Tänään saapui uusi MAF Saksasta, oli muuten huippunopea eBay-myyjä.
Mitään vaikutustahan tuolla ei tainnut olla, INPA:ssa MAF-arvot on samat ja auto tuntuisi kulkevan kuten ennenkin. Testilenkin perusteella kulutus voi ehkä olla hiukan laskenut mutta vaikea sanoa vielä mitään varmaa. Muutaman kokeilun perusteella lämmin moottori ei nyt sammunut vaikka MAF:in johdon otti irti, kierrokset notkahti jonka jälkeen moottori alkoi käydä hiukan normaalia suuremmilla kierroksilla.
Näköjään tuo vaihtamani käytetty nokka-akselin tunnistin oli antanut virhekoodeja, se taisikin olla viallinen. En kuitenkaan ole huomannut mitään outoa moottorin toiminnassa.
Minun mielestä se vika ei voi edes olla MAFissa, koska kone sammuu. Silloin jos piuhan irroituksen jälkeen ei tapahdu mitään, voisi olettaa MAF vikaa. Omassa PA pumppu on varmaan menossa rikki ainakin ääntää välillä pahasti. Silloin vedot on poissa ja kulutus kasvaa.. Nyt on ollut taas äänetöntä aikaa ja autokin on pelannut. Tuon ongelman osalta.. muita sitten riittääkin..
Tänään saapui uusi MAF Saksasta, oli muuten huippunopea eBay-myyjä.
Mitään vaikutustahan tuolla ei tainnut olla, INPA:ssa MAF-arvot on samat ja auto tuntuisi kulkevan kuten ennenkin. Testilenkin perusteella kulutus voi ehkä olla hiukan laskenut mutta vaikea sanoa vielä mitään varmaa. Muutaman kokeilun perusteella lämmin moottori ei nyt sammunut vaikka MAF:in johdon otti irti, kierrokset notkahti jonka jälkeen moottori alkoi käydä hiukan normaalia suuremmilla kierroksilla.
Näköjään tuo vaihtamani käytetty nokka-akselin tunnistin oli antanut virhekoodeja, se taisikin olla viallinen. En kuitenkaan ole huomannut mitään outoa moottorin toiminnassa.
Vaihdoin pakopuolen nokka-akselin tunnistimen (sattui olemaan käytetty varalla) ja nyt nuo nw take f adaptation intake ja outlet arvot näyttää 1 tai 0 (toisella testikerralla oli eri arvo) eikä niissä enää ole huutomerkkiä. Myös nw actual/target position outlet näyttää nyt samoja arvoja. Mutta mitään vaikutusta auton tehoihin tuolla ei ollut. Ehkä pitäisi vaihtaa tuo toinenkin anturi.
Nojaa, enpä nyt luottaisi liiemmin tuohon INPA:an antamiin raja-arvoihin. Esim. omassa koneessa ei jostain syystä näytä moottorin kierroksia enemmän kuin 2550/min.
Mutta mikä olikaan kysyjän alkuperäinen ongelma, tuossa yhdessä screenshotissa nyt ei ainakaan näkynyt mitään korjausarvoja?
Joo okei, noi arvot näyttää olevan ajon aikana otetut, mutta täällä oli toinen threadi jossa oli samansuuntaiset lukemat myös tyhjäkäynnillä. Eli lähinnä noi engine stroke ja imuilman määrä lukemat joissa on huutomerkit perässä. Mulla näyttää juuri samansuuntaisia lukemia myös tyhjäkäynnillä kuin mitä tuossa ajon aikana otetussa kuvassa. Lähinnä nyt kiinnostaa, että pitääkö noi asteikot lainkaan paikkansa ja onko joku saanut lukemia ilman huutomerkkejä vaikkei nyt moottori ihan sama olisikaan.
