Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen ilmaus hankalaa..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #46
    Originally posted by -Tapi View Post
    Nyt on testailtu:
    Käynnissäollessa poljin painuu pohjaan aina kun vaan jaksaa painaa kovaa ja pitkään.
    Kuinka pitkä aika on tuo "pitkään"? Meneekö poljin tuossa ajassa ihan pohjaan asti?
    E39 528iA

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #47
      Oletko kokeillut mitä tapahtuu jos otat ABS/DSC-boksilta liittimen irti? Meneekö poljin yhä pohjaan auto käynnissä?

      Tuossa muuten DSC3:n kaavio, siitä vaan etsimään mikä se vuotava venttiili on:
      .
      E39 528iA

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #48
        Originally posted by TJJ View Post
        Kuinka pitkä aika on tuo "pitkään"? Meneekö poljin tuossa ajassa ihan pohjaan asti?
        Muutama sekunti (5-10 s). Näin kirjoitettuna vaikuttaa lyhyeltä mutta tuo on ikuisuus jarrulla seisottuna

        En ole kokeillut DSC liitin irrotettuna, saatan jopa kokeilla tässä joku päivä.

        Noihin arvauksiin pääsylinterin tiivisteiden vuodosta korostan edelleen että ne tiivisteet eivät tiedä onko moottori käynnissä vaiko eikö. Tottakai tehostus auttaa poljinta painumaan mutta ei se niin suurta ole etteikö vuotoa saisi aikaan kun jarrua polkee hampaat irvessä ilman tehostusta. Silloin kun poljin ei painu yhtään. Tämä mielestäni poissulkee yksiselitteisesti tuon pääsylinterin männäntiivistysvuodon.

        EDIT: Tuosta kaaviosta näkyykin hyvin syy siihen miksi luistonesto vihoittelee vikailmoituksella jos jarruneste on vähissä. Tämä siis ennen kuin jarrunesteen tasoanturi sanoo mitään. Chargepumpulta loppuu neste ensin vaikka sitä jarrulinjoihin riittäisikin. Tuo chargepumpin takaiskuventtiili on oikeastaan ainoa paikka koko syteemissä pääsylinterin ulkopuolella josta jarruneste pääsisi vuotamaan takaisin säiliöön ja aiheuttaa polkimen painumisen pohjaan. Mutta eipä tuokaan vuoto pitäisi muuttua sen mukaan onko kone käynnissä vai ei.
        Last edited by -Tapi; 26-12-2010, 19:39.
        ---

        Comment

        • Yyz
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 151
          • Pirkkala

          #49
          Originally posted by schwarze View Post
          Kuinka alas milleissä...:think Minusta tuntuu kuvauksesi perusteella, että jarrupaineen jatkuessa ja kumiosien laajentuessa, yms. löysien poistuessa poljin hilpan myötää. Mielestäni se on normaalia. -Tapi voi tähän subjektiiviseen havaintoon lisätä lusikkansa.

          En ole koskaan mitannut kuinka paljon painuu milleissä, mutta kun kauemmin poljinta painaa niin menee pohjaan, tai lähes pohjaan.

          Vian tai "ominaisuuden" huomasin jarrunesteitä vaihtaessa, sitä ennen en tuollaista tajunnut edes kokeilla.
          Jos joku löytää vikaan järkevän selityksen, se olisi mukava kyllä kuulla, itse en ehdi tuota nyt tutkimaan.

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #50
            Työkaveri referoi "erään eurooppalais merkin" korjaamomateriaalia tuossa päivällä ulkomuistista ja nähtävästi "eräs eurooppalainen automerkki" on varustettu suojatoiminnolla, jossa ABS/ajonhallinta laite päästää painetta pois piiristä ettei paine kasvaisi liian isoksi.

            Muisteli, että ko. mallissa 80 bar paine jarruissa riittäisi missä tahansa tilanteessa lukitsemaan pyörät jos ABS ei toimisi.

