Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #31
    Originally posted by janne1974 View Post
    PA paineessa varmaan näkyy. Itse en ole vielä keksinyt mistä löytyy se paine arvo (n.3.5bar), siis INPAlla. Pitäisi paneutua paremmin ko ohjelmaan, jospa tuossa kesäloman aikana sitten.

    -Janne-
    Näissä bensakoneissahan ei ole mitään anturia PA-paineille. Paine pitää mitata fyysisesti tukilta. Siinä on tubeless-venttiiliä vastaava kohta sitä varten.

    Jos auto sammuu ajosta tai ei lähde käyntiin, mutta ei anna mitään vikakoodeja, ensimmäisenä epäilykset kohdistuu aina PA-pumppuun (tai suodattimen painerajoittimeen).
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by Clavurion View Post
      Näissä bensakoneissahan ei ole mitään anturia PA-paineille. Paine pitää mitata fyysisesti tukilta. Siinä on tubeless-venttiiliä vastaava kohta sitä varten.

      Jos auto sammuu ajosta tai ei lähde käyntiin, mutta ei anna mitään vikakoodeja, ensimmäisenä epäilykset kohdistuu aina PA-pumppuun (tai suodattimen painerajoittimeen).
      No tuo oli hyvä tietää, niin ei suotta etsi moisia lukemia. PA-paine pitänee käydä lukemassa, kun seuraavan kerran tarkastaa rengaspaineet Omassa ei oo ollu muuta kuin alavääntö on välillä hukassa ja aivan pientä nykimistä tasakaasulla (voisi melkein verrata tärinään)

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by fraatti View Post
        Ihan mielenkiinnosta tutkin myös noita sun live-datojas, mutta sulta puuttuu nuo polttoaineen syöttöön vaikuttavat adaptaatio arvot noista.. niistä selviää imuvuodot yms.. tukot koneessa..

        eli Multiplicative adaptation ja Additive adaptation kirjoittelin noista tuossa toisessa olisko ollu "e39 ongelmaa" topicissa jo aiemmin..
        Tuossa on vielä lambda ja patrol-kohtien tiedot. Selviääkö niistä mitään?






        E39 528iA

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #34
          Lisäsin nyt kuvia myös omista live data lukemista (M52B28). Toi analog values 1 kuva on otettu kylmällä koneella.. onko ihan normaalia et noi adaptation valuet on muuta kuin nolla vai onko tämä aina merkki jostain ongelmasta, imuvuodosta jne?

          Viittaako 'engine roughness' lukemat jotka INPA näyttää jokaiselle sylinterille erikseen jotenkin syttymättömään seokseen vai mitä toi meinaa? Kolmella sylinterillä noi roughness lukemat vaihtelee (en muista sylintereitä, mutta ei ollu samasta bankista) ja muilla pysyy nollassa niin mietin, että voisko näissä kolmessa sylinterissä olla joko viallinen puola tai suutin? Vois koittaa vaihtaa puolia sylinteristä toiseen ja kattoo muuttuuko noi lukemat miten.

          Analog values 1:


          Analog values 2:
          Last edited by antteri; 18-07-2009, 22:09.

          Comment

          • superb
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2827

            #35
            antteri: Kuvat ei pelaa..

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              Tuossa on vielä lambda ja patrol-kohtien tiedot. Selviääkö niistä mitään?






              Vihreältähän nuo kaikki näyttävät...
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by Dunky View Post
                Vihreältähän nuo kaikki näyttävät...
                Niinpä, ehkä se hurja teho/vääntö tuleekin silloin kun noissa on joku pielessä. Nyt vaan pitäisi selvittää mikä ja laittaa se vika päälle jatkuvasti...
                E39 528iA

                Comment

                • antteri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 222
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by superb View Post
                  antteri: Kuvat ei pelaa..
                  Hups.. no nyt pitäs toimia!

                  Comment

                  • antteri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 222
                    • Tampere

                    #39
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Niinpä, ehkä se hurja teho/vääntö tuleekin silloin kun noissa on joku pielessä. Nyt vaan pitäisi selvittää mikä ja laittaa se vika päälle jatkuvasti...
                    Tuskinpa sieltä kuitenkaan enempää tehoa/vääntöä irtoo kuin mitä toimivasta.. eiköhän se sillon kun tuntuu tehokkaammalta toimi niinkuin pitää ja muulloin vika päällä. Itellä ei kyllä havaittavissa mitään muutosta tehoissa tai no mitä nyt kylmällä koneella ei vääntöjä yhtään.. jatkuvasti vähän väännöt kateissa ja kulutus koholla.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Tuossa on vielä lambda ja patrol-kohtien tiedot. Selviääkö niistä mitään?






                      nuo arvo ovat juuri sellaiset kun pitävätkin.. kaikki näyttää olevan kunnossa noilta osin.. raja-arvo tuohon adaptation additive on 0.2ms ja toiseen 8% ainakin eräiden dokumenttien perusteella..
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Kas kummaa, minullakin on sama ilmiö. En tosin ole pitkään aikaan kokeillut kumpi nyt tapahtuu.

