Mitenköhän muuten käy, omaan e39:n tulee taakse 255/40-17 kumhot orkkis 9" leveille m-sport vanteille. ET näkyi olevan 25. Iskarit taisi olla vakiot, H&R jousisetti oliskohan se 40/30. Nykyisillä ylikoko renkailla 245/45 ei ole mitään ongelmia, ei ota kaariin tai muuta sellaista. Idea olisi laittaa 13-20mm spacerit, ottaakohan kaariin kiinni tuolla uudella rengastuksella? Ainakin nyky renkailla näyttäisi siltä ettei mitään ongelmia tulisi vaikka laittaisikin vaikka 20mm spacerit, sen verta tilaa on...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Vanne- ja rengasfit -topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by TJJ View Post. Tosin, minulla on E39 kokematta 16-18" talvirenkailla joten mistä minä tiedän miten surkea tuo 15" talvella on. Varmaan kohta joku kertoo...
nykyiset talvirenkaat ovat niin pehmeitä, että tuo 15" talvirengas ei oikein ole enään e39:n alla tätä päivää. Pito ominaisuuksista ei enään nykyisin tarvitse näissä isommissakaan vannekokoluokissa tinkiä, mutta onhan se stabiliteetti aivan toiselta planeetalta kuin 15":lla. Hintakaan ei enään ole mikään ongelma.
17":lla kun talven ajat, et enään milloinkaan ota pienempää vannekokoa talvipyöriin alle e39:iin.
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostMitenköhän muuten käy, omaan e39:n tulee taakse 255/40-17 kumhot orkkis 9" leveille m-sport vanteille. ET näkyi olevan 25. Iskarit taisi olla vakiot, H&R jousisetti oliskohan se 40/30. Nykyisillä ylikoko renkailla 245/45 ei ole mitään ongelmia, ei ota kaariin tai muuta sellaista. Idea olisi laittaa 13-20mm spacerit, ottaakohan kaariin kiinni tuolla uudella rengastuksella? Ainakin nyky renkailla näyttäisi siltä ettei mitään ongelmia tulisi vaikka laittaisikin vaikka 20mm spacerit, sen verta tilaa on...
no ei takuulla mahdu 20mm spacereilla vakio kaariin 15mm saattaa vielä mahtua, mutta suosittelen laittamaan vain 10mm palat, niin mahtuu varmasti.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTosin, minulla on E39 kokematta 16-18" talvirenkailla joten mistä minä tiedän miten surkea tuo 15" talvella on. Varmaan kohta joku kertoo...
Eli talvella 17-18", kesällä 19".
Jos tosiaan se tunnottomuus ja äärimmäinen äänettömyys on haussa, niin ehkä Väyrysmersu 15" munkeilla on se ratkaisu.
Comment
-
-
Originally posted by jsa014 View PostOstettaessa oli alla 225/60R15 kitkat, no ajoihan niillä talven loppuun. Mutta viime talvelle ostettujen 17" kitkojen jälkeen ei kyllä ole paluuta pienempiin. Pito parempi (225R15 GY vs 235R17 Michelin), ääni samaa luokkaa. Mutta esim rampissa jossa Turuntie yhtyy Hki-Tre moottoritiehen alkoi 15":lla vähän pelottamaan, 17":lla lähinnä hymyilyttämään.
Eli talvella 17-18", kesällä 19".
Jos tosiaan se tunnottomuus ja äärimmäinen äänettömyys on haussa, niin ehkä Väyrysmersu 15" munkeilla on se ratkaisu.
Comment
-
-
Originally posted by jsa014 View PostOstettaessa oli alla 225/60R15 kitkat, no ajoihan niillä talven loppuun. Mutta viime talvelle ostettujen 17" kitkojen jälkeen ei kyllä ole paluuta pienempiin. Pito parempi (225R15 GY vs 235R17 Michelin), ääni samaa luokkaa. Mutta esim rampissa jossa Turuntie yhtyy Hki-Tre moottoritiehen alkoi 15":lla vähän pelottamaan, 17":lla lähinnä hymyilyttämään.
Eli talvella 17-18", kesällä 19".
Jos tosiaan se tunnottomuus ja äärimmäinen äänettömyys on haussa, niin ehkä Väyrysmersu 15" munkeilla on se ratkaisu.
