Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Dunky View Post
    Jos autosi sammuu kun piuhan nyppää irti niin OSTA nyt ihmeessä uusi MAFfi! Siinä on ihan turha kohta säästää ja ihmetellä sen toimivuutta (se on kuluva osa niin kuin renkaat auton alla). Säästät siihen sijoitetut rahat takaisin vähentyneellä bensan kulutuksella ja tunteella et joku vaihtoi koneen autoosi Usko pois!

    Mitä sammumiseen tulee niin enpä ole saanut yhtäkään autoa vielä sammumaan kun piuhan olen nypännyt lennosta irti :think
    Kokeilin äsken: moottori oli kylmä ja otin MAF:in piuhan irti, moottori ei sammunut. Se lähes sammui mutta jatkoi kuitenkin käyntiä. Kun piuhan laittoi kiinni, muuttui moottorin käyntiääni hiukan.

    Sitten kun moottori oli lämmennyt muutaman minuutin ja tyhjäkäynnin kierrokset laskeneet, otin piuhan taas irti ja moottori sammui..

    Täytyy kai tilata uusi MAF, eBayssa olisi noita halpoja joilla ei tee mitään. Mutta siellä on myös Siemens VDO MAF joka kai on alkuperäistä vastaava? Vai minkä merkkinen tuo alkuperäinen on? Siis M52TU koneessa, vanhemmissa se on kai Bosch.
    E39 528iA

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #17
      Kyllähän se valmistaja siinä MAFfissa lukee
      Niin ja älä sotke näppejäsi tarvike paskoihin...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Dunky View Post
        Kyllähän se valmistaja siinä MAFfissa lukee
        Niin ja älä sotke näppejäsi tarvike paskoihin...
        Joo, olihan se sittenkin tuo MAF:in pohjassa ja peilin avulla sen näki eli valmistaja on Siemens.
        E39 528iA

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          En ole, mitä arvoja siitä pitäisi katsoa ja millä kierroksilla?
          No noita minkä vuoksi tämä threadi on luotu.. tämä nyt vaan on jostain syystä lähtenyt puhtaaksi MAF keskusteluksi. Noita Siemensin MAFfeja (5WK9600) löytyy sitten samalla mallinumerolla kahta erilaista; filmi ja lanka. AD-varaosamaailmasta ostin itse kun oli jotain 100e hinta, mutta eihän se toiminut kun oli lanka-tyyppinen joten vein takaisin.. se filmi-malli onkin sitten sen 300€.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by antteri View Post
            No noita minkä vuoksi tämä threadi on luotu.. tämä nyt vaan on jostain syystä lähtenyt puhtaaksi MAF keskusteluksi. Noita Siemensin MAFfeja (5WK9600) löytyy sitten samalla mallinumerolla kahta erilaista; filmi ja lanka. AD-varaosamaailmasta ostin itse kun oli jotain 100e hinta, mutta eihän se toiminut kun oli lanka-tyyppinen joten vein takaisin.. se filmi-malli onkin sitten sen 300€.
            Mutta missä tilanteessa nuo arvot pitäisi katsoa? Minä näen täällä vain yhdet arvot ja nekin on ajon aikana otetut. Miten niillä voi mitään vertailla? Lisäksi meillä on erilaiset moottorit.

            Minulla tuo MAF on 5WK9605. Ebaysta 189,90 + 8,90 pk.
            E39 528iA

            Comment

            • antteri
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 222
              • Tampere

              #21
              Joo okei, noi arvot näyttää olevan ajon aikana otetut, mutta täällä oli toinen threadi jossa oli samansuuntaiset lukemat myös tyhjäkäynnillä. Eli lähinnä noi engine stroke ja imuilman määrä lukemat joissa on huutomerkit perässä. Mulla näyttää juuri samansuuntaisia lukemia myös tyhjäkäynnillä kuin mitä tuossa ajon aikana otetussa kuvassa. Lähinnä nyt kiinnostaa, että pitääkö noi asteikot lainkaan paikkansa ja onko joku saanut lukemia ilman huutomerkkejä vaikkei nyt moottori ihan sama olisikaan.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #22
                Niin kauan kun pysytään vihreällä niin ollaan BMW:n insinöörien mielestä selvillä vesillä
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1996
                  • Tampere

                  #23
                  Nojaa, enpä nyt luottaisi liiemmin tuohon INPA:an antamiin raja-arvoihin. Esim. omassa koneessa ei jostain syystä näytä moottorin kierroksia enemmän kuin 2550/min.

                  Mutta mikä olikaan kysyjän alkuperäinen ongelma, tuossa yhdessä screenshotissa nyt ei ainakaan näkynyt mitään korjausarvoja?

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Nyt on Inpalla mittauksia, kuvaa napsauttamalla pitäisi avautua täysikokoinen kuva:




                    Eli ei noissa kai ole mitään ihmeellistä?

                    Mutta katsoin myös Vanoksen arvot ja siellä onkin sitten joku ongelma:


                    Eli tässä nuo NW arvot ovat pielessä:


                    Onko tuo nyt sitten imupuolen nokka-akselin tunnistin vai mistä tuo johtuu?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Vaihdoin pakopuolen nokka-akselin tunnistimen (sattui olemaan käytetty varalla) ja nyt nuo nw take f adaptation intake ja outlet arvot näyttää 1 tai 0 (toisella testikerralla oli eri arvo) eikä niissä enää ole huutomerkkiä. Myös nw actual/target position outlet näyttää nyt samoja arvoja. Mutta mitään vaikutusta auton tehoihin tuolla ei ollut. Ehkä pitäisi vaihtaa tuo toinenkin anturi.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Tänään saapui uusi MAF Saksasta, oli muuten huippunopea eBay-myyjä.