                        Edelleen minua askarruttaa auton tehonvaihtelut. En siis puhu mistään täydellisestä hyytymisestä vaan tuntumasta kuin 50 heppaa olisi kadonnut ja joskus ne taas ovat tallessa. Vikakoodeja ei tietenkään tule eikä mitään muutakaan outoa ilmene. Ja tätä siis on jatkunut jo monta vuotta.
                        Viimeksi tuosta oli juttua täällä, viestistä #45 alkaen: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=128169
                        Tuo oma kottero tuntuu hiukan samalta.. välillä täytyy oikein ihmetellä kun tuntuu että auto liikkuisi jotenkin todella raskaasti maantielläkin..

                        Välilllä taast tuntuu että menee melkein sukkasilteen ja ainakin kuvittelen että tämän olen jopa havainnoinut hetkellisessä kulutuksessa..

                        Onkos sulla moottorinohjauksen softa päivitetty? Omassa ei..

                        Vanoksen tiivisteet on myös vaihdettu..

                        Äsken tutkin noita omia live datojani myös ja silmiin pisti korkeat öljynlämmöt/moottorinlämpö ylipäätänsä.. onko sulla omassa autossa moottoriöljyllä jäähdytys? kun on automaatti...

                        Viitsikö jossainkohtaa vilkaista paljonko sulla tuo öljynlämpö näyttää kun tulet ajosta ja auto jää käymään tyhjäkäyntiä... ? Itsellä oli öljy 90 astetta, koneenlämpö 92 astetta ja paluuveden lämpö 69 astetta

                        Kun vaihdoit ilmamäärämittarin katsoitko mitä uusi ja vanha mittari näyttää "kaasupohjassa" suurimpana ilmamääränä mitä koneeseen menee? Eikös nuo muutkin mittari mitkä menevät huonoiksi toimi muuten mutta isolla kuormalla jotain menee "ohi" mittarin..

                        imu Nokan-asento tunnistimesta itsellä oli joskus muutama kk sitten jotain herjoja mutta enää ei oo niitäkään tullut mutta taidanpa vaihtaa nekinvarmuuden vuoksi..

                        Nämä lähinnä alkoivat kiinnostamaan kun auto "hyytyi" ajosta ja ensimmäisen uudelleen starttauksen jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin.. sen jälkeen kylläkin toiminut normaalisti.. ja vikakoodeja ei yllättäen löytynyt..
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by fraatti View Post
                          välillä täytyy oikein ihmetellä kun tuntuu että auto liikkuisi jotenkin todella raskaasti maantielläkin..
                          Joo, tuntuu kuin olisi käsijarru päällä.

                          Onkos sulla moottorinohjauksen softa päivitetty? Omassa ei..
                          Vanoksen tiivisteet on myös vaihdettu..
                          Softa on päivitetty ja Vanoksen tiivisteet on vaihdettu. Eipä niillä mitään vaikutusta ollut. Vanoskin käsittääkseni toimii oikein mutta senkin toimintaa pitäisi tutkia ajon aikana, eli juuri tuossa 2000-4000rpm kohdalla jossa se tehoero tuntuu olevan. Lähinnä mietin, että säätyykö Vanos ajon aikana oikein, siis voisiko niissä putkimaisissa sähkömagneeteissa/venttiileissä olla vikaa. Minulla olisi toinen Vanos josta ne voisi ottaa ja kokeilla...

                          Ja sitten on yhä tuo DISA-venttiilin mysteeri, sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Mutta eipä se siihen vaikuttanut vaikka sen pakotti eri asentoon. Täytyisi kai testata vielä uudestaan. Oletko testannut sen vaikutusta?

                          Äsken tutkin noita omia live datojani myös ja silmiin pisti korkeat öljynlämmöt/moottorinlämpö ylipäätänsä.. onko sulla omassa autossa moottoriöljyllä jäähdytys? kun on automaatti...
                          Ei ole moottoriöljyn jäähdytystä/kennoa. Laatikon öljyille ja ohjaustehostimen öljyille on kennot.

