Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Originally posted by teropa View Post
    EDIT: Tai siis tuossahan DSC nappaa vauhdit kokonaan pois. Näkyy hyvin tuossa kolmostestissä. Muut tulee koko radan samaa vauhtia, Bemarin DSC melkeen toppaa auton ekaan luistoon. Helppohan se on sen jälkeen körötellä rata läpi kahtakymppiä .
    Tero
    Tuohan on 10 vuotta vanha pätkä, DSC:n eka versio. Tämän jälkeen nuo bemarinkin systeemit ovat kehittyneet huimasti
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by Juhis View Post
      Oliko tuossa kirjoittamassa tekstissäni jotain asioita, jotka eivät pidä paikkaansa?
      Ei suoranaisesti, mutta itse en usko, että täällä kovinkaan monelle on epäselvää se, että kun vauhti hidastuu niin pito palaa. Sanoohan sen järkikin.

      Itse vain mietin näitä ESP-systeemien eroja ja syitä siihen, miksi ne eivät ole samanlaisia. Varmasti löytyy erilaisia toteutuksia, joissa on priorisoitu eri asioita. Tuo videonpätkä, jossa bemarin DSC menee jarrut päällä testiradan läpi on varmasti hyvä mainos, mutta epäilisin, että uudemmissa ESP-systeemeissä on ehkä löydetty muitakin tapoja "vakauttaa" menoa ja lisätä turvallisuutta. Näistä olisi kiva kuulla semmosilta ihmisiltä, jotka asiasta tietää.

      Muistan aikanaan ruottin tekniikanmaailman testin, jossa E39 ja E60 DSC:itä verrattiin, ja huomattiin uudemman version antavan jo luistoa enempi, jonka avulla testirata meni karvan nopeammin. Mitenhän lienee ihan uusissa vitosissa tuo.

      Tero

      edit: kappas, tuossa ylemmässä viestissä linkin takana haukutaankin E60:sen anteliaampi DSC vuorostaan. Ehkäpä se onkin E39:ssä sitten riittävän aggressiivinen . Niinkuin sanoin jo aiemmin, jos vauhdin poisotto tekee siitä hyvän, sitten se on niin.
      Last edited by teropa; 27-01-2009, 14:09.
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        Itse pidän E39:n ASC+T ja DSC järjestelmiä turvallisuuteen painoitettuina. Molemmat järjestelmät reagoivat sutimiseen varsin aikaisessa vaiheessa. Esimerkiksi suoraan eteenpäin kiihdytettäessä hieman enemmän sutimista salliva järjestelmä saattaisi antaa nopeamman kiihtyvyyden. Mutta toisaalta taas tämä hitaampi reagointi saattaisi ääritilanteissa kostautua. Eli jos esimerkiksi erittäin liukkaalla kelillä tehdyn ohituksen aikana kaistan vaihdossa luistonesto tai ajonvakautus ei reagoisikaan riittävän nopeasti, saattaisi auto karata pahasti lapasesta.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3029
          • Sjundeå

          Sinänsä videon tarkotus tulee ilmi, joskin pikkunen propaganda paistaa läpi. Tuohon vauhtiin liittyen, DSC tosiaan nappaa vauhdin pois sille tasolle, että auto voidaan viedä läpi pujottelusta tai mutkaosuudesta tms.

          Se mikä pisti silmään oli muilla autoilla ajavien hillitön hartialukko heti kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu. Ajaminen loppuu siihen paikkaan kun pito lähtee...
          -25 Toyota Proace City Verso
          -23 Nissan Leaf

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • kt11118
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 74

            Oma touring on ärsyttävän vakaa. Kaikista ajamistani takavetoisista autoista tämä on luokkansa huippua ajatellen turvallisuutta.
            Autossa siis se pelkkä sutimisenesto, onko se nyt siis ASC?

            Lumisella tiellä menee kuin juna, ei puske eikä niiaile eikä irtoa peräkään...eli lumisella tiellä menee kuin neliveto.

            Jos tie on auraamaton, silloin pitää laittaa sutimisenesto pois päältä, koska pyrkii syömään tehoja liiaksi omaan makuun.

