e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    välillä täytyy oikein ihmetellä kun tuntuu että auto liikkuisi jotenkin todella raskaasti maantielläkin..
    Joo, tuntuu kuin olisi käsijarru päällä.

    Onkos sulla moottorinohjauksen softa päivitetty? Omassa ei..
    Vanoksen tiivisteet on myös vaihdettu..
    Softa on päivitetty ja Vanoksen tiivisteet on vaihdettu. Eipä niillä mitään vaikutusta ollut. Vanoskin käsittääkseni toimii oikein mutta senkin toimintaa pitäisi tutkia ajon aikana, eli juuri tuossa 2000-4000rpm kohdalla jossa se tehoero tuntuu olevan. Lähinnä mietin, että säätyykö Vanos ajon aikana oikein, siis voisiko niissä putkimaisissa sähkömagneeteissa/venttiileissä olla vikaa. Minulla olisi toinen Vanos josta ne voisi ottaa ja kokeilla...

    Ja sitten on yhä tuo DISA-venttiilin mysteeri, sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Mutta eipä se siihen vaikuttanut vaikka sen pakotti eri asentoon. Täytyisi kai testata vielä uudestaan. Oletko testannut sen vaikutusta?

    Äsken tutkin noita omia live datojani myös ja silmiin pisti korkeat öljynlämmöt/moottorinlämpö ylipäätänsä.. onko sulla omassa autossa moottoriöljyllä jäähdytys? kun on automaatti...
    Ei ole moottoriöljyn jäähdytystä/kennoa. Laatikon öljyille ja ohjaustehostimen öljyille on kennot.

    Viitsikö jossainkohtaa vilkaista paljonko sulla tuo öljynlämpö näyttää kun tulet ajosta ja auto jää käymään tyhjäkäyntiä... ? Itsellä oli öljy 90 astetta, koneenlämpö 92 astetta ja paluuveden lämpö 69 astetta
    Täytyy joskus katsoa nuo lämmöt ajon jälkeen mutta eikös nuo sinun lämmöt ole ihan normaalit.

    Kun vaihdoit ilmamäärämittarin katsoitko mitä uusi ja vanha mittari näyttää "kaasupohjassa" suurimpana ilmamääränä mitä koneeseen menee?
    Ei tullut vertailtua. Mutta sellaisen huomasin vanhalla, että kun kaasua painoi reippaasti näytti arvo muistaakseni 127 ja Inpaan tuli huutomerkki arvon jälkeen. En ole vielä kokeillut mitä se uudella näyttää.

    Vaikea sanoa muuttuiko nyt mikään, tuntuu kuin laatikko vaihtaisi aikaisempaa herkemmin pienemmän pykälän eikä luottaisi auton "vääntöön" mutta sekin voi olla vain kuvittelua. Kulutuslukemien vertailukaan ei onnistu koska ajot ovat olleet erilaisia kuin aikaisemmin, elokuussa voi vähän paremmin tutkia sitä asiaa.

    imu Nokan-asento tunnistimesta itsellä oli joskus muutama kk sitten jotain herjoja mutta enää ei oo niitäkään tullut mutta taidanpa vaihtaa nekinvarmuuden vuoksi..
    Eipä näköjään minullakaan ole enää tullut herjoja.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kas kummaa, minullakin on sama ilmiö. En tosin ole pitkään aikaan kokeillut kumpi nyt tapahtuu.

    Edelleen minua askarruttaa auton tehonvaihtelut. En siis puhu mistään täydellisestä hyytymisestä vaan tuntumasta kuin 50 heppaa olisi kadonnut ja joskus ne taas ovat tallessa. Vikakoodeja ei tietenkään tule eikä mitään muutakaan outoa ilmene. Ja tätä siis on jatkunut jo monta vuotta.
    Viimeksi tuosta oli juttua täällä, viestistä #45 alkaen: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128169
    Tuo oma kottero tuntuu hiukan samalta.. välillä täytyy oikein ihmetellä kun tuntuu että auto liikkuisi jotenkin todella raskaasti maantielläkin..

    Välilllä taast tuntuu että menee melkein sukkasilteen ja ainakin kuvittelen että tämän olen jopa havainnoinut hetkellisessä kulutuksessa..

    Onkos sulla moottorinohjauksen softa päivitetty? Omassa ei..

    Vanoksen tiivisteet on myös vaihdettu..