                          Viitsikö jossainkohtaa vilkaista paljonko sulla tuo öljynlämpö näyttää kun tulet ajosta ja auto jää käymään tyhjäkäyntiä... ? Itsellä oli öljy 90 astetta, koneenlämpö 92 astetta ja paluuveden lämpö 69 astetta
                          Täytyy joskus katsoa nuo lämmöt ajon jälkeen mutta eikös nuo sinun lämmöt ole ihan normaalit.

                          Kun vaihdoit ilmamäärämittarin katsoitko mitä uusi ja vanha mittari näyttää "kaasupohjassa" suurimpana ilmamääränä mitä koneeseen menee?
                          Ei tullut vertailtua. Mutta sellaisen huomasin vanhalla, että kun kaasua painoi reippaasti näytti arvo muistaakseni 127 ja Inpaan tuli huutomerkki arvon jälkeen. En ole vielä kokeillut mitä se uudella näyttää.

                          Vaikea sanoa muuttuiko nyt mikään, tuntuu kuin laatikko vaihtaisi aikaisempaa herkemmin pienemmän pykälän eikä luottaisi auton "vääntöön" mutta sekin voi olla vain kuvittelua. Kulutuslukemien vertailukaan ei onnistu koska ajot ovat olleet erilaisia kuin aikaisemmin, elokuussa voi vähän paremmin tutkia sitä asiaa.

                          imu Nokan-asento tunnistimesta itsellä oli joskus muutama kk sitten jotain herjoja mutta enää ei oo niitäkään tullut mutta taidanpa vaihtaa nekinvarmuuden vuoksi..
                          Eipä näköjään minullakaan ole enää tullut herjoja.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Tänään oli taas muutaman kerran päällä tuo hurja teho/alavääntö.. Autolla oli ajettu 15km, sitten 3-4 minuuttia sammutettuna ja sitten olikin taas tehoja/alavääntöä selvästi enemmän kuin normaalisti, riemua jatkui n. 300 metriä. Laatikko oli D-asennossa ja silti ero sport-asentoon tai pakotettuun 1. vaihteeseen auto normaalitehoisena oli hyvin selvä. Ajotilanne/tie oli tuttu, olen ajanut siitä tuhansia kertoja. Toinen kerta oli 20km ajoa, 15 minuutin pysähdys ja taas lähdettiin vauhdilla... En vaan tajua mikä ihmeen ilmiö tuo on ja kuinka saisin sen aina päälle.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #44
                              Tänään vastaavasti lähti omasta kotterosta lampaat laitumille totaalisesti.. Nokkananturi ilmeisesti sanoi sopimuksen irti lopullisesti ja joka toisella startilla tehot noin normaalit ja joka toisella saa sahata käyntiin ja tehoista puolet hukassa.. Taitaa suunta olla huomenna kohti kl-varaosia..

                              Disaa ei ole sen kummemmin tullut ihmeteltyä muutenkun senverran että olen katsonut että tyhjäkäynnillä kassutellessa se liikkuu...

                              Tuon anturivian aikana kun auto "toimii", kiihtyvyys on selvästi portaittaista.. Aivan kun olisin tuon joskus aikaisemminkin huomannut..

                              Olis mukava katsoa jos olisi mahdollisuus logata mitä tuolla koneessa oikein kiihdyttäessä tapahtuu ja kuinka noi nokkaakselien asennot yms muuttuvapituuksiset kanavat koneenkäyttäytymiseen vaikuttavat..

                              Oletko kokeillut ajella 98:lla ja onko lampaat laitumilla myös sillä välillä? Itse olen ajellut ainostaan 95:lla..
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by fraatti View Post
                                Oletko kokeillut ajella 98:lla ja onko lampaat laitumilla myös sillä välillä? Itse olen ajellut ainostaan 95:lla..
                                En ole pitkään aikaan kokeillut 98:lla, jossain vaiheessa kokeilin Shellin V-powerilla, mutta eipä silläkään mitään ihmeitä tapahtunut. Ei tainnut mielikuvitus riittää erojen huomaamiseen...

                                Mutta vielä tuosta hurjasta väännöstä, auto siis tosiaan kiihtyi ihan eri tavalla ja laatikko piti päällä saman vaihteen. Seuraavalla kerralla auto oli pysähdyksissä 30 min, sama paikka ja samanlainen kiihdytys niin meno oli taas sitä tavallista ja laatikko vaihtoi isompaa puolessa välissä. En siis puhu mistään kickdown-kiihdytyksestä vaan kaasu 70-80% pohjassa.

                                Täytyy tutkia tuo Disa vielä uudestaan, kyllähän siinä nyt joku ero pitäisi huomata tai sitten joku sotkee sen vaikutusta.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