Väännän rautalangasta 'kyyti' -esimerkin, enkä provosoidu tämän enempää.
Vietät 'pullarenkailla' varustetun e39:n takapenkillä 800km nelostietä ja tämän jälkeen ' 18" high performance -renkailla ' varustetulla saman matkan. Voiko joku väittää, että tämä jälkimmäinen kokoonpano tarjoaa mukavammat kyydit - ja että mielummin istuu seuraavankin matkan tuossa kokoonpanossa. Paino edelleen sanalla - kyyti.
Kumma ettei takseissa ole näitä high performance -mukavuusrenkaita.Ei mopolla mahottomia..
Comment
-
-
Originally posted by Lakeson View PostKenellä täällä on haussa tunnottomuus ja äänettömyys. Itse en edelleenkään 'pullarenkailla' tule ajamaan.
Väännän rautalangasta 'kyyti' -esimerkin, enkä provosoidu tämän enempää.
Vietät 'pullarenkailla' varustetun e39:n takapenkillä 800km nelostietä ja tämän jälkeen ' 18" high performance -renkailla ' varustetulla saman matkan. Voiko joku väittää, että tämä jälkimmäinen kokoonpano tarjoaa mukavammat kyydit - ja että mielummin istuu seuraavankin matkan tuossa kokoonpanossa. Paino edelleen sanalla - kyyti.
Kumma ettei takseissa ole näitä high performance -mukavuusrenkaita.
no sinähän se olet niitä pieniä vanteita täällä mainostanut onko sulla autonkuljettaja, vai liikutko aina taksin takapenkillä, vai oletko kenties taksikuski?
Comment
-
-
Mahtuuko Tourinkiin taakse BBS LM 11"/19" ET 25 renkaalla 275/30/19.
Kaaret pitää tietenkin mankeloida tappiin mut meneekö siltikään?Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
-
Originally posted by Dunky View PostMahtuuko Tourinkiin taakse BBS LM 11"/19" ET 25 renkaalla 275/30/19.
Kaaret pitää tietenkin mankeloida tappiin mut meneekö siltikään?
Mutta ens viikolla omakohtaisia kokemuksia jaettavana tästäkin asiasta... :think
Comment
-
-
Originally posted by Martti View PostAikaisemmin on tässä ketjussa ko. mitoilla olevien vanteiden sopivuutta puitu ja olen antanut itseni ymmärtää, että pienellä mankeloinnilla/pokkausten taitolla selviää (tai alustan korkeudesta/cambereista riippuen jopa ilman toimenpiteitä?).
Mutta ens viikolla omakohtaisia kokemuksia jaettavana tästäkin asiasta... :think
Minäkin vähän myöhään lähdin kyselemään kun on jo DHL:n kyydissä vanteetVikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
-
Originally posted by Lakeson View PostKenellä täällä on haussa tunnottomuus ja äänettömyys. Itse en edelleenkään 'pullarenkailla' tule ajamaan.
Väännän rautalangasta 'kyyti' -esimerkin, enkä provosoidu tämän enempää.
Vietät 'pullarenkailla' varustetun e39:n takapenkillä 800km nelostietä ja tämän jälkeen ' 18" high performance -renkailla ' varustetulla saman matkan. Voiko joku väittää, että tämä jälkimmäinen kokoonpano tarjoaa mukavammat kyydit - ja että mielummin istuu seuraavankin matkan tuossa kokoonpanossa. Paino edelleen sanalla - kyyti.
Kumma ettei takseissa ole näitä high performance -mukavuusrenkaita.
En tiedä voiko esim.18" 235-245-40 Nokia hkpl4/5/7:sta laskea miksikään HiPo-rankaaksi, mutta onhan se meno näillä takapenkiltäkin katsellen aivan toista maata kuin kenuvilla, huojuvilla, nuljuavilla 15":ssa.
Se 18" tässäkään kohtaa EI tarkoita minkäänlaista epämukavuutta, vaan käytös vastaa hyvinkin 16" jämäkämpää tai 17" pehmeää kesärengastusta ja Thats it.
