Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    Mitenköhän muuten käy, omaan e39:n tulee taakse 255/40-17 kumhot orkkis 9" leveille m-sport vanteille. ET näkyi olevan 25. Iskarit taisi olla vakiot, H&R jousisetti oliskohan se 40/30. Nykyisillä ylikoko renkailla 245/45 ei ole mitään ongelmia, ei ota kaariin tai muuta sellaista. Idea olisi laittaa 13-20mm spacerit, ottaakohan kaariin kiinni tuolla uudella rengastuksella? Ainakin nyky renkailla näyttäisi siltä ettei mitään ongelmia tulisi vaikka laittaisikin vaikka 20mm spacerit, sen verta tilaa on...
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by TJJ View Post
      . Tosin, minulla on E39 kokematta 16-18" talvirenkailla joten mistä minä tiedän miten surkea tuo 15" talvella on. Varmaan kohta joku kertoo...
      No kerrotaan...eli kokeile vaikka jonkun muun e39:iä 17"-18" talvirenkailla ja taatusti et sen jälkeen jää 15":iin.
      nykyiset talvirenkaat ovat niin pehmeitä, että tuo 15" talvirengas ei oikein ole enään e39:n alla tätä päivää. Pito ominaisuuksista ei enään nykyisin tarvitse näissä isommissakaan vannekokoluokissa tinkiä, mutta onhan se stabiliteetti aivan toiselta planeetalta kuin 15":lla. Hintakaan ei enään ole mikään ongelma.
      17":lla kun talven ajat, et enään milloinkaan ota pienempää vannekokoa talvipyöriin alle e39:iin.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by Driver22 View Post
        Mitenköhän muuten käy, omaan e39:n tulee taakse 255/40-17 kumhot orkkis 9" leveille m-sport vanteille. ET näkyi olevan 25. Iskarit taisi olla vakiot, H&R jousisetti oliskohan se 40/30. Nykyisillä ylikoko renkailla 245/45 ei ole mitään ongelmia, ei ota kaariin tai muuta sellaista. Idea olisi laittaa 13-20mm spacerit, ottaakohan kaariin kiinni tuolla uudella rengastuksella? Ainakin nyky renkailla näyttäisi siltä ettei mitään ongelmia tulisi vaikka laittaisikin vaikka 20mm spacerit, sen verta tilaa on...

        no ei takuulla mahdu 20mm spacereilla vakio kaariin 15mm saattaa vielä mahtua, mutta suosittelen laittamaan vain 10mm palat, niin mahtuu varmasti.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          Originally posted by TJJ View Post
          Tosin, minulla on E39 kokematta 16-18" talvirenkailla joten mistä minä tiedän miten surkea tuo 15" talvella on. Varmaan kohta joku kertoo...
          Ostettaessa oli alla 225/60R15 kitkat, no ajoihan niillä talven loppuun. Mutta viime talvelle ostettujen 17" kitkojen jälkeen ei kyllä ole paluuta pienempiin. Pito parempi (225R15 GY vs 235R17 Michelin), ääni samaa luokkaa. Mutta esim rampissa jossa Turuntie yhtyy Hki-Tre moottoritiehen alkoi 15":lla vähän pelottamaan, 17":lla lähinnä hymyilyttämään.

          Eli talvella 17-18", kesällä 19".

          Jos tosiaan se tunnottomuus ja äärimmäinen äänettömyys on haussa, niin ehkä Väyrysmersu 15" munkeilla on se ratkaisu.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by jsa014 View Post
            Ostettaessa oli alla 225/60R15 kitkat, no ajoihan niillä talven loppuun. Mutta viime talvelle ostettujen 17" kitkojen jälkeen ei kyllä ole paluuta pienempiin. Pito parempi (225R15 GY vs 235R17 Michelin), ääni samaa luokkaa. Mutta esim rampissa jossa Turuntie yhtyy Hki-Tre moottoritiehen alkoi 15":lla vähän pelottamaan, 17":lla lähinnä hymyilyttämään.

            Eli talvella 17-18", kesällä 19".

            Jos tosiaan se tunnottomuus ja äärimmäinen äänettömyys on haussa, niin ehkä Väyrysmersu 15" munkeilla on se ratkaisu.
            Se vain on tismalleen näin.

            Comment

            • Lakeson
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 649
              • Jyväskylä

              Originally posted by jsa014 View Post
              Ostettaessa oli alla 225/60R15 kitkat, no ajoihan niillä talven loppuun. Mutta viime talvelle ostettujen 17" kitkojen jälkeen ei kyllä ole paluuta pienempiin. Pito parempi (225R15 GY vs 235R17 Michelin), ääni samaa luokkaa. Mutta esim rampissa jossa Turuntie yhtyy Hki-Tre moottoritiehen alkoi 15":lla vähän pelottamaan, 17":lla lähinnä hymyilyttämään.

              Eli talvella 17-18", kesällä 19".

              Jos tosiaan se tunnottomuus ja äärimmäinen äänettömyys on haussa, niin ehkä Väyrysmersu 15" munkeilla on se ratkaisu.
              Kenellä täällä on haussa tunnottomuus ja äänettömyys. Itse en edelleenkään 'pullarenkailla' tule ajamaan.

