Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tuotakin kokoa tullut toisenkin kerran pohdittua, mutta harmillisesti valikoimaa renkaissa vieläkin heikommin kuin 255/40. Ja myös 9" vanteet alkaa olla jo vähän kapean puoleiset.

    265 on ihan hyvä 9" vanteelle... orkkis 255 on 8,5" vanteella.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3019
      • Kuopio

      Originally posted by bemu2000 View Post
      265/40 on sopiva taakse 235/45 pariksi.
      265/40-17 on tosiaan sopivampi pariksi 235/45-17 kanssa, mutta miksi orkkis kooksi on valittu noin erikokoinen pari ja kuinka eri-/alikokoinen rengas voi olla ennenkuin alkaa ongelmia tulemaan? Eikös esimerkiksi style 66 takavanne ole 9" leveä ja renkaaksi valmistaja suosittelee 255 leveää.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • SJHP44
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 86
        • PKS

        Eli lyhyesti kysymys: Mahtuuko M-sport II alustalla vastustetussa e39:ssä pyörimään/kääntymään 10x18 vanne (et 18) normaalisti edessä? Kyseessä siis Keskin kt1 -vanne, jos jollakin on asiasta kokemusta... Ja jatkumona: Passaako tuommonen 245/40r18 kumi noin leveälle vanteelle?
        Last edited by SJHP44; 14-03-2010, 20:43.
        e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7398
          • Oulu

          Originally posted by bemu2000 View Post
          orkkis 255 on 8,5" vanteella.
          Originally posted by markok View Post
          Eikös esimerkiksi style 66 takavanne ole 9" leveä ja renkaaksi valmistaja suosittelee 255 leveää.
          Jep, eli 9" Style 66 -takavanne on tosiaan vakiona mulla.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by SJHP44 View Post
            Eli lyhyesti kysymys: Mahtuuko M-sport II alustalla vastustetussa e39:ssä pyörimään/kääntymään 10x18 vanne (et 18) normaalisti edessä? Kyseessä siis Keskin kt1 -vanne, jos jollakin on asiasta kokemusta... Ja jatkumona: Passaako tuommonen 245/40r18 kumi noin leveälle vanteelle?
            ei mahdu pyörimään. 235/40 on oikea rengaskoko ja toisekseen vanne ottaa tolppaan kiinni ja vaatii 5mm spacerin väliin.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • SJHP44
              Bimmer Rookie
              • Apr 2009
              • 86
              • PKS

              Originally posted by bemu2000 View Post
              ei mahdu pyörimään. 235/40 on oikea rengaskoko ja toisekseen vanne ottaa tolppaan kiinni ja vaatii 5mm spacerin väliin.
              OK. Kiitos tiedosta.. Eli siis 5mm spacerilla mahtuisi kääntymään normaalisti? Taitaa olla kuitenkin helpompi laittaa se 8,5" eteen, vaikkei silmää niin paljon miellytäkään.
              e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3019
                • Kuopio

                Millainen rengas mahtuu e39 Touringissa pyörimään takana 9,5" leveällä 18" vanteella, jonka ET on 16? Miten käy jos renkaana on vaikka 275/35-18 rengas?

                Huonontaako noin leveä rengas jo ajo-ominaisuuksia ja näkyykö miten paljon eroa kulutuksessa ja kiihtyvyydessä jos vertaa vaikka 235 levyiseen renkaaseen?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Jos kuitenkin nimim:Tuonelalla 9/98uudempi bensakoneinen automaatilla oleva e39, on näissä 235 ja 245/40 renkaissa liikaa vierintäkehäeroa jotta laatikko toimisi 100% varmuudella. Myös jarrut ja mahdollinen ajonhallinta eivät ääritilanteissa toimi aivan täysin niin kuin niiden on suunniteltu toimivan.
                  Vielä jankkaan tästä samasta asiasta, mikä tästä Heminkin postauksesta tulee esiin, eli missä menee se raja milloin e39:n automaatti alkaa sekoamaan rengaskoko erosta? Tässä Hemin lainauksessa puhutaan 235/40 ja 245/40 parista, joissa korkeuseroa renkaiden välillä on 8mm. Kuitenkin e39:n orkkiskoko 235/45 ja 255/40 renkaissa tuota eroa on sama 8mm, tosin tässä takarenkaat pienemmät. Ihan tarkkoja jos ollaan niin taitaahan tuossa edellä mainitussa vierintäkehä olla muutaman millin pidempi, mutta onko tuo juuri se ratkaiseva?
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • ///THe
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2009
                    • 837
                    • Espoo

                    Samaa tässä itsekkin miettinyt, että osaako kukaan sanoa VARMUUDELLA paljon tuo halkaisijaero maksimissaan saa olla?

                    Viime kesänä alla pyöri edessä 9x19" ET18 Breyronit 235/35/19 kumilla ja takana 9,5x19" ET18 265/30/19 kumilla. Eli takarenkaat 6mm halkaisijaltaan pienemmät lähtökohtaisesti ja loppukesästä takarenkaat kankailla ja edessä 6mm pintaa. Laatikko-ongelmia ei silti ollut havaittavissa vaikka halkaisijassa jo reipas 10mm eroa...

