Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Itsellä e39 lähinnä kesäkäytössä, tarkoitus ajella pääsääntöisesti sulilla teillä. Laitoin kuitenkin alle oikeat talvirenkaat, tavoitteena hiljaisuus, mukavuus ja tyydyttävä pito suomen talvessa. Viikonlopun luikkailla seuraava resepti tuntui antavan varsin hyvän vetopidon:

    Vanteet e39 peltialu+käytetyt Nokian 195/65-15 kitkat, kolme vuotta vanhat, pintaa 5-6mm, rengaspaine 2,4. Vanne/rengas-yhdistelmän kokonaismassa +14 kg. Logiikkana mahdollisimman kevyt jousittamaton massa ja korkea pintapaine tiehen kapealla renkaalla. Auto on hyväntuntuinen ajaa talvinopeusrajoituksilla.

    Olisi kyllä mukava päästä suljetulle jääradalla opettelemaan auton käytöstä äärirajoilla. Meillä on myös vaimon autona Mondeo -02 ESP:llä ja Contin nastoilla, jolla on tullut talvisin pörrättyä lähes 7 vuotta. Auto on erittäin nautittava viedä korkealla tilannenopeudella jäiseen liikenneympyrään tai mutkaan. Jos nopeutta oli liikaa, ESP-puuttuu peliin, mutta antaa sitä ennen hivenen luistattaa.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      Olipas mielenkiintoinen keskustelu.

      TJJ:n linkittämästä mutkasta olen ajanut tänään E39:lla kumpaankin suuntaan useamman kerran ja muistan ainakin toisella kerralla joutuneeni himmailemaan kovasti kun joku edellä ei saanut etuvetoaan pysymään kaistalla

      Yleensäkin minusta tuntuu että joudun pääasiassa löysäilemään liikenteessä kun muut eivät pääse alta pois. Tuo perän epämääräisyys on tietysti vaikea verrata eri kuskeilla mutta välillä olen havaitsevinani samaa ilmiötä omassa E39 farkussani. Liikenneympyröissä tuollainen 1800 kg farkku ei ole kovin ketterä, mutta kyllä liikenteen tahdissa tulee pysyttyä.

      ISON osan ajonhallinnasta annan DSC:lle. ASC+T oli mielestäni ihan riittävä silloin kun edellisissä E39:seissäni oli sellainen mutta tuo DSC auttaa niin monessa paikassa että sen olemassaoloon tulee jo turvattua ajamalla aina liian lujaa. Välillä minulla oli Passat ESP:lla ja sitä keulapainoista lahnaa ei saanut millään kääntymään hitaissa vauhdeissa liukkaalla ilman että turvautui ESP:n apuun. E39:ssa se ei ole ihan niin elintärkeä mutta on sillä iso merkitys. Ajan käytännössä miltei aina DSC päällä. Jos olisi lukkoperä niin ehkä en ajaisi.. Tai no, ajaisin ensimmäisen lipsahduksen jälkeen..

      Niin ja olen tietenkin keskimääräistä paljon parempi kuski, niinkuin suurin osa muistakin tielläliikkujista

      EDIT: Me voidaan varmaan TJJ:n kanssa tässä melkein huutoetäisyydellä sijaitessamme järjestää koeajo, jonka perusteella tiedämme onko levoton E39 vain takapuolituntumaa vai oikea ilmiö. Tämä koeajettava ei tosin tällä kertaa ole pehmeästi kehräävä kasi vaan laatikkomallin raksuttava diesel..
      Last edited by -Tapi; 26-01-2009, 15:25.
      ---

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by -Tapi View Post
        .....Yleensäkin minusta tuntuu että joudun pääasiassa löysäilemään liikenteessä kun muut eivät pääse alta pois.....
        Kyllä jossain pitää olla jotain mätää jos se ei e39:llä ole juuri näin!

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1203
          • GrassLake

          Originally posted by Hemi View Post
          Kyllä jossain pitää olla jotain mätää jos se ei e39:llä ole juuri näin!
          ...Aivan, ja kuten jo todettu tässäkin ketjussa monesti: e39 on TODELLA herkkä renkaiden suhteen, varsinkaan talvirenkaissa ei saa säästää, hyvät ajo-ominaisuudet menee pilalle.
          ABS ja luistonesto ovat säädetty e39:ssä herkiksi, joten pitoa tarvitaan.