              Väännän rautalangasta 'kyyti' -esimerkin, enkä provosoidu tämän enempää.

              Vietät 'pullarenkailla' varustetun e39:n takapenkillä 800km nelostietä ja tämän jälkeen ' 18" high performance -renkailla ' varustetulla saman matkan. Voiko joku väittää, että tämä jälkimmäinen kokoonpano tarjoaa mukavammat kyydit - ja että mielummin istuu seuraavankin matkan tuossa kokoonpanossa. Paino edelleen sanalla - kyyti.

              Kumma ettei takseissa ole näitä high performance -mukavuusrenkaita.
              Ei mopolla mahottomia..

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by Lakeson View Post
                Kenellä täällä on haussa tunnottomuus ja äänettömyys. Itse en edelleenkään 'pullarenkailla' tule ajamaan.

                Väännän rautalangasta 'kyyti' -esimerkin, enkä provosoidu tämän enempää.

                Vietät 'pullarenkailla' varustetun e39:n takapenkillä 800km nelostietä ja tämän jälkeen ' 18" high performance -renkailla ' varustetulla saman matkan. Voiko joku väittää, että tämä jälkimmäinen kokoonpano tarjoaa mukavammat kyydit - ja että mielummin istuu seuraavankin matkan tuossa kokoonpanossa. Paino edelleen sanalla - kyyti.

                Kumma ettei takseissa ole näitä high performance -mukavuusrenkaita.


                no sinähän se olet niitä pieniä vanteita täällä mainostanut onko sulla autonkuljettaja, vai liikutko aina taksin takapenkillä, vai oletko kenties taksikuski?
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  Mahtuuko Tourinkiin taakse BBS LM 11"/19" ET 25 renkaalla 275/30/19.
                  Kaaret pitää tietenkin mankeloida tappiin mut meneekö siltikään?
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • Martti
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 787
                    • Suomi

                    Originally posted by Dunky View Post
                    Mahtuuko Tourinkiin taakse BBS LM 11"/19" ET 25 renkaalla 275/30/19.
                    Kaaret pitää tietenkin mankeloida tappiin mut meneekö siltikään?
                    Aikaisemmin on tässä ketjussa ko. mitoilla olevien vanteiden sopivuutta puitu ja olen antanut itseni ymmärtää, että pienellä mankeloinnilla/pokkausten taitolla selviää (tai alustan korkeudesta/cambereista riippuen jopa ilman toimenpiteitä?).

                    Mutta ens viikolla omakohtaisia kokemuksia jaettavana tästäkin asiasta... :think

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      Originally posted by Martti View Post
                      Aikaisemmin on tässä ketjussa ko. mitoilla olevien vanteiden sopivuutta puitu ja olen antanut itseni ymmärtää, että pienellä mankeloinnilla/pokkausten taitolla selviää (tai alustan korkeudesta/cambereista riippuen jopa ilman toimenpiteitä?).

                      Mutta ens viikolla omakohtaisia kokemuksia jaettavana tästäkin asiasta... :think
                      Onko sulle tulossa kyseisen kokoinen lemmari?
                      Minäkin vähän myöhään lähdin kyselemään kun on jo DHL:n kyydissä vanteet
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Lakeson View Post
                        Kenellä täällä on haussa tunnottomuus ja äänettömyys. Itse en edelleenkään 'pullarenkailla' tule ajamaan.

                        Väännän rautalangasta 'kyyti' -esimerkin, enkä provosoidu tämän enempää.

                        Vietät 'pullarenkailla' varustetun e39:n takapenkillä 800km nelostietä ja tämän jälkeen ' 18" high performance -renkailla ' varustetulla saman matkan. Voiko joku väittää, että tämä jälkimmäinen kokoonpano tarjoaa mukavammat kyydit - ja että mielummin istuu seuraavankin matkan tuossa kokoonpanossa. Paino edelleen sanalla - kyyti.

                        Kumma ettei takseissa ole näitä high performance -mukavuusrenkaita.
                        Oi voi...kunpa tietäisitkin.
                        En tiedä voiko esim.18" 235-245-40 Nokia hkpl4/5/7:sta laskea miksikään HiPo-rankaaksi, mutta onhan se meno näillä takapenkiltäkin katsellen aivan toista maata kuin kenuvilla, huojuvilla, nuljuavilla 15":ssa.
                        Se 18" tässäkään kohtaa EI tarkoita minkäänlaista epämukavuutta, vaan käytös vastaa hyvinkin 16" jämäkämpää tai 17" pehmeää kesärengastusta ja Thats it.
                        Eli äänitaso ei muutu 15" talvipyörään mitenkään, pito ei muutu, ajettavuus ei muutu epämukavammaksi.....ainoastaan tuo jenkki/hetekamainen keinunta+huojuminen loppuu.
                        Taisi TM:n eri talvirengaskokovertailussa myös 18":n rengas voittaa, eikä todellakaan mikään ihme.
                        Taas kerran, mielikuvat, uskomukset, taikausko pois ja isompaa pyörää edes kerran kokeilemaan, niin muuttuu ko.keskustelu saman tien absurdiksi.
                        KUKAAN nykyisillä 17"-18" talvipyörillä ajanut EI vaihda enään pienemmän vannekoon korkeampiprofiilisiin nykytalvirenkaisiin.