            Ja silloin tällöin kun haluaa kikkailla, on kikkailu todella työn takana. Pitkää luisua on todella hankala pitää yllä, jos ei imuta ihan toden teolla. Ja ei, se ei ole taidosta kiinni, jos joku kohta sitä ehdottaa
            Aiempaan kalustooni verrattuna alavääntöä ei ole tarpeeksi, ja sekin tekee ajamisesta tukalaa (turvallista). Ja kalusto ei ole ollut dieseliä, vaan pienempää bensakonetta...

            Liikkeelle lähdöt onnistuu todella hienosti, ilman kuormaakin ja tyhjällä tankilla. Rengastus alla 205 15" Michelinit, nyt ikää jo 3 vuotta.

            Takarenkaat on takaa katsoen / \ tässä asennossa, liekö sillä vaikutusta tuohon vakauteen?

            Käytökseltään loistava talviauto tavalliselle autoilijalle, joka ei kikkailusta saa nautintoa. Muuten talvi-ominaisuudet ei kohtaa tarpeita. Automaatti - ilmastointi sekoilee ihmeellisesti, peruutusvalot on mallia kynttilä ja sutimisenesto syö hiukkasen liikaa tehoja.

            Manuaali 523 touring -97

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7060
              • Turenki

              Originally posted by teropa View Post

              Itse vain mietin näitä ESP-systeemien eroja ja syitä siihen, miksi ne eivät ole samanlaisia. Varmasti löytyy erilaisia toteutuksia, joissa on priorisoitu eri asioita. Tuo videonpätkä, jossa bemarin DSC menee jarrut päällä testiradan läpi on varmasti hyvä mainos, mutta epäilisin, että uudemmissa ESP-systeemeissä on ehkä löydetty muitakin tapoja "vakauttaa" menoa ja lisätä turvallisuutta. Näistä olisi kiva kuulla semmosilta ihmisiltä, jotka asiasta tietää.
              .

              ESP/DSC/ajonvakautus ei voi vaikuttaa muulla tavalla kuin jarruttelemalla eri pyöriä..
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Peltsii View Post
                ESP/DSC/ajonvakautus ei voi vaikuttaa muulla tavalla kuin jarruttelemalla eri pyöriä..
                Voi. E60:ssä kääntää myös rattia jos on aktiiviohjaus.

                Ja kerran vielä: Jos puhutte Bmw:stä niin se on DSC tai yleinimitys ESC

                Comment

                • joni_wt
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 3625
                  • Yka

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Voi. E60:ssä kääntää myös rattia jos on aktiiviohjaus.
                  Mistä se tietää, että mihin ollaan menossa..

                  Mun mielestä pelottavia laitteita kaiken kaikkiaan nuo ajonvakausjärjestelmät. Niillähän voi minkälainen rähmäkäpälä tahansa ajaa kurvit nilkka suorana ja tietokone hoitaa "likaisen" työn, mutta annas olla kun tulee hetkellinen virhe järjestelmään....lopun varmaan arvaa.

                  Noo, paikka paikoinhan ne on ihan päteviä kapistuksia, mutta en minä ainakaan uskalla luottaa niihin. Yhtälailla joutuu varomaan ohistustilanteessa polanteen ylitystä yms yms, vaikka alla olisi minkälainen ajonvakautusjärjestelmä.

                  Jottei ihan mene,

                  niin minun mielestä E39 on aivan loistava talviajo-ominaisuuksiltaan, ei ihan E34:sen vertainen, mutta tuon ikäiseksi/kokoiseksi autoksi todella tunnokas.
                  Last edited by joni_wt; 27-01-2009, 21:44.
                  e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                  Comment

                  • patu
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 542
                    • Porvoo

                    Olin luullut että oma 10-v vanha e39 olisi ollut ajo-ominaisuuksiltaan out-of-date. Tänään oli hyvä mahdollisuus verrata uuden, joskin pienemmän, auton käyttäytymistä moottoritiellä ja taajamassa kun alla oli sijaisautona 500 km ajettu 316i. Moottoritiellä kaistanvaihdoissa pienikin lumikinos aiheutti selvän epävakaan tuntuisen heilahduksen (mistä e39 menee tunteettomasti yli) ja auto tuntui hieman rauhattomalta myös suoraan ajaessa. DSC on kyllä kehittynyt vuosikymmenessä, toiminta oli paljon pehmeämpää. Mielummin istun kuitenkin taas huomenaamuna e39 rattiin.
                    BMW F30 330e LCI
                    Buick Riviera 455cid -71