            Ehjä tehostusjärjestelmä taas mahdollistaa paikoillaan "täysii" poljettaeesa paineen nousun jopa kaksinkertaisiin lukuihin ja tämä ei ole hyvästä komponenteille, tämän takia järjestelmä vuodattaisi sisäisesti painetta pois ja tätä myöten sitten poljin painuisi lopulta pohjaan.

            Totta vai huuhaata? Minä en tiedä, mutta olen tottunut uskomaan tätä henkilöä näissä asioissa.

            Kerron lisää, kun olen itsekin lukenut kyseisen korjaamomateriaalin.
            Olli.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #51
              Originally posted by Rocla View Post
              Työkaveri referoi "erään eurooppalais merkin" korjaamomateriaalia tuossa päivällä ulkomuistista ja nähtävästi "eräs eurooppalainen automerkki" on varustettu suojatoiminnolla, jossa ABS/ajonhallinta laite päästää painetta pois piiristä ettei paine kasvaisi liian isoksi.

              Muisteli, että ko. mallissa 80 bar paine jarruissa riittäisi missä tahansa tilanteessa lukitsemaan pyörät jos ABS ei toimisi.

              Ehjä tehostusjärjestelmä taas mahdollistaa paikoillaan "täysii" poljettaeesa paineen nousun jopa kaksinkertaisiin lukuihin ja tämä ei ole hyvästä komponenteille, tämän takia järjestelmä vuodattaisi sisäisesti painetta pois ja tätä myöten sitten poljin painuisi lopulta pohjaan.

              Totta vai huuhaata? Minä en tiedä, mutta olen tottunut uskomaan tätä henkilöä näissä asioissa.

              Kerron lisää, kun olen itsekin lukenut kyseisen korjaamomateriaalin.
              Sivuuttakaa seuraava postaus, ei liity oikeen mihinkään.

              Muistelen koulumateriaalista että ABSipumput tekee sellaisen ~170 baria painetta parhaimmillaan. Mitä olen jarrupaineanturien livedataa lukenut niin ilman tehostusta saa sellaisen luokkaa 50 baria pelkällä kintulla järjestelmään. Pidän ihan uskottavana että ABS olisi ohjelmoitu alentamaan painetta sen noustessa hirveän ylös (jos ovat huomanneet että järjestelmä kusee). Ohjelmistopäivitys on halvempi kuin pääsylkyn/ABSyksikön vaihto... Jos 80 kilolla kaikki nurkat on lukossa niin hyötyäkö siellä on päästää painetta tuplaksi , pitkäksi aikaa ainakaan.
              Last edited by petrolhead; 27-12-2010, 18:14.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2016
                • Kangasala

                #52
                Originally posted by petrolhead View Post
                Missään vehkeessä (ehjillä nestejarruilla) ei pidä jarrupolkimen mennä pohjaan asti. On sitten Citikka C3 tai E39 piste
                Pohjaan se jarrupoljin menee täälläkin, olen vaan tähän asti painanut liian hellästi ja siksi jäänyt havainnoimatta...
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • maako77
                  BTCF Member
                  • Apr 2006
                  • 232
                  • Kotka

                  #53
                  Luulisi että järjestelmässä on joku varo ettei paine pääse nousemaan liian suureksi. Ei nuo jarruletkutkaan mahottomia kestä painetta.
                  Jarrunesteen lämpötilan nousu jo aiheuttaa laajetessaan huiman paineen plus siihen vielä jalkasuorana jarrutus.
                  Jotain menee varmasti rikki jos ei järjestelmässä painetta tasata mitenkään..