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2093
                          • *

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          no ei takuulla mahdu 20mm spacereilla vakio kaariin 15mm saattaa vielä mahtua, mutta suosittelen laittamaan vain 10mm palat, niin mahtuu varmasti.
                          Mulla on nyt etusissa 15mm palat, eikä mitään ongelmia 235 renkailla... takakaarissa näyttäis olevan paljon enempi tilaa :think jos laittaisi nuo 20mm palat, meniskö kaaret mankeloida ilman että tarvii maalata uusiksi?
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            16-18" koettu ja kyllä niissä on selkeitä eroja. 18" hyvät puolet tulikin mutta jos joku väittää ettei melutaso nouse juurikaan 16" on täyttä häränpaskaa! (17" ja 18" samalla renkaalla koettu (hiljaiseksi mainostettu kumho ku31) ja jo näilläkin huomaa eron selkeästi!). 16" ei renkaan ääneen kiinnitä mitään huomiota jos ei olla karkealla asfaltilla. 17" äänet jo huomaa selkeästi, ja 18" vastaa jo rengasääniltään peruskinneriä golffi, mondeo ym. Tietysti nämä on makuasioita ja joidenkin mielestä Kia on hiljainen..Kovuuden osalta vähän sama juttu (useimmiten ilmatilavuus vähenee kun tuumakoko kasvaa-->epämukavuus lisääntyy). En tiedä missä hemi ajelee mutta pks seudulla on sellainen määrä kaivonkansia, sillansaumoja, muita epätasaisuuksia ja karkeita asfaltteja ettei 18" ole pidemmän päälle kovin mukava.

                            Kun vaan joku tekisi hiljaiset ja mukavat 18"..

                            Comment

                            • Lakeson
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 649
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Oi voi...kunpa tietäisitkin.
                              En tiedä voiko esim.18" 235-245-40 Nokia hkpl4/5/7:sta laskea miksikään HiPo-rankaaksi, mutta onhan se meno näillä takapenkiltäkin katsellen aivan toista maata kuin kenuvilla, huojuvilla, nuljuavilla 15":ssa.
                              Se 18" tässäkään kohtaa EI tarkoita minkäänlaista epämukavuutta, vaan käytös vastaa hyvinkin 16" jämäkämpää tai 17" pehmeää kesärengastusta ja Thats it.
                              Eli äänitaso ei muutu 15" talvipyörään mitenkään, pito ei muutu, ajettavuus ei muutu epämukavammaksi.....ainoastaan tuo jenkki/hetekamainen keinunta+huojuminen loppuu.
                              Taisi TM:n eri talvirengaskokovertailussa myös 18":n rengas voittaa, eikä todellakaan mikään ihme.
                              Taas kerran, mielikuvat, uskomukset, taikausko pois ja isompaa pyörää edes kerran kokeilemaan, niin muuttuu ko.keskustelu saman tien absurdiksi.
                              KUKAAN nykyisillä 17"-18" talvipyörillä ajanut EI vaihda enään pienemmän vannekoon korkeampiprofiilisiin nykytalvirenkaisiin.
                              On selvää että talvirenkaiden rungot ovat löysempiä, ja täten antavat enemmän anteeksi tien epätasaisuuksia verrattuna vastaavaan kesärenkaaseen. Näin kesän kynnyksellä kuvittelin puhuttavan kesärenkaista, muttei silläkään alkuperäiseen väitteeseeni ole vaikutusta.

                              Yhteenvetona tästä on ymmärrettävissä, että mitä suurempi vannekoko - sen mukavampi kyyti. Olen edelleen eri mieltä, mutta poistun tästä väittelystä takavasemmalle, kun ei se tästä enää jalostu.

                              Tähän perään voi 'bemu2000' oksentaa vielä jonkun tasoisensa kommentin.
                              Ei mopolla mahottomia..

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Vanquish View Post
                                16" ei renkaan ääneen kiinnitä mitään huomiota jos ei olla karkealla asfaltilla. 17" äänet jo huomaa selkeästi, ja 18" vastaa jo rengasääniltään peruskinneriä golffi, mondeo ym. Tietysti nämä on makuasioita ja joidenkin mielestä Kia on hiljainen..Kovuuden osalta vähän sama juttu (useimmiten ilmatilavuus vähenee kun tuumakoko kasvaa-->epämukavuus lisääntyy).
                                Mistä ne lisääntyneet äänet sitten tulee noissa 17" ja 18" renkaissa? Kulutuspinta ei minulla levene kuin 10 mm. Tarkoitan siis kohtuullisen tasaista asfalttia, karkealla pinnalla tilanne voi olla toinen. Tosin siitäkin on vaikea varmasti sanoa mitä tapahtuu, siis onko melu koriin johtuvaa tärinää vai renkaan kuminaa (jolloin 18" ehkä kumiseekin vähemmän mutta täristää enemmän).
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