Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Mikä merkitys tuolla metalliritilällä alunperin on? Suojaa roskilta, joita ei pitäisi ilmanputsarin läpi varmaan edes päästä?
    Enpä tiedä. Netissä on paljon juttuja, että se tasaa anturille menevää ilmanpainetta. Mutta mitä pikaisesti katselin kuvia, niin monissa MAF:eissa onkin vain tuo verkko. BMW:n MAF:issa on lisäksi aika tiheä muoviritilä, joten nähdäkseni jo se tasaa painetta.

    Näköjään M54 3.0l koneessa onkin erilainen (isompi) MAF kuin pienemmissä moottoreissa, niissä taas on sama MAF kuin M52TU-moottoreissa. Myös ilmaputket ja suodatinkotelo on erilainen tuossa 3.0l koneessa.

    Jos vaan jaksais niin kivahan tuota ois kokeilla. Kerrankin tosi halpaa vaparivirittämistä.
    Joo, seuraavaksi varmaan laitetaan vastuksia imuilman anturiin ja taas tulee hurjasti lisää tehoa...
    E39 528iA

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      Ei kait ne ritilät ym. muovit painetta tasaa vaan "suoristaa" mahdolliset pyörteet.
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Ilman ritilöitä mittaus vääristyy, tasaa virtauksen nopeusprofiilia maffin putkessa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by TJJ View Post
          Inpan ilmamäärän arvoja en vielä mitannut, täytyy mitata ne lähipäivinä ja vertailla noiden kahden MAF:in arvoja.
          648 näytti INPA ilmamääräksi ja samaan aikaan 62,8 L/H, loivaan alamäkeen kiihdytys. Maksimiarvoksi toisessa paikassa sain 64,0 L/H. Nämä siis tuon ilman verkkoa olevan MAF:in tuloksia.

          Nyt tuntuisi moottori vääntävän paremmin ja olevan jotenkin selvästi tehokkaampi. Kuvittelua tai ei, mutta nyt tuo tuntuu siltä mikä se oli niiden satunnaisten tehokkuuspuuskien aikana joista aikaisemmin kirjoitin (esim. viesti #11 tässä viestiketjussa). Oli aikamoisen selvä ero tuossa loivassa alamäessä, joka on moottoritien liittymä. Mutta katsotaan nyt kauan tätä riemua jatkuu ja muuttuuko kohta mielipide...
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Miten teillä muilla menee nuo rough-arvot jos painaa kaasua, esim. 1500rpm tai 2000rpm? Entä mitä niille tapahtuu jos painaa vain lyhyesti kaasua, tuonne 3000-4000rpm paikkeille? Minulla arvot käy aika korkealla tuon lyhyen painalluksen jälkeen.

            Otin muuten tänään pois tuon ilmakoteloon tulevan torvea muistuttavan putken. Eli tämän: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...0&postcount=22
            Testataan nyt kaikkea... 664 kertoi Inpa ilmamääräksi tuon jälkeen ja 65,4 l/h on nyt suurin kulutuslukema (tuli jo ennen tuota muutosta), molemmat 1. vaihteella.
            E39 528iA

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4630
              • Tampere

              Originally posted by TJJ View Post
              664 kertoi Inpa ilmamääräksi tuon jälkeen ja 65,4 l/h on nyt suurin kulutuslukema (tuli jo ennen tuota muutosta), molemmat 1. vaihteella.
              seossuhde - > 664kg/h / (65.4 * 0.75) = 13,53 : 1 eli aikas optimaalinen seossuhde tehon kannalta..

              milläs mä saan oman kotteroni moottorin imemään moisia määriä ilmaa kiduksiinsa..? :think sulla pannuun menee 17% enemmän ilmaa.. tai ainakin mittari kertoo moista..

              hieman spekulointia, ei kannata ottaa tosissaan.. 190 * 1,17 = 222hp.. koskas lähdet penkkiin? paljos näistä vakiokoneista on penkitetty?

              edit. löysinkin jo jotain...
              Originally posted by Camo
              Itsellä siis 2.8 (M52B28TU) mylly antoi vakiona 208hp ja 300Nm
              ja boumalla tais olla 192hp ja muutama kymmenen nm uupui..


              omassa seosuhde oli 566kg ja 54l/h eli välillä
              ->566 / (53.1 * 0.75) = 14.2 ( +-1,8l mittariston takia)
              ->566 /(54.9 * 0.75) = 13.7

              mites sulla nuo multiplicative arvot ovat kehittyneet?


              btw ja asiasta moottori sahaan.. etsiessäni dynolappuja törmäsin moiseen http://www.youtube.com/watch?v=R5TKpSyp6ak mitä tuossa oikein tapahtuu? edit. taisi selvitäkin jo.. eräs forumilainen sanoi vaihtaneensa öljyjen tilalle hiukan dieseliä niin voi sitä käryn määrää.. eli vahvaa fortea (naftaa) tuo tahna ja palaa jo koneessakin..
              Last edited by fraatti; 11-08-2010, 22:34.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by fraatti View Post
                hieman spekulointia, ei kannata ottaa tosissaan.. 190 * 1,17 = 222hp.. koskas lähdet penkkiin?

                mites sulla nuo multiplicative arvot ovat kehittyneet?
                Tiedä noista tehoista... Saksalainen joka oli myös vaihtanut M54-imusarjan 2,8l koneeseen oli mitannut tehot. Mutta autossa on myös nuo: 252° Camshafts, Underdrive Pulleys, KN Airfilter, MK Sport exhaust. Ei kuitenkaan softamuutoksia, tulos oli: 228PS @ 5850rpm ja 300Nm @ 3600rpm.