    Äsken tutkin noita omia live datojani myös ja silmiin pisti korkeat öljynlämmöt/moottorinlämpö ylipäätänsä.. onko sulla omassa autossa moottoriöljyllä jäähdytys? kun on automaatti...

    Viitsikö jossainkohtaa vilkaista paljonko sulla tuo öljynlämpö näyttää kun tulet ajosta ja auto jää käymään tyhjäkäyntiä... ? Itsellä oli öljy 90 astetta, koneenlämpö 92 astetta ja paluuveden lämpö 69 astetta

    Kun vaihdoit ilmamäärämittarin katsoitko mitä uusi ja vanha mittari näyttää "kaasupohjassa" suurimpana ilmamääränä mitä koneeseen menee? Eikös nuo muutkin mittari mitkä menevät huonoiksi toimi muuten mutta isolla kuormalla jotain menee "ohi" mittarin..

    imu Nokan-asento tunnistimesta itsellä oli joskus muutama kk sitten jotain herjoja mutta enää ei oo niitäkään tullut mutta taidanpa vaihtaa nekinvarmuuden vuoksi..

    Nämä lähinnä alkoivat kiinnostamaan kun auto "hyytyi" ajosta ja ensimmäisen uudelleen starttauksen jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin.. sen jälkeen kylläkin toiminut normaalisti.. ja vikakoodeja ei yllättäen löytynyt..

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuossa on vielä lambda ja patrol-kohtien tiedot. Selviääkö niistä mitään?






    nuo arvo ovat juuri sellaiset kun pitävätkin.. kaikki näyttää olevan kunnossa noilta osin.. raja-arvo tuohon adaptation additive on 0.2ms ja toiseen 8% ainakin eräiden dokumenttien perusteella..

    Leave a comment:


  • antteri
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Niinpä, ehkä se hurja teho/vääntö tuleekin silloin kun noissa on joku pielessä. Nyt vaan pitäisi selvittää mikä ja laittaa se vika päälle jatkuvasti...
    Tuskinpa sieltä kuitenkaan enempää tehoa/vääntöä irtoo kuin mitä toimivasta.. eiköhän se sillon kun tuntuu tehokkaammalta toimi niinkuin pitää ja muulloin vika päällä. Itellä ei kyllä havaittavissa mitään muutosta tehoissa tai no mitä nyt kylmällä koneella ei vääntöjä yhtään.. jatkuvasti vähän väännöt kateissa ja kulutus koholla.

    Leave a comment:


  • antteri
    replied
    Originally posted by superb View Post
    antteri: Kuvat ei pelaa..
    Hups.. no nyt pitäs toimia!

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Vihreältähän nuo kaikki näyttävät...
    Niinpä, ehkä se hurja teho/vääntö tuleekin silloin kun noissa on joku pielessä. Nyt vaan pitäisi selvittää mikä ja laittaa se vika päälle jatkuvasti...

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tuossa on vielä lambda ja patrol-kohtien tiedot. Selviääkö niistä mitään?






    Vihreältähän nuo kaikki näyttävät...

    Leave a comment:


  • superb
    replied
    antteri: Kuvat ei pelaa..

    Leave a comment:


  • antteri
    replied
    Lisäsin nyt kuvia myös omista live data lukemista (M52B28). Toi analog values 1 kuva on otettu kylmällä koneella.. onko ihan normaalia et noi adaptation valuet on muuta kuin nolla vai onko tämä aina merkki jostain ongelmasta, imuvuodosta jne?

    Viittaako 'engine roughness' lukemat jotka INPA näyttää jokaiselle sylinterille erikseen jotenkin syttymättömään seokseen vai mitä toi meinaa? Kolmella sylinterillä noi roughness lukemat vaihtelee (en muista sylintereitä, mutta ei ollu samasta bankista) ja muilla pysyy nollassa niin mietin, että voisko näissä kolmessa sylinterissä olla joko viallinen puola tai suutin? Vois koittaa vaihtaa puolia sylinteristä toiseen ja kattoo muuttuuko noi lukemat miten.

    Analog values 1:


    Analog values 2:
    Last edited by antteri; 18-07-2009, 21:09.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Ihan mielenkiinnosta tutkin myös noita sun live-datojas, mutta sulta puuttuu nuo polttoaineen syöttöön vaikuttavat adaptaatio arvot noista.. niistä selviää imuvuodot yms.. tukot koneessa..

    eli Multiplicative adaptation ja Additive adaptation kirjoittelin noista tuossa toisessa olisko ollu "e39 ongelmaa" topicissa jo aiemmin..
    Tuossa on vielä lambda ja patrol-kohtien tiedot. Selviääkö niistä mitään?






