Enpä usko, että uusi solenoidi jumittaa. Jännite tuolla solenoidin herätteellä tulee olla 12v, ei mitään muuta. DDE:llä on rele, mistä tuo herätteen jänö nousee pystyyn startatessa ja vakaa 12v pitää löytyä, että solenoidi pysyy "vetäneenä", pendix pysyy "kehällä" ja että starttimoottori saa "virtaa". Kaaviota mulla ei nyt ole käytettävissä, jotta päästäisiin DDE:n releeseen tai johdotuksiin
Sillon kun auto starttaa normaalisti, mitattu solenoidille tuleva jännite 9,7V. Tuossa startin kaavio:
Tämäpä nyt merkillinen ongelma on. Solenoidin heräte tuleekin näemmä releeltä joka on EWS:n sisällä (X1659 pin1). EWS sijaitsee ohjauspylvään vasemmalla puolella, kojelaudan alapuolella. Startin pyöritystieto menee käsittääkseni DDE:lle, josta sait myös herjan STOP ENGINE startin pyöriessä moottorin mukana. Syy miksi solenoidi vetää huonosti tai ei ollenkaan, voi johtua mm.
1. EWS:n avaintunnistus ei mene aina läpi -> kokeile toisella avaimella.
2. EWS:llä oleva startin rele takeltelee -> Tähän en osaa neuvoa, kun en ole moista avannut
3. K-väylässä on jokin häiriö, mikä voi haitata EWS:n toimintaa -> Viallinen laite, esim Webasto tai jokin muu "hiljattain" väärin asennettu lisälaite.
Tuolla spagetilla kun ei kaikkia kuvia ole jaettuna, niin tässä EWS:n looginen.
Tässä linkki spagetin EWS:n toiminnalliseen kuvaukseen.
Tämäpä nyt merkillinen ongelma on. Solenoidin heräte tuleekin näemmä releeltä joka on EWS:n sisällä (X1659 pin1). EWS sijaitsee ohjauspylvään vasemmalla puolella, kojelaudan alapuolella. Startin pyöritystieto menee käsittääkseni DDE:lle, josta sait myös herjan STOP ENGINE startin pyöriessä moottorin mukana. Syy miksi solenoidi vetää huonosti tai ei ollenkaan, voi johtua mm.
1. EWS:n avaintunnistus ei mene aina läpi -> kokeile toisella avaimella. Molemmilla avaimilla kokeiltu ---> ei vaikutusta
2. EWS:llä oleva startin rele takeltelee -> Tähän en osaa neuvoa, kun en ole moista avannut Tuo EWS ei käsittääkseni ole kovin kallis palikka ja kun starttaus epäonnistuu EWS boksissa ei inginition vaiheessa napsaha mikään rele, (jokin rele napsahtaa kyllä siinä vaiheessa kun virrat menee päälle) sormilla tuntee kun kokeilee boksin pinnasta. Tuossa EWS:ssä ei tosin kuvan mukaan ole muuta relettä kuin tuo startille menevä joten sekin tuntuisi olevan kunnossa.
3. K-väylässä on jokin häiriö, mikä voi haitata EWS:n toimintaa -> Viallinen laite, esim Webasto tai jokin muu "hiljattain" väärin asennettu lisälaite. Mitään lisälaitteita ei tässä vian ilmestymisen ja kun kaikki toimi välissä ole asennettu.
Tuolla spagetilla kun ei kaikkia kuvia ole jaettuna, niin tässä EWS:n looginen.
[ATTACH]106463[/ATTACH]
Mittaa nyt kumminkin ensin tuosta pin1:stä maata vasten, että lähteekö se heräte solenoidille kun vika on päällä. Joo, eihän tuo kait purkkina kallis ole, mutta koodata se kyllä pitää ensin. Onnistuuko tuon koodaaminen edes...viisaammat vastatkoon
EWS tulee tehtaalta valmiiksi koodattuna VIN:in mukaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Kun startti jää huutamaan niin solenoidille tulee jännite.