                Minulla additiv arvot oli tänään -0.36 ja -0.40 ja multiplicativ hiukan yli -5.
                E39 528iA

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Tiedä noista tehoista... Saksalainen joka oli myös vaihtanut M54-imusarjan 2,8l koneeseen oli mitannut tehot. Mutta autossa on myös nuo: 252° Camshafts, Underdrive Pulleys, KN Airfilter, MK Sport exhaust. Ei kuitenkaan softamuutoksia, tulos oli: 228PS @ 5850rpm ja 300Nm @ 3600rpm.

                  Minulla additiv arvot oli tänään -0.36 ja -0.40 ja multiplicativ hiukan yli -5.
                  youtubessa on myös pätkä autosta missä on "cold air intake, underdrive pullies, Borla Exhaust, Chip shark injector", noista tosin tehoihin tuskin vaikuttaa kuin tuo lastu ja putkisto. Potkua kuitenkin ?vain? 198hp, tuntuu että nuo tehot ovat yllättävänkin paljon autokohtaisia.. :think


                  olikos nuo multiplicativ arvot "kenkimisen" jälkeen vai ihan normalin hissutelun jälkeen?

                  se millaista ajoa on ajanut viimeksi ratkasee oman kokemuksen mukaan tuon että tuleeko arvot korkeilta vai matalilta kierroksilta.. ihmetyttää vain tuo -5. Oliko nuo mult. arvot myös tuollaiset ennen imusarjan vaihtoa.. ? Ehkä tuo imusarjan viritys korkeammille kierroksille voisi tuoda tuota mult. arvoa hiukan alas jos on ajettu "nätisti"..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by fraatti View Post
                    olikos nuo multiplicativ arvot "kenkimisen" jälkeen vai ihan normalin hissutelun jälkeen?

                    se millaista ajoa on ajanut viimeksi ratkasee oman kokemuksen mukaan tuon että tuleeko arvot korkeilta vai matalilta kierroksilta.. ihmetyttää vain tuo -5. Oliko nuo mult. arvot myös tuollaiset ennen imusarjan vaihtoa.. ? Ehkä tuo imusarjan viritys korkeammille kierroksille voisi tuoda tuota mult. arvoa hiukan alas jos on ajettu "nätisti"..
                    Kyllä ne arvot oli testilenkin jälkeen eikä siinä hyssytelty. Arvot oli ennen imusarjan vaihtoa additiv -0.20/-0.24 ja multip. -3. Eikös tuo minulla kuitenkin vähennä bensan määrää, luulisi tuon menevän toiseen suuntaan nyt kun ilmaan on tarjolla aikaisempaa enemmän.

                    Mutta entä nuo rough-arvot? Miten ne sinulla muuttuu kierroksien myötä ja nopean kaasun painamisen jälkeen?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      Olen kans tuon vanhemman M52B28 myllyn kanssa taistellut. Tietoa on tullut etsittyä, ja kokoajan oppii lisää. Painottaisin siis, suoraan bmw fuel trim dokumentista:

                      Additive - arvo: Koko kierrosalue, tekee muutokset hitaasti. Siis todella hitaasti. Useampi 100 km ainakin muuttuu lukemat. Sitten kun ei enää muutu, niiden postaamisesta on isompi hyöty kun keskeneräisen oppimisen.
                      Multip - arvo: Isot kierrokset, muuttuu nopeammin kuin additive ja muuttuu helpommin suuntaan jos toiseen.

                      Noi miinusmerkkiset arvot ovat sinänsä parempia: kone ei käy laihalla, eikä imuvuotoja ole yleensä merkittävässä määrin. Ellei sitten tule selvästi liikaa nestettä ja hieman liikaa ilmaa (kaikki on suhteellista) Mittailkaahan bensanpaineet: rengaspainemittari kiinni bensatukkiin ja pyörittäkää polttoainepumppua ohittaen releen (rele irti, piuha pinnistä pinniin). Ei pitäis nousta yli 3,5 bar. Helppo testata, ja aiheuttaa nimenomaan rikkaalle menemistä, vaihtelevaakin, johon ei tietokone pysty sulautumaan.

                      Comment

                      • rikul
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2003
                        • 76
                        • Vaasa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Kyllä ne arvot oli testilenkin jälkeen eikä siinä hyssytelty. Arvot oli ennen imusarjan vaihtoa additiv -0.20/-0.24 ja multip. -3. Eikös tuo minulla kuitenkin vähennä bensan määrää, luulisi tuon menevän toiseen suuntaan nyt kun ilmaan on tarjolla aikaisempaa enemmän.

                        Mutta entä nuo rough-arvot? Miten ne sinulla muuttuu kierroksien myötä ja nopean kaasun painamisen jälkeen?
                        200 viestiä sitte.mukavaa kun paremmat miehet selvittää.ongelman kanssa pystyy kuiteskin
                        elään.mielenkiinnolla oon seurannu
                        R 90 S Old boxers never die

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1571

                          selvisikö nämä veto ongelmat koskaan?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