös ja ilman--> kiinni jäit.
                      ASC:ä en tiedä kun en ole kokeillut, mutta ainakaan E39 DSC:ä ei ole väliasentoa, vaan se lähtee laakista pois päältä ja sitten luistellaan niin pitkään kun vain puhti koneessa riittää (tuli kokeiltua sunnuntaina).

                      E60 ja esim E90 on jo sellainen DSC, jossa on myös väliasento. Ainakin E90 väliasento on ainoa ajokelpoinen asento: eilen jäätiin kotikulmilla kiinni ylämäkeen, eikä suostunut millään lähtemään liikkeelle, vaan auto hyytyi siihen paikkaan. DSC eka asento pois, ja lähti mäestä kuin kesällä. No, ainakin melkein... Ja jos otat DSC:n kokonaan pois päältä, tuo "1-vetoinen" jää siihen paikkaan.

                      Eli uudemmissa autoissa tuo DSC on ihan ok normaaleissa ajotilanteissa avustamassa ajamista, mutta kun tulee tosi liukas paikka, se on otettava pois päältä.

                      Sinänsä on mielenkiintoista kokea, että kuinka esim. Quaifen lukkoperä toimii tuon uuden DSC:n kanssa, toivon mukaan pääsee kokeilemaan sitä lähiaikoina.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Just just. Valo syttyy heti kun nappia painaa ja silloin asc on pois päältä.
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Just just. Oletko edes kokeillut miten tuo napin pitkään painaminen vaikuttaa? Sillähän valo jää päälle eikä nappi toimi ennen kuin auton sammuttaa. Täytyy kohta kokeilla mitä ASC silloin tekee vai tekeekö mitään.
                        Siis ei mitään vaikutusta, painaa pitkään tai lyhyesti. Asc on-off.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Kävin ruokiksen ratoksi kokeilemassa. Nappi pohjaan, valo syttyy heti. Kun pitää n.10sek valo sammuu ja napista ei sen jälkeen tapahdu mitään. ASC on päällä ihan normaalisti. Auton sammuttaminen kuittaa nappulan taas toimintaan. Se siitä sitten, trippimittarin nappia pohjassa pitämällä näkee todelliset kilometrit...

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1203
                            • GrassLake

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Kävin ruokiksen ratoksi kokeilemassa. Nappi pohjaan, valo syttyy heti. Kun pitää n.10sek valo sammuu ja napista ei sen jälkeen tapahdu mitään. ASC on päällä ihan normaalisti. Auton sammuttaminen kuittaa nappulan taas toimintaan. Se siitä sitten, trippimittarin nappia pohjassa pitämällä näkee todelliset kilometrit...

                            Noinhan sen pitää tuon aiemmin laitetun jenkkifoorumin ohjeen mukaan toimiakkin, 10s nappia pohjassa ja sen jälkeen ei pitäisi enää napin tehdä mitään, siis ASC+T:llä.

                            Niiden mukaan tässä tilassa olisi konetehon rajoitus POIS PÄÄLTÄ, mutta takajarrujen "lukkoperätoiminto" vielä kehissä???

                            Itse en huomannut mitään eroa normi toimintaan, pitänee vielä käydä lumilla polkemassa...

                            Olisiko ASC:kin sittenkin kaksitoiminen? Jos näin tosiaan on, perun kaikki aiemmat ja pyydän nöyrimmin anteeksi.

                            Comment

                            • pertsa
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 219
                              • Tampere

                              Löytyy tällänen DSC:n väliasento jo -04 E46:sta. On kyllä ihan kätevä.
                              G31 530dxA 2017
                              ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
                              ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
                              ex:E60 525iA 2008 titan silber

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Kävin ruokiksen ratoksi kokeilemassa. Nappi pohjaan, valo syttyy heti. Kun pitää n.10sek valo sammuu ja napista ei sen jälkeen tapahdu mitään. ASC on päällä ihan normaalisti. Auton sammuttaminen kuittaa nappulan taas toimintaan. Se siitä sitten, trippimittarin nappia pohjassa pitämällä näkee todelliset kilometrit...
                                Minäkin kokeilin, muistin väärin tuon valon eli se tosiaan sammuu eikä jää päälle.

                                ASC "puolitilaan" ja kokeilemaan: auto tuntui kiihtyvän nopeammin ja kaasu ei pudonnut alas vaikka luistoneston valo vilkkui. Ajattelin, että tämäpäs hienoa, kyllä nyt etuvetoiset jää... No sitten auto sammuksiin ja kokeilua ASC normaalissa tilassa: auto kulki yhä hyvin, siis ihan samalla tavalla. Ilmeisesti keli on jotenkin lauhtunut eikä tienpinnat olekaan enää yhtä liukkaita kuin mitä eilen, jarrutuksissakin tuntuu parannus eiliseen verrattuna (joten tuo 10sek. ASC painallus tuskin teki pysyvää muutosta joka olisi yhä virtojen katkaisun jälkeenkin päällä).

                                Täytyy testailla vielä uudestaan jos/kun liukkaus ilmestyy takaisin.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