Eli äänitaso ei muutu 15" talvipyörään mitenkään, pito ei muutu, ajettavuus ei muutu epämukavammaksi.....ainoastaan tuo jenkki/hetekamainen keinunta+huojuminen loppuu.
Taisi TM:n eri talvirengaskokovertailussa myös 18":n rengas voittaa, eikä todellakaan mikään ihme.
Taas kerran, mielikuvat, uskomukset, taikausko pois ja isompaa pyörää edes kerran kokeilemaan, niin muuttuu ko.keskustelu saman tien absurdiksi.
KUKAAN nykyisillä 17"-18" talvipyörillä ajanut EI vaihda enään pienemmän vannekoon korkeampiprofiilisiin nykytalvirenkaisiin.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postno ei takuulla mahdu 20mm spacereilla vakio kaariin 15mm saattaa vielä mahtua, mutta suosittelen laittamaan vain 10mm palat, niin mahtuu varmasti.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
16-18" koettu ja kyllä niissä on selkeitä eroja. 18" hyvät puolet tulikin mutta jos joku väittää ettei melutaso nouse juurikaan 16" on täyttä häränpaskaa! (17" ja 18" samalla renkaalla koettu (hiljaiseksi mainostettu kumho ku31) ja jo näilläkin huomaa eron selkeästi!). 16" ei renkaan ääneen kiinnitä mitään huomiota jos ei olla karkealla asfaltilla. 17" äänet jo huomaa selkeästi, ja 18" vastaa jo rengasääniltään peruskinneriä golffi, mondeo ym. Tietysti nämä on makuasioita ja joidenkin mielestä Kia on hiljainen..Kovuuden osalta vähän sama juttu (useimmiten ilmatilavuus vähenee kun tuumakoko kasvaa-->epämukavuus lisääntyy). En tiedä missä hemi ajelee mutta pks seudulla on sellainen määrä kaivonkansia, sillansaumoja, muita epätasaisuuksia ja karkeita asfaltteja ettei 18" ole pidemmän päälle kovin mukava.
Kun vaan joku tekisi hiljaiset ja mukavat 18"..
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostOi voi...kunpa tietäisitkin.
En tiedä voiko esim.18" 235-245-40 Nokia hkpl4/5/7:sta laskea miksikään HiPo-rankaaksi, mutta onhan se meno näillä takapenkiltäkin katsellen aivan toista maata kuin kenuvilla, huojuvilla, nuljuavilla 15":ssa.
Se 18" tässäkään kohtaa EI tarkoita minkäänlaista epämukavuutta, vaan käytös vastaa hyvinkin 16" jämäkämpää tai 17" pehmeää kesärengastusta ja Thats it.
Eli äänitaso ei muutu 15" talvipyörään mitenkään, pito ei muutu, ajettavuus ei muutu epämukavammaksi.....ainoastaan tuo jenkki/hetekamainen keinunta+huojuminen loppuu.
Taisi TM:n eri talvirengaskokovertailussa myös 18":n rengas voittaa, eikä todellakaan mikään ihme.
Taas kerran, mielikuvat, uskomukset, taikausko pois ja isompaa pyörää edes kerran kokeilemaan, niin muuttuu ko.keskustelu saman tien absurdiksi.
KUKAAN nykyisillä 17"-18" talvipyörillä ajanut EI vaihda enään pienemmän vannekoon korkeampiprofiilisiin nykytalvirenkaisiin.
Yhteenvetona tästä on ymmärrettävissä, että mitä suurempi vannekoko - sen mukavampi kyyti. Olen edelleen eri mieltä, mutta poistun tästä väittelystä takavasemmalle, kun ei se tästä enää jalostu.
Tähän perään voi 'bemu2000' oksentaa vielä jonkun tasoisensa kommentin.Ei mopolla mahottomia..
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View Post16" ei renkaan ääneen kiinnitä mitään huomiota jos ei olla karkealla asfaltilla. 17" äänet jo huomaa selkeästi, ja 18" vastaa jo rengasääniltään peruskinneriä golffi, mondeo ym. Tietysti nämä on makuasioita ja joidenkin mielestä Kia on hiljainen..Kovuuden osalta vähän sama juttu (useimmiten ilmatilavuus vähenee kun tuumakoko kasvaa-->epämukavuus lisääntyy).
Comment
-
Comment