                    Nyt alle tulossa eteen 9x17" ET24 (+mahdolliset spacerit?) 235/45/17 kumeilla ja taakse 11x17" ET24 275/40/17 kumeilla. Eli takakumit ovat 8mm halkaisijaltaan isommat... Aiheuttaneeko tämä sitten ongelmaa? Noh, helpostihan ne saa samaan kokoon... Ja toisaalta 265:nen kumi 11":lle vanteelle jo turhan gynther...

                    Saa nähdä sopiiko nuo takana pyörimään ilman mankelia???
                    Last edited by ///THe; 16-03-2010, 21:14. Reason: takavanteen ET lisätty
                    X5 F15 ///Msport
                    CRX 2gen +25psi

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by ///THe View Post
                      Samaa tässä itsekkin miettinyt, että osaako kukaan sanoa VARMUUDELLA paljon tuo halkaisijaero maksimissaan saa olla?
                      Tuohon ei varmasti kukaan voi vastata mitään varmuudella, koska näissä on selkeästi eroja sen suhteen kuinka herkkä mikäkin autoyksilö on vierintäkehäeroille. Näissä kuitenkin moottorit ja moottorien softat+laatikon softat muuttuu mallisarjan edetessä.

                      Comment

                      • ///THe
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 837
                        • Espoo

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tuohon ei varmasti kukaan voi vastata mitään varmuudella, koska näissä on selkeästi eroja sen suhteen kuinka herkkä mikäkin autoyksilö on vierintäkehäeroille. Näissä kuitenkin moottorit ja moottorien softat+laatikon softat muuttuu mallisarjan edetessä.
                        Edelliseen postaukseen lisänä, että oma kulkine 530DA M-Sport facelift 6/2001. Onko jollakin oma kohtaisia kokemuksia heittää kyseisen ikäisen yksilön automaattilaatikon sekoamisesta ja minkä kokoisella sekarengastuksella? Pelkona tässä jo, että joutuu uusia renkaita alkaa heti vaihtelemaan...
                        X5 F15 ///Msport
                        CRX 2gen +25psi

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by ///THe View Post
                          Edelliseen postaukseen lisänä, että oma kulkine 530DA M-Sport facelift 6/2001. Onko jollakin oma kohtaisia kokemuksia heittää kyseisen ikäisen yksilön automaattilaatikon sekoamisesta ja minkä kokoisella sekarengastuksella? Pelkona tässä jo, että joutuu uusia renkaita alkaa heti vaihtelemaan...
                          Diesel-askit sallivat eroa enemmän, mutta laatikko, jarrut ja ajonhallinta ei tietenkään toimi täysin niin kuin niiden on suunniteltu toimivan.

                          Comment

                          • jardahl
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 176
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Diesel-askit sallivat eroa enemmän, mutta laatikko, jarrut ja ajonhallinta ei tietenkään toimi täysin niin kuin niiden on suunniteltu toimivan.
                            Sen ymmärrän että DSC / ASC / ABS ei pelaisi optimaalisesti (koska näissä verrataan renkaiden pyörimisnopeuksia keskenään ja auton sen hetkistä nopeutta), mutta laatikko.. :think

                            Mitä automaatin ohjausyksikkö tekisi etupyörien nopeustiedolla?
                            Tietty esim. xDrive-malleissa oikeat rengaskoot ovat tärkeitä. Siinäkin huomio on voimanjaossa eteen ja taakse, ei niinkään automaatin ohjauksessa.
                            Tämä siis vaan pähkäilyä/mietiskelyä...

                            Mistä E39 saa nopeustiedon esim. mittaristoon, perästä?
                            Last edited by jardahl; 17-03-2010, 15:18. Reason: typoja..
                            Model S

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by jardahl View Post
                              Sen ymmärrän että DSC / ASC / ABS ei pelaisi optimaalisesti (koska näissä verrataan renkaiden pyörimisnopeuksia keskenään ja auton sen hetkistä nopeutta), mutta laatikko.. :think

                              Mitä automaatin ohjausyksikkö tekisi etupyörien nopeustiedolla?
                              Tietty esim. xDrive-malleissa oikeat rengaskoot ovat tärkeitä. Siinäkin huomio on voimanjaossa eteen ja taakse, ei niinkään automaatin ohjauksessa.
                              Tämä siis vaan pähkäilyä/mietiskelyä...

                              Mistä E39 saa nopeustiedon esim. mittaristoon, perästä?
                              Ottaakohan se ne abs-antureilta..? Laatikko ei esim. vaihda isommalle liukkaalla(ripaluisussa) jos vauhtia ei ole tarpeeksi. Eli haistelee todellisen nopeuden sit etupyöriltä. En mä tiedä, arvelen vain.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3019
                                • Kuopio

                                Tässä nyt on itselläni se ongelmana, kun uusissa vanteissa tuli mukana lähes uudet 245/40-18 renkaat ja taakse pitäisi saada 265/35-18 renkaat niin miten tuossa käy? 275/35-18 maksaa jo niin paljon parilta, että sillä rahalla saa melkein koko sarjan pienempiä renkaita enkä muutenkaan oikein haluaisi noin leveitä renkaita. Toisaalta säälittää ottaa pois hyvät 245/40-18 renkaatkaan vain 10mm kapeampien tieltä.

                                Tai sitten on vain annettava nuo 245 renkaat jollekin käsittelyyn ennen omaa käyttöä, että saa pari milliä pinnasta pois Omassa ei taida tehot riittää tuohon toimenpiteeseen.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