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1960
            • Hki

            Originally posted by -Tapi View Post

            ISON osan ajonhallinnasta annan DSC:lle. ASC+T oli mielestäni ihan riittävä silloin kun edellisissä E39:seissäni oli sellainen mutta tuo DSC auttaa niin monessa paikassa että sen olemassaoloon tulee jo turvattua ajamalla aina liian lujaa. Välillä minulla oli Passat ESP:lla ja sitä keulapainoista lahnaa ei saanut millään kääntymään hitaissa vauhdeissa liukkaalla ilman että turvautui ESP:n apuun. E39:ssa se ei ole ihan niin elintärkeä mutta on sillä iso merkitys. Ajan käytännössä miltei aina DSC päällä. Jos olisi lukkoperä niin ehkä en ajaisi.. Tai no, ajaisin ensimmäisen lipsahduksen jälkeen..
            Hä? Eihän esp paranna sivuttaispitoa, se vaan jarruttaa menoa (jota myöten ehkä auto myös kääntyy -tätä varten autossa on myös keskimmäinen poljin). Mutta jos kaarteeseen on tultu jo sillä nopeudella että esp tulee peliin niin kuskissa on silloin vikaa! Vaikka aiemmin sanottiin ettei rata-ajo opeilla tee mitään liikenteessä niin kyllä kannattaisi muistaa "slow in, fast out!" Tuolla pärjää talvellakin! Eikä myöskään neliveto paranna sivuttaispitoa (paitsi tietty erikoistapaus)! Eli kyllä nyt rengastuksessa täytyy olla vikaa jos ei edes jenkkipakun perässä topciin aloittaja pysy.. Ne kun vasta ovatkin kevyitä perästä!

            Comment

            • Jyle
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 1847
              • Espoo

              Samaa ihmettelen kanssa.. Kyllähän tolla pitäis pysyä ladulla ja varsinki liikenteen mukana..
              Bmw f11 530d -14 m-sport
              Bmw e39 M5 -00
              VW T-1 "Adolf" -71
              Ex. Bmw e39 540i
              Bmw e60 525i -04
              Ex.Bmw e34 525i -92
              Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

              Comment

              • KJ
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 695
                • Järvenpää

                Originally posted by Risto113 View Post
                ...Aivan, ja kuten jo todettu tässäkin ketjussa monesti: e39 on TODELLA herkkä renkaiden suhteen, varsinkaan talvirenkaissa ei saa säästää, hyvät ajo-ominaisuudet menee pilalle.
                ABS ja luistonesto ovat säädetty e39:ssä herkiksi, joten pitoa tarvitaan.
                Se on myös todella herkkä pyörien asennolle. Minä ainakin TJJ:n tapauksessa veisin autoni pyöränkulmien säätöön.
                F30 330e -17 Alpinweiss 3
                E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                Comment

                • Jyle
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 1847
                  • Espoo

                  Originally posted by KJ View Post
                  Se on myös todella herkkä pyörien asennolle. Minä ainakin TJJ:n tapauksessa veisin autoni pyöränkulmien säätöön.
                  Noi kannattaa kyllä käydä tarkistuttamassa.. Omaa aika reippaasti madallettu, eikä sen jälkeen oltu kulmia katsottu.. Nyt on kulmat kunnossa ja auto käyttäytyy niinkun pitääkin.. Ennen veti kyllä todella pahasti urissa yms.. voin vaan kuvitella millainen olis ollu talvella..varsinkin huonoilla renkailla :think
                  Bmw f11 530d -14 m-sport
                  Bmw e39 M5 -00
                  VW T-1 "Adolf" -71
                  Ex. Bmw e39 540i
                  Bmw e60 525i -04
                  Ex.Bmw e34 525i -92
                  Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3196
                    • Saarijärvi

                    Tänhän on pakko olla trollausta?
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • Tuoppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 558
                      • Joensuu



                      Lisää vettä myllyyn
                      G30 530e xDrive iPerformance -20
                      E70 X5 xDrive40d -10

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Hä? Eihän esp paranna sivuttaispitoa, se vaan jarruttaa menoa (jota myöten ehkä auto myös kääntyy -tätä varten autossa on myös keskimmäinen poljin). Mutta jos kaarteeseen on tultu jo sillä nopeudella että esp tulee peliin niin kuskissa on silloin vikaa!
                        Suosittelen tutustumaan teoriaan ja vaikka käytäntöönkin DSC/ESP jne kanssa.. Se auttaa HUOMATTAVASTI auton kääntymisessä jarruttamalla kaarteen sisemmän puolen pyörien pyörimistä. Sitä eroa EI paikata hanskalla. Erittäin liukkaalla se myös hidastaa menoa kiusallisen tuntuisesti mutta vaihtoehtona on yleensä hyödytön nelipyöräluisu. Moni ulosmittaa ajonvakautuksen korjaustoimet ohjaamalla luiston suuntaan ja se saa elektroniikan taistelemaan fysiikan lakeja vastaan..