                    Volvo V70 mk III - Ex
                    Jaguar F-Pace - Ex
                    Camaro 3gen - Ex
                    Subaru Levorg - Ex
                    Volvo V60 - Ex
                    Porsche 924 - Ex
                    BMW 1502 -76 - Ex
                    The Best or Something - Ex
                    BMW e39 540iA touring - Ex
                    BMW e34 525iA touring - Ex
                    BMW e34 520i -Ex
                    etc.....

                    Comment

                    • opl21
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 320
                      • Itävalta

                      Vähän täytyy ihmetellä tuota dissaamista,millaisilla piikkirengas/neliveto yhdistelmillä sitä porukka on ajellut kun noin kolmeysiin on käpy päässyt palamaan?..

                      Ja eikö sen pitäisi olla päivänselvää että 50/50 painojakauman omaava takaveto ilman LSD:tä ei kuuluisikaan pärjää liukkaalla paikaltaan tai pienestä aloitusvauhdista suoritetussa kiihtyvyysvertailussa raskasnokkaiselle etuvedolle tai LSD-pakulle?

                      PS:Täytyy kyllä sanoa että vaikka DSC ei kiihtyvyyttä liukkaalla lisääkkään niin kun sitä oppii käyttämään niin mutkiin pystyy ajelemaan poikkeuksetta paljon lujempaa verrattuna samanlaiseen ASC+T autoon..Ja liikenneympyrät menevät ilman puskuja.

                      Mitäs mieltä TJJ on ASC:n väliasennosta?
                      sigpic

                      F01 730d -09
                      Ex
                      E70 x5 3.0d-08
                      e39 M5-99
                      e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                      (Ego)
                      e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                      e39 528ia -97 200hp/290nm
                      e36 320i -94
                      e30 320i -89

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by opl21 View Post
                        Mitäs mieltä TJJ on ASC:n väliasennosta?
                        Onko siinä se väliasento oikeasti? En ole talvella kokeillut, joskus kauan sitten kesällä kokeilin, mutta en muistaakseni huomannut eroa (testit hiekkatiellä).
                        E39 528iA

                        Comment

                        • opl21
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 320
                          • Itävalta

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Onko siinä se väliasento oikeasti? En ole talvella kokeillut, joskus kauan sitten kesällä kokeilin, mutta en muistaakseni huomannut eroa (testit hiekkatiellä).
                          No koita junnata autosi lievään ylämäkeen kiinni ilman luistonestoa ja koita sitten, konkretisoi sen toiminnon aika hyvin...Ainakin omissa kolmeyseissä toiminut.
                          Last edited by opl21; 27-01-2009, 23:13.
                          sigpic

                          F01 730d -09
                          Ex
                          E70 x5 3.0d-08
                          e39 M5-99
                          e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                          (Ego)
                          e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                          e39 528ia -97 200hp/290nm
                          e36 320i -94
                          e30 320i -89

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3196
                            • Saarijärvi

                            Tänään junnattu e39:n takana, ajoi todella hiljaa mutkissa luistamatta.. ja suoralla suti nastat katuun luistoneston puitteissa. Itse luistin toki reippaasti, mutta oisin silti ajanut kovempaa, mikä siinä e39:n luistonestossa on vialla?
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              Originally posted by opl21 View Post
                              Mitäs mieltä TJJ on ASC:n väliasennosta?
                              Mikäs tuo tollainen on, en oo koskaan kuullutkaan...:think
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Erh4be View Post
                                Mikäs tuo tollainen on, en oo koskaan kuullutkaan...:think
                                Miten se nyt meni... Taisi mennä näin: pidetään ASC-nappia pohjassa kunnes ASC:n valo syttyy, silloin luistonesto käyttää yhä takajarruja mutta ei rajoita moottorin tehoa.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