EDIT: Tai siis tuossahan DSC nappaa vauhdit kokonaan pois. Näkyy hyvin tuossa kolmostestissä. Muut tulee koko radan samaa vauhtia, Bemarin DSC melkeen toppaa auton ekaan luistoon. Helppohan se on sen jälkeen körötellä rata läpi kahtakymppiä .
Tero
Tuohan on 10 vuotta vanha pätkä, DSC:n eka versio. Tämän jälkeen nuo bemarinkin systeemit ovat kehittyneet huimasti
Oliko tuossa kirjoittamassa tekstissäni jotain asioita, jotka eivät pidä paikkaansa?
Ei suoranaisesti, mutta itse en usko, että täällä kovinkaan monelle on epäselvää se, että kun vauhti hidastuu niin pito palaa. Sanoohan sen järkikin.
Itse vain mietin näitä ESP-systeemien eroja ja syitä siihen, miksi ne eivät ole samanlaisia. Varmasti löytyy erilaisia toteutuksia, joissa on priorisoitu eri asioita. Tuo videonpätkä, jossa bemarin DSC menee jarrut päällä testiradan läpi on varmasti hyvä mainos, mutta epäilisin, että uudemmissa ESP-systeemeissä on ehkä löydetty muitakin tapoja "vakauttaa" menoa ja lisätä turvallisuutta. Näistä olisi kiva kuulla semmosilta ihmisiltä, jotka asiasta tietää.
Muistan aikanaan ruottin tekniikanmaailman testin, jossa E39 ja E60 DSC:itä verrattiin, ja huomattiin uudemman version antavan jo luistoa enempi, jonka avulla testirata meni karvan nopeammin. Mitenhän lienee ihan uusissa vitosissa tuo.
Tero
edit: kappas, tuossa ylemmässä viestissä linkin takana haukutaankin E60:sen anteliaampi DSC vuorostaan. Ehkäpä se onkin E39:ssä sitten riittävän aggressiivinen . Niinkuin sanoin jo aiemmin, jos vauhdin poisotto tekee siitä hyvän, sitten se on niin.
Itse pidän E39:n ASC+T ja DSC järjestelmiä turvallisuuteen painoitettuina. Molemmat järjestelmät reagoivat sutimiseen varsin aikaisessa vaiheessa. Esimerkiksi suoraan eteenpäin kiihdytettäessä hieman enemmän sutimista salliva järjestelmä saattaisi antaa nopeamman kiihtyvyyden. Mutta toisaalta taas tämä hitaampi reagointi saattaisi ääritilanteissa kostautua. Eli jos esimerkiksi erittäin liukkaalla kelillä tehdyn ohituksen aikana kaistan vaihdossa luistonesto tai ajonvakautus ei reagoisikaan riittävän nopeasti, saattaisi auto karata pahasti lapasesta.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Sinänsä videon tarkotus tulee ilmi, joskin pikkunen propaganda paistaa läpi. Tuohon vauhtiin liittyen, DSC tosiaan nappaa vauhdin pois sille tasolle, että auto voidaan viedä läpi pujottelusta tai mutkaosuudesta tms.
Se mikä pisti silmään oli muilla autoilla ajavien hillitön hartialukko heti kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu. Ajaminen loppuu siihen paikkaan kun pito lähtee...
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Oma touring on ärsyttävän vakaa. Kaikista ajamistani takavetoisista autoista tämä on luokkansa huippua ajatellen turvallisuutta.
Autossa siis se pelkkä sutimisenesto, onko se nyt siis ASC?
Lumisella tiellä menee kuin juna, ei puske eikä niiaile eikä irtoa peräkään...eli lumisella tiellä menee kuin neliveto.
Jos tie on auraamaton, silloin pitää laittaa sutimisenesto pois päältä, koska pyrkii syömään tehoja liiaksi omaan makuun.
Ja silloin tällöin kun haluaa kikkailla, on kikkailu todella työn takana. Pitkää luisua on todella hankala pitää yllä, jos ei imuta ihan toden teolla. Ja ei, se ei ole taidosta kiinni, jos joku kohta sitä ehdottaa
Aiempaan kalustooni verrattuna alavääntöä ei ole tarpeeksi, ja sekin tekee ajamisesta tukalaa (turvallista). Ja kalusto ei ole ollut dieseliä, vaan pienempää bensakonetta...
Liikkeelle lähdöt onnistuu todella hienosti, ilman kuormaakin ja tyhjällä tankilla. Rengastus alla 205 15" Michelinit, nyt ikää jo 3 vuotta.
Takarenkaat on takaa katsoen / \ tässä asennossa, liekö sillä vaikutusta tuohon vakauteen?
Käytökseltään loistava talviauto tavalliselle autoilijalle, joka ei kikkailusta saa nautintoa. Muuten talvi-ominaisuudet ei kohtaa tarpeita. Automaatti - ilmastointi sekoilee ihmeellisesti, peruutusvalot on mallia kynttilä ja sutimisenesto syö hiukkasen liikaa tehoja.
