Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    #46
    Onko teistä kumpikaan vaihtanut PA pumppua? Taikka mitannut PA paineita? Omassa oon alkanu epäillä pumpun tehoa. Välillä pumppu kurisee ja auto on tehottomampi, ja sitten kun ei kurise niin vääntö ja teho on tallella. :think

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #47
      Ei näiden paskojen vikoihin taida löytyä mitään järkevää selitystä. Joskus toimii, useimmiten ei. Tänään oma 528i -97 taas niin mykkänä, että oikeen vituttaa. Kammen ja nokan asentotunnistimet uudet, IMM uusi, ei vittu kulje mihinkään. Sitten taas seuraavalla startilla menee ihan ok mutta ei silti niin kuin kuuluisi. Vedättäessä ja moottorijarrulla kuuluu joku ihan ihme rutina konehuoneesta, pintakaasulla ei.
      Last edited by herja; 25-07-2009, 23:50.
      Retard Member

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by janne1974 View Post
        Onko teistä kumpikaan vaihtanut PA pumppua? Taikka mitannut PA paineita? Omassa oon alkanu epäillä pumpun tehoa. Välillä pumppu kurisee ja auto on tehottomampi, ja sitten kun ei kurise niin vääntö ja teho on tallella. :think
        En ole vaihtanut pumppua enkä mitannut paineita. En myöskään ole vaihtanut bensansuodatinta. Voisihan tuon painemittarin Biltemasta hakea ja tutkia asiaa.
        E39 528iA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by fraatti View Post
          Viitsikö jossainkohtaa vilkaista paljonko sulla tuo öljynlämpö näyttää kun tulet ajosta ja auto jää käymään tyhjäkäyntiä... ? Itsellä oli öljy 90 astetta, koneenlämpö 92 astetta ja paluuveden lämpö 69 astetta
          Vilkaisin nuo eilen: öljy 100, coolant 95, cooling water outlet 75.
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by TJJ View Post
            Tänään saapui uusi MAF Saksasta, oli muuten huippunopea eBay-myyjä.

            Mitään vaikutustahan tuolla ei tainnut olla, INPA:ssa MAF-arvot on samat ja auto tuntuisi kulkevan kuten ennenkin.

            Näköjään tuo vaihtamani käytetty nokka-akselin tunnistin oli antanut virhekoodeja, se taisikin olla viallinen. En kuitenkaan ole huomannut mitään outoa moottorin toiminnassa.
            Vaihdoin viime torstaina takaisin auton alkuperäisen tunnistimen ja voisipa vaikka vannoa, että nyt autossa on selvästi useammin noita "hurja vääntö/teho" fiiliksiä ja ne jatkuu paljon pidempään. Ehkä MAF sittenkin vaikutti asiaan mutta tuo viallinen tunnistin sotki toimintaa ja kadotti erot. Pitäisi kai viimeinkin vaihtaa molemmat nokka-akselin tunnistimet...

            Mutta entäpä bensapumpun ja suodattimen lisäksi tankin ilmanotto? Mistä E39:n tankki ottaa ilmaa?
            E39 528iA

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #51
              Originally posted by TJJ View Post
              Mutta entäpä bensapumpun ja suodattimen lisäksi tankin ilmanotto? Mistä E39:n tankki ottaa ilmaa?
              Täyttö reikään sinne ihan mistä työnnät pistoolin sisää, tulee huohotin letku
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • rikul
                Bimmer Rookie
                • Nov 2003
                • 76
                • Vaasa

                #52
                Suuttimet tarkastettu,tuotot ihan tasan,kuviot hyvät,ei vuotoja.Varmuudeksi samalla pestiin
                ja vaihdetiin niiden suodattimet.Eipä tässäkään syy alkuperäiseen ongelmaan.Ideoita ???.
                R 90 S Old boxers never die

                Comment

                • BMWFW24
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 276
                  • Jämsä