                  Tämä vain putkimiehen mutua :think
                  535xd f11 -11
                  Ex.
                  550iA Touring -06
                  -545i A -04
                  -535i sedan -88-
                  -540i -10/97- 6-speed sedan
                  -525i -89-
                  -320i -98 4d-
                  -535i sedan -88-
                  -525tdsa touring -93-

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #54
                    Originally posted by Muuli View Post
                    Onko sulla ASC vai DSC?
                    Tämä oli menny ohi. Eli pelkkä ASC on.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2016
                      • Kangasala

                      #55
                      Originally posted by maako77 View Post
                      Luulisi että järjestelmässä on joku varo ettei paine pääse nousemaan liian suureksi. Ei nuo jarruletkutkaan mahottomia kestä painetta.
                      Jarrunesteen lämpötilan nousu jo aiheuttaa laajetessaan huiman paineen plus siihen vielä jalkasuorana jarrutus.
                      Jotain menee varmasti rikki jos ei järjestelmässä painetta tasata mitenkään..

                      Tämä vain putkimiehen mutua :think
                      Joo, näin se toivottavasti on. En vaan ole löytänyt mistään dokkareista tuohon mutuun tukea
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • KATKU
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 230
                        • Vaasa

                        #56
                        Moi
                        Samallatavalla mulla painuu jarru pohjaan pikkuhiljaa auton ollessa käynnissä ja jarrua painamalla voimakkaasti.
                        Huomasin ensimmäisen kerran parivuotta sitten jarrunesteen vaihdon jälkeen. Tosin en ollut koskaan ennen vaihtoa kokeillut tota "ominaisuutta".
                        Muuten jarrut toimii mielestäni normaalisti.
                        Auto 530 Da 12/99.

                        Comment

                        • -KK-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 265

                          #57
                          Testailin pitkästä aikaa taas tätä ja nyt yllättäen mulla toimii vaihteeksi ok. Ei painu pohjaan enään noin kuten aiemmin kanssa teki. Pakkasella ei pitäisi olla vaikutusta koska auto on ollu myös +12 lämpimässä tallissa.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #58
                            Nostoa...
                            Miten saan jarruja niin sanotusti herkenmäksi? Eli niin, että poljinta ei tarvitsisi montaa milliä paina, että lukittuu? Pitäiskö koittaa ilmata tai jotain? Ajelin tuossa vain -08 Audilla ja jarrut olivat todella herkät ja minusta aivan mahtavat.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #59
                              Originally posted by janke View Post
                              Nostoa...
                              Miten saan jarruja niin sanotusti herkenmäksi? Eli niin, että poljinta ei tarvitsisi montaa milliä paina, että lukittuu? Pitäiskö koittaa ilmata tai jotain? Ajelin tuossa vain -08 Audilla ja jarrut olivat todella herkät ja minusta aivan mahtavat.
                              Ei varmaan mitenkään, pitäis muuttaa pääsylinterin ja työsylinterien kokosuhdetta. Audissa varmasti pääsylinteri huomattavasti isompi sitten...?

                              Ite en taas yhtään tykkää sellasista autoista, kamala ajaa ku aina pää tuulilasissa.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                #60
                                Originally posted by janke View Post
                                Miten saan jarruja niin sanotusti herkenmäksi? Eli niin, että poljinta ei tarvitsisi montaa milliä paina, että lukittuu? Pitäiskö koittaa ilmata tai jotain? Ajelin tuossa vain -08 Audilla ja jarrut olivat todella herkät ja minusta aivan mahtavat.
                                Et ainakaan helposti, E39 vaan on tuollainen. Asia kannattaa muistaa jos ajat kaupungissa (liian) lähellä Audia tai montaa muutakin uutta autoa. Ne tuntuu pysähtyvän kuin seinään jo siinä vaiheessa kun E39:n poljin vasta on tarpeeksi syvällä jotta jarrutus alkaa...

                                Toisaalta, auton pesun jälkeen jarrut ottaa hetken aikaa kiinni paljon terävämmin (levyyn tulee pintaruostetta), joten ehkäpä jollain jarrulevy/pala yhdistelmällä jarruja kuitenkin voisi ainakin hiukan muuttaa.

                                Ja sitten varsinaiseen jarrujen herkkyyteen/tuntumaan vaikuttaa jarrujen huolto, siis liukutapit, liukupinnat ja männät. Onhan ne huollettu ja kunnossa?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