Eli jostain syystä jännite ei katkea kun sen pitäisi starttauksen jälkeen katketa ja solenoidi jää näin vetämään ja kun ei sano mitään niin tulee tuo alhainen 7,3V tai ei jännitettä ollenkaan :think Ei siis mekaaninen vika solenoidissa vaan jossain muussa.. Oliskos tuo nyt seuraavaksi tuo EWS vaihtoon? Kukas osais tutkailla ton DDE:n et onko vika siellä?? Ymmärtääkseni DDE:llä ei ole mitään relettä enää mikä voisi "jumittaa".
E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88
Kun startti jää huutamaan niin solenoidille tulee jännite.
Eli jostain syystä jännite ei katkea kun sen pitäisi starttauksen jälkeen katketa ja solenoidi jää näin vetämään ja kun ei sano mitään niin tulee tuo alhainen 7,3V tai ei jännitettä ollenkaan :think Ei siis mekaaninen vika solenoidissa vaan jossain muussa.. Oliskos tuo nyt seuraavaksi tuo EWS vaihtoon? Kukas osais tutkailla ton DDE:n et onko vika siellä?? Ymmärtääkseni DDE:llä ei ole mitään relettä enää mikä voisi "jumittaa".
Tuossa aiemmin linkittämässäni EWS:n kuvassa näkyy virtalukolle tuleva syöttöjännite olevan sulakkeen numero F114 takana. Sulake sijaitsee repsikan etulattiamaton alla ja se plus muut siellä olevat sulakkeet kannattaa syynätä, puhdistaa ja mittoa.
EWS:n sisällä oleva rele (jonka kärkien kautta heräte myös kulkee), voi tietysti myös olla viallinen. Tuo rele vetää heti, kun avainsynkka menee läpi ja virrat on päällä. EWS:n releen jumittaminen tai kärkien huono kontakti voi vaikuttaa mielestäni ainoastaan solenoidin alhaiseen jännitetasoon, ei niinkään herätteen makaamista. Virtalukon pohjan mainitsit vaihtaneesi uuteen ja vaikka mieli tekisi, sitä ei nyt kai voi syyttää Sinuna tutkisin sitten vielä tuolta F114 sulakkeelta -> X33 Pin 5 välisen jännitetason.
(http://wds.spaghetticoder.org/us/zinfo/E39_PS2B.htm)
Tuossa aiemmin linkittämässäni EWS:n kuvassa näkyy virtalukolle tuleva syöttöjännite olevan sulakkeen numero F114 takana. Sulake sijaitsee repsikan etulattiamaton alla ja se plus muut siellä olevat sulakkeet kannattaa syynätä, puhdistaa ja mittoa.
EWS:n sisällä oleva rele (jonka kärkien kautta heräte myös kulkee), voi tietysti myös olla viallinen. Tuo rele vetää heti, kun avainsynkka menee läpi ja virrat on päällä. EWS:n releen jumittaminen tai kärkien huono kontakti voi vaikuttaa mielestäni ainoastaan solenoidin alhaiseen jännitetasoon, ei niinkään herätteen makaamista. Virtalukon pohjan mainitsit vaihtaneesi uuteen ja vaikka mieli tekisi, sitä ei nyt kai voi syyttää Sinuna tutkisin sitten vielä tuolta F114 sulakkeelta -> X33 Pin 5 välisen jännitetason.
(http://wds.spaghetticoder.org/us/zinfo/E39_PS2B.htm)
EWS 4.3:sta tarjos merkkipaja. Hintaa palikalla 116€ + "sopeutus" on tehtävä merkkiliikkeessä. Mutta täytyy mittailla ensin nuita jännitteitä ja tutkia sulakkeita kun ehtii vaan jossain välissä. Tuollakin juttua EWS:stä --->
Starttausongelma selvinnyt.
Alunperin päädyttiin startin vaihtoon koska ei jaksanut yhtenä aamuna enää pyörittää autoa käyntiin.