    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Näissä bensakoneissahan ei ole mitään anturia PA-paineille. Paine pitää mitata fyysisesti tukilta. Siinä on tubeless-venttiiliä vastaava kohta sitä varten.

    Jos auto sammuu ajosta tai ei lähde käyntiin, mutta ei anna mitään vikakoodeja, ensimmäisenä epäilykset kohdistuu aina PA-pumppuun (tai suodattimen painerajoittimeen).
    No tuo oli hyvä tietää, niin ei suotta etsi moisia lukemia. PA-paine pitänee käydä lukemassa, kun seuraavan kerran tarkastaa rengaspaineet Omassa ei oo ollu muuta kuin alavääntö on välillä hukassa ja aivan pientä nykimistä tasakaasulla (voisi melkein verrata tärinään)

    -Janne-

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    PA paineessa varmaan näkyy. Itse en ole vielä keksinyt mistä löytyy se paine arvo (n.3.5bar), siis INPAlla. Pitäisi paneutua paremmin ko ohjelmaan, jospa tuossa kesäloman aikana sitten.

    -Janne-
    Näissä bensakoneissahan ei ole mitään anturia PA-paineille. Paine pitää mitata fyysisesti tukilta. Siinä on tubeless-venttiiliä vastaava kohta sitä varten.

    Jos auto sammuu ajosta tai ei lähde käyntiin, mutta ei anna mitään vikakoodeja, ensimmäisenä epäilykset kohdistuu aina PA-pumppuun (tai suodattimen painerajoittimeen).

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Juu, tiedä sitten missä vika vai onko edes vikaa... Kuitenkin alaväännössä on selviä eroja, välillä vääntöä on todella selvästi enemmän, normaalisti ei. Auto siis ei ole mitenkään tehoton eikä vääntöä puutu, sitä vaan on välillä vielä selvästi enemmän. Mutta mistä tuo ero johtuu...

    Mitähän INPA:n arvoa pitäisi tutkia jos esim. epäilee bensansuodatinta tai PA-pumppua? Pitäisihän se ongelma jossain arvossa näkyä.
    Ihan mielenkiinnosta tutkin myös noita sun live-datojas, mutta sulta puuttuu nuo polttoaineen syöttöön vaikuttavat adaptaatio arvot noista.. niistä selviää imuvuodot yms.. tukot koneessa..

    eli Multiplicative adaptation ja Additive adaptation kirjoittelin noista tuossa toisessa olisko ollu "e39 ongelmaa" topicissa jo aiemmin..
    Last edited by fraatti; 18-07-2009, 11:04.

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Juu, tiedä sitten missä vika vai onko edes vikaa... Kuitenkin alaväännössä on selviä eroja, välillä vääntöä on todella selvästi enemmän, normaalisti ei. Auto siis ei ole mitenkään tehoton eikä vääntöä puutu, sitä vaan on välillä vielä selvästi enemmän. Mutta mistä tuo ero johtuu...

    Mitähän INPA:n arvoa pitäisi tutkia jos esim. epäilee bensansuodatinta tai PA-pumppua? Pitäisihän se ongelma jossain arvossa näkyä.
    PA paineessa varmaan näkyy. Itse en ole vielä keksinyt mistä löytyy se paine arvo (n.3.5bar), siis INPAlla. Pitäisi paneutua paremmin ko ohjelmaan, jospa tuossa kesäloman aikana sitten.

    -Janne-

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Minun mielestä se vika ei voi edes olla MAFissa, koska kone sammuu. Silloin jos piuhan irroituksen jälkeen ei tapahdu mitään, voisi olettaa MAF vikaa.
    Juu, tiedä sitten missä vika vai onko edes vikaa... Kuitenkin alaväännössä on selviä eroja, välillä vääntöä on todella selvästi enemmän, normaalisti ei. Auto siis ei ole mitenkään tehoton eikä vääntöä puutu, sitä vaan on välillä vielä selvästi enemmän. Mutta mistä tuo ero johtuu...

    Mitähän INPA:n arvoa pitäisi tutkia jos esim. epäilee bensansuodatinta tai PA-pumppua? Pitäisihän se ongelma jossain arvossa näkyä.

    Leave a comment:

Working...
X