Itse vain mietin näitä ESP-systeemien eroja ja syitä siihen, miksi ne eivät ole samanlaisia. Varmasti löytyy erilaisia toteutuksia, joissa on priorisoitu eri asioita. Tuo videonpätkä, jossa bemarin DSC menee jarrut päällä testiradan läpi on varmasti hyvä mainos, mutta epäilisin, että uudemmissa ESP-systeemeissä on ehkä löydetty muitakin tapoja "vakauttaa" menoa ja lisätä turvallisuutta. Näistä olisi kiva kuulla semmosilta ihmisiltä, jotka asiasta tietää.
.
ESP/DSC/ajonvakautus ei voi vaikuttaa muulla tavalla kuin jarruttelemalla eri pyöriä..
Voi. E60:ssä kääntää myös rattia jos on aktiiviohjaus.
Mistä se tietää, että mihin ollaan menossa..
Mun mielestä pelottavia laitteita kaiken kaikkiaan nuo ajonvakausjärjestelmät. Niillähän voi minkälainen rähmäkäpälä tahansa ajaa kurvit nilkka suorana ja tietokone hoitaa "likaisen" työn, mutta annas olla kun tulee hetkellinen virhe järjestelmään....lopun varmaan arvaa.
Noo, paikka paikoinhan ne on ihan päteviä kapistuksia, mutta en minä ainakaan uskalla luottaa niihin. Yhtälailla joutuu varomaan ohistustilanteessa polanteen ylitystä yms yms, vaikka alla olisi minkälainen ajonvakautusjärjestelmä.
Jottei ihan mene,
niin minun mielestä E39 on aivan loistava talviajo-ominaisuuksiltaan, ei ihan E34:sen vertainen, mutta tuon ikäiseksi/kokoiseksi autoksi todella tunnokas.
Olin luullut että oma 10-v vanha e39 olisi ollut ajo-ominaisuuksiltaan out-of-date. Tänään oli hyvä mahdollisuus verrata uuden, joskin pienemmän, auton käyttäytymistä moottoritiellä ja taajamassa kun alla oli sijaisautona 500 km ajettu 316i. Moottoritiellä kaistanvaihdoissa pienikin lumikinos aiheutti selvän epävakaan tuntuisen heilahduksen (mistä e39 menee tunteettomasti yli) ja auto tuntui hieman rauhattomalta myös suoraan ajaessa. DSC on kyllä kehittynyt vuosikymmenessä, toiminta oli paljon pehmeämpää. Mielummin istun kuitenkin taas huomenaamuna e39 rattiin.
BMW F30 330e LCI
Buick Riviera 455cid -71
Volvo V70 mk III - Ex Jaguar F-Pace - Ex Camaro 3gen - Ex Subaru Levorg - Ex Volvo V60 - Ex Porsche 924 - Ex BMW 1502 -76 - Ex The Best or Something - Ex BMW e39 540iA touring - Ex BMW e34 525iA touring - Ex BMW e34 520i -Ex etc.....
Vähän täytyy ihmetellä tuota dissaamista,millaisilla piikkirengas/neliveto yhdistelmillä sitä porukka on ajellut kun noin kolmeysiin on käpy päässyt palamaan?..
Ja eikö sen pitäisi olla päivänselvää että 50/50 painojakauman omaava takaveto ilman LSD:tä ei kuuluisikaan pärjää liukkaalla paikaltaan tai pienestä aloitusvauhdista suoritetussa kiihtyvyysvertailussa raskasnokkaiselle etuvedolle tai LSD-pakulle?
PS:Täytyy kyllä sanoa että vaikka DSC ei kiihtyvyyttä liukkaalla lisääkkään niin kun sitä oppii käyttämään niin mutkiin pystyy ajelemaan poikkeuksetta paljon lujempaa verrattuna samanlaiseen ASC+T autoon..Ja liikenneympyrät menevät ilman puskuja.
Onko siinä se väliasento oikeasti? En ole talvella kokeillut, joskus kauan sitten kesällä kokeilin, mutta en muistaakseni huomannut eroa (testit hiekkatiellä).
Onko siinä se väliasento oikeasti? En ole talvella kokeillut, joskus kauan sitten kesällä kokeilin, mutta en muistaakseni huomannut eroa (testit hiekkatiellä).
No koita junnata autosi lievään ylämäkeen kiinni ilman luistonestoa ja koita sitten, konkretisoi sen toiminnon aika hyvin...Ainakin omissa kolmeyseissä toiminut.
Tänään junnattu e39:n takana, ajoi todella hiljaa mutkissa luistamatta.. ja suoralla suti nastat katuun luistoneston puitteissa. Itse luistin toki reippaasti, mutta oisin silti ajanut kovempaa, mikä siinä e39:n luistonestossa on vialla?
Mikäs tuo tollainen on, en oo koskaan kuullutkaan...:think
Miten se nyt meni... Taisi mennä näin: pidetään ASC-nappia pohjassa kunnes ASC:n valo syttyy, silloin luistonesto käyttää yhä takajarruja mutta ei rajoita moottorin tehoa.
Comment