Startin vaihdon jälkeen auto starttasi välillä ihan ok (tosin starttauksessa oli sellainen piirre, että avaimen käännöstä starttaukseen oli noin puolen sekunnin viive), joskus ei startannut ollenkaan, joskus 30:llä yrityksellä ja joskus startti jäi huutamaan päälle vaikka auton sammutti ja avaimet irrotti virtalukosta (lue aiemmat postit). Kyseessä oli tarvikestartti (Bosch).
Syyksi paljastui tarvikestartin solenoidin napalevyn ajoittainen jumittaminen, toisinaan ei jaksanut kytkeä päälle ja toisinaan kytkentä jäi päälle.
Nyt asennettu OEM Magneti Marellin startti. Ongelmat poistuneet, myös tämä pieni viive starttauksessa on poissa. En suosittele tarvikestartteja kenellekkään, mutta voihan tosin olla että oli vain maanantai kappale ja huonoa tuuria minun kohdalla.
E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88
Starttausongelma selvinnyt.
Alunperin päädyttiin startin vaihtoon koska ei jaksanut yhtenä aamuna enää pyörittää autoa käyntiin.
Startin vaihdon jälkeen auto starttasi välillä ihan ok (tosin starttauksessa oli sellainen piirre, että avaimen käännöstä starttaukseen oli noin puolen sekunnin viive), joskus ei startannut ollenkaan, joskus 30:llä yrityksellä ja joskus startti jäi huutamaan päälle vaikka auton sammutti ja avaimet irrotti virtalukosta (lue aiemmat postit). Kyseessä oli tarvikestartti (Bosch).
Syyksi paljastui tarvikestartin solenoidin napalevyn ajoittainen jumittaminen, toisinaan ei jaksanut kytkeä päälle ja toisinaan kytkentä jäi päälle.
Nyt asennettu OEM Magneti Marellin startti. Ongelmat poistuneet, myös tämä pieni viive starttauksessa on poissa. En suosittele tarvikestartteja kenellekkään, mutta voihan tosin olla että oli vain maanantai kappale ja huonoa tuuria minun kohdalla.
Tilanne saa jo koomisia ellei kosmisia piirteitä
Yllä mainitun postauksen voitte unohtaa. Toistaviikkoa ja useita kymmeniä starttauksia onnistuneesti kunnes tänä kauniina päivänä ei startannut, useamman kerran yritin. Yleismittarin kytkin kiinni virtalukonpohjaan pinniin 8 tutkiakseni lähteekö jännite pohjasta eteenpäin ja starttasin niin lähti käyntiin. Voiko tässä olla jokin maavika kyseessä? Voiko tämä yleismittarin käyttö antaa sille vikatilanteessa sen verran maata "lisää" että käynnistyy. Tosin joskushan se on lähtenyt ilman tätäkin käyntiin...
Vaidettuja osia siis startti kahteen kertaan ja virtalukon pohja joka on myös varmistettu että on kunnossa. Nämä voi sulkea pois. Harrasteauto tuli tästäkin, onneksi on luottoNissani
E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88
Juu eli semmonen tapaus kun yks tuttu osti tossa muutama viiko sitten 530d:n ja myyjä oli sanonut että ei saa päästää tankkia alle 15ltr:n. Ja nyt pääs käymään niin, he olivat yrittäneet laittaa lisää kiisseliä tankkiin mutta ei ollu siltikään käynnistyny.
Viittaisko toi nyt siihen tankkipumppuun (?), ilmeisesti järjestelmään on päässyt ilmaa kun ei käynnisty. Meen huomenna INPA:n kanssa käymään, mutta saisko sitä autoa nyt millään väliaikasesti liikkeelle? Jos siellä on ilmaa niin miten sen saa pois?
Ite en juurikaan näistä kiisseli laitoksista mitään tiedä.