                        Mitään vaikutustahan tuolla ei tainnut olla, INPA:ssa MAF-arvot on samat ja auto tuntuisi kulkevan kuten ennenkin. Testilenkin perusteella kulutus voi ehkä olla hiukan laskenut mutta vaikea sanoa vielä mitään varmaa. Muutaman kokeilun perusteella lämmin moottori ei nyt sammunut vaikka MAF:in johdon otti irti, kierrokset notkahti jonka jälkeen moottori alkoi käydä hiukan normaalia suuremmilla kierroksilla.

                        Näköjään tuo vaihtamani käytetty nokka-akselin tunnistin oli antanut virhekoodeja, se taisikin olla viallinen. En kuitenkaan ole huomannut mitään outoa moottorin toiminnassa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • janne1974
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 405
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tänään saapui uusi MAF Saksasta, oli muuten huippunopea eBay-myyjä.

                          Mitään vaikutustahan tuolla ei tainnut olla, INPA:ssa MAF-arvot on samat ja auto tuntuisi kulkevan kuten ennenkin. Testilenkin perusteella kulutus voi ehkä olla hiukan laskenut mutta vaikea sanoa vielä mitään varmaa. Muutaman kokeilun perusteella lämmin moottori ei nyt sammunut vaikka MAF:in johdon otti irti, kierrokset notkahti jonka jälkeen moottori alkoi käydä hiukan normaalia suuremmilla kierroksilla.

                          Näköjään tuo vaihtamani käytetty nokka-akselin tunnistin oli antanut virhekoodeja, se taisikin olla viallinen. En kuitenkaan ole huomannut mitään outoa moottorin toiminnassa.
                          Minun mielestä se vika ei voi edes olla MAFissa, koska kone sammuu. Silloin jos piuhan irroituksen jälkeen ei tapahdu mitään, voisi olettaa MAF vikaa. Omassa PA pumppu on varmaan menossa rikki ainakin ääntää välillä pahasti. Silloin vedot on poissa ja kulutus kasvaa.. Nyt on ollut taas äänetöntä aikaa ja autokin on pelannut. Tuon ongelman osalta.. muita sitten riittääkin..

                          -Janne-
                          -Janne-

                          F10 535iX sedan -11
                          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                          ex. E39 528i touring -99
                          ex. E36 325ia coupe -93

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by janne1974 View Post
                            Minun mielestä se vika ei voi edes olla MAFissa, koska kone sammuu. Silloin jos piuhan irroituksen jälkeen ei tapahdu mitään, voisi olettaa MAF vikaa.
                            Juu, tiedä sitten missä vika vai onko edes vikaa... Kuitenkin alaväännössä on selviä eroja, välillä vääntöä on todella selvästi enemmän, normaalisti ei. Auto siis ei ole mitenkään tehoton eikä vääntöä puutu, sitä vaan on välillä vielä selvästi enemmän. Mutta mistä tuo ero johtuu...

                            Mitähän INPA:n arvoa pitäisi tutkia jos esim. epäilee bensansuodatinta tai PA-pumppua? Pitäisihän se ongelma jossain arvossa näkyä.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Juu, tiedä sitten missä vika vai onko edes vikaa... Kuitenkin alaväännössä on selviä eroja, välillä vääntöä on todella selvästi enemmän, normaalisti ei. Auto siis ei ole mitenkään tehoton eikä vääntöä puutu, sitä vaan on välillä vielä selvästi enemmän. Mutta mistä tuo ero johtuu...

                              Mitähän INPA:n arvoa pitäisi tutkia jos esim. epäilee bensansuodatinta tai PA-pumppua? Pitäisihän se ongelma jossain arvossa näkyä.
                              PA paineessa varmaan näkyy. Itse en ole vielä keksinyt mistä löytyy se paine arvo (n.3.5bar), siis INPAlla. Pitäisi paneutua paremmin ko ohjelmaan, jospa tuossa kesäloman aikana sitten.

                              -Janne-
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4630
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Juu, tiedä sitten missä vika vai onko edes vikaa... Kuitenkin alaväännössä on selviä eroja, välillä vääntöä on todella selvästi enemmän, normaalisti ei. Auto siis ei ole mitenkään tehoton eikä vääntöä puutu, sitä vaan on välillä vielä selvästi enemmän. Mutta mistä tuo ero johtuu...

                                Mitähän INPA:n arvoa pitäisi tutkia jos esim. epäilee bensansuodatinta tai PA-pumppua? Pitäisihän se ongelma jossain arvossa näkyä.
                                Ihan mielenkiinnosta tutkin myös noita sun live-datojas, mutta sulta puuttuu nuo polttoaineen syöttöön vaikuttavat adaptaatio arvot noista.. niistä selviää imuvuodot yms.. tukot koneessa..

                                eli Multiplicative adaptation ja Additive adaptation kirjoittelin noista tuossa toisessa olisko ollu "e39 ongelmaa" topicissa jo aiemmin..
                                Last edited by fraatti; 18-07-2009, 12:04.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