Itsellä e39 lähinnä kesäkäytössä, tarkoitus ajella pääsääntöisesti sulilla teillä. Laitoin kuitenkin alle oikeat talvirenkaat, tavoitteena hiljaisuus, mukavuus ja tyydyttävä pito suomen talvessa. Viikonlopun luikkailla seuraava resepti tuntui antavan varsin hyvän vetopidon:
Vanteet e39 peltialu+käytetyt Nokian 195/65-15 kitkat, kolme vuotta vanhat, pintaa 5-6mm, rengaspaine 2,4. Vanne/rengas-yhdistelmän kokonaismassa +14 kg. Logiikkana mahdollisimman kevyt jousittamaton massa ja korkea pintapaine tiehen kapealla renkaalla. Auto on hyväntuntuinen ajaa talvinopeusrajoituksilla.
Olisi kyllä mukava päästä suljetulle jääradalla opettelemaan auton käytöstä äärirajoilla. Meillä on myös vaimon autona Mondeo -02 ESP:llä ja Contin nastoilla, jolla on tullut talvisin pörrättyä lähes 7 vuotta. Auto on erittäin nautittava viedä korkealla tilannenopeudella jäiseen liikenneympyrään tai mutkaan. Jos nopeutta oli liikaa, ESP-puuttuu peliin, mutta antaa sitä ennen hivenen luistattaa.
Vanteet e39 peltialu+käytetyt Nokian 195/65-15 kitkat, kolme vuotta vanhat, pintaa 5-6mm, rengaspaine 2,4. Vanne/rengas-yhdistelmän kokonaismassa +14 kg. Logiikkana mahdollisimman kevyt jousittamaton massa ja korkea pintapaine tiehen kapealla renkaalla. Auto on hyväntuntuinen ajaa talvinopeusrajoituksilla.
Olisi kyllä mukava päästä suljetulle jääradalla opettelemaan auton käytöstä äärirajoilla. Meillä on myös vaimon autona Mondeo -02 ESP:llä ja Contin nastoilla, jolla on tullut talvisin pörrättyä lähes 7 vuotta. Auto on erittäin nautittava viedä korkealla tilannenopeudella jäiseen liikenneympyrään tai mutkaan. Jos nopeutta oli liikaa, ESP-puuttuu peliin, mutta antaa sitä ennen hivenen luistattaa.
Comment