Originally posted by -Tapi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 jarrujen ilmaus hankalaa..
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostKuinka pitkä aika on tuo "pitkään"? Meneekö poljin tuossa ajassa ihan pohjaan asti?
En ole kokeillut DSC liitin irrotettuna, saatan jopa kokeilla tässä joku päivä.
Noihin arvauksiin pääsylinterin tiivisteiden vuodosta korostan edelleen että ne tiivisteet eivät tiedä onko moottori käynnissä vaiko eikö. Tottakai tehostus auttaa poljinta painumaan mutta ei se niin suurta ole etteikö vuotoa saisi aikaan kun jarrua polkee hampaat irvessä ilman tehostusta. Silloin kun poljin ei painu yhtään. Tämä mielestäni poissulkee yksiselitteisesti tuon pääsylinterin männäntiivistysvuodon.
EDIT: Tuosta kaaviosta näkyykin hyvin syy siihen miksi luistonesto vihoittelee vikailmoituksella jos jarruneste on vähissä. Tämä siis ennen kuin jarrunesteen tasoanturi sanoo mitään. Chargepumpulta loppuu neste ensin vaikka sitä jarrulinjoihin riittäisikin. Tuo chargepumpin takaiskuventtiili on oikeastaan ainoa paikka koko syteemissä pääsylinterin ulkopuolella josta jarruneste pääsisi vuotamaan takaisin säiliöön ja aiheuttaa polkimen painumisen pohjaan. Mutta eipä tuokaan vuoto pitäisi muuttua sen mukaan onko kone käynnissä vai ei.Last edited by -Tapi; 26-12-2010, 19:39.---
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostKuinka alas milleissä...:think Minusta tuntuu kuvauksesi perusteella, että jarrupaineen jatkuessa ja kumiosien laajentuessa, yms. löysien poistuessa poljin hilpan myötää. Mielestäni se on normaalia. -Tapi voi tähän subjektiiviseen havaintoon lisätä lusikkansa.
En ole koskaan mitannut kuinka paljon painuu milleissä, mutta kun kauemmin poljinta painaa niin menee pohjaan, tai lähes pohjaan.
Vian tai "ominaisuuden" huomasin jarrunesteitä vaihtaessa, sitä ennen en tuollaista tajunnut edes kokeilla.
Jos joku löytää vikaan järkevän selityksen, se olisi mukava kyllä kuulla, itse en ehdi tuota nyt tutkimaan.
Comment
-
-
Työkaveri referoi "erään eurooppalais merkin" korjaamomateriaalia tuossa päivällä ulkomuistista ja nähtävästi "eräs eurooppalainen automerkki" on varustettu suojatoiminnolla, jossa ABS/ajonhallinta laite päästää painetta pois piiristä ettei paine kasvaisi liian isoksi.
Muisteli, että ko. mallissa 80 bar paine jarruissa riittäisi missä tahansa tilanteessa lukitsemaan pyörät jos ABS ei toimisi.
Ehjä tehostusjärjestelmä taas mahdollistaa paikoillaan "täysii" poljettaeesa paineen nousun jopa kaksinkertaisiin lukuihin ja tämä ei ole hyvästä komponenteille, tämän takia järjestelmä vuodattaisi sisäisesti painetta pois ja tätä myöten sitten poljin painuisi lopulta pohjaan.
Totta vai huuhaata? Minä en tiedä, mutta olen tottunut uskomaan tätä henkilöä näissä asioissa.
Kerron lisää, kun olen itsekin lukenut kyseisen korjaamomateriaalin.Olli.
Comment
-
-
Originally posted by Rocla View PostTyökaveri referoi "erään eurooppalais merkin" korjaamomateriaalia tuossa päivällä ulkomuistista ja nähtävästi "eräs eurooppalainen automerkki" on varustettu suojatoiminnolla, jossa ABS/ajonhallinta laite päästää painetta pois piiristä ettei paine kasvaisi liian isoksi.
Muisteli, että ko. mallissa 80 bar paine jarruissa riittäisi missä tahansa tilanteessa lukitsemaan pyörät jos ABS ei toimisi.
Ehjä tehostusjärjestelmä taas mahdollistaa paikoillaan "täysii" poljettaeesa paineen nousun jopa kaksinkertaisiin lukuihin ja tämä ei ole hyvästä komponenteille, tämän takia järjestelmä vuodattaisi sisäisesti painetta pois ja tätä myöten sitten poljin painuisi lopulta pohjaan.