                        Nuo ovat oikeasti hyödyllisiä vempeleitä kun niitä osaa hyödyntää. Moni ei osaa.. Todisteena siitä esim ne monet Mitsun evo9:t jotka päätyvät lepikkoon jo ekoilla testiajoilla.. Ei niitä ohjata kuten 80-luvun takavetoja tai Enskan ja Hanskin aikaisilla piirrosmerkeillä. Yleensä DSC päällä ollaan vielä nopeampia kuin moni itseään takavetoisen hallitsijana pitävä kuski ilman vastaavaa omanarvontunnolle ryttyilevää elektroniikkaa.

                        Niin ja yksi positiivinen puoli lisää noissa elektronisissa vimpaimissa: Ihan sama lähdenkö aamulla sen kummemmin ajattelematta takatyöntöisellä vaiko etuvetoisella, ESP pitää huolen etten huido ajatuksissani lepikkoon ekassa toimenpiteitä vaativassa mutkassa.

                        Harrastelaitteeni työntävät terhakkaasti takaa ilman apuelektroniikkaa, sitä samaa intensiteettiä en edes kaipaa päivittäiseen arkiajooni.
                        ---

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Vanquish View Post
                          Hä? Eihän esp paranna sivuttaispitoa, se vaan jarruttaa menoa (jota myöten ehkä auto myös kääntyy -tätä varten autossa on myös keskimmäinen poljin).
                          Esp on vissii mersuissa, Buimurissa DSC Miten saat keskimmäisellä polkimella jarrutettua eri pyöriä eri tahtiin, kuten DSC tekee?

                          Comment

                          • Jyle
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 1847
                            • Espoo

                            Originally posted by Tuoppo View Post
                            Tää video pisti kyllä jo hymyilyttämään.. Hyvin näytti testit menevän..
                            Bmw f11 530d -14 m-sport
                            Bmw e39 M5 -00
                            VW T-1 "Adolf" -71
                            Ex. Bmw e39 540i
                            Bmw e60 525i -04
                            Ex.Bmw e34 525i -92
                            Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                            Comment

                            • valtonen.
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2008
                              • 283
                              • jyväskylä

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Voi mitä "riemua" oli taas ajella jäisiä liikenneympyröitä... Kaiken huippu oli jäinen oikealle kääntyvä mutka. Edellä meni joku vanha jenkkipaku ja sekin pahus meni siitä kovempaa kuin mitä minä. Tietysti olisin voinut kokeilla auton "rajoja", mutta tuntuma oli, että ollaan luiston rajoilla ja vastaantulijoitakin oli, joten eipä viitsinyt. Ja mutkan jälkeen tulikin liukas ylämäki jossa E39 taas hyytyi ja paku jätätti. Tulisi jo kesä...

                              Siitä vaan kokeilemaan miten teidän E39 (tai joku muu) tuosta menee:
                              http://kartta.jkl.fi/Web/Default.asp...a&language=fin
                              joo tuo on aika mukava mutka kyllä itellä on alla kitkat jotka on sulanu slikseiks... kyllä on mukava ajella

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3029
                                • Sjundeå

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Nuo ovat oikeasti hyödyllisiä vempeleitä kun niitä osaa hyödyntää. Moni ei osaa.. Todisteena siitä esim ne monet Mitsun evo9:t jotka päätyvät lepikkoon jo ekoilla testiajoilla.. Ei niitä ohjata kuten 80-luvun takavetoja tai Enskan ja Hanskin aikaisilla piirrosmerkeillä. Yleensä DSC päällä ollaan vielä nopeampia kuin moni itseään takavetoisen hallitsijana pitävä kuski ilman vastaavaa omanarvontunnolle ryttyilevää elektroniikkaa.
                                evo-9 on vieläpä (mun mielestä) nelivetojärjestelmältään yksi parhaimmista "leikkikaluista". Jos vähänkään tuntuu siltä, että auto pysyy lapasessa, niin kannattaa käydä koittamassa. On oikeasti lapsellisen looginen ajettava nelivedoksi. Toki turboviive on melkoinen ja ahtimen mukaantulemisen jälkeinen pauhu semmonen, että kannattaa pikkasen hereillä olla.

                                Ite lähdin himaan ihan mielenkiinnosta -05 Outlanderilla, ja sitä joutuu jo viskelemään eri tavalla jos haluaa suljetulla hiekkatiellä rivakasti ja leikkisästii edetä. Toisaalta 2.0 100kw kone vaikuttaa todella oleellisesti tohon edellämainitsemaani.

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Esp on vissii mersuissa, Buimurissa DSC Miten saat keskimmäisellä polkimella jarrutettua eri pyöriä eri tahtiin, kuten DSC tekee?
                                No shit. ESP taisi olla myös volkkareissa ja audeissa, ja skodassa, ja pösössä, ja sitikassa, ja, ja... Olikos näissä nyt sitten jotain eroa? (nojoo...kieli poskella itse kullakin)
                                -25 Toyota Proace City Verso
                                -23 Nissan Leaf

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