                  #53
                  Originally posted by rikul View Post
                  Suuttimet tarkastettu,tuotot ihan tasan,kuviot hyvät,ei vuotoja.Varmuudeksi samalla pestiin
                  ja vaihdetiin niiden suodattimet.Eipä tässäkään syy alkuperäiseen ongelmaan.Ideoita ???.
                  Missä tuo tarkastus tehtiin, mitä maksoi?
                  ex. 316i e36 1991
                  ex. 318iS Coupe e36 1992
                  ex. 528iA Touring e39 1997
                  ex 316i e30 1990, vaimon
                  ex. X5 4.4i e53 2001
                  ex 316 e46 2003, vaimon
                  525iX e60 2008
                  Z4 e85 2003, vaimon​

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #54
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ja sitten on yhä tuo DISA-venttiilin mysteeri, sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Mutta eipä se siihen vaikuttanut vaikka sen pakotti eri asentoon. Täytyisi kai testata vielä uudestaan. Oletko testannut sen vaikutusta?
                    Miten tuon DISA:n pystyy pakottamaan johonkin tiettyyn asentoon? Onnistuuko ihan INPA:lla jotenkin?

                    Onko tähän alkuperäiseen tehot hukassa vikaan löytynyt ratkaisua?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Originally posted by markok View Post
                      Miten tuon DISA:n pystyy pakottamaan johonkin tiettyyn asentoon? Onnistuuko ihan INPA:lla jotenkin?

                      Onko tähän alkuperäiseen tehot hukassa vikaan löytynyt ratkaisua?
                      Inpassa on sille päälle/pois kytkentä jossain valikossa ja sieltä myös näki milloin läpän asento muuttui, olikohan se moottorinohjauksen alla. Vaatii toki avustajan käyttämään tuota, muuten löytää itsensä metsästä. En tiedä pysyykö tuo valittu asento vai muuttuuko se taas kun asennon vaihdon kierrokset ylittyy/alittuu.

                      Mutta jos ottaa DISA:n piuhan pois, jää se toiseen asentoon ja toiseen asentoon sen saa kun lukitsee työntövarren nippusiteellä kiinni. En enää muista kummin päin nuo asennot meni, taisin siitä kyllä joskus kirjoittaa tänne.

                      Vikaan/ominaisuuteen ei ole löytynyt ratkaisua ja sattumalta asia onkin viime päivinä taas alkanut kiinnostamaan. Ajattelin tilata imusarjan alle menevät alipaineletkut (en ole vielä tutkinut onko niitä 1 vai 2) ja ehkä myös imusarjan tiivisteen ja tutkia DISA:n tiiviyttä yms. Pitäisi myös viritellä systeemi jolla saisi tehtyä alipainetta imusarjaan ja tutkia vuotaako se jostain.

                      Olen myös harkinnut nokka-akselin tunnistimien vaihtoa mutta sekin varmaan olisi (taas kerran..) ihan turha remontti.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Inpassa on sille päälle/pois kytkentä jossain valikossa ja sieltä myös näki milloin läpän asento muuttui, olikohan se moottorinohjauksen alla. Vaatii toki avustajan käyttämään tuota, muuten löytää itsensä metsästä. En tiedä pysyykö tuo valittu asento vai muuttuuko se taas kun asennon vaihdon kierrokset ylittyy/alittuu.

                        Mutta jos ottaa DISA:n piuhan pois, jää se toiseen asentoon ja toiseen asentoon sen saa kun lukitsee työntövarren nippusiteellä kiinni. En enää muista kummin päin nuo asennot meni, taisin siitä kyllä joskus kirjoittaa tänne.

                        Vikaan/ominaisuuteen ei ole löytynyt ratkaisua ja sattumalta asia onkin viime päivinä taas alkanut kiinnostamaan. Ajattelin tilata imusarjan alle menevät alipaineletkut (en ole vielä tutkinut onko niitä 1 vai 2) ja ehkä myös imusarjan tiivisteen ja tutkia DISA:n tiiviyttä yms. Pitäisi myös viritellä systeemi jolla saisi tehtyä alipainetta imusarjaan ja tutkia vuotaako se jostain.