Juu eli semmonen tapaus kun yks tuttu osti tossa muutama viiko sitten 530d:n ja myyjä oli sanonut että ei saa päästää tankkia alle 15ltr:n. Ja nyt pääs käymään niin, he olivat yrittäneet laittaa lisää kiisseliä tankkiin mutta ei ollu siltikään käynnistyny.
Viittaisko toi nyt siihen tankkipumppuun (?), ilmeisesti järjestelmään on päässyt ilmaa kun ei käynnisty. Meen huomenna INPA:n kanssa käymään, mutta saisko sitä autoa nyt millään väliaikasesti liikkeelle? Jos siellä on ilmaa niin miten sen saa pois?
Ite en juurikaan näistä kiisseli laitoksista mitään tiedä.
->ensiapuna, itellä ratkesi näin kun 530d oli sipannut "neljännestankillisen kohdalla"..
Ainakin 10 litraa lisää tankkiin ja auton keula ei sovi olla loivassakaan ylämäessä, jotta tuo lisäys riittävä ja toiveita ilmautumisesta.
Virta päälle ja pumppu siirtää tavaraa enenevässä määrin moottorille saakka n. puoleksi minuuttia kerrallaan ja konetilassa läpikuultavasta putkesta näkee "liikettä", aluksi ei juuri mitään.
Sitte virta pois ja taas päälle, tää voi vaatia hetken odotuksen jotta siirtopumppu aktivoituu uusiksi (polttoainepumpun surinan erottaa). Tämä pitää piti toistaa sanoisin 10 kertaa, ei kannata koettaa startata tätä aiemmin /akun säästäminen. Pienen epätoivon jälkeen alkaa putkessa näkymään vaahtomaisen kaman sijaan pidempiaikanen yhtenäinen polttoainepötkö. Sitte koettamaan lähteekö.
Iso kiitos! Eikös sitä siirtopumppua pitäis pystyä ihan INPAllakin pyörittämään?
PA-pumppujen releen saa aktivoitua. Homma tosin onnistuu ihan tuolla virrat 2-asentoon, niin PA-pumput aktivoituvat 60 sek. ajaksi kerrallaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Elikkäs kyseessä 530D, mallia -03. Mittarissa äböyt 350 tkm.
N. kuukausi sitten alkoi ensimmäiset oireet. tällöin auto lähti kylmänä käyntiin kuin palmun alta, mutta kun ajeli esim. 10-30 min ja sammutti auton ja kokeili n. 5-20 min päästä käyntiin, sai sahata melko pitkään ennen kuin lähti. mitä kuumempi kone oli, sitä huonommin lähti käyntiin. Ja nyt viikko sitten aamulla kylmänä lähti kuin unelma käyntiin ja työpäivän jälkeen toimi kuin unelma. tämän jälkeen ajoin koneen kuumaksi ja auto kerkesi seistä n. 2 tuntia ennen seuraavaa starttia. Kun H- hetki tuli ni kappas, eipä lähteny enää ollenkaan. kone oli edelleen "kuuma".auto jäi sille sijoille seisomaan vklpks ja taas pari päivää seisseenä kuin palmun alta tulille.. Vikakoodit katottiin ja herjas hehkuja ja Rail paineen tunnistinta. Mitään muita ei ilmennyt. 4 hehkua vaihdettiin ja rail paine anturi vaihdettiin. auto läjään ja testiä. Kylmänä taas komeesti käyntiin ja käyttö kuumaksi. 10 min odottelua ja testiä. Ei lähe. Ainetta n. 50litraa tankissa, suoddattimet vaihdettu n. 10tkm sitte. Pumput ei pidä "pahoja" ääniä, akku ja startti ovat hyvät. tuota kylmäspray hommaakin kokeiltiin nokka-akselin anturille sen ollessa paikallaan, ei vaikutusta... Ei ymmärrä
Maanantaina nyt sit uudestaan vikakoodeja lukemaan..
Onko vastaavia käynnistys onkkelmia osunu teille?? :think
Comment