Totta vai huuhaata? Minä en tiedä, mutta olen tottunut uskomaan tätä henkilöä näissä asioissa.
Kerron lisää, kun olen itsekin lukenut kyseisen korjaamomateriaalin.
Muistelen koulumateriaalista että ABSipumput tekee sellaisen ~170 baria painetta parhaimmillaan. Mitä olen jarrupaineanturien livedataa lukenut niin ilman tehostusta saa sellaisen luokkaa 50 baria pelkällä kintulla järjestelmään. Pidän ihan uskottavana että ABS olisi ohjelmoitu alentamaan painetta sen noustessa hirveän ylös (jos ovat huomanneet että järjestelmä kusee). Ohjelmistopäivitys on halvempi kuin pääsylkyn/ABSyksikön vaihto... Jos 80 kilolla kaikki nurkat on lukossa niin hyötyäkö siellä on päästää painetta tuplaksi , pitkäksi aikaa ainakaan.Last edited by petrolhead; 27-12-2010, 18:14.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostMissään vehkeessä (ehjillä nestejarruilla) ei pidä jarrupolkimen mennä pohjaan asti. On sitten Citikka C3 tai E39 pisteExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Luulisi että järjestelmässä on joku varo ettei paine pääse nousemaan liian suureksi. Ei nuo jarruletkutkaan mahottomia kestä painetta.
Jarrunesteen lämpötilan nousu jo aiheuttaa laajetessaan huiman paineen plus siihen vielä jalkasuorana jarrutus.
Jotain menee varmasti rikki jos ei järjestelmässä painetta tasata mitenkään..
Tämä vain putkimiehen mutua :think535xd f11 -11
Ex.
550iA Touring -06
-545i A -04
-535i sedan -88-
-540i -10/97- 6-speed sedan
-525i -89-
-320i -98 4d-
-535i sedan -88-
-525tdsa touring -93-
Comment
-
-
Originally posted by Muuli View PostOnko sulla ASC vai DSC?
Comment
-
-
Originally posted by maako77 View PostLuulisi että järjestelmässä on joku varo ettei paine pääse nousemaan liian suureksi. Ei nuo jarruletkutkaan mahottomia kestä painetta.
Jarrunesteen lämpötilan nousu jo aiheuttaa laajetessaan huiman paineen plus siihen vielä jalkasuorana jarrutus.
Jotain menee varmasti rikki jos ei järjestelmässä painetta tasata mitenkään..
Tämä vain putkimiehen mutua :thinkExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Moi
Samallatavalla mulla painuu jarru pohjaan pikkuhiljaa auton ollessa käynnissä ja jarrua painamalla voimakkaasti.
Huomasin ensimmäisen kerran parivuotta sitten jarrunesteen vaihdon jälkeen. Tosin en ollut koskaan ennen vaihtoa kokeillut tota "ominaisuutta".
Muuten jarrut toimii mielestäni normaalisti.
Auto 530 Da 12/99.
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostNostoa...
Miten saan jarruja niin sanotusti herkenmäksi? Eli niin, että poljinta ei tarvitsisi montaa milliä paina, että lukittuu? Pitäiskö koittaa ilmata tai jotain? Ajelin tuossa vain -08 Audilla ja jarrut olivat todella herkät ja minusta aivan mahtavat.
Ite en taas yhtään tykkää sellasista autoista, kamala ajaa ku aina pää tuulilasissa.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostMiten saan jarruja niin sanotusti herkenmäksi? Eli niin, että poljinta ei tarvitsisi montaa milliä paina, että lukittuu? Pitäiskö koittaa ilmata tai jotain? Ajelin tuossa vain -08 Audilla ja jarrut olivat todella herkät ja minusta aivan mahtavat.
Toisaalta, auton pesun jälkeen jarrut ottaa hetken aikaa kiinni paljon terävämmin (levyyn tulee pintaruostetta), joten ehkäpä jollain jarrulevy/pala yhdistelmällä jarruja kuitenkin voisi ainakin hiukan muuttaa.
Ja sitten varsinaiseen jarrujen herkkyyteen/tuntumaan vaikuttaa jarrujen huolto, siis liukutapit, liukupinnat ja männät. Onhan ne huollettu ja kunnossa?
Comment
-
Comment