                        Olen myös harkinnut nokka-akselin tunnistimien vaihtoa mutta sekin varmaan olisi (taas kerran..) ihan turha remontti.
                        Täytyypä tutkia INPA:a mistä tuo löytyy. Itseäni tuo DISA:n toiminta kiinnostaa sen mahdollisen vinkumisen takia. "e39 vinkuu" topicissahan yksi e39 oli korjaantunut sen vaihdolla. En tosin tiedä onko tuon pakottamisella tiettyyn asentoon mitään tekemistä vinkumisen kanssa eli muuttuuko siellä alipainekellossa mikään vaikka läpän asennon pakottaisikin tiettyyn asentoon.

                        Oletko sinä saanut tutkittua jarrutehostimelle menevän paksun alipaineletkun? Tulee niin hankalasta paikasta imusarjan alta ettei sitä näe kunnolla edes peilillä. Tuo on omassa enää viimeinen kunnolla tutkimatta oleva paikka imuvuotojen osalta. Tosin tuonnekin on start pilottia suihkuteltu, mutta visuaali tarkastus on tekemättä.

                        Olisi muuten aika hyvä joku laite jolla imusarjaan saisi alipaineen ja katsottua pysyykö se siellä. Toteutus vaan voi olla aika hankala.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by markok View Post
                          Oletko sinä saanut tutkittua jarrutehostimelle menevän paksun alipaineletkun? Tulee niin hankalasta paikasta imusarjan alta ettei sitä näe kunnolla edes peilillä. Tuo on omassa enää viimeinen kunnolla tutkimatta oleva paikka imuvuotojen osalta. Tosin tuonnekin on start pilottia suihkuteltu, mutta visuaali tarkastus on tekemättä.

                          Olisi muuten aika hyvä joku laite jolla imusarjaan saisi alipaineen ja katsottua pysyykö se siellä. Toteutus vaan voi olla aika hankala.
                          En ole tutkinut ja tuo oli juuri se letku minkä meinasin vaihtaa. Näköjään siellä on vain tuo yksi letku.

                          Jenkit on kirjoittanut tuosta alipaineella testaamisesta ja joku oli käyttänyt siinä öljyimuria, siis ilmeisesti sellaista tavallista pönttöä mihin pumpataan alipaine. Lisäksi tarvitaan vaan alipainemittari. Nuo oli kytketty sinne imusarjan päässä olevien tulppien tilalle. Sitten vaan pakoputki tukkoon ja imuputki MAF:in kohdalta tukkoon. Muistaakseni oli 30min pysynyt alipaine pikkuhiljaa laskien.

                          Biltemalla on näköjään tuollainen joka myös voisi olla sopiva ja sisältää mittarinkin:
                          http://www.biltema.fi/osteri/osteri....92&ryhmaid=141
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #58
                            Löytyi tuollainen kuva imusarjasta. Mutta ei siellä taida olla tuota fuel tank breather valven letkua? Se näyttäisi menevän ihan muualle. Vai katsoinko väärää letkua...
                            .

                            E39 528iA

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #59
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Löytyi tuollainen kuva imusarjasta. Mutta ei siellä taida olla tuota fuel tank breather valven letkua? Se näyttäisi menevän ihan muualle. Vai katsoinko väärää letkua...
                              En ole kyllä minäkään nähnyt tuota fuel tank breather valven letkua. Tuo on kyllä hyvä kuva mikä pitää ottaa mukaan kun seuraavan kerran tuota tutkailee. Näyttää myös tuo Sucking jet pump lines olevan minulla tarkastamatta.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #60
                                Originally posted by markok View Post
                                En ole kyllä minäkään nähnyt tuota fuel tank breather valven letkua. Tuo on kyllä hyvä kuva mikä pitää ottaa mukaan kun seuraavan kerran tuota tutkailee. Näyttää myös tuo Sucking jet pump lines olevan minulla tarkastamatta.
                                Kävin taas tutkimassa imusarjaa ja kyllähän siellä sittenkin on tuo fuel tank breather letku. Eli kaksi letkua pitäisi vaihtaa, sucking jet pump letkuhan on se jarrutehostimelle menevä.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