No noita minkä vuoksi tämä threadi on luotu.. tämä nyt vaan on jostain syystä lähtenyt puhtaaksi MAF keskusteluksi. Noita Siemensin MAFfeja (5WK9600) löytyy sitten samalla mallinumerolla kahta erilaista; filmi ja lanka. AD-varaosamaailmasta ostin itse kun oli jotain 100e hinta, mutta eihän se toiminut kun oli lanka-tyyppinen joten vein takaisin.. se filmi-malli onkin sitten sen 300€.
Mutta missä tilanteessa nuo arvot pitäisi katsoa? Minä näen täällä vain yhdet arvot ja nekin on ajon aikana otetut. Miten niillä voi mitään vertailla? Lisäksi meillä on erilaiset moottorit.
Minulla tuo MAF on 5WK9605. Ebaysta 189,90 + 8,90 pk.
En ole, mitä arvoja siitä pitäisi katsoa ja millä kierroksilla?
No noita minkä vuoksi tämä threadi on luotu.. tämä nyt vaan on jostain syystä lähtenyt puhtaaksi MAF keskusteluksi. Noita Siemensin MAFfeja (5WK9600) löytyy sitten samalla mallinumerolla kahta erilaista; filmi ja lanka. AD-varaosamaailmasta ostin itse kun oli jotain 100e hinta, mutta eihän se toiminut kun oli lanka-tyyppinen joten vein takaisin.. se filmi-malli onkin sitten sen 300€.
Jos autosi sammuu kun piuhan nyppää irti niin OSTA nyt ihmeessä uusi MAFfi! Siinä on ihan turha kohta säästää ja ihmetellä sen toimivuutta (se on kuluva osa niin kuin renkaat auton alla). Säästät siihen sijoitetut rahat takaisin vähentyneellä bensan kulutuksella ja tunteella et joku vaihtoi koneen autoosi Usko pois!
Mitä sammumiseen tulee niin enpä ole saanut yhtäkään autoa vielä sammumaan kun piuhan olen nypännyt lennosta irti :think
Kokeilin äsken: moottori oli kylmä ja otin MAF:in piuhan irti, moottori ei sammunut. Se lähes sammui mutta jatkoi kuitenkin käyntiä. Kun piuhan laittoi kiinni, muuttui moottorin käyntiääni hiukan.
Sitten kun moottori oli lämmennyt muutaman minuutin ja tyhjäkäynnin kierrokset laskeneet, otin piuhan taas irti ja moottori sammui..
Täytyy kai tilata uusi MAF, eBayssa olisi noita halpoja joilla ei tee mitään. Mutta siellä on myös Siemens VDO MAF joka kai on alkuperäistä vastaava? Vai minkä merkkinen tuo alkuperäinen on? Siis M52TU koneessa, vanhemmissa se on kai Bosch.
Entäs kun auto sammuu kokonaan? Voisiko olla, että MAF antaa täysin väärää tietoa eikä moottorinohjaus ehdi reagoida ja kytkeä hätäohjelmaa tarpeeksi nopeasti? Mutta pitäisihän tuo jossain näkyä.
Ja yhä kiinnostaisi tietää miten tuo piuha irti vs. taatusti toimiva MAF ja piuha kiinni vaikuttaa auton käytökseen. Pitäisikö tehoissa tuntua selvä ero kun hätäohjelma on käytössä? Haen tällä siis sitä miten voisin todeta onko MAF viallinen? Ei huvittaisi ostaa uutta turhan takia, tosin eipä tuo olisi ensi kerta...
Jos autosi sammuu kun piuhan nyppää irti niin OSTA nyt ihmeessä uusi MAFfi! Siinä on ihan turha kohta säästää ja ihmetellä sen toimivuutta (se on kuluva osa niin kuin renkaat auton alla). Säästät siihen sijoitetut rahat takaisin vähentyneellä bensan kulutuksella ja tunteella et joku vaihtoi koneen autoosi Usko pois!
Mitä sammumiseen tulee niin enpä ole saanut yhtäkään autoa vielä sammumaan kun piuhan olen nypännyt lennosta irti :think
Leave a comment: