memebuy23buy

e39 webaston sielunelämästä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Tätä en muuten osannut edes ajatella! Täytyypä mittailla nuo seuraavan kerran kun weba on taas esillä.
    Jännitehäviötä tapahtuu aina molemmissa piuhoissa, joten molemmat pitää tarkastaa jos epäilee niitä syyllisiksi. Toki voi siihen vetästäistä lisämaan testaamista varten. Webasto tulille ja katsoo miltä se jännite nyt näyttää live-datassa.

    Originally posted by Enska2 View Post
    Ajatus hyvä, mutta entä toteutus?

    Oletetaan että webaston maadoitusjohto on syyllinen ja johdossa jännitehäviö 3,0V @ 10A. Mittarin maajohto auton rungossa ja mittarin näyttää 12,0V mutta webaston virtaliittimen yli onkin vain 9,0V.
    Sigun perusteella korjailet eletroniikkaa, niin luulisi olevan ihan perushuttua? Kuormitat toki sen piirin ja mittaat silloin. Vaikka tehovastuksella.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • ilpopi
      Bimmer Rookie
      • Dec 2012
      • 139
      • Kankaanpää

      Originally posted by Enska2
      Ajatus hyvä, mutta entä toteutus?
      Oletetaan että webaston maadoitusjohto on syyllinen ja johdossa jännitehäviö 3,0V @ 10A. Mittarin maajohto auton rungossa ja mittarin näyttää 12,0V mutta webaston virtaliittimen yli onkin vain 9,0V.

      Originally posted by HTK12
      Sigun perusteella korjailet eletroniikkaa, niin luulisi olevan ihan perushuttua? Kuormitat toki sen piirin ja mittaat silloin. Vaikka tehovastuksella.
      Enska2:lla varmaan ajatuksena että mittarin molemmat johdot Webaston liittimeen kiinni ja siitä mittaamaan.
      Jos maadoitusvikaa Weban ja auton rungon välillä, niin sehän ei selviä mikäli mittarin toinen johto auton rungossa.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10946
        • Joensuu

        Originally posted by ilpopi View Post
        Enska2:lla varmaan ajatuksena että mittarin molemmat johdot Webaston liittimeen kiinni ja siitä mittaamaan.
        Jos maadoitusvikaa Weban ja auton rungon välillä, niin sehän ei selviä mikäli mittarin toinen johto auton rungossa.
        Miksei muka selviä? Ellei ole yhtään jännitehäviötä, niin näyttää 0V teoriassa (käytännössä on aina vähän jännitehäviötä kun piirin kuormittaa). Jännittehäviön suuruus näkyy mittarissa. Vaatii toki piirin kuormittamisen, mutta niinhän se mittaus kuuluukin tehdä. Virralle Jamppa81 oli jo vetänyt uuden piuhan, joten se puoli lienee kunnossa. Vai missasinko mä jotain (flunssa, niin järki ei ihan juokse normaalisti..)?
        Last edited by HTK12; 16-12-2016, 23:06.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • ilpopi
          Bimmer Rookie
          • Dec 2012
          • 139
          • Kankaanpää

          Originally posted by HTK12 View Post
          Miksei muka selviä? Ellei ole yhtään jännitehäviötä, niin näyttää 0V teoriassa (käytännössä on aina vähän jännitehäviötä kun piirin kuormittaa). Jännittehäviön suuruus näkyy mittarissa. Vaatii toki piirin kuormittamisen, mutta niinhän se mittaus kuuluukin tehdä. Virralle Jamppa81 oli jo vetänyt uuden piuhan, joten se puoli lienee kunnossa. Vai missasinko mä jotain (flunssa, niin järki ei ihan juokse normaalisti..)?
          Niinjoo jos meinasit aiemmin että mitataan potentiaalieroa auton rungon ja weban maaliittimen välillä.
          Maallikolle selvin lienee kuitenkin että jännite mitataan aina niin läheltä kuormaa kuin mahdollista, eli tässä tapauksessa weban + ja - liittimeltä. Ja tämäkin tietysti silloin kun on kuorma päällä eli weba käynnissä.

          Comment

          • Jamppa81
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2015
            • 445
            • Helsinki

            Originally posted by HTK12 View Post
            Jännitehäviötä tapahtuu aina molemmissa piuhoissa, joten molemmat pitää tarkastaa jos epäilee niitä syyllisiksi. Toki voi siihen vetästäistä lisämaan testaamista varten. Webasto tulille ja katsoo miltä se jännite nyt näyttää live-datassa.
            Nyt sain jotain järkevää vikakoodia ensimmäisen kerran.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10946
              • Joensuu

              Originally posted by ilpopi View Post
              Niinjoo jos meinasit aiemmin että mitataan potentiaalieroa auton rungon ja weban maaliittimen välillä.
              Maallikolle selvin lienee kuitenkin että jännite mitataan aina niin läheltä kuormaa kuin mahdollista, eli tässä tapauksessa weban + ja - liittimeltä. Ja tämäkin tietysti silloin kun on kuorma päällä eli weba käynnissä.
              Maalikolle lienee helpointa vetää testaamisen ajaksi vain virta ja maa piuhat jostain webastolle, aivan kuten Jamppa81 oli jo tehnyt virtapiuhalle. Kaikilla kun ei tunnu olevan edes kunnon yleismittaria ja sillä halpahallin halvimmalla mittarilla nyt ei välttämättä saa kovin luotettavia lukeamia. Mittaamalla siitä webaston liittimeltä ei vielä tiedä kummassa piuhassa vika on. Jokainen toki testatkoon/mitatkoon miten itse helpommaksi näkee.

              Originally posted by Jamppa81 View Post
              Nyt sain jotain järkevää vikakoodia ensimmäisen kerran.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • ilpopi
                Bimmer Rookie
                • Dec 2012
                • 139
                • Kankaanpää

                Originally posted by HTK12 View Post
                Maalikolle lienee helpointa vetää testaamisen ajaksi vain virta ja maa piuhat jostain webastolle, aivan kuten Jamppa81 oli jo tehnyt virtapiuhalle. Kaikilla kun ei tunnu olevan edes kunnon yleismittaria ja sillä halpahallin halvimmalla mittarilla nyt ei välttämättä saa kovin luotettavia lukeamia. Mittaamalla siitä webaston liittimeltä ei vielä tiedä kummassa piuhassa vika on. Jokainen toki testatkoon/mitatkoon miten itse helpommaksi näkee.
                Juurikin näin.
                Mutta turha niitä uusia johtoja sun muuta ylimääräistä jumppaa on alkaa tekemään ennenkuin jännite on viimeisestä mahdollisesta paikasta luotettavasti mitattu.
                En tiedä onko Jamppa81 sen jo saanut mitattua, mutta edelleenkin musta kyllä tuntuu että ko tapuksessa on korttivika kyseessä, vaikka tarkastettu onkin.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10946
                  • Joensuu

                  Originally posted by ilpopi View Post
                  Juurikin näin.
                  Mutta turha niitä uusia johtoja sun muuta ylimääräistä jumppaa on alkaa tekemään ennenkuin jännite on viimeisestä mahdollisesta paikasta luotettavasti mitattu.
                  En tiedä onko Jamppa81 sen jo saanut mitattua, mutta edelleenkin musta kyllä tuntuu että ko tapuksessa on korttivika kyseessä, vaikka tarkastettu onkin.
                  Voi hyvinkin olla.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    Mittasin silloin akun jännitteen ja sen mitä webaston liittimelle tulee. Tällä siis kartoitin mahdollista jännitehäviötä sillä välillä. Sekä myöhemmin mittailin silloin akun jännitteen ja sen mitä siitä ylimääräisestä virtapiuhasta menee webastolle. Mitä tuo k-bus koodi oikein tarkoittaa? Tuleeko Flame out erroria siitä, jos polttoaineen taso laskee niin alas, että polttoainevalo syttyy? Silloinhan käsittääkseni webasto ei toimi?

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      Webaston/IHKAn sielunelämästä, E39 530D -02. Automaatti-ilmastointi, weba koodattu esilämmittimeksi jälkeenpäin.

                      Lämmitin toimii niin hyvin kuin tällä hetkellä olettaa saattaa, eli rauta sekä ohjaus kunnossa. Mutta mielestäni toimintaa voisi parantaa monella tavalla. Optimaalisin lämmitys tilannehan olisi silloin kun vesiventtiilit on täysin auki sekä puhaltimen nopeus pienimmällä mahdollisella. Onko kukaan koskaan pureutunut tuohon IHKAn sielunelämään? Pystyykö sen käyttäytymistä muuttamaan eri toimintatiloissa?

                      Keliolosuhteista riippuen maksimi veden lämpötila esilämmitystilanteessa on ollut 40 astetta. Tuon lämpöisemmäksi sitä ei saa. Tuo lämpötila sattuu olemaan jokin raja puhaltimen nopeudensäädölle auto-asennossa. Mitä suurempi 40 asteen ylitys, sitä suurempi on myös puhaltimen pyörintänopeus.
                      Sinällään tuohan kyllä riittää. Kaikkea voi kuitenkin parantaa.

                      Comment

                      • Black-Smoke 530D
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2016
                        • 62
                        • lappi

                        Laitetaan vielä tännekkin. Eli auto on 530 -01 tehdas asenteinen webasto. Vasta vaihdettua piirilevy lämpötila anturi oli sökö sekä palo pesä vaihdettu. Aluksi ei lähtenyt ollenkaan päälle. Otin sitten p-aine letkun webastolta irti ja laitoin päälle no ainetta ei tullut ollenkaan ja pumppu naputti. Sitten otin otto putken tankilta irti ja upotin sen astiaan missä oli p-ainetta lähti käyntiin ja toimi hyvin. Sen jälkeen laitoin putken takasin tankkiin. Nyt toimii auton ollessa käynnissä moitteettomasti. Mutta jos auto ei ole käynnissä niin ei toimi kuin 10min ja sammuu. Sitten taas lähtee huriseen kun laittaa auton käymään. Testaus hetkellä tankissa oli n40litraa ainetta. Onko tankissa siirto pumppu joka siirtää ainetta puolelta toiselle kun tankkihan on kaksi osainen? Mutta miten se selittää taasen sen että auton käynnissä ollessa webasto toimii. Ja autokin toimii hyvin vaikka disel valo palaisi että aine olisi vähissä. Eilen tosin oli disel vähissä ja kas kummaa ei lähtenyt webastokaan päälle vaikka auto käynnissä (pakkasta oli kylläkin -37 että alkoi p-aine jähmettyä) Webaston tankin otto putken olen puhdistanut ei ole tukossa ja näyttää normaalilta mustan letkun päässä on sivuillekkin päin reiät. Tankkauksen jälkeen webasto taas lähti hurisemaan. Nyt aamulla testattu toimii normaalisti kakesta käyntiin puoli tuntia kävi ja sammui. Sitten käynnistin auton ja webasto jatkaa hurisemista. Nyt onkin enään -20 pakkasta. Ei tykännyt ilmeisesti tuosta melkein -40 pakkasesta.
                        Last edited by Black-Smoke 530D; 06-01-2017, 11:07.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5344
                          • Pirkkala

                          Originally posted by Black-Smoke 530D View Post
                          Laitetaan vielä tännekkin. Eli auto on 530 -01 tehdas asenteinen webasto. Vasta vaihdettua piirilevy lämpötila anturi oli sökö sekä palo pesä vaihdettu. Aluksi ei lähtenyt ollenkaan päälle. Otin sitten p-aine letkun webastolta irti ja laitoin päälle no ainetta ei tullut ollenkaan ja pumppu naputti. Sitten otin otto putken tankilta irti ja upotin sen astiaan missä oli p-ainetta lähti käyntiin ja toimi hyvin. Sen jälkeen laitoin putken takasin tankkiin. Nyt toimii auton ollessa käynnissä moitteettomasti. Mutta jos auto ei ole käynnissä niin ei toimi kuin 10min ja sammuu. Sitten taas lähtee huriseen kun laittaa auton käymään. Testaus hetkellä tankissa oli n40litraa ainetta. Onko tankissa siirto pumppu joka siirtää ainetta puolelta toiselle kun tankkihan on kaksi osainen? Mutta miten se selittää taasen sen että auton käynnissä ollessa webasto toimii. Ja autokin toimii hyvin vaikka disel valo palaisi että aine olisi vähissä. Eilen tosin oli disel vähissä ja kas kummaa ei lähtenyt webastokaan päälle vaikka auto käynnissä (pakkasta oli kylläkin -37 että alkoi p-aine jähmettyä) Webaston tankin otto putken olen puhdistanut ei ole tukossa ja näyttää normaalilta mustan letkun päässä on sivuillekkin päin reiät. Tankkauksen jälkeen webasto taas lähti hurisemaan. Nyt aamulla testattu toimii normaalisti kakesta käyntiin puoli tuntia kävi ja sammui. Sitten käynnistin auton ja webasto jatkaa hurisemista. Nyt onkin enään -20 pakkasta. Ei tykännyt ilmeisesti tuosta melkein -40 pakkasesta.
                          Webasto ei lähde jos polttoaine on vähissä.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • djs^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2009
                            • 1177
                            • Mikkeli

                            Tätä topikkia lainaten. Asenneltiin tuossa eilen vanhan webaston tilalle eberin hydronic d4wsc. Asennus onnistui yllättävän helpostikkin. Ongelmana on nyt se, että miten saan webaston tottelemaan auton alkuperäistä midiä? olisi enemmän hyötyä tuosta jos saisi sen ajastettua taikka kellosta päälle, nyt joutuu ronklaamaan sulakkeen takakontista aina irti.
                            EX :
                            -E36 316
                            -E36 325
                            -E39 523
                            -E39 530dA M-Sportx2
                            -E60 525dA M-Sport x2
                            -E60 545i Matte white
                            -E53 x5
                            -E91 3xx

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10946
                              • Joensuu

                              Originally posted by djs^ View Post
                              Tätä topikkia lainaten. Asenneltiin tuossa eilen vanhan webaston tilalle eberin hydronic d4wsc. Asennus onnistui yllättävän helpostikkin. Ongelmana on nyt se, että miten saan webaston tottelemaan auton alkuperäistä midiä? olisi enemmän hyötyä tuosta jos saisi sen ajastettua taikka kellosta päälle, nyt joutuu ronklaamaan sulakkeen takakontista aina irti.
                              En usko, että saat mitenkään järkevästi ohjausta auton mid:iin. Webastollakin on oma korttinsa jota käytetään alkuperäisessä webastossa. Ainakin väyläohjatun webaston tapauksessa mahtaa olla tekemätön paikka. Helpoimmalla pääset kun laitat ajastinkellon/gsm käynnistyksen.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • djs^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 1177
                                • Mikkeli

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                En usko, että saat mitenkään järkevästi ohjausta auton mid:iin. Webastollakin on oma korttinsa jota käytetään alkuperäisessä webastossa. Ainakin väyläohjatun webaston tapauksessa mahtaa olla tekemätön paikka. Helpoimmalla pääset kun laitat ajastinkellon/gsm käynnistyksen.
                                Auto on 1/99 eli ei väyläohjattu. eikö täällä foorumilla joku joskus myynyt noita gsm käynnistimiä?
                                EX :
                                -E36 316
                                -E36 325
                                -E39 523
                                -E39 530dA M-Sportx2
                                -E60 525dA M-Sport x2
                                -E60 545i Matte white
                                -E53 x5
                                -E91 3xx

                                Comment

                                Working...
                                X